Vill lära mig grunderna i programmering först, Hjälp

Permalänk
Medlem

Att fråga vilket programmeringsspråk som är det effektivaste i världen är som att fråga "Vilket av dessa fordon är bäst: Bil, buss eller lastbil?" Det beror på vad man har tänkt att göra. Har man tänkt transportera många personer är en buss bäst, ska man transportera en massa varor är en lastbil bäst. Ska man bara transportera sig själv är en bil bäst. Finns inget programmeringsspråk som alltid är det mest effektivaste. Om man t.ex. ska göra ett avancerat spel väljer man sannolikt c++, ska man göra ett affärssystem kan man välja C# och så vidare. De olika språken lämpar sig bra för olika saker.
Är man nybörjare och väldigt ung så skulle man kunna börja med ett väldigt enkelt språk, t.ex. visual basic eller python, jag tycker dock att C# eller Java går bra också.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Codecadamy enkla övningar som förklarar programmering och objektorienterad programmering. Att lära sig grunderna i programmering är det viktigaste och javascript funkar utmärkt för det, det är också ett utmärkt språk för html5 applikationer. Man kan göra nästan allt med html5 numera och det kommer att kunna köras på alla plattformar, så det är absolut bra att kunna.
Att behärska flera språk är självklart bättre än att bara kunna ett, men man måste börja med något för att lära sig grunderna.

http://www.codecademy.com/

Permalänk
Medlem

Problemet med JavaScript är att trots att man kan programmera det objektorienterat nuförtiden så är det fortfarande få som gör det och det är svårt att hitta resurser om det. Av den anledningen är det kanske bättre att börja med ett språk som mer bjuder in till OO (typ Python) eller rent av tvingar fram det (Java).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag skulle säga:
1. Lär dig Python
2. Lär dig Java (inte JavaScript, det är inte samma sak)
3. Lär dig C# (C# är i princip en blandning av Java och C++, best of both worlds så, att säga)

måste plusetta detta, absolut bästa man kan göra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

C++, Vet du någon sida man lär sig det?

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/. Finns mycket om man kollar google. Lycka till vad du än väljer att börja med

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

På min universitetsutbildning började vi med java och ett program som heter "BlueJ" med tillhörande bok:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0132835541

Detta förespråkade/förespråkar mina lärare som jag förövrigt är god vän med.
Det börjar redan direkt med ett objektorienterat tänk, och inte pang på "lösningar" som man oftast hittar på internet.
Jag tycker också böcker är lättare att lära sig ifrån, då många olika hemsidor kanske inte tar upp "varför" man gör som man gör. Det är också svårare att slarva bort en fysisk bok än en adress på internet.
Man kodar i Java som vanligt men en hel del enkla funktioner gör så att du inte behöver ett GUI för att utföra någon funktion utan du kan i princip klicka på en funktion så körs denna.
Du kan sedan när du känner dig bekväm gå över till någon annan miljö, t.ex. NetBeans (som förövrigt är hyffsat lätt att lära in).

När du kodat ett lite större program kan du sedan gå över till C# och Miljön Visual Studio. Då kan jag lova dig att du kan göra samma program igen utan större svårigheter. Ett tips är att också lära dig hur man gör databaser med sql och sedan anropa dem via Entity Framework och LINQ.

Om du blir intresserad av hemsidor, kan du sedan lära dig html och css(inte speciellt svårt). addera därefter lite javascript till din hemsida (så har du lärt dig javascript också).
Därefter kan du Gå över till ASP.NET som "kombinerar" HTML,CSS,JavaScript och C#

Efter det borde andra språk vara enklare att lära sig(Förutsatt att du verkligen lärt dig och inte fuskat).

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

På min universitetsutbildning började vi med java och ett program som heter "BlueJ" med tillhörande bok:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0132835541

Detta förespråkade/förespråkar mina lärare som jag förövrigt är god vän med.
Det börjar redan direkt med ett objektorienterat tänk, och inte pang på "lösningar" som man oftast hittar på internet.
Jag tycker också böcker är lättare att lära sig ifrån, då många olika hemsidor kanske inte tar upp "varför" man gör som man gör. Det är också svårare att slarva bort en fysisk bok än en adress på internet.
Man kodar i Java som vanligt men en hel del enkla funktioner gör så att du inte behöver ett GUI för att utföra någon funktion utan du kan i princip klicka på en funktion så körs denna.
Du kan sedan när du känner dig bekväm gå över till någon annan miljö, t.ex. NetBeans (som förövrigt är hyffsat lätt att lära in).

