UserDir i Apache: Permission denied

Permalänk

UserDir i Apache: Permission denied

Hej!

Som titeln antyder har jag ett litet problem då jag vill få Apache att publicera användares html-kataloger... Misstänkte från början att det rörde sig om något slags behörighetsfel, men efter att ha provat att logga in som den user som kör apache samt chmod 777 på inblandade kataloger så är jag inte så säker...

Kör apache i debug-mode, och då jag försöker accessa http://server-ip/~user/ får jag ett HTTP403: Forbidden, samt att det i apacheloggen står:

[Wed Jan 12 11:58:53 2011] [error] [client 192.168.0.3] (13)Permission denied: access to /~user denied

I min httpd.conf har jag dikterat detta med UserDir såhär:

<IfModule mod_userdir.c> UserDir public_html </IfModule> <Directory /home/*/public_html> AllowOverride FileInfo AuthConfig Limit Indexes Options +ExecCGI +FollowSymLinks -MultiViews -Indexes Order allow,deny Allow from all </Directory>

Användaren "apache", vilken kör servern, har rättigheter att läsa och köra alla filer i min public_html katalog, varför jag antar att problemet ligger i konfigurationen av Apache...

OS: Fedora 14/Linux 2.6.35.10-72.fc14.i686
Server version: Apache/2.2.17 (Unix)
Server built: Oct 27 2010 10:04:08

Tackar för hjälp!

EDIT:
Naturligtvis hittar jag problemet direkt efter jag postat här... Det visade sig vara SELinux som spökade. Detta stängde jag av genom

echo 0 >/selinux/enforce

Min följdfråga nu är då om det egentligen är så bra att stänga av detta? Vad är det egentligen, och är det säkert att stänga av det? Är ingen hejare på linux (än) men det känns ju som om "Security Extensions" är ganska vettigt...

Följdfråga
Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Bättre att konfigurera SElinux att tillåta vad som behövs och köra med enforce. Och du skall inte ha rättigherna satta till 777. Sätt rättigheterna på katalogerna 755 eller 775 och på filerna 644 eller 664 (Undantag: skript som skall köras 755 och filer, som skall vara skrivbara av besökare 666).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Hej!

Ja, precis så tänkte jag med. Så jag knäppte tillbaks det och började pilla. Fick det att funka för en kort stund. Efter att jag startat om datorn så fungerade det inte... Får precis samma felmeddelande igen, och misstänker att det är konfigurationen av SELinux som blockerar något.

Har försökt att lokalisera problemet genom chmod 777 (temporärt, såklart) men får fortfarande permission denied. Har även försökt med följande:

chcon -R -t public_content_t public_html/

Men utan resultat...

Börjar bli lite smått irriterad över att SELinux verkar vara extremt krångligt att konfigurera... Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W