Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Re: integral

Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
hur löser man den här integralen:

/ (e^-st) sin 2t cos 2t dt

/ = integraltecknet

tack på förhand.

försökt med alla möjliga trigometriska identiter men blir bara massa soppa utav det hela... arghhhh.

Man utnyttjar att sin(2x)=2*sin(x)*cos(x)

vi har integral(exp(-st)*sin(2t)*cos(2t)*dt)=1/2*int(exp(-st)*sin(4t)*dt)

Vi använder partialintegration för att beräkna integralen.

int(exp(-st)*sin(4t)*dt) = -exp(-st)*sin(4t)/s - int(-exp(-st)*4*cos(4t)*dt) = -exp(-st)*sin(4t)/s - exp(-st)*4*cos(4t)/s² - int(-exp(-st)*(-16*sin(4t))/s²*dt)

Alltså: int(exp(-st)*sin(4t)*dt) = -exp(-st)*sin(4t)/s - exp(-st)*4*cos(4t)/s² - int(exp(-st)*16*sin(4t)/s²*dt)

Multiplicera med s² och flytta över integralen i högerledet till vänsterledet:
(s²+16)*int(exp(-st)*sin(4t)*dt) = -s*exp(-st)*sin(4t) - 4*exp(-st)*cos(4t) <=>
int(exp(-st)*sin(4t)*dt) = -exp(-st)*(s*sin(4t)+4*cos(4t))/(s²+16)

dela med två så fås sökt integral

Edit: kanske bör kommentera att under partialintegrationen tillåter vi inte att s=0, men då s=0 beräknas integralen lätt till -cos(4t)/4, vilket stämmer med uttrycket ovan, som alltså gäller för alla s.
Lägg också på en godtycklig konstant om alla primitiva funktioner önskas....

Permalänk
Medlem

Om man tar ett tal (vilket som helst) tex 1290 och byter man plats på två av siffrorna tex 1209 varför blir alltid skillnaden alltid jämnt delbar med 3
1290-1209=81 81/3 = 27

Nån som kan förklara detta?

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fubar
Om man tar ett tal (vilket som helst) tex 1290 och byter man plats på två av siffrorna tex 1209 varför blir alltid skillnaden alltid jämnt delbar med 3
1290-1209=81 81/3 = 27

Nån som kan förklara detta?

Är 0 jämnt delbart med 3? (99)

Visa signatur

[size="1"]ASUS A7N8X | XP2200+ @ 2030 (försiktigt, försiktigt..) | 1 gig PC333 | Innovatek Flat Flow | RADEON 9600 PRO
"Of course these stories are horrific, disgusting, tasteless. They're about human beings-what are we to expect?"
Vattenkylning|Moddning|Bilsidan[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teedee
Är 0 jämnt delbart med 3? (99)

Ja?
Edit: Säg mig ett tal som delar 0 så att det blir rest.

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teedee
Är 0 jämnt delbart med 3? (99)

Faktum är att Teedee har svarat korrekt pâ frâgan, om än ett subtilt svar.

Definition: Lât a,b vara heltal. Talet a säges dela b om det finns ett heltal c sâ att b = c*a.

Om b=0 i det här fallet sâ delar faktiskt alla tal b eftersom likheten uppfylls dâ c=0. I synnerhet delar alltsâ 3 talet 0.

Pâstâende: Om siffersumman av ett tal är delbart med 3 sâ är även det ursprungliga talet det.

Vi vill ju visa att differensen av det ursprungliga talet och talet som uppstâr dâ ett par siffror byter plats är delbart med 3. Eftersom ett tals siffersumma inte ändras av att siffrorna byter plats i talet kommer differensen av de tvâ talens siffersummor alltid bli noll, vilket bevisar Fubars pâstâende.

Vi har faktiskt visat lite mer än vad som frâgades efter.

1) Vi ser att vi även har visat att differensen som uppstâr alltid kommer att vara delbart med 3 oberoende av hur mânga siffror som byter plats eftersom siffersumman alltid blir den samma.

2) Eftersom en liknande regel gäller för delbarhet med 9, kommer differensen av de tvâ talen alltid vara delbar även med 9.

ex. Man kan direkt säga att 54321-43215 är delbart med 3 och 9.

Edit: glömde visa att delbarhetsreglerna för 3 och 9 stämmer.

Def. Ett tal a är kongruent med b modulo n omm n delar a-b.
ex. 7 är kongruent med 2 mod 5 eftersom 5 delar 7-2.

Jag skriver == i stället för "kongruent med", samt mod för "modulo".

