Vilket språk är bäst att lära sig ?

Permalänk
Medlem

Vilket språk är bäst att lära sig ?

Tjena

Har nyligen börjat lära mig att programmera i C++ men än så länge kan jag bara göra en simpel miniräknare
Men jag vill programmera spel och har kollat lite på andra språk t.ex java och c# och undrar om jag ska fortsätta lära mig c++ eller om jag ska börja lära mig java eller c# istället tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem

Det finns en hel bunt med sådana frågor redan, kolla gärna upp dom trådarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det finns en hel bunt med sådana frågor redan, kolla gärna upp dom trådarna!

Kan du länka någon ? hittar ingen bra

Permalänk
Skrivet av Bomb_:

Kan du länka någon ? hittar ingen bra

Vilka trådar har du hittat då? Och vad är det som gör att de inte är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Vilka trådar har du hittat då? Och vad är det som gör att de inte är bra?

har inte hittat några som handlar om samma sak ?

Permalänk
Hedersmedlem

Poängen är, lär dig att programmera och hur man ska tänka. Skit i vilket språk det är i stort sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Poängen är, lär dig att programmera och hur man ska tänka. Skit i vilket språk det är i stort sett.

Okej fortsätter med c++ då , tack

Permalänk
Hedersmedlem

Som Shimonu ska man bli programmerare så handlar det inte om språk utan om kunskap i området. Jämför med bokförfattare, en som är bra på att skriva deckare kan lära sig ett nytt språk (säg spanska) och skriva bra böcker. Men om man inte är bra på att skriva böcker blir man inte deckarförfattare för att man lär sig spanska.

Men, Bomb_, du verkar vara en som vill testa på lite lätt och få göra något spel (som är väldigt svårt om man jämför med en CLI "miniräknare"). För att hålla ångan uppe och inte bli uttråkad/tokig så tycker jag du ska växla till något annat språk. C++ är svårt att bemästra.
Jag ser C# och Java som "ett steg" upp. Men vill man ännu högre så kan t.ex. python vara trevligt (med pyGame för att göra saker som ofta behövs i spel). Python nämns nog i många trådar om du söker efter det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Som Shimonu ska man bli programmerare så handlar det inte om språk utan om kunskap i området. Jämför med bokförfattare, en som är bra på att skriva deckare kan lära sig ett nytt språk (säg spanska) och skriva bra böcker. Men om man inte är bra på att skriva böcker blir man inte deckarförfattare för att man lär sig spanska.

Men, Bomb_, du verkar vara en som vill testa på lite lätt och få göra något spel (som är väldigt svårt om man jämför med en CLI "miniräknare"). För att hålla ångan uppe och inte bli uttråkad/tokig så tycker jag du ska växla till något annat språk. C++ är svårt att bemästra.
Jag ser C# och Java som "ett steg" upp. Men vill man ännu högre så kan t.ex. python vara trevligt (med pyGame för att göra saker som ofta behövs i spel). Python nämns nog i många trådar om du söker efter det.

Menar du att java och c# är svårare eller roligare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Menar du att java och c# är svårare eller roligare ?

De brukar ses som enklare. Upp som i högnivåspråk refererar han till (http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gniv%C3%A5spr%C3%A5k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

De brukar ses som enklare. Upp som i högnivåspråk refererar han till (http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gniv%C3%A5spr%C3%A5k)

Okej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Okej tack

Jag har kört C++ och Java men tyckte php var roligast by far. Det är mycket "enklare" och man ser resultat nästan direkt som man även kan dela med sig till andra av.

Men det är jag! Det beror ju på om du är intresserad av applikations eller webprogrammering.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag är nån mästare på programering, eller spec. duktig heller för den delen. Men jag tar mig fram.
Jag har gjort program i C, C#, Java och Python samt webbsidor och webbapplikationer i PHP (och såklart HTML, CSS och JS).
Poängen är att lära sig ett nytt språk är inte spec. svårt när du har tänket. Ofta kan man dela upp problemen i mindre delar som i sig är ganska lika på alla språk.
Tänkt inte på vilket språk du ska lära dig eller använda för att det är "bra". Det viktigaste är att du kan programera, inte att du kan programera i java eller C++
Kör på det som är roligt. Jag brukar rekommendera Python för nybörjare eftersom det är lite lättare, lite modernare och tvingar fram "snygg kod". Av den anledningen att man inte får ge upp för att det är jobbigt, det ska vara kul.
Om du tycker det går bra med C++ så fortsätt med det. När du vill testa nått annat är det bara att göra det, du kommer upptäcka att det är ganska enkelt.

Permalänk
Skrivet av Bomb_:

har inte hittat några som handlar om samma sak ?

Seriöst, har du sökt?

Gå till http://www.sweclockers.com/forum/search.php och skriv "programmeringsspråk" som sökfras och välj "Programmering och digitalt skapande" under sök i forum, och klicka sök nu-knappen. Då kommer det upp 17 sidor med sökresultat, bland annat:

http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...
http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...
http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Med flera. Att tillgodogöra sig information som finns tillgänglig på t.ex. ett forum är en ganska viktig kunskap som programmerare.

