Permalänk
Avstängd

Hur lär jag mig skapa spel?

Hejsan, behöver hjälp med att hitta vilka sorts program som man kan använda sig av för att framkalla spel, i stort sett allt man behöver.
Tänkte försöka lära mig detta. har installerat adobe flash cs 5.5 & C++ nu, tänkte höra om det är något mer som man behöver som är bra?
Uppskattar hjälp från er sweclockare. MVH marcus.
EDIT: Och om ni har några guider som ni vet om, uppskattas:)

Permalänk
Skrivet av baxee:

Hejsan, behöver hjälp med att hitta vilka sorts program som man kan använda sig av för att framkalla spel, i stort sett allt man behöver.
Tänkte försöka lära mig detta. har installerat adobe flash cs 5.5 & C++ nu, tänkte höra om det är något mer som man behöver som är bra?
Uppskattar hjälp från er sweclockare. MVH marcus.
EDIT: Och om ni har några guider som ni vet om, uppskattas:)

Installerat C++? Jag trodde inte programmeringsspråk gick att installera.

Hursomhelst är det OpenGL du vill lära dig, då blir du inte låst till en viss plattform. Flash är mycket enklare att börja med, men det är ett dött format.

Det här ser ut att vara en relativt enkelt guide på OpenGL: OpenGL Tutorial

Först måste du dock lära dig hur C++ fungerar. Har du programmerat tidigare är det relativt enkelt att komma igång med. Jag tänker inte länka någon guide åt dig, det finns gott om resurser på internet. Det är bara att söka.

Ett alternativ till C++ och OpenGL är XNA och C#, vilket är lättare att lära sig. Tyvärr är det väldigt låst till Microsoft. C# Tutorial XNA Tutorial

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomten_alle:

Installerat C++? Jag trodde inte programmeringsspråk gick att installera.

Hursomhelst är det OpenGL du vill lära dig, då blir du inte låst till en viss plattform. Flash är mycket enklare att börja med, men det är ett dött format.

Det här ser ut att vara en relativt enkelt guide på OpenGL: OpenGL Tutorial

Först måste du dock lära dig hur C++ fungerar. Har du programmerat tidigare är det relativt enkelt att komma igång med. Jag tänker inte länka någon guide åt dig, det finns gott om resurser på internet. Det är bara att söka.

Ett alternativ till C++ och OpenGL är XNA och C#, vilket är lättare att lära sig. Tyvärr är det väldigt låst till Microsoft. C# Tutorial XNA Tutorial

Tja. Har checkat runt på youtube "Mr1buying" har en serie fullt av C++ etc.
Codeblocks m.fl, Är inte det programmet man skriver C++ i?

Permalänk
Skrivet av baxee:

Tja. Har checkat runt på youtube "Mr1buying" har en serie fullt av C++ etc.
Codeblocks m.fl, Är inte det programmet man skriver C++ i?

C++ kan skrivas i vadsomhelst, Anteckningar, Dev-C++, Code::Blocks och annat.. Det är ett språk som behöver en kompilator. T.ex. Code::Blocks har highlighting, en kompilator och en massa annat godis i sig som inte Anteckningar har, därför använder man sig utav ett sån't program

Kolla upp "C++ for dummies", alla "For dummies" är klockrena. http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ är även väldigt bra!

Permalänk
Hedersmedlem

http://inventwithpython.com/
Python istället för krångla och svåra C++ (jag tolkar ditt inlägg som du aldrig har hållit på med programmering).
Första innehåller inte så roliga spel utan använder lite textutskrifter, men det är vad du kan förvänta dig av att skapa spel. Inget man slänger ihop hur som helst. Andra boken går mer in på pygame biblioteket vilket hjälper dig mer med grafiska spel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom på att du iofs skrev skapa spel, inte "skriva min egen spelmotor från grunden".
Att som spelskapare börja bygga på något färdigt är inget fel i sig.
http://udk.com/ där kommer du inte behöva göra spelmotorn själv utan banor, texturer, spellogik osv. Men det är ju en avancerad spelmotor så låter enklare än vad det nog är.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

C# med XNA har jag hört rekommenderas av många. Du blir ju dock ganska låst till Microsofts plattformar, men kan å andra sidan porta ditt spel till både Xbox och Windows Phone utan större svårigheter.