Om a == b mod n och c == d mod n kan man lätt visa att:
1) a+c == b+d mod n
2) a*c == b*d mod n.

10 == 1 mod 3 eftersom 3 delar 10-1=9.
Dâ är även 100=10*10 == 1*1=1 mod 3 enligt regel 2 ovan.

Upprepad användning av regel 2 ger att 10^m == 1 mod 3.

Ett tal kan skrivas som följande summa: a0 + a1*10 + ... + an*10^n.

Att talet är delbart med 3 är samma sak som att talet är kongruent med 0 modulo 3, dvs ingen rest när det delas med 3.

Enligt reglerna 1 och 2 ser vi nu att:
a0 + a1*10 + ... + an*10^n == a0 + a1*(1) + ... + an*(1^n) (vilket är talets siffersumma) mod 3.

Detta bevisar delbarhetsregeln för 3. Delbarhetsregeln för 9 visas analogt.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett problem med euklidiska rum i linalgen.

Vi är i E4. Bestäm en ON-bas för

W = {x tillhör E4 ; x1 - x2 - x3 = 0, 2x1 - x2 - 4x3 = 0}

Utvidga till ON-bas i

V = {x tillhör E4 ; x1 - x2 - x3 = 0}

och utvidga slutligen denna till en ON-bas i E4.

Jag har kommit så långt att jag har bestämt en ON-bas till W: e1 = (0,0,0,1), e2 = (1/sqrt(14))(3,2,1,0)

Sen körde jag fast, jag försökte med att att ta "normalen" till planet 2x1 - x2 - 4x3 = 0 och sedan ortonormera den jämte basen för W men jag fick fel.

Hur ska jag göra?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Nu sitter man i matteträsket igen.. Undrar om snälla swec kan hjälpa?
Hoppas det. Har några karameller att suga på iaf
Vill inte bara ha svar.. utan mkt pedagogiska uträkningar!
1. Beräkna f´(4) i f(x)=x/(x^2+1)

2. beräkna y´(10) i y = 125 * 2^-0,0331x (på räknaren, Får inte ens till den där med nDeriv( på ti-83+. Skriv hur jag ska skriva in på räknaren.. känner mig helt dum i huvet.. man kan ju ff sin räknare tror man.. men men man är ju beginer på derivata

3. Låt f vara en funktion sådan att f(2+h) - f(2) = 3h^2 + 14h
Bestäm f´(2)

Hoppas nån kan det!

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

Jag rättar mig efter eventuella fel då jag själv bara har läst lite derivata
1: f'(4) då f(x)=x/(x^2+1) => f(x)=x/x^3 =>(förkorta bort x) f(x)=x^2
derivatan ger f´(x)=2x insättning ger f´(4)=2*4 => svar: f´(4)=8

2: y´(10) då y= 125*2^-0,0331x
y´=125*(-0,0331)*2^-0,0221x*ln2 ger y´= (avrundat) 2,867896 * 2^-0,0221x
insättning av x=10 : y´(10)= 2,867896* 2^-0,0221*10 => 2,867896 * 2^-0,221 => 0,858 * 2,867896 = 2,46 dvs y´(10)= 2,46 (räknade med mirc-räknaren, kan ha blivit fel vid 2^-0,221, lyckades inte hitta min ti-83:a )
3: hinner inte.. återkommer med den om den är olöst då..

Permalänk
Hedersmedlem

Med nDeriv ska du skriva nDeriv(125 * 2^-0,0331x,x,x)

edit: Är inte säker på att det är helt rätt, men i alla fall.
1. Beräkna f´(4) i f(x)=x/(x^2+1)
Derivera mha kvotregeln, g(x)=h(x)/u(x), g'(x)=(h'(x)u(x)-u'(x)h(x))/(u(x))^2

f'(x)=(1*(x^2+1)-x*2x)/(x^2+1)^2=(-x^2+1)/(x^2+1)^2
f'(4)=-15/289

edit2: Är inte alls säker på denna men i alla fall.
3. Låt f vara en funktion sådan att f(2+h) - f(2) = 3h^2 + 14h
Bestäm f´(2)
Jag antar att det bara är att dividera med h så man får derivatans def på VL om man låter h->0,
(f(2+h) - f(2))/h = (3h^2 + 14h)/h=3h + 14->14 då h->0

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Jag har ett problem med euklidiska rum i linalgen.

Vi är i E4. Bestäm en ON-bas för

W = {x tillhör E4 ; x1 - x2 - x3 = 0, 2x1 - x2 - 4x3 = 0}

Utvidga till ON-bas i

V = {x tillhör E4 ; x1 - x2 - x3 = 0}

och utvidga slutligen denna till en ON-bas i E4.

Jag har kommit så långt att jag har bestämt en ON-bas till W: e1 = (0,0,0,1), e2 = (1/sqrt(14))(3,2,1,0)

Sen körde jag fast, jag försökte med att att ta "normalen" till planet 2x1 - x2 - 4x3 = 0 och sedan ortonormera den jämte basen för W men jag fick fel.

Hur ska jag göra?

ON-basen för W ser ju bra ut.

För att fylla ut till en ON-bas i V så kan vi välja vilken vektor som helst som ligger i V men inte i W, och sen använda Gram-schmidt.
(Att detta fungerar beror på att W är ett underrum till V, och eftersom dim(V)=3 behövs bara en extra basvektor.)
Vi kan t.ex. välja u=(1,1,0,0).
Enligt gram-schmidt ska vi dra bort u:s ortogonala projektion på e1 resp. e2.
Vi får alltså vektorn u - (u|e1)e1 -(u|e2)e1

Normera sedan denna vektor.

Du försökte med vektorn (2,-1,-4,0), och det var ju inte helt dumt tänkt, eftersom den är ortogonal mot alla vektorer i W (och därmed e1 och e2). Hade denna vektor legat i V hade vi direkt kunnat fylla ut med den, men det går inte nu eftersom den inte ens ligger i V!

Du ville visst fylla ut till ON-bas i E4 också. Det är ju inte så svårt, vektorn v=(1,-1,-1,0) är ortogonal mot alla vektorer i V, ty V består ju av alla vektorer x så att (v|x)=0, (och v ligger definitivt i E4!), så fyll ut med v/|v|.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Text

Tusen tack!

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

Enligt gram-schmidt ska vi dra bort u:s ortogonala projektion på e1 resp. e2.
Vi får alltså vektorn u - (u|e1)u -(u|e2)u

Borde det inte vara u - (u|e1)e1 - (u|e2)e2 och inte (u|e1)u resp (u|e2)u som du skrev? Man ska ju projecera dem efter e1 och e2 ... Eller är jag ute på cykelsemester igen?

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe

Borde det inte vara u - (u|e1)e1 - (u|e2)e2 och inte (u|e1)u resp (u|e2)u som du skrev? Man ska ju projecera dem efter e1 och e2 ... Eller är jag ute på cykelsemester igen?

Jovisst.. helt rätt, klantigt av mig.

Permalänk

jag fastnade på ett mycket irriterande uppgift, kan ni hjälpa mig?

Uppgift:
roten ur (s+13) - roten ur (7-s) = 2

jag skriver "roten ur" eftersom jag hittar inga roten ur tangent på tangentbordet.

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QwertyNisse
jag fastnade på ett mycket irriterande uppgift, kan ni hjälpa mig?

Uppgift:
roten ur (s+13) - roten ur (7-s) = 2

jag skriver "roten ur" eftersom jag hittar inga roten ur tangent på tangentbordet.

(sqr(s+13) - sqr(7-s))^2 = 2^2
s+13 - 2sqr(s+13)sqr(7-s) + 7 - s = 4
20-2sqr((s+13)(7-s)) = 4
10-sqr((s+13)(7-s)) = 2

Lös nu andragradsekvationen (s+13)(7-s) = 64
Om jag inte vimsat alldels i nattmössan så blir det där rätt.

Visa signatur

[zux]

Permalänk

Jaha, detta blir mitt första försök i mattetråden, så lita inte på min lösning.
Men den kanske leder nånvart iaf.

SQR(s+13) - SQR(7-s) = 2

Jag kvadrerar båda leden i hopp om att få bort lite rötter.
Jag tar den där kvadreringsregeln eller vad den heter och får detta:
s+13 - 2 * SQR(s+13) * SQR(7-s) = 2^2 = 4

Förkortas ner till:
SQR(s+13) * SQR(7-s)=8

Flyttar om lite:
SQR(s+13)=8 / SQR(7-s)

s+13 = 64 / (7-s)

Detta blir sen en andragradsekvation som ser ut såhär:
s^2+6s-27 = 0
Den löser vi med "andragradsformeln" och får lösningarna 3 och -9.

Visa signatur

Åt helvete med hela världen.
http://www.AlltESkit.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QwertyNisse
jag fastnade på ett mycket irriterande uppgift, kan ni hjälpa mig?

Uppgift:
roten ur (s+13) - roten ur (7-s) = 2

jag skriver "roten ur" eftersom jag hittar inga roten ur tangent på tangentbordet.

