Permalänk
Medlem

Mitt första "riktiga" bygge!

Tjena Sweclockers!

Detta är mitt första "riktiga" bygge då jag tidigare har köpt färdigbyggda datorer, men jag har dock byggt lite mindre avancerade datorer till skolan under gymnasietiden.
Jag var ute efter ett ganska diskret och tyst system, vilket jag nu i efterhand också kan konstatera att jag fick. Som många har skrivit här innan, så lär man sig en hel del under ett datorbygge och det är jäkligt kul också. Så i fortsättningen kommer jag alltid att bygga själv.

Nedan kommer en lista på de komponenter som använts i bygget

Hårdvara:
Chassi: Fractal Design Define R5 Black Pearl (Windowed)
Optisk enhet: ASUS DRW-24F1ST
Processor: Intel Core i5 4690k
Moderkort: ASUS Maximus VII Ranger Z97
Internminne: Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 970 DirectCU II C BLACK EDITION
SSD: Samsung 850 EVO Series 250GB
Hårddisk: Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750W G2
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2
Extra chassifläkt: Fractal Design Silent Series R2 140mm

Mjukvara:
Windows 8.1

Njut av bilderna och hoppas det uppskattas!

Tweakz

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Inte så avancerat men snygga och många bilder! Bygget blev rätt "cleant" också!

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Snyggt bygge! Har du lust hade det varit trevligt att se en bild rak från sidan in i datorn genom glaset i chassit. Jag har själv funderat på att skaffa ett transparent R5 men varit osäker på hur mycket av komponenterna som faktiskt kommer att synas. Hur är ljudnivån från GPU:n upplever du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Inte så avancerat men snygga och många bilder! Bygget blev rätt "cleant" också!

Tack så mycket! Nä det har du absolut rätt i, men jag tänkte att jag börjar enkelt så får jag uppgradera vid framtida behov

Skrivet av OvrclockedBrain:

Snyggt bygge! Har du lust hade det varit trevligt att se en bild rak från sidan in i datorn genom glaset i chassit. Jag har själv funderat på att skaffa ett transparent R5 men varit osäker på hur mycket av komponenterna som faktiskt kommer att synas. Hur är ljudnivån från GPU:n upplever du?

Tackar! Ja men absolut, det kan jag absolut fixa så du kan få se hur det ser ut. Personligen så tycker jag man ser det viktigaste och man ser riktigt bra genom det. Ljudnivån från GPU:n upplever jag nästan som obefintlig under exempelvis längre sessioner av BF4 på Ultra. Det man märker är om man drar upp chassifläktarna på max. Men missförstå mig inte det är ändå mycket tystare än vad min gamla var.

Permalänk

Bra val av kompontenter! Din nya data är nog bättre än 85% av alla datorer i världen i5K + GTX970 är ju en mini monster

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX 970 DirectCU II C BLACK EDITION <3
Du kommer älska kortet, köpte mitt för 3.1k och det daskar MSI 970 som jag lämnade tillbaka (3700kr).

Det jag skulle ändra på i din build är FD 4 istället för 5, Femman är helt enkelt inte värt steget i pengarna såvida du inte planerar slänga in något stort i "taket" på chassit.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

Bra val av kompontenter! Din nya data är nog bättre än 85% av alla datorer i världen i5K + GTX970 är ju en mini monster

Tack så mycket! Är själv riktigt nöjd med valen det där med 85% vågar jag inte uttala mig om, men passar mina behov utmärkt

Skrivet av hakd:

ASUS GeForce GTX 970 DirectCU II C BLACK EDITION <3
Du kommer älska kortet, köpte mitt för 3.1k och det daskar MSI 970 som jag lämnade tillbaka (3700kr).

Det jag skulle ändra på i din build är FD 4 istället för 5, Femman är helt enkelt inte värt steget i pengarna såvida du inte planerar slänga in något stort i "taket" på chassit.

Jag älskar det redan! Hör det nästan inte alls + att det är sjukt snyggt. Mitt gick på 3.2k så fick också ett bra pris.

Ja jag funderade också på FD4 vs FD5 men gillar de små förändringarna som fläktfiltret under, att luckan går att byta sida på samt plastbitarna som täcker i taket. Tilltalar mig mer men alla har ju olika smak

Permalänk
Medlem

Någon speciell anledning till att du inte har SSD:n på baksidan av modekortsplåten istället för vaggan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Någon speciell anledning till att du inte har SSD:n på baksidan av modekortsplåten istället för vaggan?

Nä inte någon speciell anledning direkt. Dock så hade jag nog fått koppla ytterligare en kabel i nätagget eftersom den inte hade räckt dit också. Sen har jag plats i nuläget att ha den i vaggan och föredrar väl det också egentligen.