Permalänk
Medlem

Visual Basic kod för LPT

heeeeeeeeeej alla glada programmerare

kom precis på att jag skulle vilja ha ett programexempel
på hur man kan "öppna" & "stänga" LPT portens utgångar...
2 till 9 allså...

på och av...
tänkte nämnligen använda två kablar i ps/2 kabeln och dra
till LPTn...

och sen gör man ett program utöver LPT exemplet...
det jag tänkte göra är att sätta en diod i musen som blinkar när
man får mail...
eller så kan man programmera vidare och köra ihop med
ICQ, mIRC, MSN osv...

sen skulle man ju kunna sätta lysdioden någon annanstans...
typ i tangentbordet eller i skärmen eller i fronten på datorn

sökte runt på forumet, men det är ingen tråd som vet var
man kan skaffa sådan kod...
hoppas dock på ett positivare svar nu

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Medlem

Här hittar du nog några intressanta länkar...
http://www.lvr.com/parport.htm

... och lite resurser...
http://www.programmersheaven.com/zone15/cat610/

Visa signatur

/ Joxx

Permalänk
Medlem

tackar, ska undersöka

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Nu krånglar internet jätte mycket (massor sidor jag inte kan komma in på) så jag kan inte ge nån länk.

Det du vill göra är alltså att ändra värdet på parallellportens I/O adress (min är 0x378 (i vb: &H378).
Ladda hem port95nt.exe
Installera! du får då "DLportIO". Tittade i deras exempel och så det är jätte enkelt. Bara skriva in det här i en modul (eller köra private i formuläret).

Public Declare Sub DlPortWritePortUchar Lib "dlportio.dll" (ByVal Port As Long, ByVal Value As Byte) Public Declare Function DlPortReadPortUchar Lib "dlportio.dll" (ByVal Port As Long) As Byte

Då är har du för att läsa och skriva till parallellportens I/O adress (1 byte så jag visar bara Uchar deklarationen).

edit:
Bara för att köra det klart.
Sätter du &H378 till värdet 1 så lyser första pinnen som du använder på parallellporten (2:an alltså).
värdet 2 så lyser pinne 3. värdet 3 så är pin 2 och 3 som lyser.
Du förstår det där med bitar och byte. Varje pinne på parallellporten är en bit.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ahh ok, tackar

men hur gör man för att göra så att t.ex. pinne 2 o 4 lyser??
eller bara 4 eller 2, 4 o 6 !?

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skrev in detta i ett form. Du kanske förstår mer då och du kan laborera. För jag kommit på nått riktigt pedagogiskt i svenska språket nu fick på VB istället

Private Declare Sub DlPortWritePortUchar Lib "dlportio.dll" (ByVal Port As Long, ByVal Value As Byte) Private Sub convert(ByRef pin() As Boolean) Dim I As Byte, outval As Byte ' outval = Output Value For I = 0 To 7 If pin(I) = True Then outval = outval + 2 ^ I End If Next I DlPortWritePortUchar &H378, outval End Sub

Jag kör med en 0 to 7 vektor (8 positioner) eftersom 2 ^ 0 = 1
Det passar in bra här då.
Nu kan du kombinera t.ex. vill du ha pinne 2 och 9 så sätter du pin(0) och pin(7) till true
då blir det
2^0 + 2^7 = 1 + 127 = 128

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ahhhhhhh man tackar
me loves example code

tackar

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]