Kolla F***TriX och Lord Labans lösningar men glöm inte kolla efter falska rötter...
Formeln för lösning av andragradsekvationer kallas för övrigt pq-formeln.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk

vad står SQR för?

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QwertyNisse
vad står SQR för?

Roten ur, kommer av SQuareRoot.

Edit: Kan ju verkligen inte stava...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Om jag inte tänker helt fel så är det roten ur.. Squareroot Roten ur heter ju egentligen kvadratroten ur...

Edit: Nehepp.. så var man inte först

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Hedersmedlem

hmm......Fick i läxa till imorgon att lösa en uppgift .....
Läser d-kursen på gymnasiet..... Kan verkligen inte förstå hur man ska lösa denna

"En triangel har sidorna a, b och c. Vinkeln C står mot sidan c. Visa att :
c >/= (a+b) sin(C/2)"

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
Kolla F***TriX och Lord Labans lösningar men glöm inte kolla efter falska rötter...
Formeln för lösning av andragradsekvationer kallas för övrigt pq-formeln.

Man ska ju inte göra det allt för lätt för dem

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F***TriX
Man ska ju inte göra det allt för lätt för dem

Heh, evil...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

MATTE E

z=4-5i

arg z^2
arg iz
arg z/i

Har inte en aning hur man gör.

Permalänk
Medlem

Hur fasen får jag ut 2e^i*pi/2 * 2e^-i*pi/6 från detta:

i( sqrt(12) - 2i ) ? Jag kan inte se hur man får detta..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phoz
Hur fasen får jag ut 2e^i*pi/2 * 2e^-i*pi/6 från detta:

i( sqrt(12) - 2i ) ? Jag kan inte se hur man får detta..

i( sqrt(12) - 2i )=2i( sqrt(3) - i)
Om man sedan tänker på det som ett koordinatsystem där y-axeln är den imaginära delen och x-axeln är den reella delen. Sedan tänker man som om en vektor pekar på en punkt. (0,2) för den första, (sqrt(3), -1) för den andra. Teckna längden av den som absolutbeloppet och argumentet som vinkeln.

Skriv sedan på formen |z|e^(i*arg z).

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk

Re: MATTE E

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
z=4-5i

arg z^2
arg iz
arg z/i

Har inte en aning hur man gör.

z är ju ett komplext tal och du har givits informationen att z = 4-i*5. Det representerar en punkt i det kartesiska planet (det vanliga (x,y)-planet). Den punkten kan du även beskriva som en vektor frân origo till punkten.

För att beskriva ett komplext tal pâ det sättet behöver vi veta vektorns längd och dess vinkel till positiva x-axeln. Dess vinkel till positiva x-axeln kallas för argumentet till z (skrivs arg z).

Nu frâgas det efter argumenten till de komplexa tal man fâr dâ man kvadrerar z, multiplicerar z med i och delar z med i. Du utför alltsâ dessa operationer först och sedan räknar du ut argumenten för de nya talen.

Om du läser lite i din mattebok sâ ser du säkert hur man gör för att fâ fram argumentet. I första kvadranten är arg z = arctan(y/x). Det blir nästan samma sak i de andra kvadranterna men du mâste tänka till lite för det är vinkeln till positiva x-axeln du vill ha.

När du sedan har förstâtt vad du gör sâ kommer du att inse att kvadreringar av komplexa tal dubblar det ursprungliga argumentet, samt att multiplikation/division med i motsvarar 90 graders vridningar i talplanet. Dâ kan du istället räkna ut argumentet för z direkt för att fâ fram rätt svar.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk

finna det nån sida på internet som tar upp räkning med polynomer bra . tycker våran bok är rörig å jobbig!"

Visa signatur

Någon som säljer ett extern 56k modem för 500:-? Skicka ett PM

Permalänk

Det här är nâgot för Raol, eller ni som inte räds en utmaning!

Integrera cos(cos x)*cosh(sin x) m.a.p. x, frân -pi till pi.

Säg till om du behöver ett tips.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk

Lite Diskret matematik nu. En fråga angående modulusoperatorn och formeln:
a^n (mod m) =- (a (mod m))^n (=- är kongruenstecknet)

Vi tar (65536)^2 som a^n och 3 som m:
(65536)^2 (mod 3) =- (65536 (mod 3))^2

detta stämmer ju inte, eftersom VL ger resten 0 och HL resten 1.
Vad är det jag har missat?

EDIT: Det verkar som om den här formeln stämmer för alla värden för m förutom 3