Permalänk
Medlem

HP microserver N54L - 18TB NAS

Min gamla NAS byggd på en AMD E-350 plattform med 5x2TB diskar vek in årorna i vintras. Då jag hade en N54L ståendes för andra projekt som jag lekt med så passade jag på att göra om den till en NAS.

Den är idag utrustad med, som det synes på bilderna, 6 stycken 3TB diskar. 3 WD Red och 3 WD Green. Dessa är raidade var för sig så Red är för sig och Green för sig. Har fotografier, dokument och filer (ISOS och liknande) som jag önskar ha någorlunda säkerhet på, på raid:en från Red-diskarna. Medans media som jag inte är lika brydd om får ligga på Green-diskarna.

Uppgraderade även RAM-stickorna till 2x4GB med ECC, vilket min förra NAS saknade.

Inga problem att skyffla data i acceptabla hastigheter. Har ändå bara gigabit i hushållet.

Själva byggandet var i sig väldigt enkelt. Då datorn normalt bara har 4 SATA-portar + 1 för ODD så fick man modifiera den lite.
Först så flashades BIOS för att kunna använda den bakre e-SATA porten som en vanlig intern SATA-port.
Sedan monterades två diskar i platsen normalt reserverad för ODD.
Passade även på att ta bort fronten, bocka till en bit aluminiumnät för att ta plats där istället och monterade två 40 mm´s fläktar där. Detta kanske inte var allt för nödvändigt men det tog inte så lång tid att göra och det skadar inte att få bort varmluften från diskarna...

HP microserver N54L - 18TB NAS

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Härligt bygge! Får man fråga var du fick tag på aluminiumnätet?

patient67

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Härligt bygge! Får man fråga var du fick tag på aluminiumnätet?

patient67

Tackar!

Det är faktiskt det övre nätet som satt på mitt gamla Antec P182, på ovansidan.

Tog bort plastbiten runt om och bockade om det.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Vart har du köpt termometern som är på sista bilden?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Vart har du köpt termometern som är på sista bilden?

Ganska säker på att jag köpte en sådan på jula för 29 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Vart har du köpt termometern som är på sista bilden?

Skrivet av mansjo:

Ganska säker på att jag köpte en sådan på jula för 29 kr

Stämmer bra!

Permalänk
Medlem

Helt ok, jag är själv intresserad av en HP microserver. Men inte kommit till skott än.

Permalänk

Har du lust att berätta mer om din RAID? Kör du hårdvaru- eller mjukvaruraid och vilken typ av RAID är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Har du lust att berätta mer om din RAID? Kör du hårdvaru- eller mjukvaruraid och vilken typ av RAID är det?

Bara vanlig mjukvaruraid genom FreeNAS med ZFS. Båda volymerna är 2+1 disk.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Hur har du fått in 18 TB? Med tanke på att den bara verkar stödja 8 TB totalt när man kollar HPs hemsida.

Maximum InternalStorage Non-Hot Plug SATA 8TB (4 x 2TB) 3.5" SATA

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13716_div/13716...

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk

Fanns väl bara 2tb när specen skrevs, sen kan man med ett moddat bios slänga in två diskar där cd-romen sitter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337