Permalänk

Älskar videon om lödning. Sämsta lödningen jag sett och en tumme mitt i bilden hälften av tiden.

Annars toppenidé med guider då det ofta dyker upp just frågan "Var kan jag lära mig programmera?". Sen kan man undra vad du söker för kritik när den är ganska självklar. Känns mer som reklam eller att du/ni hade hoppats på "Gud vad duktiga ni är". Jag hoppas att ni faktiskt ökar kvalitén rejält så man kan rekommendera sidan till intresserade.

Skrivet av Zentix:

Ska man lära sig programmera så säger jag bara att det är New Boston som gäller http://thenewboston.org/tutorials.php

Det är ju på engelska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Okej, den här programmerings-fördjupning som du ska gå i är det det så kallade "Information- och medieteknik"? eller det är något helt annat?.

Helt korrekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Älskar videon om lödning. Sämsta lödningen jag sett och en tumme mitt i bilden hälften av tiden.

Annars toppenidé med guider då det ofta dyker upp just frågan "Var kan jag lära mig programmera?". Sen kan man undra vad du söker för kritik när den är ganska självklar. Känns mer som reklam eller att du/ni hade hoppats på "Gud vad duktiga ni är". Jag hoppas att ni faktiskt ökar kvalitén rejält så man kan rekommendera sidan till intresserade.

Det är ju på engelska...

Jag vill faktiskt ha kritik då jag vill utveckla Codele så mycket som möjligt. Vi kommer öka vår kvalité, det garanterar vi. Vi har en del att jobba på..Tack för din kritik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enerd:

Hej! Jag och fyra vänner har startat en hemsida där vi lär ut webbdesign och programmering. Exempelvis så har vi guider om hur man kommer igång med C++ programmering, hur man skapar en hemsida samt en guide angående spel till Android (Java). Det jag vill ha utav denna tråd är att få feedback angående detta projekt vi har startat. Hur kan vi förbättra oss? Vad tycker du är dåligt? Påpeka gärna inte våra guider när det gäller antalet. Vi håller på och skriver häcken utav oss. Hoppas ni bokmärker oss och kommer att läsa våra guider framöver.

Hemsida
Facebook

Tips till HTML programmering del 1,

<html> Anger att koden och sidan är ett ”html” dokument. Avsluta med </html>. <header> Osynlig information till webbläsaren. Avsluta med </header>. <title> Sidans ”titel”. Avsluta med </title>. <body> Allt som skrivs i ”body” syns i webbläsaren, det är alltså sidans kropp. Avsluta med <body>. <p> Allt som skrivs i ”p” blir vanlig brödtext i webläsaren. Avsluta med </p>

Kommer tas för nybörjare att dem ska skriva:

<html></html> <head></head> <body></body>

Tror jag iallafall, så tycker ni borde omformulera er där.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Jag läste C++guiden del 2. (Del 1 gick inte att hitta.) Den var mycket kort, och förklarade nästan ingenting. Det skulle vara mycket bättre för någon som ville lära sig att programmera att läsa en bok. (För att inte tala om att ta ett annnat språk.)

Permalänk
Medlem

C++ guiden ger känslan av att killen som skrivet den själv är nybörjare och inte har någon vidare koll

Permalänk

Hej
Jag tycker det låter som ett bra projekt. Ni har säkert fått en del tips redan men jag plitar ned det jag tänker på.

Jag har precis avslutat en 8 veckor kurs i Java och UML. Jag kan knappast säga att jag kan programering efter dessa 8 veckor, men jag har iallfall en förståelse för hur språket fungerar och jag kan läsa kod och se dess uppbyggnad iallfall.
Jag hade stor användning utav två stycken Youtube tutorials som jag gillade.
TheNewBoston - http://www.youtube.com/course?list=ECFE2CE09D83EE3E28
Mr.1Buying - http://www.youtube.com/playlist?list=PLC4B5135BA62B663F

Jag fastnade för deras guider främst för att de tog det långsamt och metodiskt. En sak i taget och hela tiden visade hur man gjorde.
Dock så blev det efter ca 20-30 guider in ganska så enformigt och jag saknade verkligen uppgifter/övningar som kopplade samman det man lärt sig hittils.
Så om jag nu såhär efter min kurs kan få önska hur jag hade haft det i början, så skulle jag vilja se video tutorials med x antal episods i updelade i delar där man avslutar med att visa större projekt om det man gått igenom i just den delen.
Det gäller att hålla motivationen uppe för mig och det görs bäst med att ha ett projekt eller mål att jobba med. Så i samband med att man lär sig nya saker så ksulle jag vilja se att man bygger något tillsammans under kursen och lägger till delar allt eftersom man går igenom sakerna.

