Permalänk

tips på webbhotell med svn

Hej,

Jag undrar om någon har något billigt webbhotell med svn installerat?

Hälsningar/
Granskog

Permalänk
Medlem

Om det är open source och du måste ha svn så kan du använda google code.

Annars är det numera git/mercurial som gäller.
Github är grymt bra, enkelt att sammarbeta. Kostar lite pengar om man vill ha en privat repository. (git)
Bitbucket är nästan lika bra (inte lika snyggt interface som github) men tillåter obegränsat antal repositories och är gratis för sammarbete upp till fem personer. (git och mercurial)

Själv använder jag github för open source-projekt och bitbucket för privata projekt.

Permalänk

Men sen skulle jag vilja kunna koppla det till mitt webbhotell konto så att det kommer upp live direkt.

Permalänk
Medlem

Då behöver du någon "byggserver", tror inte det finns något webhotell som erbjuder det.
Googla på continues integration. Förutom att "deploya" till webhotellet kan du köra dina enhetstester efter varje incheckning för att se att du inte bryter någon funktionalitet. I praktiken går det till så att byggservern antingen triggas med ett tidsintervall eller vid varje incheckning, då körs ett script som kör alla tester och deployar. Du kan ställa in så att du får ett mail om något går snett och pekar på vilken inchekning det är som orsakat problemet.

Det finns molntjänster för sånt... ex. http://www.atlassian.com/software/bamboo/pricing/?tab=ondeman...

Eller om du vill host:a själv, så finns en open source-variant.

http://jenkins-ci.org/

Permalänk
Medlem

Om du utvecklar i t.ex. .NET så har du https://appharbor.com/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

På manufrog kan man installera Git om man köpt SSH access (150kr). Kanske även går att installera svn. Dock har man inte root åtkomst så kan bli svårt.

Github stödjer listeners/hooks som körs varje gång du pushar till github kontot.

Ett exempel:
1. Du pushar till github
2. Github märker det och kallar på "dinhemsida.se/deployScript.php"
3. DeployScript laddar ner all kod från github och zippar upp på ditt webbhotell.
4. Sidan är nu uppe efter att har pushat!

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Ok, är de 150 kr en engångsavgift eller kostar det de om året?
Går det även göra samma sak med bitbucket på Manufrog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granskog1:

Ok, är de 150 kr en engångsavgift eller kostar det de om året?
Går det även göra samma sak med bitbucket på Manufrog?

Citera så hittar jag tbx lättare.

Iaf, är en engångs avgift. Jag bad att få det aktiverat ~21:30 på en lördag kväll. 30 minuter senare får jag en faktura skickad, betalar, ~30 minuter senare är det aktiverat. (skriver ungefär, för såg på film på och kolla mailen i reklam pauserna ). Passade på att skriva det för att visa hur snabb supporten är, notera att det var en lördags kväll.

Vet inte om bitbucket stödjer hooks. Googla på "bitbucket hooks".
Om du inte behöver githubs/bitbuckets trevliga gränsnitt kan du pusha koden dirrekt till webhotellet.

Alla mina privata git repos hostar jag på webhotellet. Notera att det är rätt svårt att installera git utan admin rättigheter, men det går, även med rätt grundläggande linux kunskaper.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Citera så hittar jag tbx lättare.

Iaf, är en engångs avgift. Jag bad att få det aktiverat ~21:30 på en lördag kväll. 30 minuter senare får jag en faktura skickad, betalar, ~30 minuter senare är det aktiverat. (skriver ungefär, för såg på film på och kolla mailen i reklam pauserna ). Passade på att skriva det för att visa hur snabb supporten är, notera att det var en lördags kväll.

Vet inte om bitbucket stödjer hooks. Googla på "bitbucket hooks".
Om du inte behöver githubs/bitbuckets trevliga gränsnitt kan du pusha koden dirrekt till webhotellet.

Alla mina privata git repos hostar jag på webhotellet. Notera att det är rätt svårt att installera git utan admin rättigheter, men det går, även med rätt grundläggande linux kunskaper.

Men behöver jag installera git om jag kör med bitbucket eller github?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granskog1:

Men behöver jag installera git om jag kör med bitbucket eller github?

Nej, men blir enklare. Då kan du skapa ett php script på ca en rad; <?php `git clone/pull github` ?>.
Utan git på servern behöver du ladda hem ZIP filen som github skapar (vet inte om bitbucket skapar zip filer åt dig) och sedan extracta den med PHP.

Om du kan PHP är det ju inga problem, men blir några extra rader kod.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.