Skiva tar skada av att ligga länge i spelaren

Permalänk
Medlem

Skiva tar skada av att ligga länge i spelaren

Är det sant att skivan och/eller konsolen (t ex ett Xbox) på något sätt kan ta skada av att ligga länge (sex månader eller längre) i spelaren?

Permalänk

Har ingen erfarenhet av det... Vad jag däremot är att jag brukade flytta mitt xbox mellan hus. Låg det då en skiva i xboxet tenderade det att "lossna" från sin plats och skrapas runt i konsolen. Tror dock inte att det borde slita på det på något sätt av att bara ligga där, kan ju inte vara värre än att ligga i ett fodral...

Permalänk

Ska lägga till att detta var den gamla versionen av xbox 360, vet inte hur det är med andra versioner/konsoller

Permalänk
Medlem

Värme och solljus (antagligen det ultravioletta spektrumet, men det är spekulation.) är inte bra för skivor. Blir skivan märkbart över rumstemperatur så innebär det att den åldras fortare i spelaren, än i sittfodral. Sen beror det helt enkelt på hur varm den blir...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nej. Den blir inte skadad i liggande läge. Du ska däremot inte flytta en konsol medans den används

Permalänk
Skrivet av Dvärgen:

Nej. Den blir inte skadad i liggande läge. Du ska däremot inte flytta en konsol medans den används

Jag har läst att det även är dumt att flytta en avstängd konsol med skiva i för den kan hamna fel och bli repig när man startar den. Men detta beror säkert på vilken typ av skivläsare det är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb