Permalänk
Avstängd

Det här hörs säkert väldigt dumt ut men minimerar man risken för att skada komponenter om man tar av sig kläder medan man arbetar? Vad om man bara har på sig en T-shirt och kalsonger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mars SSX:

Det här hörs säkert väldigt dumt ut men minimerar man risken för att skada komponenter om man tar av sig kläder medan man arbetar? Vad om man bara har på sig en T-shirt och kalsonger?

Klädsel påverkar. Ren bomull är bäst, syntetiska fleecematerial värst enligt vad jag erfarit. Men mindre antal plagg som kan skava och bygga upp statisk elektricitet är alltid positivt oavsett material, så du tänker rätt. Glöm inte vad du har på fötterna bara!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag har ett SilverStone FT02. När jag ska installera komponenter räcker det att jag använder ESD-armbandet från Inet och fäster det på någon del inuti i chassit? I så fall, vart ska man fästa denna klämma? Är man väldigt säker från att skada några komponenter om man använder detta ESD-armband?

Jag har aldrig haft ESD-armband. Brukar ta i ett element innan så är det klart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jag har aldrig haft ESD-armband. Brukar ta i ett element innan så är det klart.

Det skyddar inte mot någonting. Läs tråden.

Permalänk
Medlem

Frågan är vem har förstört vanliga dator komponenter med esd? Aldrig hänt mig eller någon jag känner.

Permalänk
Medlem

Dom flesta esd skador märker man inte direkt. En skadad bana på ett kretskort kan fungera i år innan det blir problem.
När någon skriver om fel på hårdvara är det oftast på grund av esd-skador. Men att scanna eller kolla igenom ett kort kostar mer än att ersätta den.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FiftyFifty:

Frågan är vem har förstört vanliga dator komponenter med esd? Aldrig hänt mig eller någon jag känner.

Fast det är ju det som är det jobbiga. Det är väldigt svårt, på gränsen till omöjligt, att avgöra om ett fel kommer från ESD. En dator med random blurscreen kan vara ESD-skadad. Klockar grafikkortet inte lika bra som kompisens? Det kan också vara ESD. Instabilt RAM? Jupp, även det kan vara ESD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Har du eller någon du känner sett elektricitet?

Att man inte vet om det betyder inte att det inte har hänt. Saker går sönder lite då och då. Ibland beror det på ESD.

Fysiken ljuger inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du eller någon du känner sett elektricitet?

Att man inte vet om det betyder inte att det inte har hänt. Saker går sönder lite då och då. Ibland beror det på ESD.

Fysiken ljuger inte.

Säger inte att det inte existerar bara att det aldrig har förstört något för mig (där jag kan direkt säga att det var esd).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Klädsel påverkar. Ren bomull är bäst, syntetiska fleecematerial värst enligt vad jag erfarit. Men mindre antal plagg som kan skava och bygga upp statisk elektricitet är alltid positivt oavsett material, så du tänker rätt. Glöm inte vad du har på fötterna bara!

Ser nog makalöst dumt ut men det fungerar nog ^.^

Permalänk
Medlem

Eftersom ämnet berör ESD är det väl lika bra att fråga här .. Någon som vet vart man kan få tag i skrivbordsunderlägg som är ESD, och inte kostar 500:- per meter? Hittat 1 leverantör hittills, men deras priser är helt sinnessjuka.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AssassinM12345:

Jasså?
Har för mig att man kunde göra sådär om man inte hade ett armband... Aja, fel av mig då, och tack för rättelsen

Nej du har helt rätt. Det man gör med ett ESD armband är att du ser till att du och datorn har samma laddning. Det gör du även när du lägger armen på chassiet. Många tror att ett ESD armband är någonting magiskt, men det är helt enkelt bara en försäkring om att du alltid kar elektriskt ledande kontakt med prylen du grejar med. Det uppnår du genom att ha armen/magen/näsan/ ja vad du vill mot prylen. Se även till att inte ha polyestertröja eller ullstrumpor på

Började bygga datorer 1995 och har byggt ett 15 tal idag. Aldrig använt något armbad, har aldrig haft problem med ESD skador heller. Jag har den uppfattningen att man måste vara oerhört korkad eller oförsiktig om man skall lyckas med att ESD skada datorn. Det är inte FEL med ett ESD armband, men det är inget MÅSTE.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Se bara till att du snurrar tre varv MEDSOLS innan du börjar meka så kommer allt gå bra!

mer seriöst: ta på chassit innan, klappa inte katten, ha inte tjocka ylletröjor/fleece på dig och ta inte på känsliga områden på komponenterna så är det lugnt.