När du kodat ett lite större program kan du sedan gå över till C# och Miljön Visual Studio. Då kan jag lova dig att du kan göra samma program igen utan större svårigheter. Ett tips är att också lära dig hur man gör databaser med sql och sedan anropa dem via Entity Framework och LINQ.

Om du blir intresserad av hemsidor, kan du sedan lära dig html och css(inte speciellt svårt). addera därefter lite javascript till din hemsida (så har du lärt dig javascript också).
Därefter kan du Gå över till ASP.NET som "kombinerar" HTML,CSS,JavaScript och C#

Efter det borde andra språk vara enklare att lära sig(Förutsatt att du verkligen lärt dig och inte fuskat).

Jag tror att det är ett mycket bra tips att börja med en bok som tar avstamp i ett OO-tänk direkt, jag har sett ett antal böcker som börjar med ett klassiskt procedurellt tänk och sen ett antal kapitel in introducerar man objekt. Då blir det svårt att applicera OO-tänket för då blir det ju som ett lager utanpå det man lärt sig innan.

Permalänk

Det beror helt och hållet på hur logiskt tänkande du är som person.
Viss går det att verkligen hammra in kunskap men det är ditt logiska tänkande som i slutändan "bestämmer" vilka förutsättningar du har att programmera.

Jag började med C++ när jag var... 16-ish och det gick bra, men jag är en person som fungerar väldigt logiskt i mina tankebanor.
Har du svårare för sådant så är nog Python smidigast för dig.
C++ är bökigt, ja, det är mycket att hålla reda på men det är oerhört kraftfullt när du väl är igång, och framförallt ger dina kunskaper en både bred och stabil grund att utgå ifrån (spetsutveckla dig).

Personligen så gick jag över från programmering till skriptning (LUA är en bra inkörsport här) då jag föredrar att se koden arbeta snarare än att skapa koden i sig. Dessutom så är det nyttigare i arbetet för mig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Skrivet av Tunguska:

Jag rekommenderar Codecadamy enkla övningar som förklarar programmering och objektorienterad programmering. Att lära sig grunderna i programmering är det viktigaste och javascript funkar utmärkt för det, det är också ett utmärkt språk för html5 applikationer. Man kan göra nästan allt med html5 numera och det kommer att kunna köras på alla plattformar, så det är absolut bra att kunna.
Att behärska flera språk är självklart bättre än att bara kunna ett, men man måste börja med något för att lära sig grunderna.

http://www.codecademy.com/

Håller på med det , Fast har fastnat på 2.3 :/ Hjälp?

Skrivet av miklon:

Problemet med JavaScript är att trots att man kan programmera det objektorienterat nuförtiden så är det fortfarande få som gör det och det är svårt att hitta resurser om det. Av den anledningen är det kanske bättre att börja med ett språk som mer bjuder in till OO (typ Python) eller rent av tvingar fram det (Java).

Skrivet av Mithras:

måste plusetta detta, absolut bästa man kan göra

Vad bra:)

Skrivet av Dew87:

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/. Finns mycket om man kollar google. Lycka till vad du än väljer att börja med

Skrivet av Vargaas:

På min universitetsutbildning började vi med java och ett program som heter "BlueJ" med tillhörande bok:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0132835541

Detta förespråkade/förespråkar mina lärare som jag förövrigt är god vän med.
Det börjar redan direkt med ett objektorienterat tänk, och inte pang på "lösningar" som man oftast hittar på internet.
Jag tycker också böcker är lättare att lära sig ifrån, då många olika hemsidor kanske inte tar upp "varför" man gör som man gör. Det är också svårare att slarva bort en fysisk bok än en adress på internet.
Man kodar i Java som vanligt men en hel del enkla funktioner gör så att du inte behöver ett GUI för att utföra någon funktion utan du kan i princip klicka på en funktion så körs denna.
Du kan sedan när du känner dig bekväm gå över till någon annan miljö, t.ex. NetBeans (som förövrigt är hyffsat lätt att lära in).

När du kodat ett lite större program kan du sedan gå över till C# och Miljön Visual Studio. Då kan jag lova dig att du kan göra samma program igen utan större svårigheter. Ett tips är att också lära dig hur man gör databaser med sql och sedan anropa dem via Entity Framework och LINQ.

