Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Visst kan man lista upp en massa fördelar för dom olika språken, dock ser jag inte när man skulle ha nytta av något av ovanstående i ett reellt sammanhang. Dom verkar ju mer vara "Åh vad coolt att man kan göra så", men ger ju inte så mycket när man väl programmerar. Med C++11 tror (är inte så bra påläst och erfaren av C++11) jag dock dom flesta av dina punkter faller.

Så som jag uppfattar C++11 gäller fortfarande alla hans punkter förutom first-class functions, då C++11 har det.

Skrivet av MaloW:

Jag är inte helt 100 på vad jag säger nu, men jag tror att dom flesta använder Java/C# för att utveckla appar (och spel) till Andriod. Jag tror det är det lättaste. För Iphones används Objective-C som är något liknande C# / C++ tror jag.

Vanligast till Android är att man använder Java, men det finns NDK (Native Development Kit) som du kan använda C och C++ till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Beror på vad inom spel ni är sugna på, om det är att göra sjävla 3d-motorn själv osv eller om ni vill bara använda nån färdig motor och göra spellogiken bara:
Småspel för mobil osv: Java / C# / Python
Mestadels spel-logik för PC-spel: C# XNA / C++
Riktig spelprogrammering där ni gör 3d-biten själva: C++

Jag började själv med att lära mig C++ på gymnasiet och började använda en gratis 3D-motor som heter Irrlicht. Dom har tuturials osv för att komma igång. Gjorde mitt första TD-spel i den motorn, funnkade riktigt bra Microsoft Visual Studios 2010 är det du vill använda om du använder C# / C++, hands down den bästa IDE'n (programmerings-program) som finns.

Känner bara att jag måste påpeka att IntelliJ IDEA är rent funktionsmässigt överlägset Visual Studio, speciellt på refaktoreringsfronten och stöd för tredjepartsbibliotek. Nu är det ju främst gjort för Java, och teknologier som kretsar runt det, men Visual Studio skulle må bra att av sno en hel del idéer av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yohanu:

Känner bara att jag måste påpeka att IntelliJ IDEA är rent funktionsmässigt överlägset Visual Studio, speciellt på refaktoreringsfronten och stöd för tredjepartsbibliotek. Nu är det ju främst gjort för Java, och teknologier som kretsar runt det, men Visual Studio skulle må bra att av sno en hel del idéer av dem.

Det är lite subjektivt också. Själv föredrar jag Visual Studio med ett par extensions installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Det är lite subjektivt också. Själv föredrar jag Visual Studio med ett par extensions installerade.

Visst är det en smaksak, men och vi snackar IDE's i Vaniljutförande så har IDEA en hel funktioner som borde finnas i Visual Studio "out of the box" med. Med tillägg kan man säkert få Visual Studio att fungera ännu bättre. Kul grej: http://www.jetbrains.com/resharper/

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen att JavaScript+HTML5 erbjuder en utmärkt miljö för att lära sig programmera spel. Kolla in denna bok:

http://goo.gl/9Wl7l

Om du bestämmer dig för att läsa boken, hör gärna av dig och ge mig synpunkter!

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker slå ett slag för Unity. Det kommer att göra allt du vill göra mycket enklare

http://unity3d.com/

Permalänk

Har inte orkat läsa alla kommentarer men Java är riktigt fint att börja i, Du kan även gå vidare till mobilspel enkelt med java. (Något att satsa på idag, tror jag). Själv gjorde jag ett superdumt val vet jag nu, Jag började med c++. Visst nu kan jag det relativt. Men hade kunnat det mycket bättre om jag börjat med Java/C# etc.

Börja med Java sen fortsätter du antingen med det eller går över till C++. Är mitt tips.

Sen lär du dig JGL för java eller OpenGL för c++ är mitt tips.

Lycka till!

EDIT: Rekommenderar Eclipse som IDE ("utvecklar program"). Sen Mr1Buying på youtube. Möjligtvis TheNewBoston.