Det är inte rationellt att den här frågan ska komma upp gång på gång utan att de som undrar kollar efter tidigare trådar som redan har blivit besvarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag har kört C++ och Java men tyckte php var roligast by far. Det är mycket "enklare" och man ser resultat nästan direkt som man även kan dela med sig till andra av.

Men det är jag! Det beror ju på om du är intresserad av applikations eller webprogrammering.

Jag är intresserad av webbprogrammering och PHP är något av det fulaste jag vet. Ta en koll på Play-ramverket för Java; jämfört med enkel PHP är det snyggare, smartare, och ungefär lika enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Själv började jag med python, men eftersom jag gärna ville göra grafiska program och att kunna köra det utan man måste installera python, så bytte jag till C#. Men om du inte bryr dig om det är grafiskt eller bara kan köras på datorer med python så rekommenderar jag det starkt. Det är väldigt enkelt att lära sig och man förstår det fort. Men C# är inte så svårt heller faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Själv började jag med python, men eftersom jag gärna ville göra grafiska program och att kunna köra det utan man måste installera python, så bytte jag till C#. Men om du inte bryr dig om det är grafiskt eller bara kan köras på datorer med python så rekommenderar jag det starkt. Det är väldigt enkelt att lära sig och man förstår det fort. Men C# är inte så svårt heller faktiskt

Vilka pogram gör man i början när man börjar programmera ? har gjort en basic miniräknare i c++ men har precis börjat med c# . gör man miniräknare där med ? isåfall vad gör man efter det ?

Permalänk
Medlem

C, C# och Java är väl bra att kunna. Sen kanske även BASIC och C++ är bra att kunna.
Tror att jag nöjer mig med dem två-tre första eftersom det är nätverk och kommunikation överlag som fascinerar mig mest.
Allt annat är mer en ren bonus som ingår i utbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Vilka pogram gör man i början när man börjar programmera ? har gjort en basic miniräknare i c++ men har precis börjat med c# . gör man miniräknare där med ? isåfall vad gör man efter det ?

Att göra en miniräknare i python är busenkelt, att flytta och skapa och köra filer i python är också rätt så enkelt
Har faktiskt inte gjort så mycket(inte ens en miniräknare ), men tror att när man väl kommer igång så går det nog så lätt

Men för att lära sig att programmera så måste man komma på projekt att skriva, och fortsätta med det tills man är klar med det

Själv så gjorde jag ett simpelt strategi spel innan jag bytte till C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Vilka pogram gör man i början när man börjar programmera ? har gjort en basic miniräknare i c++ men har precis börjat med c# . gör man miniräknare där med ? isåfall vad gör man efter det ?

När jag började koda började jag i C. Vi gjorde någon miniräknare, ett register för djur (kunna lägga till och visa etc). Lite små saker, allt i consol. Simpla men roliga nybörjar program.

Sedan gjorde vi lite i Java, märkte då att det var relativt lätt att slänga upp en windows ruta och lite knappar. Kan göra en miniräknare om man vill, grafikst istället för consol. Har även gjort ett fyra i rad i Java, kräver mer tid men man fick insilten av att "fan, det går visst göra snygga saker på ett lätt sätt".

Efter Java provade vi C# och satt i Visual Studio. Då var det bara att skapa ett windows application projekt. Direkt får du en windows form och kan slänga in knappar och allt möjligt.

C och C++ ligger på en lågnivå. Java och C# ligger på en högre abstraktionsnivå. Det är fruktansvärt lätt och går snabbt, att göra ett program i C#. C / C++ kräver att du kan programmera, I C# finns det möjligthet att skapa ett program genom att drag n droppa saker i en ruta.

Läser till systemarkitekt och är riktigt glad över att vi började med C, för det kräver att du förstår vad programmering innebär, samma gäller C++

Var inte rädd med att fortsätta jobba i C++. Det är lättare att gå ifrån C / C++ till Java / C# än tvärtom. Tänk dig bara att ha suttit med windows formar i C# och sedan koda i C och behöva fixa ALL minnesallokering

Edit: Kan vara värt att nämna. Miljön du utvecklar i om du kör tex C# är gjord för att programutvecklare, så fort som möjligt, skall få ett körbart program. Tid är pengar, fort och lätt ska det gå.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

C och C++ ligger på en lågnivå. Java och C# ligger på en högre abstraktionsnivå. Det är fruktansvärt lätt och går snabbt, att göra ett program i C#. C / C++ kräver att du kan programmera, I C# finns det möjligthet att skapa ett program genom att drag n droppa saker i en ruta.