Steget från att inte kunna programmera till att göra spel är stort. Du har nu installerat ett IDE för C++ och av någon anledning Adobe Flash CS. Vad vill du göra? Läs på lite kring ämnet och haffa inte bara första bästa tips. Att söka efter "how to program a game" kommer antagligen inte leda nånvart utan baskunskaper.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Game Maker. Sjukt lätt att komma in i, kan scriptas på riktigt och man kan riktigt snabbt göra riktiga spel. Det kan exporteras till HTML5 och snart både IOS och Android.

www.yoyogames.com

Det var med Game Maker jag började programmera för 7 år sedan. Nu är jag dataingejör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolkol:

Jag skulle rekommendera Game Maker. Sjukt lätt att komma in i, kan scriptas på riktigt och man kan riktigt snabbt göra riktiga spel. Det kan exporteras till HTML5 och snart både IOS och Android.

www.yoyogames.com

Det var med Game Maker jag började programmera för 7 år sedan. Nu är jag dataingejör

Vänta, va? Lärde dig programmera via game Maker? Struntprat, programmerar du med click & play med... Trollning? Förklara dig gärna. Klippa klistra är knappast programmering. Nä, på sin höjd lite scriptande.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vänta, va? Lärde dig programmera via game Maker? Struntprat, programmerar du med click & play med... Trollning? Förklara dig gärna. Klippa klistra är knappast programmering.

Inte alls trolling, självklart är det inte det jag programmerar proffesionellt nu. Men ja. Genom att använda GML (Game maker Language) vilket är ett C-liknande scriptspråk i Game maker lärde jag mig programmera. Game maker är relativt kraftfullt om man lämnar drag and drop.

För att som en person göra spel, när man inte kan det. Skulle jag säga att det är det bästa sättet att komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolkol:

Inte alls trolling, självklart är det inte det jag programmerar proffesionellt nu. Men ja. Genom att använda GML (Game maker Language) vilket är ett C-liknande scriptspråk i Game maker lärde jag mig programmera. Game maker är relativt kraftfullt om man lämnar drag and drop.

För att som en person göra spel, när man inte kan det. Skulle jag säga att det är det bästa sättet att komma igång.

Jag håller inte med ditt resonemang, men alla har vi olika åsikter.

Vilket språk programmerar du professionellt i?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Just nu sysslar jag med C#.

Asså, att använda Game Maker är ju absolut inte ett bra sätt att få en förståelse i generell programmering. Men som nybörjare är det inte heller viktigt. Det viktigaste är att man snabbt får resultat så att det blir kul. Att man känner att man kan bli skapande i det man gör.

Det kännde jag när jag började

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolkol:

Just nu sysslar jag med C#.

Asså, att använda Game Maker är ju absolut inte ett bra sätt att få en förståelse i generell programmering. Men som nybörjare är det inte heller viktigt. Det viktigaste är att man snabbt får resultat så att det blir kul. Att man känner att man kan bli skapande i det man gör.

Det kännde jag när jag började

Absolut vill nybörjare få resultat direkt men det tycker jag man får i valfritt språk oavsett om man börjar med allt från pascal till 68K asm, det tar inte lång tid innan man har knåpat ihop sitt första minröjare spel i ascii form så tycker bara att det känns som man letar genvägar annars. Men det är väll väldigt individuellt kanske, dock rekommenderar jag att man hoppar på ett lättare språk direkt sedan jobbar sig uppåt så man verkligen förstår jobbet bakom att lära sig programmera något vettigt i valfritt språk annars kan hoppet från nämnda program vara tunga och man går inte längre?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ja visst, i ärlighetens namn så gör jag nog fortfarande bättre spel i Game Maker än i t.ex. en egen OpenGL motor till android. Jag tror det handlar mycket om var man vill vara, ha det som proffesion eller bara göra egna spel ^_^

Permalänk
Medlem

Right... ontopic istället nu.

Jag skulle börja med c++ för att få in grunderna, finns ett antal böcker på närmaste bibliotek
Du kan sedan ta en närmare titt på objektsorienterad programmering.

---DETTA ÄR FÖR ATT SKRIVA SJÄLVA SPELMOTORN/VAD SOM SKA HÄNDA I SPELET/RÖRELSER OSV---

Sedan kommer du till det svåra diket, directX eller OpenGL

Jag skulle ha börjat med OpenGL i enkel form då det är ganska stor skillnad i svårighetsgrad mellan C++ och OpenGL.

OpenGl används även på många andra enheter som iphones, android-telefoner osv.

Som du säkert vet använder de flesta stora speltillverkare DirectX när de gör spelen och det rekommenderar jag dig till att kolla på efter OpenGL.

Då jag inte orkar skriva mer för tillfället så önskar jag dig lycka till. ;D

EDIT: Använd inte massa click and drag verktyg då du inte lär dig så mycket genom detta och du kan inte riktigt kalla det programmering heller då du inte skrivit all kod själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

http://inventwithpython.com/
Python istället för krångla och svåra C++ (jag tolkar ditt inlägg som du aldrig har hållit på med programmering).
Första innehåller inte så roliga spel utan använder lite textutskrifter, men det är vad du kan förvänta dig av att skapa spel. Inget man slänger ihop hur som helst. Andra boken går mer in på pygame biblioteket vilket hjälper dig mer med grafiska spel.

Python är relativt simpelt, men då jag finner C++ mer kraftfullt i en spelmotor (bufferten osv.) så tycker jag att du ska börja med C++ och INTE python

Permalänk
Medlem

många föreslår c++, men faktum är att det är ett relativt svårt språk och ruskigt bra iofs, föreslår att du försöker komma in på en djupare nivå inom c# & objekt orienterad programmering till att börja med och sedan gå över till c++ eller använd bägge språken. sen är det bara att lära sig directx/xna/opengl och börja koda bf5

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Hursomhelst är det OpenGL du vill lära dig, då blir du inte låst till en viss plattform. Flash är mycket enklare att börja med, men det är ett dött format.

Med OpenGL är du också låst till en platform. Flash är inte ett dött språk på långa vägar.

Skrivet av tomten_alle:

Det här ser ut att vara en relativt enkelt guide på OpenGL: OpenGL Tutorial

Nehe's tutorials är väldigt outdated. Finns några nya på sidan om openGl i IOS (iPhone) dock.
Jag skulle rekommendara någon av följande om man vill lära sig OpenGL:
An intro to modern OpenGL
Learning Modern 3D Graphics Programming

Skrivet av baxee:

Hejsan, behöver hjälp med att hitta vilka sorts program som man kan använda sig av för att framkalla spel, i stort sett allt man behöver.
Tänkte försöka lära mig detta. har installerat adobe flash cs 5.5 & C++ nu, tänkte höra om det är något mer som man behöver som är bra?
Uppskattar hjälp från er sweclockare. MVH marcus.
EDIT: Och om ni har några guider som ni vet om, uppskattas:)

Det är lite svårt att tolka vad du faktiskt vill göra.
Vill du lära dig programmera, så är en bra idé att börja med python och pygame eller Löve och Lua.
Löve tutorial finns på wikin
PyGame tutorials finns under Resources

Har du en spelidé du vill knåpa ihop så titta på något av följande:
Unreal Development Kit
Unity
GameMaker

Permalänk
Skrivet av Aegnor:

Med OpenGL är du också låst till en platform. Flash är inte ett dött språk på långa vägar.

Hur menar du nu? OpenGL finns till i princip till allt. Mac, Windows, Linux, iOS, Android, Playstation 3. DirectX finns bara till Windows och Xbox.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Precis som tomten_alle skriver. använder man directx så låser man sig själv till Microsofts plattformer (Windows, xbox, zune), och det samma gäller c#.

Jag rekommenderar att man lär sig Opengl och c++, även Java ifall man vill göra mobilspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Hur menar du nu? OpenGL finns till i princip till allt. Mac, Windows, Linux, iOS, Android, Playstation 3. DirectX finns bara till Windows och Xbox.

Mac, Win, Linux använder OpenGL.
iOS och Android använder OpenGL ES, inte fullständiga OpenGL
Playstation3 använder PSGL, som endast är baserad på OpenGL.
Wii använder också något OpenGl baserat.
Xbox använder något som liknar Direct3D.

Kodar du OpenGL så låser du dig till Mac,Win,Linux.
Kodar du OpenGL ES så låser du dig till Mac,Win,Linux, iOS, Android.
För konsollerna måste man använda deras specifika API:er.

Sen är det långt mer än 3D api:er som skilljer mellan platformarna. Man måste t.ex hantera trådning, tidtagning och filsystem på olika sätt beroende på om du är på en Mac, PC eller Linux burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aegnor:

Mac, Win, Linux använder OpenGL.
iOS och Android använder OpenGL ES, inte fullständiga OpenGL
Playstation3 använder PSGL, som endast är baserad på OpenGL.
Wii använder också något OpenGl baserat.
Xbox använder något som liknar Direct3D.

Kodar du OpenGL så låser du dig till Mac,Win,Linux.
Kodar du OpenGL ES så låser du dig till Mac,Win,Linux, iOS, Android.
För konsollerna måste man använda deras specifika API:er.

Sen är det långt mer än 3D api:er som skilljer mellan platformarna. Man måste t.ex hantera trådning, tidtagning och filsystem på olika sätt beroende på om du är på en Mac, PC eller Linux burk.

sant, men att portera kod från ogl till ogl es är enklare än att portera från d3d till ogl.

Principen för grafikhantering är den samma.

Själv har jag testat d3d, men valde att koda i Opengl ändå då jag gillar det bara snäppet mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om http://unity3d.com/ Ett robust ramverk som är lätt att lära sig scripta mot. Den tar alla möjliga filformat och kan användas för 2d produktion likväl. Väldigt bra community och hjälp. Finns stöd för export till iPhone, Android, Flash, egen webbspelare, desktop, Wii, Xbox och PS3.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Kan tipsa om http://unity3d.com/ Ett robust ramverk som är lätt att lära sig scripta mot. Den tar alla möjliga filformat och kan användas för 2d produktion likväl. Väldigt bra community och hjälp. Finns stöd för export till iPhone, Android, Flash, egen webbspelare, desktop, Wii, Xbox och PS3.

Och massa nybörjare videos på youtube.