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

I startgropen!

Till Ost486,

Var i Sverige finns ni?

Jag har nyligen inlett ett sammarbete med LEADER (sponsor) för att skapa en "akademi" för programmerare i lärande med inriktning spelutveckling. Vore kul och veta hur långt ni kommit med ert tänkande!

Detta gäller naturligtvis alla forumbesökare:
Om någon befinner sig i Stockholm/Norrköping/Nyköping/Linköpingtrakterna och vill ingå i ett kollektiv med spelskapande i fokus, kom över på en kaffe!

Rättelse av text/stavfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starwolf:

Till Ost486,

Var i Sverige finns ni?

Jag har nyligen inlett ett sammarbete med LEADER (sponsor) för att skapa en "akademi" för programmerare i lärande med inriktning spelutveckling. Vore kul och veta hur långt ni kommit med ert tänkande!

Detta gäller naturligtvis alla forumbesökare:
Om någon befinner sig i Stockholm/Norrköping/Nyköping/Linköpingtrakterna och vill ingå i ett kollektiv med spelskapande i fokus, kom över på en kaffe!

Tyvärr är vi mitt inne i smålands skogar, så det är inte precis i närheten.. Men häftig grej, det blir säkert skitbra!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tufflax:

C++ kommer fortfarande vara extremt komplicerat, usch. Och dessutom finns det bättre språk än Python; Clojure t.ex.

Absolut största problemet med C++ är att det finns alldeles för många som är "expert" på C++. C++ är ett relativt stort och komplicerat språk, men standardbiblioteket är väldigt bra och något de flesta C++ "experter" inte alls begripit sig på.

Som du ser på min avatar så gillar även jag Clojure, men prestandamässigt så är tyvärr inte Clojure i närheten av C++. Och så komplicerat behöver inte C++ vara. Hur mycket enklare kan du implementera t.ex en icke-förstörande insert-sort för godtycklig typ och container? I C++11 där jag endast använder delar av standardbiblioteket som funnits de senaste 15 åren

template<typename C> C insert_sort(const C& src) { C res; for (auto &e: src) res.insert(lower_bound(begin(res), end(res), e), e); return res; }

inte så komplicerat va? Men de flesta känner inte till vare sig "lower_bound" och ofta inte ens "insert". En mer "normal" C++ variant (i.e. mer STL-lik) av en annan simpel (och inte så effektiv) sorteringsalgoritm där man använder standardbiblioteket och "gamla" C++ är denna select sort

template<typename FwdIterator> void select_sort(FwdIterator first, FwdIterator last) { if (first != last) { iter_swap(first, min_element(first, last)); select_sort(first + 1, last); } }

hur mycket kortare får du till den i valfritt annat språk? Bygger du denna med "gcc" så kan du enkelt köra "min_element" på flera CPU-kärnor till och med genom att lägga med "-D_GLIBCXX_PARALLEL -fopenmp" när du kompilerar, vilket annat språk blir det så enkelt att använda många CPU-kärnor (corner-case, jag vet)?

Länken du postade klagade på att C++ kräver manuell hantering av minne. Det är inte sant och har inte varit sant sedan templates infördes i språket i början av 90-talet.

void does_not_leak_memory() { shared_ptr<string> heap_allocated_string = make_shared<string>("Hello world"); // use string } // <- string is automatically freed here shared_ptr<string> returns_heap_obj() { shared_ptr<string> heap_allocated_string = make_shared<string>("Hello world"); // use string return heap_allocated_string; } // <- string is not freed here, but it will be when all referenses are lost

Kanske lite mycket att skriva, men det är enklare sedan C++11 standarden klubbades. Samma sak blir då

void does_not_leak_memory() { auto heap_allocated_string = make_shared<string>("Hello world"); // use string } // <- string is automatically freed here

Så visst är C++ ett stort och relativt komplicerat språk, men det är inte alls så uselt som många vill få det till, i alla fall om man verkligen kan programmera C++...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer