JAVA: Skicka ett program till kompis utan Eclipse

Permalänk
Medlem

JAVA: Skicka ett program till kompis utan Eclipse

Hej jag har nyligen gjort ett program i Ecplise, som jag skulle vilja skicka till en kompis. Problemet är att jag inte har använt något JSwing UI eller liknande utan bara ren kod som går att köra i eclipse. Min undran är om det är möjligt att köra programmet i en Konsol eller om det finns någon enkel JSwing grej för att köra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Hej jag har nyligen gjort ett program i Ecplise, som jag skulle vilja skicka till en kompis. Problemet är att jag inte har använt något JSwing UI eller liknande utan bara ren kod som går att köra i eclipse. Min undran är om det är möjligt att köra programmet i en Konsol eller om det finns någon enkel JSwing grej för att köra allt.

Kan inget om java, men jag googlade

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070314200420AAo...

Hoppas det är rätt svar!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kan inget om java, men jag googlade

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070314200420AAo...

Hoppas det är rätt svar!

Hittade det där förut funkar inte, måste vara ett program skrivet i JSwing då...

Permalänk
Medlem

Din kompis måste ju ha Java installerat (det räcker med en JRE) sedan kan du skapa en körbar JAR-fil (det är en Zip-fil med dina kompilerade klasser i) genom att
1. Högerklicka på ditt projekt i Eclipse
2. Välj "Export..." i context-menyn (den som poppar upp vid högerklick)
3. I export-dialogen som borde dyka upp så hittar du "Runnable JAR file" under "Java" kategorin
4. Du behöver nu bara välja vilken "Launch configuration" som skall användas som grund för JAR:en
samt var den skall placeras.

"Launch configuration" är det samma som "Run configuration" som du kan hitta under "Run" menyn eller genom att klicka på den lilla "ner pilen" på sidan om "Run"-knappen. Du borde ha minst 1 Run configuration redan om du kört ditt program i Eclipse.

Om du kompis har java installerat så kan ha helt enklet skriva "java -jar sökvägen_till_din_jar_fil.jar" i en konsol för att köra den. Den kan till och med räcka att dubbelklicka på ikonen för JAR filen om java är uppsatt på rätt sätt.

Kanske blev lite förvillande allt det här men jag hoppas det kan hjälpa.

Om man skall krångla till allt ännu mer så kan du även skicka med Java så han inte ens behöver ha det installerat men jag tror det blir lite "överkurs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PorkLip:

Din kompis måste ju ha Java installerat (det räcker med en JRE) sedan kan du skapa en körbar JAR-fil (det är en Zip-fil med dina kompilerade klasser i) genom att
1. Högerklicka på ditt projekt i Eclipse
2. Välj "Export..." i context-menyn (den som poppar upp vid högerklick)
3. I export-dialogen som borde dyka upp så hittar du "Runnable JAR file" under "Java" kategorin
4. Du behöver nu bara välja vilken "Launch configuration" som skall användas som grund för JAR:en
samt var den skall placeras.

"Launch configuration" är det samma som "Run configuration" som du kan hitta under "Run" menyn eller genom att klicka på den lilla "ner pilen" på sidan om "Run"-knappen. Du borde ha minst 1 Run configuration redan om du kört ditt program i Eclipse.

Om du kompis har java installerat så kan ha helt enklet skriva "java -jar sökvägen_till_din_jar_fil.jar" i en konsol för att köra den. Den kan till och med räcka att dubbelklicka på ikonen för JAR filen om java är uppsatt på rätt sätt.

Kanske blev lite förvillande allt det här men jag hoppas det kan hjälpa.

Om man skall krångla till allt ännu mer så kan du även skicka med Java så han inte ens behöver ha det installerat men jag tror det blir lite "överkurs".

Tack! Han har det installerat, men ska testa och starta det via konsolen

Permalänk
Medlem

Funkade perfekt. Synda bara att den ersätter alla ö,ä,å med ?

Permalänk
Medlem

Det finns flera sätt att ta sig runt problemet med encoding (ÅÄÖ) men om du bara har gjort ett enkelt program som körs i en windowsconsole och inte använder sig av file IO så kan du testa att bara ändra encodingen i din virtual machine. Det här gör du enkelt genom att ändra en system-property med hjälp av -D flaggan när du startar Java i dos-prompten. System-propertyn för encoding heter "file.encoding" och du vill troligtvis ändra den till "Cp850" om du kör på Windows. Så kommandot du kanske istället skall använda för att starta ditt program blir nu

java -Dfile.encoding=Cp850 -jar sökvägen_till_din_file.jar

Ursäkta svengelskan ovan men det blir lätt så när man försöker förklara datarelaterade prylar.

/PorkLip