Permalänk
Medlem

GPO eller script?

Jag ska dela ut kataloger till användare från en win 2008 server.

Jag roar mig med att testa ett net use script och det var smidigt men när det kommer till att vissa tillhörande vissa grupper bara får vissa tilldelningar blir det krångligare med script känns det som, men håller envetet fast vid det eftersom jag vill veta hur man gör.

Nån som har en bra lösning på hur gör jag för att tex ge admins en utdelning?

Är scriptet en gammal lösning som ersatts att den effektivaren GPO'n?

Permalänk
Medlem

Finns massa olika sätt. Jag skulle gjort det via GPO. Dela in användarna i grupper och till dela "home folder" till dom. Den kommer automatiskt mappas som H: när dem loggar in.

Läs mer här:
http://support.microsoft.com/kb/816313

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Homefoldrarna funkar fint, det var dom andra utdelningarna som var lite struliga (jag var lite otydlig)

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att använda en GPO som kallar ett loginscript (som innehåller net use x: \\filserver\hemligshare ) , och sedan filtrera GPOn så att den bara appliceras på medlemmarna i säkerhetsgruppen som ska ha tillgång till den katalogen.

Lite beroende på hur många kataloger det gäller finns det olika sätt som passar olika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ett alternativ är ju att använda en GPO som kallar ett loginscript (som innehåller net use x: \\filserver\hemligshare ) , och sedan filtrera GPOn så att den bara appliceras på medlemmarna i säkerhetsgruppen som ska ha tillgång till den katalogen.

http://img341.imageshack.us/img341/5433/1gpo.png

Lite beroende på hur många kataloger det gäller finns det olika sätt som passar olika bra.

Skulle precis säga samma sak.

Använd net use och lägg på det på de olika grupperna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tackar, ska testa detta

Permalänk
Medlem

Kör på GPO och vb script:

Set WSHNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")
WSHNetwork.MapNetworkDrive "<enhetsbokstav>:", "\\<server>\<share>"

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Kör på GPO och vb script:

Set WSHNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")
WSHNetwork.MapNetworkDrive "<enhetsbokstav>:", "\\<server>\<share>"

På vlket sätt är det bättre än tex: net use N: \\10.100.1.28\shared /PERSISTENT:YES

Så har jag i min miljö. Har aldrig failat

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

På vlket sätt är det bättre än tex: net use N: \\10.100.1.28\shared /PERSISTENT:YES

Så har jag i min miljö. Har aldrig failat

Inte bättre på något sätt alls, men när man väl börjar med grupprinciper märker man snart vilka oanade möjligheter som finns och då slutar det ändå med VB script till slut

Men varför "persistent" om scriptet körs vid varje inloggning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Inte bättre på något sätt alls, men när man väl börjar med grupprinciper märker man snart vilka oanade möjligheter som finns och då slutar det ändå med VB script till slut

Men varför "persistent" om scriptet körs vid varje inloggning?

För av nån anledning har nätverksdiskarna en tendens att försvinna när användare loggar in utanför domänen eller när de inte har en nätverksanslutning. Dont ask me why :S Höll på att bli tokig på det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

För av nån anledning har nätverksdiskarna en tendens att försvinna när användare loggar in utanför domänen eller när de inte har en nätverksanslutning. Dont ask me why :S Höll på att bli tokig på det.

Det är ju ett korrekt beteende om inte /persistent:yes anges. Ett litet trick för att skräddarsy klienternas beteende beroende på vilket/vilka nätverk som är tillgängliga är att lägga en trigger på nätverksloggen enligt denna guide (ex. köra gpupdate, byta standardskrivare, mm). Jag använder detta flitigt för att mappa VPN användares enheter när de aktiverar sin tunnel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

På vlket sätt är det bättre än tex: net use N: \\10.100.1.28\shared /PERSISTENT:YES

Så har jag i min miljö. Har aldrig failat

I vbscript kan man ju tex göra
Set ADSysInfo = CreateObject("ADSystemInfo")
Set jCurrentUser = GetObject("LDAP://" & ADSysInfo.UserName)
groups=currentuser.memberof

Vipps så vet man vilka grupper användaren är medlem i.

Sen kan man ju då göra en mapnetworkdrive om användaren är gruppmedlem

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Känns som jag måste lära mig lite VB-script. Har varit helt allergisk mot det tidigare då det verkar så krångligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt om man har en bra editor som tex primal script eller editplus.
Sen finns det ett par megaton exempelscript att tillgå.

Jag är nog lite partisk efter att ha kodat vbscript i tolv år dock

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Lättast är väl att dela ut katalogen till den grupp du vill med NTFS rättigheter, och sen GPO; Mapdrive. Tar några minuter sen är det klart. Med det får man tillgång till lättare felsökning bla. Helt enkelt best practice.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Som ovan skriver, att göra på något annat sätt är bara fel.

Permalänk
Medlem

För oss som hatar meterlånga loginscript så är ju drive maps ett måste

http://blog.migrationking.com/2011/06/how-to-create-gpo-mappe...