Permalänk

Om du har ESD armband, använd det. Man vet aldrig och dom sägs ju fungera, annars är mitt bästa råd att se till att du inte har på dig några kläder eller varit i kontakt med material innan som lätt producerar statisk elektricitet. Typ fleecetröjor/filtar

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Entusiast
Skrivet av devhdc:

Eftersom ämnet berör ESD är det väl lika bra att fråga här .. Någon som vet vart man kan få tag i skrivbordsunderlägg som är ESD, och inte kostar 500:- per meter? Hittat 1 leverantör hittills, men deras priser är helt sinnessjuka.

Kjell & CO har några mattor som inte är svindyra men tror inte de är jättestora.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det skyddar inte mot någonting. Läs tråden.

Klart det gör, det tar bort en större del när du tar i ett jordat element. Sen att det byggs upp när man går omkring är en annan sak. Men säg inte att det inte hjälper mot nånting för det stämmer inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kjell & CO har några mattor som inte är svindyra men tror inte de är jättestora.

Tack, hittade nåt som passa ganska bra för det jag gör där
Men får även anmärka på att k&co är synnerligen dåliga på SEO, spenderade över en timme med Google igår för att finna något, men nada dök då upp hos k&co.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Klart det gör, det tar bort en större del när du tar i ett jordat element. Sen att det byggs upp när man går omkring är en annan sak. Men säg inte att det inte hjälper mot nånting för det stämmer inte.

Lär och förstå, Du ska ha samma potential som sakerna du jobbar med. Är du urladdad och plockar upp en komponent med hög potential får du en strömrusning när laddningen rusar till dig med risk för ESD-skada. Ladda ur dig och komponenten mot jordade elementet, och montera komponenten på det laddade moderkortet och du har ytterligare en strömrusning när komponenterna får kontakt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Lär och förstå, Du ska ha samma potential som sakerna du jobbar med. Är du urladdad och plockar upp en komponent med hög potential får du en strömrusning när laddningen rusar till dig med risk för ESD-skada. Ladda ur dig och komponenten mot jordade elementet, och montera komponenten på det laddade moderkortet och du har ytterligare en strömrusning när komponenterna får kontakt.

Det tänkte jag inte på..

Visa signatur

Permalänk

Bara jag som ser ironin i att dessa trådar alltid spårar ut mest?
Folk börjar smutskasta och förklara hur imkompetenta andra är som skippar ESD-skydd och hur dåliga folk är som sätter det i chassit och hur dumma folk är som tar i ett element.

Iallafall. Sätt skyddet i chassit och vinn spelet.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Hedersmedlem

Lite utveckling om element, då det verkar vara poppis, och ESD i allmänhet. Tanken är att nedanstående ska innehålla tillräckligt med resonemang och troliga samband för att vara "self-contained", men jag är öppen för rättningar och andra synpunkter.

Notera att jag använder begreppet "jordad" som synonym till "markjordad" i detta inlägg, om inget annat klargörs. Detta begrepp utvecklas mer i min senare post i denna tråd, och väldigt mycket mer i denna post jag skrev i en annan tråd. Om begreppen känns oklara så rekommenderas att först läsa dessa inlägg.

Är inte mitt element jordat?
Till att börja med: element kan vara jordade — de måste inte vara det. Detta kan testas genom att ta t ex en multimeter och mäta spänning mellan element och jordpinnen i ett eluttag. Är det 0, så är elementen jordade (om jordpinnen är korrekt jordad, vill säga). Är ett av husets element jordat, så är vanligen i praktiken alla jordade då de är förbundna med elektriskt ledande rör (numera förekommer även plastkopplingar, men vattnet i sig är ledande, så det bör nog gälla ändå — likväl är det inget man ska förlita sig på). Har ni fristående elelement så beror det givetvis på om de är jordade till respektive uttag.

Är inte min dator jordad?
En dator är endast utan andra specifika åtgärder jordad om den är inkopplad till ett jordat uttag. Datorn måste inte vara igång, men nätaggregatet behöver vara kopplat till ett jordat uttag. EDIT: notera skillnaden som nämndes ovan mellan "markjord" (som jag syftar på här) och "chassijord" — ett chassi är per definition "chassijordat", där dess egen potential är just referensnivån.

Men vad är då problemet?
OK: om datorn är jordad, och om elementet är jordat — varför räcker det inte med att ta på ett element och sedan jobba för att vara säker? För att den mängd spänning som behövs för att förstöra en komponent är extremt liten i sammanhanget, och den bygger man utan problem upp genom att ta ett steg över golvet, eller röra på armen när man har en icke-metall-tröja på sig (som man har ibland när ringbrynjan är på smörjning). Rör elementet: du jordas, men släpp elementet och du bygger upp för känsliga elektroniska komponenter skadlig spänning omedelbart.

Notera att många fortfarande har sin dator inkopplad i icke-jordade uttag (av nödvändighet då inget annat finns). Även då är det uppenbart helt onödigt att röra ett element, och om datorn är jordad — varför då inte bara röra chassit i stället för ett element? Just det: det finns ingen anledning. Glöm alla "hjälpsamma" tips om element i samband med jordning.

Om datorn inte är inkopplad till väggen så finns det inget som säger att den ska ligga på jordpotential, och vanligen kopplar man just ur datorn från väggen när man ska jobba i den av andra säkerhetsskäl. Återigen: elementmetoden är helt verkningslös, för även om du skulle jorda dig själv så uppstår ESD när du och chassit har olika potential.

Kort tillägg om säkerhetsaspekten i huruvida datorn bör vara kopplad till väggen eller ej: det ska inte vara några problem att ha datorn kopplad till väggen om inget gått fel i hårdvaran, och sådana fel skulle troligen vara lika farliga före/efter monteringsfasen. Dock är det i mina ögon bra praxis att instinktivt alltid koppla ur elektriska ting innan man pillar i deras innanmäten — ofta så pillar man ju just för att det är något fel. Ifall man någon gång behöver ha sladden inkopplad så ska det vara ett aktivt och övervägt val. Min rekommendation är därför att alltid dra ur kontakten från väggen vid datormontering, då det som ovan förklarades ändå inte finns någon egentlig anledning till att ha den inkopplad.

Alternativ till anti-ESD-armband
Går det bra att hålla en hand på chassit medan man jobbar? Ja, det är i princip samma sak som att använda ett anti-ESD-armband, om man håller på en ledande del av chassit. Man blir dock av med en hand för arbete.

I större skala så kan man ha ledande golv sammankopplade med ledande arbetsytor och koppla en ledare mellan ankeln och undersidan av skosulan. Inget för hemmabruk.

Hur skulle ett fånigt armband hjälpa? Lite som en "anti-lejon-sten", eller?
Kroppen är en rätt bra ledare då vi består av mycket vätska och salter, både på in- och utsidan. Ett armband med en viss potential i ledande kontakt med huden ger därför även resten av kroppen samma potential.

Men jag har aldrig pajat något även utan ESD-skydd!
Finns två saker att svara på detta:

1. Hur vet man det? ESD-skador är notoriskt svåra att bestämma om man inte har ett SEM hemma och kan detaljstudera varenda kretsbana i komponenterna. Dessutom måste effekten inte vara att döda en krets direkt, utan att försämra dess egenskaper, så att den kanske dör totalt med tiden eller bara ger upphov till intermittenta problem eller försämrade egenskaper. Har din dator någon gång betett sig konstigt? Då kanske det var en gammal ESD-skada på en komponent som manifesterades.

2. I sanning: ofta blir det inga ESD-skador även om man slarvar, inte minst beroende på att olika delar av kretskorten är olika känsliga för ESD. Men: är det värt att hoppas på att sannolikheten är på din sida när du hanterar din 2000:--CPU, ditt 4000:--grafikkort, etc., när en engångsinvestering i ett 20:--snöre kan säkra dig och ditt samvete för all framtid? Även med ett 20:--snöre kan visserligen problem uppstå (fabriker använder som sagt mer än så), men att hobbyfifflare som på sin höjd bygger någon dator om året ska investera i anti-ESD-mattor och -bord är inte rimligt om man tittar på felfrekvensen. Armbandet minskar risken betydligt till en närmast obefintlig kostnad.

ESD för ekonomer
För att inse att effekten existerar även om man inte gillar fysik så kan man ta en marknadsekonomisk approach: om det inte hade varit ett reellt problem så hade inte alla datorverkstäder och komponenttillverkare varit så noggranna med ESD-frågor i varje steg i produktion och hantering. Du hade inte fått dina komponenter i anti-ESD-påsar, fabrikerna hade inte lagt pengar på att vara extremt noggranna gällande klädsel och annat, Komplett hade inte skickat med ett anti-ESD-armband vid köp av kompletta datorer för självmontering, Apple hade inte producerat dessa fräsiga instruktionsvideor, etc.