Och som många sagt redan, att skriva texten bra är viktigt, att det blir detaljerat och pedagogiskt så att de som är helt nya faktiskt förstår och fastnar i ämnet. Att slänga ur sig termer som ingen förstår är meningstlöst och då avskräcker man de som ger sig på kursen.

Permalänk
Avstängd

Skitcoolt! Precis det jag letar efter. Jag håller på att lära min tjej Java, och funderade på att göra något roligt i Java, typ android spel. Och ni har exakt det, en skola hur man göra android spel!

TACK!

Permalänk
Medlem

Update: En del småfix är korrigerat!

Permalänk

Ser riktigt bra ut och ska helt klart följa angående guider, är det inte lättare att göra videor? Går snabbare att göra samt att ni kan få intäckter så fort någon kollar + att folket subscriba om ni använder youtube. Vet inte om någon påpekat men kanske en liten icon om vilken nivå som guiden ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockel480:

Ser riktigt bra ut och ska helt klart följa angående guider, är det inte lättare att göra videor? Går snabbare att göra samt att ni kan få intäckter så fort någon kollar + att folket subscriba om ni använder youtube. Vet inte om någon påpekat men kanske en liten icon om vilken nivå som guiden ligger på.

Det där med en ikon som visar vilken svårighetsgrad det är kommer vi ta med! Just nu har vi en del projekt vi arbetar vi vid sidan av Codele. Vi har diskuterat guider som är film. Men det kan vi nog ordna!

Permalänk
Medlem

Snygg design! Kollade runt lite snabbt och tycker att det finns potential helt klart. Men språket bör ni nog fila lite på, massor med särskrivningar och omotiverade Stora Bokstäver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Snygg design! Kollade runt lite snabbt och tycker att det finns potential helt klart. Men språket bör ni nog fila lite på, massor med särskrivningar och omotiverade Stora Bokstäver.

Tack för att du verkar se detta positivt, språket är något som vi jobbar på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Ska man lära sig programmera så säger jag bara att det är New Boston som gäller http://thenewboston.org/tutorials.php

TheNewBoston är ärligt talat en grym hemsida, dock så är alla (Svenskar) inte så "hajp" på Engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej
Jag tycker det låter som ett bra projekt. Ni har säkert fått en del tips redan men jag plitar ned det jag tänker på.

Jag har precis avslutat en 8 veckor kurs i Java och UML. Jag kan knappast säga att jag kan programering efter dessa 8 veckor, men jag har iallfall en förståelse för hur språket fungerar och jag kan läsa kod och se dess uppbyggnad iallfall.
Jag hade stor användning utav två stycken Youtube tutorials som jag gillade.
TheNewBoston - http://www.youtube.com/course?list=ECFE2CE09D83EE3E28
Mr.1Buying - http://www.youtube.com/playlist?list=PLC4B5135BA62B663F

Jag fastnade för deras guider främst för att de tog det långsamt och metodiskt. En sak i taget och hela tiden visade hur man gjorde.
Dock så blev det efter ca 20-30 guider in ganska så enformigt och jag saknade verkligen uppgifter/övningar som kopplade samman det man lärt sig hittils.
Så om jag nu såhär efter min kurs kan få önska hur jag hade haft det i början, så skulle jag vilja se video tutorials med x antal episods i updelade i delar där man avslutar med att visa större projekt om det man gått igenom i just den delen.
Det gäller att hålla motivationen uppe för mig och det görs bäst med att ha ett projekt eller mål att jobba med. Så i samband med att man lär sig nya saker så ksulle jag vilja se att man bygger något tillsammans under kursen och lägger till delar allt eftersom man går igenom sakerna.

Och som många sagt redan, att skriva texten bra är viktigt, att det blir detaljerat och pedagogiskt så att de som är helt nya faktiskt förstår och fastnar i ämnet. Att slänga ur sig termer som ingen förstår är meningstlöst och då avskräcker man de som ger sig på kursen.

Vi kommer att utvecklas under tiden som vi jobbar med detta, vi har ordnat en som är riktigt duktig på Svenska som kommer att läsa igenom våra guider och ge respons på språket. Vi jobbar även på att utveckla vår pedagogik!

Permalänk

Se gärna till så att de överliggande menyerna hänger med och är kvar när man klickar sig in på dem. Annars jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Om ni nu lär ut webbdesign. så tycker jag att ni borde koda en egen hemsida.

Så alla trafikskolor borde ha egna bilmärken? Listan kan göras väldigt lång

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av enerd:

TheNewBoston är ärligt talat en grym hemsida, dock så är alla (Svenskar) inte så "hajp" på Engelska.

Är man inte "hajp" på engelska ska man nog söka sig efter någon annan sysselsättning.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Så alla trafikskolor borde ha egna bilmärken? Listan kan göras väldigt lång

Vi jobbar på en egen hemsida. Men det är så att Wordpress är ett mycket starkt verktyg. Ett som är mycket kraftfullt och innehåller många funktioner. Att skriva något minst lika bra som Wordpress tar nästan ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enerd:

Vi jobbar på en egen hemsida. Men det är så att Wordpress är ett mycket starkt verktyg. Ett som är mycket kraftfullt och innehåller många funktioner. Att skriva något minst lika bra som Wordpress tar nästan ett år.

Jag var på eran sida om du nu missade det, jag tyckte hans argument var dåligt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ! Att ni använder WordPress spelar ju ingen roll, så länge designen fyller sin funktion och ser bra ut. I dagsläget ger dock sidan ett något rörigt intryck, och språket tål ytterligare putsning. Jag tror att ni behöver fundera lite närmare på hur en absolut nybörjare uppfattar sidan. Försök att minimera antalet klick besökarna måste göra för att hamna på det allra första inlägget om det språk de vill lära sig.

Titta på andra gratis programmeringsskolor på nätet och studera hur de använder sig av enkla och konkreta exempel för att visa vad koden faktiskt gör för något. Använd aldrig kod i era exempel som ni inte förklarar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vi har varit väldigt inaktiv, samt flyttat kurserna till http://kurser.codele.se/ Vi kommer att göra det möjligt för användare att skriva egna guider som vi sedan kollar igenom och därefter godkänner. För tillfället så funkar ej bilderna, det kommer ordnas under dagen.

Permalänk
Datavetare

http://kurser.codele.se/c-programmering-del-3-mer-om-datatype...

Ett par fel i den som ni kanske vill rätta till

  • sizeof(long) är på 32-bitars system och även på 64-bitars Windows system samma sak som sizeof(int), så "long är normalt en datatyp som är större än en int" stämmer sådär (rätt på 64-bitars Linux och OSX i alla fall).

  • sizeof(short) är inte alltid mindre än sizeof(int), gäller t.ex. inte på de flesta 16-bitars system.

Definitionen är i stället att int är den storlek som CPUn hanterar effektivt. Det enda som är fix är att sizeof(char) == 1, sedan gäller att

sizeof(char) <= sizeof(short) <= sizeof(int) <= sizeof(long)

Notera att en storlek på 1 inte nödvändigtvis betyder 8 bitar även om det är vanligast. Har haft mödan att programmera ett system där storleken på char var 16-bitar (DSP). Finns även lite äldre CPUer men alla möjliga varianter, bl.a. 9 och 36 bitar...

Standard C++ stödjer numera även unicode via wchar16_t och wchar32_t, men det kanske inte är rätt ställe att nämna sådan i just den guiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En sak som skrämde mig i början med alla C och C++ guider var hur de snöade in sig på att beskriva de olika variabeltyperna.

När man ska lära sig det rudimentära är det bökigt att ens veta vad en variabel är.

Jag brukar beskriva variabler som lådor där man lägger information i.

Lådorna har olika storlek och form och rymmer sålunda inte samma saker!

För att spara plats på lagret i varuhuset, så vill man ofta försöka att använda en så liten låda som möjligt - Detta är dock inte så otroligt viktigt längre, då vi i moderna datorer har otroligt stora varuhus.

För att snabbt kunna förklara vad som kan ligga i en låda, alltså en variabel, ger man den en typ.

En variabel av typen "int" kan bara innehålla siffror och en variabel av typen "string" kan innehålla siffror och bokstäver, men allt i lådan behandlas som om det vore bokstäver

int boxMedSiffror = 123;
string boxMedBokstaver = "hej123";

etc etc - Mer i den stilen hjälper otroligt mycket. Det är urtypiskt oss nördar att grotta ner sig för fort i detaljer - Skit i detaljerna, tänk att du ska förklara det för en 7-åring.

Seeen efter man fått göra sina första program, då introducerar vi en ny datatyp, t.ex "char" etc etc.

Permalänk

Väldigt bra initiativ måste jag säga, ska kolla in era guider lite senare och se vad jag tycker.

OffT: Till er som klagar att dom som lär ut webbdesign ska ha en snygg hemsida (Codele är i min mening snygg), så här ska ni få ta en titt på den sida som används på den gymnasieskola som min bror går på: webbteknik.nu/. Prova gärna öppna den i IE då det är den webbläsare datorerna på skolan har och eleverna kan inte ändra webbläsare.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av Rappe Rodent:

Väldigt bra initiativ måste jag säga, ska kolla in era guider lite senare och se vad jag tycker.

OffT: Till er som klagar att dom som lär ut webbdesign ska ha en snygg hemsida (Codele är i min mening snygg), så här ska ni få ta en titt på den sida som används på den gymnasieskola som min bror går på: webbteknik.nu/. Prova gärna öppna den i IE då det är den webbläsare datorerna på skolan har och eleverna kan inte ändra webbläsare.

Vem klagar på att deras hemsida är ful?

Visa signatur