Permalänk

programmering alt. c++

tjena! finns det någon sida som ni sweclockers rekommendera för programmering för spel eller applicationer? programmspråk kan vara java eller c++.
hur mycket lyckas jag lära mig om jag håller på lite varje vecka eller lite varje dag?
tack så mycket

Permalänk
Medlem

Finns högvis med guider för båda språk. Tycker du föjler en guide tills du kan skriva ett enkelt spel. Gissa talet, sänka skepp osv brukar vara lätta första spel sen kan du bara fortsätta med vad som känns rimligt med dina programmeringskunskaper.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte verkar ha så mycket erfarenhet skulle jag föreslå Python. Kan tyvärr inte hitta guider åt dig pga min begränsade uppkoppling. Men Python är simpelt, logiskt och du kan snabbt börja göra saker där. Sen när du känner dig redo kan du lära dig C#, C++, C och/eller Java.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle faktiskt rekommendera Java att börja med, absolut. Med motiveringen att miljön ger dig 1000x mer hjälp än vad du någonsin skulle gå med Python, det hjälper massor. Hitta någon guide till hur du kan göra för att Eclipse ska hjälpa till max.

Det finns några bra spellistor på youtube som tar upp ämnet, t.ex: http://www.youtube.com/playlist?list=PLC4FEBB294692D648&featu...
Sedan bör du kolla in http://www.java-gaming.org/ - Ett superbra forum för spelprogrammering.
Det skadar inte heller att skaffa en bra bok, som "Killer Game Programming": http://fivedots.coe.psu.ac.th/~ad/jg/ den har några år på nacken men går igenom grunderna (inom spelprogrammering, inte programmering i allmänhet) väldigt bra och lär en en del knep.

Angående hur mycket du kan lära dig, det är väldigt individuellt. Några lär sig aldrig, för att de inte vill lära sig. Men sitter man lite någon timme om dagen, och funderar över saker och ting några timmar mer än så. (det är viktigt att tänka kring programmering också, inte bara när man sitter och kodar. Hjärnan är inte bra på att göra beslut som är bra i det långa loppet om den inte bearbetat ämnet ett tag. http://blip.tv/clojure/hammock-driven-development-4475586 går det lite mer, men oroa dig inte om du hänger mer 100%, det är överkurs så satan. Man lär sig extremt mycket på att göra misstag så var inte rädd för att prova på saker heller)

Du kan också titta in kursmaterial från random kurser. T.ex från mitt universitet: http://www.ida.liu.se/~TDDC77/material/laborations.sv.shtml
Då får du lite konkreta uppgifter i ämnet. Lycka till!

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror på lite hur du är som person. Vill du lära dig att programmera för att snabbt komma igång och se resultat, eller är du intresserad av programmeringen i sig?

Permalänk
Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

tack så mycket allihopa, har börjat lite på det c++ nu. kan man även göra spel med c++ och är det svårt?

Permalänk
Skrivet av Scarfacee:

tack så mycket allihopa, har börjat lite på det c++ nu. kan man även göra spel med c++ och är det svårt?

Självklart så kan man programmera spel i c++ med biblotek såsom SFML. Det är också inte speciellt mycket svårare än med något annat språk då det oftast är koncepten kring programmeringen som brukar vara svåra.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarfacee:

tack så mycket allihopa, har börjat lite på det c++ nu. kan man även göra spel med c++ och är det svårt?

Man behöver blanda in extrabibliotek för att öppna fönster, rita saker på skärmen osv om man kör i C++. Det är inte så svårt om man kan C++, så du får först lära dig C++ och sedan gå över till att programmera spel och datorgrafik. Java är annars ett trevligt språk där du säkerligen kan få igång ett skapligt 2D-spel utan något extra. Det är även väldigt likt C++ så den tid du lägger ned på Java är absolut inte bortkastad om du senare bestämmer dig för att gå över till C++.

Om du däremot kan nöja dig med att göra några enklare textbaserade spel fungerar C++ alldeles utmärkt (försök implementera yatzy t ex!), sen när du lärt dig grunderna kan du börja blanda in lite DirectX/OpenGL eller någon färdig spelmotor.

Visa signatur
Permalänk

Har hållit på med c++ i ett år nu. Jobbar just nu på ett relativt avancerat 2D Towerdefence spel med OpenGL. Tänkte bara säga att det tog mig ca 9 månader att göra pong. Men efter det flyter det bara på, ibland är det svårt att hålla motivationen uppe men man måste kämpa om man vill komma någon vart. Vill även tillägga att jag inte pluggat som en galning. Utan mer som normalt 0.5 - 1 timme om dagen normalt. Och ibland hela dagar när man har ett projekt.

Tänkte bara ge dig en bild av vad det tar för en "standard" människa att lära grundläggande C++ spelprogrammering. Har även hunnit lära mig grunden i Java under denna tiden. Dock är syntaxen i java och c++ nästan samma. Lite annan struktur på biblioteken och koncept på hur man "ska" programmera.

Tänkte även säga att SDL biblioteket var till stor hjälp för mig och den otroligt bra dokumentationen. Särskilt har TheCplusplusguy på youtube hjälpt mig osannolikt mycket. Hans engelska är hemsk men sicken lärare. Helt otrolig.

Aja lycka till

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |