Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Tänkte starta en ny tråd där man kan få hjälp med fysikproblem...
Håller på att plugga på ett gammalt nationellt prov i Fysik B och har stött på problem.
Problemet:
När en fladdermus fångar insekter sänder den ut högfrekvent ljud som reflekteras av insekterna och sedan fångas upp av fladdermusen. På detta sätt får fladdermusen en "ljudbild" av sin omgivning. En tumregel är att den maximala upplösningen (detaljskärpan) är ungefär av samma storlek som den använda våglängden.
Vilken frekvens bör ljudet ha om fladdermusen ska kunna uppfatta insekter som är ca 5mm stora?

Det finns ju den lilla formeln som säger att V=f*[lamda] och man kan ju ganska lätt förstå att [lamda] ska vara 0,005m
Men hur ska man veta vilken hastighet man ska stoppa in?
I facit har de skrivit 340m/s men varför?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem

Är det inte ljudets hastighet? Kanske är helt ute och cyklar

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Nej det är korrekt, ljudets hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Är det inte ljudets hastighet? Kanske är helt ute och cyklar

det är ljudets hastighet
om man löser ut f blir d: f = v/[lamda] => 340/0,005 = 68 kHz
om man jämför med vilka frekvenser en människa kan höra som är 20 kHz tror jag så har fladdermusen väldigt höga toner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Därför att det ljudhastigheten i luften?
[edit] jävligt sen

Visa signatur

[size="1"]Den åttonde dvärgen
Zwei dinge sind unendlich, die dumheit und das all.
Jag har makten, här i trakten. Jag leker gud.[/size]

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen... bara en fråga, varför står det att ljudets hastighet är 331m/s i luft i min formelsamling?
Är det någon annan hastighet man ska räkna med eller står det fel i formelsamlingen?

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk

dave84: Du har Ergo Fysik B, en bok med en inlinesåkare på? Tycker jag känner igen exakt den frågan nämligen... Ska snart börja med mitt plugg inför nationella btw

Visa signatur

"Men bomfullisjutton knallfullirutton skuttom duttom oj fullisjutton!
Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
Tack för hjälpen... bara en fråga, varför står det att ljudets hastighet är 331m/s i luft i min formelsamling?
Är det någon annan hastighet man ska räkna med eller står det fel i formelsamlingen?

Vid 0 grader C är ljudetshastighet i luft ungefär 330 m/s, 340 gäller vid ungefär 20 grader

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
Tack för hjälpen... bara en fråga, varför står det att ljudets hastighet är 331m/s i luft i min formelsamling?
Är det någon annan hastighet man ska räkna med eller står det fel i formelsamlingen?

det beror på luftens temperatur... om man räknar med normal temperatur som ligger på 20 grader eller 293 K så får man 343 m/s tror jag.. har glömt formeln som bevisar d...

edit: sen som vanligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Vid 0 grader C är ljudetshastighet i luft ungefär 330 m/s, 340 gäller vid ungefär 20 grader

uhm.. 340m/s är inte det i vakuum?

Permalänk
Medlem

ljud kan inte färdas i vakum

EDIT: Smartass at last!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
ljud kan inte färdas i vakum

ähh.. fick för mig nått...

Permalänk
Medlem

Men det bror väl på luftfuktigheten också?

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för hjälpen
Tycker sånt borde stå i uppgiften så man kan ta hänsyn till tempen m.m. Sen tycker jag det är dåligt att där inte stod något i formelsamlingen om vilken grad deras värde gällde

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk

Jag fick för mig att fladdermöss skickar ut ljud i cirka 30 KHz !?
340/30000=0,011333333333333333333333333333333
vilket betyder att insekterna de vanligen söker efter är cirka 1,13 cm.
Vet ej om detta stämmer. Men om det gör det så är det bra värdelös information...

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

när lärarna rättar proven så kollar dem igenom uppgifterna och tar hänsyn till vilken ljudhastighet du valt och om alla har samma formelsamling så kan ju inte alla få fel pga av det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
bla bla..
Vet ej om detta stämmer. Men om det gör det så är det bra värdelös information...

haha!
klockrent!!!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Ljudhastighetens temperaturberoende..

V=utgångshastigheten*roten ur mediets absoluta temperatur/273

Fick skriva med bokstäver för jag hitta inte dem teckanena ja behövde...

MEDIETS ABSOLUTA TEMP SER UT SOM ETT "O" med en fjärli i mitten...

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaggmar

MEDIETS ABSOLUTA TEMP SER UT SOM ETT "O" med en fjärli i mitten...

theta?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo
det är ljudets hastighet
om man löser ut f blir d: f = v/[lamda] => 340/0,005 = 68 kHz
om man jämför med vilka frekvenser en människa kan höra som är 20 kHz tror jag så har fladdermusen väldigt höga toner

Lambda är inte 0,005:
För att ett föremål ska ge ett eko, måste det vara större än halva våglängden, d.v.s:
insekt > ½ [lamda]

Så om insekten är 0,005m stor så måste [lamda] vara mer än dubbelt så stort, d.v.s.: ~0,011m, så:

v/lamda = f
340 / 0,011 = ~31000 = 31000kHz

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP
Lambda är inte 0,005:
För att ett föremål ska ge ett eko, måste det vara större än halva våglängden, d.v.s:
insekt > ½ [lamda]

Så om insekten är 0,005m stor så måste [lamda] vara mer än dubbelt så stort, d.v.s.: ~0,011m, så:

v/lamda = f
340 / 0,011 = ~31000 = 31000kHz

Whoa!!!
Nu verkar det som att min teori om fladdermöss stämmer...

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP
Lambda är inte 0,005:
För att ett föremål ska ge ett eko, måste det vara större än halva våglängden, d.v.s:
insekt > ½ [lamda]

Så om insekten är 0,005m stor så måste [lamda] vara mer än dubbelt så stort, d.v.s.: ~0,011m, så:

v/lamda = f
340 / 0,011 = ~31000 = 31000kHz

enligt facit så är lamda 0,005 och svaret blir 68kHz

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
enligt facit så är lamda 0,005 och svaret blir 68kHz

Ditt facit har fel. Annars stämmer inte min teori... *surar*

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Ditt facit har fel. Annars stämmer inte min teori... *surar*

då hade jag rätt facit har alltid rätt..speciellt när mina svar stämmer överens med facits

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
Tack än en gång för hjälpen
Tycker sånt borde stå i uppgiften så man kan ta hänsyn till tempen m.m. Sen tycker jag det är dåligt att där inte stod något i formelsamlingen om vilken grad deras värde gällde

Om det inte står något tar man inte hänsyn till det. Uppgiften har dessutom inte något medden saken att göra. Om inget står antar man att det skervid NTP, tar uppgifterna ur boken om destår eller tar de värden man brukar i formelsamlingen. O´m det bara står ett värde har man inga problem.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Spalten hos en gitterspektrometer belyses med ljus från en natriumlampa. Spektrometern är justerad så att parallellt ljus infaller vinkelrätt mot gittret. Gittret har 520 linjer/mm. Natriumljuset innehåller två, mycket närliggande våglängder. Spektrometern ställs in på dessa linjer i andra ordningens spektrum, varvid vinkelavläsningarna vid lägena a-d i figuren blir
a)233,16 grader b)233,10 grader c)157,39 grader d)157,34 grader
Beräkna gitterkonstanten samt de båda våglängderna.

figuren blev inte så bra... linjerna från gittret i mitten av cirklen ska gå ut från en punkt
Jag har räknat ut gitterkonstanten och den blir d=1/520=1900nm
Det jag inte förstår är gitterekvationen som säger att d*sin[alpha]=k*[lamda]
i facit sätter dem k=2 , varför?

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem

Det står att det är andra ordningens spektrum, det tolkar jag som att det är det andra intensitetsmaximat, och då sätter du k=2.

Permalänk
Medlem

raol tolkade rätt

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

tackar tackar

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Avstängd

hållf. tal

Behöver hjälp med följande tal.

Välj längden "l" på hålaxeln i figuren så att begynnande plasticering sker samtidigt i de båda axeldelarna (D/d = 1.5 och L given). Axledelarna är gjorda av samma material.

fig:

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!