Läser till systemarkitekt och är riktigt glad över att vi började med C, för det kräver att du förstår vad programmering innebär, samma gäller C++

Om du vill fokusera på de saker du vill ha gjorda med din kod, använd något objektorienterat språk typ Java eller C#. Om du vill sitta och klura på "programmeringen" (läs minneshantering och pekare) lär dig c/c++

Permalänk
Medlem

Lär dig c# tycker jag, det är ett nöje att programmera i visual studio 2010 alltså! Det finns mycket att roliga ramverk att gräva ner sig i som wpf/xaml och wcf för att nämna några. Det finns massor med arbete inom .net också.. skadar väl inte

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av riddim:

Om du vill fokusera på de saker du vill ha gjorda med din kod, använd något objektorienterat språk typ Java eller C#. Om du vill sitta och klura på "programmeringen" (läs minneshantering och pekare) lär dig c/c++

Håller med. Jag började med C för att förstå minneshanteringen. Sen gick jag över till C++ för att förstå hur objektorientering funkar under huven. Funderar nu starkt på att gå över till antingen C# eller Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riddim:

Om du vill fokusera på de saker du vill ha gjorda med din kod, använd något objektorienterat språk typ Java eller C#. Om du vill sitta och klura på "programmeringen" (läs minneshantering och pekare) lär dig c/c++

Ja... Det var väl ungefär det jag skrev?

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av riddim:

Om du vill fokusera på de saker du vill ha gjorda med din kod, använd något objektorienterat språk typ Java eller C#. Om du vill sitta och klura på "programmeringen" (läs minneshantering och pekare) lär dig c/c++

Det beror ju helt på vad man är ute efter att göra. Prova att skriv en drivrutin i C# och se hur mycket din kod får gjort Men även om man mest ska koda sådant där C#/Java osv. lämpar sig bäst, kan det vara nyttigt att ha lite koll på hur det egentligen funkar. Det här är väldigt intressant läsning för alla som håller på med programmering (oavsett typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Det här är väldigt intressant läsning för alla som håller på med programmering (oavsett typ).

Riktigt kul att läsa faktiskt Tack för tipset!

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem

Här hittar du också lite tips för att komma igång med programmering. I stort sett tycker jag personligen det kvittar vilket språk man ska börja med och sen handlar det lite om vad man vill utveckla.
Själv började jag med BASIC på en Commodore 64 och idag utvecklar jag mest i Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whzfred:

Här hittar du också lite tips för att komma igång med programmering. I stort sett tycker jag personligen det kvittar vilket språk man ska börja med och sen handlar det lite om vad man vill utveckla.
Själv började jag med BASIC på en Commodore 64 och idag utvecklar jag mest i Java.

Har testat lite olika språk nu men inte kommit så lång för jag tänker alltid att jag ska testa om något annat språk är roligare eller är bättre att arbeta med när man har lärt sig det, men har kollat lite på spel som är gjorda i c++ på youtube som folk har programmerat och dom har hållt på i typ 6 år och deras spel är ett simpelt 2d spel som ser ut som skit. tar det så lång tid att lära sig eller är dom bara dåliga ? verkar lite segt att sitta o lära sig språket i 6 år innan man kan faktiskt göra nånting med det :/

Permalänk
Skrivet av Bomb_:

Har testat lite olika språk nu men inte kommit så lång för jag tänker alltid att jag ska testa om något annat språk är roligare eller är bättre att arbeta med när man har lärt sig det, men har kollat lite på spel som är gjorda i c++ på youtube som folk har programmerat och dom har hållt på i typ 6 år och deras spel är ett simpelt 2d spel som ser ut som skit. tar det så lång tid att lära sig eller är dom bara dåliga ? verkar lite segt att sitta o lära sig språket i 6 år innan man kan faktiskt göra nånting med det :/

Vad är det du vill göra med programmeringen då? Det brukar vara enklare att komma någon vart om man har ett projekt där man kan göra små förändringar eftersom och kan se vad ändringarna gör.

När jag var liten (12+ år typ) så var mitt mål att skriva Amiga demo'n som imponerade på folk och vara med i demogrupper. Demo'na skrevs i assembler för Motorola 68000-processorn, och genom att utgå ifrån rutiner som jag hittade på BBSer så kunde jag ändra i dem och få dem att se annorlunda ut, till dess att jag kunde göra egna demon som spreds på BBSer. Det var så jag lärde mig assembler. Några år senare började jag med C sen C++ sen Java, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Vad är det du vill göra med programmeringen då? Det brukar vara enklare att komma någon vart om man har ett projekt där man kan göra små förändringar eftersom och kan se vad ändringarna gör.

När jag var liten (12+ år typ) så var mitt mål att skriva Amiga demo'n som imponerade på folk och vara med i demogrupper. Demo'na skrevs i assembler för Motorola 68000-processorn, och genom att utgå ifrån rutiner som jag hittade på BBSer så kunde jag ändra i dem och få dem att se annorlunda ut, till dess att jag kunde göra egna demon som spreds på BBSer. Det var så jag lärde mig assembler. Några år senare började jag med C sen C++ sen Java, osv.

Hej vi borde göra en klubb. Jag började också när jag var 12 år, jag tyckte det var superhäftigt att skapa ett fönster i windows, det var struntsamma att det var tomt Jag började med utmärkta Delphi 2 och lekte med drag-n-drop utan någon logik bakom. Sen ville jag ha funktioner och då lärde jag mig Pascal före jag kunde dividera (tack farsan). Sen dess har det blivit perioder i assembler, java,c och nu bara c# och sql.

Det enda vettiga jag kan säga är att kan du cykla en cykel kan du nog cykla alla andra, tillochmed köra motorcykel

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz