kan någon kika in i denna c++ problem (problem nr 2)
hejsan det var inte så länge sedan vi träffades :D, hur är det med er . i alla fall jag tänkte om ni kan hjälpa mig med ett litet problem här,
jag använder visual C++ express 2005 och får detta fel meddelandet:
1>------ Build started: Project: Basecode, Configuration: Debug Win32 ------
1>Compiling...
1>Active.cpp
1>c:\users\nti\desktop\studsboll\active.cpp(26) : error C2065: 'Sprite' : undeclared identifier
1>c:\users\nti\desktop\studsboll\active.cpp(26) : error C2227: left of '->SetPosX' must point to class/struct/union/generic type
1> type is ''unknown-type''
1>c:\users\nti\desktop\studsboll\active.cpp(26) : error C2227: left of '->GetPosX' must point to class/struct/union/generic type
1> type is ''unknown-type''
1>c:\users\nti\desktop\studsboll\active.cpp(26) : error C2227: left of '->GetVelX' must point to class/struct/union/generic type
1> type is ''unknown-type''
1>Build log was saved at "file://c:\Users\nti\Desktop\Studsboll\Debug\BuildLog.htm"
1>Basecode - 4 error(s), 0 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========
det här är Avtive.cpp filen där problemen dyker upp:
/***********************************************************
* Active.cpp - När spelet är igång
***********************************************************/
#include "Game.h"
/**
* Hantera input från användaren, t.ex. tangentbord och joypad.
*/
void UpdateInput(void) {
// uppdatera tangentbord och mus etc.
Input.Update();
if(Input.GetKeyState(CDXKEY_UPARROW)) {
// Upp
}
if(Input.GetKeyState(CDXKEY_DOWNARROW)) {
// Ner
}
if(Input.GetKeyState(CDXKEY_LEFTARROW)) {
// Vänster
//flytta spriten åt vänster (lägre värden åt vänster)
Sprite->SetPosX(Sprite->GetPosX() - Sprite->GetVelX());
}
if(Input.GetKeyState(CDXKEY_RIGHTARROW)) {
// Höger
}
}
/**
* Uppdatera objekt i spelet här, t.ex. sprites och kartor.
*/
void UpdateObjects(void) {
//uppdatera animationer, fiender etc. här
//flytta enligt bollens hastigheter
Ball->SetPos(Ball->GetPosX() + Ball->GetVelX(),
Ball->GetPosY() + Ball->GetVelY());
//studs mot nederkanten? byt riktning i y-led
if (Ball->GetPosY() + 50 > 480) Ball->SetVelY(-Ball->GetVelY());
}
/**
* Rita upp allting i denna!
*/
void Draw(void) {
// rita allting här, till BackBuffer (eller Screen->GetBack())
//fyll skärmen med svart
BackBuffer->Fill(0);
//rita spriten till skärmen
Ball->Draw(BackBuffer, 0, 0, CDXBLT_TRANS);
// flippa så att skärmytan i minnet (backbuffer) visas
Screen->Flip();
}