TILLÄGG: Fler av mina utläggningar i ämnet
Då denna fråga kommer upp ofta så kommer jag nog börja länka till denna post fler gånger framöver. Samlar här några andra inlägg jag skrivit i ämnet på SweClockers. Detta gör jag inte i någon villfarelse om att jag är den som kan mest i ämnet eller automatiskt bör ses som en auktoritet, men jag kan åtminstone stå för saker som jag själv har sagt, och hoppas att jag har insikt nog i ämnet för att "veta vad jag inte vet", så att säga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Jag har.

När jag skulle sätta ihop min dator small det, sabbade både chassie-elektronik och moderkort.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Jag har.

När jag skulle sätta ihop min dator small det, sabbade både chassie-elektronik och moderkort.

Small det rent utav?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Small det rent utav?

Nej det är ju ett lite starkt ord i sammanhanget, jag valde det mest för att det sabbade halva min dator :(. Men en statisk stöt som du säkert vet hur de brukar låta.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

ovan är bara bluff å båg precis som global uppvärmning och evolution!

ne, du verkar kunna det du talar om. Jag medger att jag och mitt jordade element kan haft fel

skit i elementet (om inte din dator är fast svetsad I elementet..) och använd armbandet och fäst det i datorn. jag kommer göra det från och med nu.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Avstängd

Nu blev jag lite osäker. Är inte insidan av mitt dator chassi jordat med mindre det finns en PSU inkopplad eller vad?

Permalänk
Medlem

I mitt rum har jag bara ett jordat element, är det bättre att inte jorda sig till elementet eller att göra det? Alla skriver olika

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Lite utveckling om element, då det verkar vara poppis, och ESD i allmänhet.

Mycket bra skrivet! Det bästa vore kanske om alla ESD-trådar som dyker upp automatiskt låses och besvaras med denna text?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

något som bör tänkas på är att det inte räcker med att sätta esd armbandet på chassit, punkten du fäster esd armbandet på måste vara ledande vilket inte är så lätt på de flesta chassin idag eftersom de flesta är målade både på ut och insidan och så vitt jag vet brukar inte färg leda ström.
så för att koppla in armbandet får man försöka hitta någon yta som inte är målad.
ett tips kan vara att ta en skruv (omålad) och skruva i i chassit och sedan fästa esd armbandet på skruven.

Jag har fått i tíll svar i en annan ESD tråd att det tydligen ska räcka med att koppla klämman på chassits målade del...
Någon som vet?

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE=Mars SSX;12916342]Nu blev jag lite osäker. Är inte insidan av mitt dator chassi jordat med mindre det finns en PSU inkopplad eller vad?[/QUOTE]
Detta inlägg kommer till en början kanske snarare förvirra än belysa, men om det är nya koncept så kommer man nog fram till att de är rimliga till slut (ellära är inte medfödd hos någon).

Ditt datorchassi kan sägas vara "chassijordat". När jag skriver "jordad" tidigare så menar jag "markjordad". De olika begreppen och förvirringen däremellan kommer från att man vanligen definierar "markjord" som "potential 0", men i vissa applikationer så kan det vara smidigt att i stället definiera själva chassit som "potential 0", varpå man ärver begreppet "jord", även om det inte längre har något med vår planet "Jorden" att göra. Det måste klargöras av sammanhanget vilket man menar. Av mitt sammanhang så "är det" (enligt mig) klart att jag menar "markjord" i och med att jag talar om jordning genom vägguttag (menar man inte "markjord" här så kan alla uttag definieras vara jordade i någon mån — och då vore begreppet inte längre användbart i sammanhanget).

Om din PSU är inkopplad i ett markjordat uttag i väggen så är ditt chassi markjordat, och chassijord och markjord blir samma sak då de är anslutna med en ledare (allt som är ihopkopplat med en ledare har samma potential, enkelt sagt). Det som är viktigt i datorbyggarsammanhang är dock bara att du, ditt chassi och dina komponenter har samma potential, markjord eller ej. Detta kan du få antingen genom att ni alla är markjordade på var sitt håll, eller genom att du chassijordar dig själv med ett anti-ESD-snöre, oavsett om datorn är inkopplad i ett vägguttag eller inte. Man kan kalla att man sätter fast sig med ett anti-ESD-snöre i ett chassi, anslutet till markjord eller ej, att man "jordar sig själv", men då menar man att man "chassijordar sig själv". Återigen: det blir klart av sammanhanget.

För att knyta ihop säcken: det jag tror är klurigt att inse är att

1. det endast är skillnaden i elektrisk potential som skapar ESD,

2. vad som definieras som "potential 0" är godtyckligt så länge man är konsekvent, samt att

3. allt som är anslutet med en ledare har samma potential (t ex du, ditt anti-ESD-armband och ditt chassi).

Inser man de tre sakerna så följer mycket av det andra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.