Blir arg när jag spelar - hur hantera?

Permalänk
Medlem

Blir arg när jag spelar - hur hantera?

Så Tja! Jag skulle behöva lite tips för ett problem jag har, det är så att jag är så sjukt dålig förlorare, eller jag har blivit det på sistone och jag misshandlad tangentbord,möss och headset. Det sker under alla spel och när jag dör eller förlorar blir jag sjukt arg, även fast vi vinner och jag dödade många så blir jag sjukt arg på mig själv... Jag klagar sjukt ofta på mig själv att jag ska göra bättre och så... :/
Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar. Jag spelar mest CS:GO och är i Silver Elite och jag har en sådan sjuk vinnarskalle på detta spel mest av alla! Tack för mig

Skrev detta från mobilen så stavfel kan förekomma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correnstyle77:

Så Tja! Jag skulle behöva lite tips för ett problem jag har, det är så att jag är så sjukt dålig förlorare, eller jag har blivit det på sistone och jag misshandlad tangentbord,möss och headset. Det sker under alla spel och när jag dör eller förlorar blir jag sjukt arg, även fast vi vinner och jag dödade många så blir jag sjukt arg på mig själv... Jag klagar sjukt ofta på mig själv att jag ska göra bättre och så... :/
Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar. Jag spelar mest CS:GO och är i Silver Elite och jag har en sådan sjuk vinnarskalle på detta spel mest av alla! Tack för mig

Tipsen är att du försöker hitta något att avreagera dig på,uppförandet tyder på att din energi överskottslagras.
Att gå till "hjärnskrynklare" hjälper sällan, så försök hitta något som verkligen suger din energi.
Sedan när du avreagerat dig på din sport t.ex motocross, eller annat, så kan du sätta dig och spela.
Förmodligen så är du så pass urpumpad då, att du iallafall inte har ihjäl din kringutrustning.

Sedan är tipset att inte ha krav på dig själv när du spelar, visst vill man bli bättre, men låt det komma av sig själv.
Ungefär som när du var ett litet barn och skulle lära dig gå, det var ju knappast så att du krävde av dig själv att kunna springa det första du gjorde.
Strunta i allt vad självkrav heter, och låt spelet vara vad det är, ett spel.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Schysst med ett fint svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correnstyle77:

Skrev detta från mobilen så stavfel kan förekomma!

Det går alltid att redigera i efterhand.

OT: Vill minnas att det finns lite trådar som din redan i forumet så du är iaf inte ensam.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correnstyle77:

Så Tja! Jag skulle behöva lite tips för ett problem jag har, det är så att jag är så sjukt dålig förlorare, eller jag har blivit det på sistone och jag misshandlad tangentbord,möss och headset. Det sker under alla spel och när jag dör eller förlorar blir jag sjukt arg, även fast vi vinner och jag dödade många så blir jag sjukt arg på mig själv... Jag klagar sjukt ofta på mig själv att jag ska göra bättre och så... :/
Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar. Jag spelar mest CS:GO och är i Silver Elite och jag har en sådan sjuk vinnarskalle på detta spel mest av alla! Tack för mig

Detta är ett inte ovanligt problem och förr i tiden fanns det mjuka gummi-klubbor och låtsas-joystickar att köpa i vanliga spel/datorbutiker. Jag vet då min storebror hade en sån (och på den tiden var det C64 singleplayer som gällde). Så att skaffa något annat än mus och tangentbord att avreagera sig med är också ett steg men det stora steget ligger kognitivt, det vill säga att få kroppen/hjärnan att inse att det inte leder någonstans att ta sönder saker utan att istället släppa det och försöka igen. Ett destruktivt beteende vinner ingen på. Det som Lifooz beskriver med fysisk aktivitet innan kan fungera det också men nackdelen då är att du kanske helt enkelt är för trött för att maxprestera, det är en fin avvägning det där. Fördelen är att du då kanske ser att det fungerar att förlora utan att slå sönder saker (då du är för trött för det) och sen inte behöver göra det när du är pigg heller. (KBT light)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag vet många som har haft sönder tangentbord, möss och headsets i veredutbrott, men blir jag själv grinig så kan jag banka lite i skrivbordet eller stampa med fötterna och svära istället.

Jag har mentalt tryckt in i huvudet att trasiga saker bara innebär att jag kommer göra ännu sämre ifrån mig, så jag har byggt upp en spärr där mot att skada någon utrustning.

Sen är tipsen om fysisk aktivitet jätteviktiga tycker jag. Jag växte upp på 80-talet och började syssla mycket med datorer på 90-talet. Då var det fortfarande väldigt vanligt att man var ute på promenader eller lekte lekar på eftermiddagen och sen gick hem och spelade den sista stunden på dagen.

Idag är det inte lika vanligt, eftersom en stor del av ens sociala kontakter är på nätet, så man blir lätt sittandes i rätt många timmar och anstränger hjärnan en massa, medan resten av kroppen får överskottsenergi som man inte blir av med. Har du sprungit några varv runt huset, eller cyklat fram och tillbaka till affären eller liknande åtminstone innan du spelar, så är kroppen i ett helt annat läge. Man är mer avslappnad när musklerna fått jobba tidiigare och då är det lättare att ta motgångar rent psykiskt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Häng upp en boxningssäck i rummet.
Jag blir aldrig arg över spel men om jag känner mig arg brukar jag spela nå aggressivt på min gitarr.

Permalänk
Medlem

Spela mer premade matcher så slipper du iaf jobbiga lagkamrater Det kanske bidrar lite till din ilska, vad vet jag

Permalänk
Medlem

Man måste lära sig lite själv behärskning. Alltså inte negativt menat, men att pyssla med en fysisk aktivitet som kräver lite samarbete och disciplin är jätte bra tärning för både kroppen och sinnet. Lagsporter är bra på detta.

Ta inte upp kampsporter bara, mer testosteron behöver du knappast, men du måste bli av med den energi du har och att slå på saker brukar göra en trött visst, men samtidigt efter en tid av tärning har man gjort så kroppen producerar ännu mer hormoner som orsakar besvären du har.

Sen ålder, man blir lugnare med åren. För det mesta iallafall.

Slutligen, försök lära dig själv konsekvensen av att ha sönder dina saker. Går något sönder en dag då kan det svida. Tänk på att dollarn gått upp så allt datorrelaterat blir dyrare och dyrare. Så har du sönder din mus kanske du får punga upp 600-800 kr för att få en likvärdig imorgon... helst pengar man vill spendera på annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Correnstyle77:

Så Tja! Jag skulle behöva lite tips för ett problem jag har, det är så att jag är så sjukt dålig förlorare, eller jag har blivit det på sistone och jag misshandlad tangentbord,möss och headset. Det sker under alla spel och när jag dör eller förlorar blir jag sjukt arg, även fast vi vinner och jag dödade många så blir jag sjukt arg på mig själv... Jag klagar sjukt ofta på mig själv att jag ska göra bättre och så... :/
Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar. Jag spelar mest CS:GO och är i Silver Elite och jag har en sådan sjuk vinnarskalle på detta spel mest av alla! Tack för mig

Tips: Börja gymma! Du blir av med massa energi och mår bättre

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad*

Tänk på att välja en rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om!

Permalänk

Nörd rage

Jag har samma problem... Men det har blivit bättre nu i 35års åldern

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Många bra konstruktiva svar, men vill även lämna detta; skärp till dig och lugna ner dig.
Visst är det bra med att göra sig av med energi, men du har en stor del av detta i huvudet, och det är bara att fundera vad för typ av person du tycker är trevligt att vara, och lägg av med dumheterna.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av b_andersson_79:

Nörd rage

Jag har samma problem... Men det har blivit bättre nu i 35års åldern

Samma här! Börjar släppa lite för mig nu med vid 31 års ålder Men visst blir man tokig ibland.. Mitt råd till dig iom att du är relativt lågrankad är att spela premades iaf tills du kommer upp till högre rank.. De som är lite högre rankade är oftast (verkligen inte alltid) vettigare.. Kan underlätta vredesutbrott.. MVH En som spelat CS sen beta 3.0.

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Utbrott brukar ha med stress att göra. Se över hela din livssituation och pinna vad som bekymmrar dig och ta hand om det, eller så spelar du helt enkelt för mycket. kapa ner på spelandet, ta ett par dagar i veckan utan spel. Antar att intensiva macher kan vara stressande överlag?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se varför man vill utöva något som gör en arg.
Sluta spela eller åtminstone minska speltiden och ägna din tid åt något som gör dig glad istället

Permalänk

En framgångsrik taktik många använder för att inte slå sönder sin kringutrustning är att istället skrika "HORA!!!&!" i micen.
Det får dock mig att vilja slå sönder deras tangentbord.

Mvh
Irrationell

Permalänk
Medlem

Börja träna, skratta lite med dig själv, pröva knacka 3 ggr i bordet istället, eller försök å bara fehj dumflina en stund:)

Permalänk
Medlem

Om man är arg på sig själv och tar ut det på sig själv i form av utrustningen så är det chill för min del. Kanske blir det kostsamt i längden men det finns många framgångsrika idrottare som gör detta.

Går det ut över nån annan får man kompensera skadan och skärpa sig

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Correnstyle77:

Så Tja! Jag skulle behöva lite tips för ett problem jag har, det är så att jag är så sjukt dålig förlorare, eller jag har blivit det på sistone och jag misshandlad tangentbord,möss och headset. Det sker under alla spel och när jag dör eller förlorar blir jag sjukt arg, även fast vi vinner och jag dödade många så blir jag sjukt arg på mig själv... Jag klagar sjukt ofta på mig själv att jag ska göra bättre och så... :/
Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar. Jag spelar mest CS:GO och är i Silver Elite och jag har en sådan sjuk vinnarskalle på detta spel mest av alla! Tack för mig

Skrev detta från mobilen så stavfel kan förekomma!

sök hjälp, tror inget annat fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag spelar itne så jätte mycket mera. Men spelade tidigare både fps och mmorpg. Och de ända spelet som jag blir arg i är cs:go. För ca 1 års sen slog jag sönder en mus. Beställde en ny och den musen slog jag sönder inom loppet av 1 månad. Sen dess har jag lugnar mig.
Jag är precis likadan. Numera spelar jag helst inte med randoms, för de är dom, med deras korkade spel som skapar uppbyggnaden av detta. Sen när jag gör dåligt ifrån mig, då rinner bägaren över. Numera spelar jag inga tävlingsinriktade matcher om vi inte är minst 3st i tex ts. De händer att jag blir förbannad än idag, men jag är inte så sugen på att beställa nya möss 1 gång i månaden, så har lyckats behärska mig. Någon gång har de varit nära att jag vill dra en näve i skärmen. Men de va en dyr skärm så de har jag lyckats behärska mig ifrån.
Jag har förövrigt inga problem alls i vardagen med aggressivitet. Jag är den här positiva och glada killen.
Men när de kommer till CS:GO så händer de att jag blir tokig. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Correnstyle77:

Så Tja! Jag skulle behöva lite tips för ett problem jag har, det är så att jag är så sjukt dålig förlorare, eller jag har blivit det på sistone och jag misshandlad tangentbord,möss och headset. Det sker under alla spel och när jag dör eller förlorar blir jag sjukt arg, även fast vi vinner och jag dödade många så blir jag sjukt arg på mig själv... Jag klagar sjukt ofta på mig själv att jag ska göra bättre och så... :/
Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar. Jag spelar mest CS:GO och är i Silver Elite och jag har en sådan sjuk vinnarskalle på detta spel mest av alla! Tack för mig

Skrev detta från mobilen så stavfel kan förekomma!

Nu har vi inte mycket att gå på men jag tycker man bör tänka lite mer på hela bilden, det är ju inte bara spel som är ditt liv utan du har ju mer som händer kring dig och kan påverka dig. Ta en funderare på om du har det jobbigt, hetsigt i övrigt? Ställer du höga krav på dig annars? Kan vara att det tar sig form och får utlopp genom ditt spelande.

Att vara tävlingsinriktad behöver inte vara dåligt även om det driver på dig och du ställer höga krav på dig själv så handlar det om distans, att få kontroll och acceptera att man inte kan vara på topp jämt. Ditt behov av att slå på saker, förstöra, är ju ett utlopp för att du är arg på dig själv och behöver göra av med aggressionerna från spelet.

Jag brukar skratta åt mig själv när jag gör riktigt dåligt ifrån mig i spel och tänka att det kommer bättre rundor. Jag vet ju att jag kan bättre. Om jag fastnat i spåret och bara gör dåligt ifrån mig så byter jag spel eller tar en paus.

Lycka till, att du insett att du har ett problem är ett väldigt stort steg till att lösa det. De flesta har mycket svårt att ens se sina problem!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correnstyle77:

Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar

Slå i skrivbordet istället? Sätt upp en sandsäck och ta en runda varje halvtimme? Hur svårt är egentligen problemet att lösa?

Permalänk
Medlem

Kan tala om egen erfarenhet, och visst, tangentbord och möss har gått fort i mina dagar. Brukade handla 10 st billiga begagnade tangentbord och möss, bara för att...
Jag körde RAID 1 tidigt... Och fick ofta byta chassi
Kan inte säga att jag har allt 100% under kontroll idag, men det är extremt sällan problem längre. Jag har kontrollerade sätt att hantera det på, och det är det du måste hitta.

Bästa för mig var 4 saker.
1. Gå i från, helt. Om ett spel gör dig stressad och arg när du förlorar, byt spel till ett som det inte alls gör något om du förlorar. Eller single player där du kan ladda om eller vad som helst. Skit i om det inte är lika kul utan spelet, eller om du mister allt du jobbat på karaktärer mm, bara bort. Se det som ett straff/motivation för att du ska få kontroll över problemet.

2. Träna. Behöver inte vara gym, behöver inte vara allvarligt, men rör dig. Så när du kommer hem och ska spela så är du reda då, slut. Du orkar helt enkelt inte bry dig om att du just "förlorade". Räcker med att du cyklar till skola/jobb och hem, och ta i på vägen hem.

3. Socker/Koffein. Dina absoluta värsta fiender. Socker ger en för mycket energi när man sitter och spela, och gör en stirrig och orolig. Ta bort allt socker du kan, läsk, godis, osv. Ät något som lugnar kroppen och håller dig mätt så du inte små äter. Undvik Kaffe, totalt. Om du måste, ta koffeinfritt. Om du ska plugga så är kaffe bra för det håller dig skärpt, men bara till en viss gräns. Spel ska inte tas på sånt allvar att du måste "plugga" det, det ska vara avkoppling.

4. Hitta något att få ut din ilska på. Det är farligt att låta den ligga inne, för den kommer förr eller senare explodera. Du behöver inte psykologer och stödgrupper, du behöver bara få ut den.
Nån föreslog en boxningspåse vilket nog hade funkat bra, jag använde vikter, riktigt tunga. Man måste ta i så in i H för att lyfta och all fysisk energi går åt. Sen lite tramsiga spel som goatsimulator där du kan jävlas med allt och alla, skit i poängen, bara var den mest irriterande spelaren du kan, tills man lugnat ner sig och fått ut ilskan. GTA funkar fint också... på med alla fusk och allt, och go nuts... tills du tröttnar.

När du sen känner att du börjar få kontroll över detta problem, då kan du börja ta lite godis, eller kanske 1 timme med det spelet som gjorde dig arg. Skulle du tappa kontrollen igen, så hoppar du tillbaka till 0-tollerans. Till slut så hittar du en bra balans.

PS Att du ens inser att det är ett problem är en ENORMT bra början. Det är utan tvekan det svåraste... DS.

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa - skaffa en boxningssäck eller liknande att ge några slag mellan matcher. Sen kan det ju vara en morot att tänka på att det enbart är svaga individer utan tillräcklig självkontroll som inte kan kontrollera sitt humör. Visa för dig själv att du är en vuxen människa som kan bete sig behärskat i situationer som inte rättfärdigar våld mot vare sig prylar eller andra individer.
Faktum är att det inte är ett dugg svårt att inte slå sönder grejer i vredesmod. Det är du själv och ingen annan som tar beslutet att ta sönder grejer när det går dåligt i matcher. Behärska dig när du vill slå sönder saker så kommer det bli enklare med tiden.
Många personer verkar sitta och inbilla sig att de minsann inte kan rå för att de blir arga, och att de inte kan kontrollera sig själva. Skitsnack säger jag. Visa lite förbannad karaktär och bete er som vuxna människor. "Men jag har ditten- och datten-syndrom/ADHD/PK/ABCP/BLABLABLA," jo men tjena. Visst finns det en extrem minoritet som faktiskt inte kan kontrollera sina humör, men många verkar snarare vara ute efter en ursäkt för att bete sig som idioter.

TL:DR – Skärp dig. Det är du och ingen annan som beslutar att slå sönder saker.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Sluta ta det så allvarligt, spel skall vara kul och ett nöje.

Sanningen är troligtvis att du är missnöjd med ditt liv på något sätt och att du vill uppnå framgång, att betyda eller uppnå någonting i spel världen, och när du förlorar så blir du arg för du förlorar även i spel. Men detta är internet, svårt att säga till okända person om vad det egentligen beror på men det finns många studier som gjorts i denna form.

Spelar inte CS själv, men verkar som du blir arg pga av silver elite, vilket är en rating antar jag och du vill uppnå en högre status, så mitt råd att at sluta tänk på status, rating, bli bäst så kommer du troligtvis sluta vara arg dessutom.

Permalänk

Byt spel, till ett bättre

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Don't get mad, get even...

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

En framgångsrik taktik många använder för att inte slå sönder sin kringutrustning är att istället skrika "HORA!!!&!" i micen.
Det får dock mig att vilja slå sönder deras tangentbord.

Mvh
Irrationell

Vilket kallas för trash talk och omogna barn. och det är sånt folk hatar i kommunikation vid spelande.

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Chilla! Det är ju stress som leder till vredesutbrotten. Sen är det mycket som påverkar stress, så som hur du mår i största allmänhet. Du kanske inte ska spela om du är trött, du kanske inte ska sitta där längre tider utan att äta eller något annat. Sen får man ju ändra attityden, i många spel måste man räkna med att dö för att komma vidare, och vid onlinelir så finns det alltid en nästa match. Det är underhållning, testa kanske att spela något annat ett tag?

Att svära brukar vara bra för att släppa en del, men man kanske inte ska gapa så att grannarna ringer snuten eller störningsjouren istället.

Brukar gå att vänja bort sånt hur som helst. Kan skilja en hel del beroende på vad som gör dig så lätt att gå igång, men det är något som går att jobba med, men ibland kanske det helt enkelt inte är lämpligt att lira. Sen behöver man nödvändigtvis inte bygga på med ilska tills det rinner över. Det behöver inte utmynna i gapande och flaxande.