Om du blir intresserad av hemsidor, kan du sedan lära dig html och css(inte speciellt svårt). addera därefter lite javascript till din hemsida (så har du lärt dig javascript också).
Därefter kan du Gå över till ASP.NET som "kombinerar" HTML,CSS,JavaScript och C#

Efter det borde andra språk vara enklare att lära sig(Förutsatt att du verkligen lärt dig och inte fuskat).

Det verkar vara ganska svårt programmering :/ men får se om jag ska köpa den boken:), Men att göra databaser vad menar du med det?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Det verkar vara ganska svårt programmering :/ men får se om jag ska köpa den boken:), Men att göra databaser vad menar du med det?

Du kommer lära dig fort när du väl börjar. Och den boken jag länkade till börjar från noll. den förutsätter inga kunskaper alls.
Däremot är den på engelska, men jag skulle säga att det är skrivet på lättförstådd Engelska om du inte är jättebra på det, annars får du lära dig lite engelska också, vilket är bra

En databas är en samling av information.
Facebook har en/flera databas/er.
Där hålls informationen om inloggningsuppgifter, bilder, statusuppdateringar osv.

Att kunna spara undan information i ett program är väldigt nyttigt om man skall t.ex. göra ett spel.
Då kan det vara roligt att kunna spara spelets gång utan att spela om hela spelet när man startar programmet igen.
Eller om man gör ett administrativt program som ska hålla ordning på alla dina filmer och vad du har för kommentarer på dem.

Jag skickar ett PM till dig med en länk där jag laddat upp min kopia på boken i PDF.
Så slipper du betala, Dock är det en gammal utgåva, men det är nog inga större skillnader.
Jag tror boken även tar upp hur du installerar programmet(BlueJ). Annars finns det att ladda ner gratis här: http://www.bluej.org/download/download.html

Önskar dig lycka till!

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Skrivet av Vargaas:

Du kommer lära dig fort när du väl börjar. Och den boken jag länkade till börjar från noll. den förutsätter inga kunskaper alls.
Däremot är den på engelska, men jag skulle säga att det är skrivet på lättförstådd Engelska om du inte är jättebra på det, annars får du lära dig lite engelska också, vilket är bra

En databas är en samling av information.
Facebook har en/flera databas/er.
Där hålls informationen om inloggningsuppgifter, bilder, statusuppdateringar osv.

Att kunna spara undan information i ett program är väldigt nyttigt om man skall t.ex. göra ett spel.
Då kan det vara roligt att kunna spara spelets gång utan att spela om hela spelet när man startar programmet igen.
Eller om man gör ett administrativt program som ska hålla ordning på alla dina filmer och vad du har för kommentarer på dem.

Jag skickar ett PM till dig med en länk där jag laddat upp min kopia på boken i PDF.
Så slipper du betala, Dock är det en gammal utgåva, men det är nog inga större skillnader.
Jag tror boken även tar upp hur du installerar programmet(BlueJ). Annars finns det att ladda ner gratis här: http://www.bluej.org/download/download.html

Önskar dig lycka till!

Seriöst Tack så hemskt mycket

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden då det är okej.

Skulle någon kunna förklara Whitespaces i Phython?
Förstår inte riktigt när de ska användas fast jag sökt.
exemplet är

def spam():
eggs = 12
return eggs

print spam()

Hur ska jag veta att det ska vara whitespace efter "eggs"
Ni kan svara här eller i PM om det är långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hej, lånar tråden då det är okej.

Skulle någon kunna förklara Whitespaces i Phython?
Förstår inte riktigt när de ska användas fast jag sökt.
exemplet är

def spam():
eggs = 12
return eggs

print spam()

Hur ska jag veta att det ska vara whitespace efter "eggs"
Ni kan svara här eller i PM om det är långt

Whitespace är väldigt grundläggande i Python, eftersom det används för att dela in koden i block. Det bör vara beskrivet i vilken Python-bok som helst, eller i den officiella dokumentationen.

Permalänk

Börja med C#. Finns inget lättare än att börja med Visual Studio och ta en Console Application - projekt. Bara trycka på gröna knappen när man vill testköra.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Vad använder man python till? :S

Vad du vill?
Finns div spel som är kodade i Python ett av dom är ju Eve Online. Sen är jag nästan säker på att både Google och Youtube kör Python.

Jag rekommenderar Pyton eller C#.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

C++, inlärnings kurvan är tuff som fan men det är sjukt värt det i slutändan om du orkar kämpa dig igenom det och det ger en RIKTIGT stadig grund att stå på och du får verkligen lära dig hur allting fungerar i grund och botten. Och det är bland det lättaste att läsa imo. Men du är ung, vilket är bra. Yngre personer har enklare att lära, det blir tyngre ju äldre man är som det sägs. Jag har läst grunderna i C++ i skola och Java hemma på fritiden, jag tycker det är mycket enklare att förstå C++ men det är längre inlärning för att få fram något "roligt" resultat, så som ett GUI. Visst finns det program som hjälper till med sånt nu för tiden, men vill du verkligen lära dig grunderna och hur allt fungerar så rekommenderas inte det, enligt mig. Jag är inge vidare duktig på programmering men det är mitt råd iaf.

Fel, fel, fel. Sjukt ovärt, horribelt skitspråk. Hur kan du ens komma på tanken att rekommendera ett språk när du bara kan två?

Lär dig verkligen inte C++, Tartaros, det är det absolut sämsta du kan börja med. Börja med Python, det är tusen gånger bättre att börja med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Börja med C#. Finns inget lättare än att börja med Visual Studio och ta en Console Application - projekt. Bara trycka på gröna knappen när man vill testköra.

Python är lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag tror att det är ett mycket bra tips att börja med en bok som tar avstamp i ett OO-tänk direkt, jag har sett ett antal böcker som börjar med ett klassiskt procedurellt tänk och sen ett antal kapitel in introducerar man objekt. Då blir det svårt att applicera OO-tänket för då blir det ju som ett lager utanpå det man lärt sig innan.

OOP är inte den ultimata paradigmen, mot vilken alla programmerare bör sträva. Det är helt OK att börja med vilken annan paradigm som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

OOP är inte den ultimata paradigmen, mot vilken alla programmerare bör sträva. Det är helt OK att börja med vilken annan paradigm som helst.

Ultimata nej, men den dominerande idag, så risken/chansen är ganska stor att man kommer hamna i OOP ändå.

Handlar det som i det här fallet om Java, så är det ju inte bara en risk/chans, i Java finns inget annat paradigm så där kommer man hamna i OOP garanterat.

Börjar man med ett icke-objektorienterat språk så är ju läget givetvis helt annorlunda. I Python existerar bägge varianterna och där kan det ju vara ett problem om man börjar i ett procedurellt tänk och senare ska försöka översätta det till OOP, det blir lätt konstlat. Ännu mer så i t.ex. JavaScript där OOP inte är naturligt inbäddat i språket utan har tillkommit senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Fel, fel, fel. Sjukt ovärt, horribelt skitspråk. Hur kan du ens komma på tanken att rekommendera ett språk när du bara kan två?

Lär dig verkligen inte C++, Tartaros, det är det absolut sämsta du kan börja med. Börja med Python, det är tusen gånger bättre att börja med det.

Det beror ju lite på vad man har för utgångspunkt. Vill man lära sig hårdvarunära programmering, t.ex. för att man är intresserad av datorteknik så kan ju C++ (eller C) vara ett bra val. Är man inte intresserad av det finns det bättre språk att börja med.

Rent allmänt tycker jag alltid att det blir för mycket diskussioner om språk när det gäller nybörjare, huvudsaken är ju att man kommer igång med nåt språk och börjar lära sig metodiken. Där håller jag dock med om Python är ett bra ställe att börja på eftersom det ger ren och tydlig kod där man inte snubblar på syntax hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har också tankar på att börja med Python, börja enkelt och liksom jobba sig upp

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Det är nog rätt viktigt att börja med ett språk som är relativt enkelt och låter dig skapa saker snabbt. Själv började jag med Basic 7.0 på min C128 någon gång efter att dinosaurierna dog ut. Basic 7.0 var väl ganska horribelt egentligen men jag kunde skriva program med grafik, ljud och styra allt med joysticken.

När jag blev äldre och ville göra tuffare saker blev det assembler. Hade jag försökt med assembler från början så hade det aldrig blivit något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Ultimata nej, men den dominerande idag, så risken/chansen är ganska stor att man kommer hamna i OOP ändå.

Handlar det som i det här fallet om Java, så är det ju inte bara en risk/chans, i Java finns inget annat paradigm så där kommer man hamna i OOP garanterat.

Börjar man med ett icke-objektorienterat språk så är ju läget givetvis helt annorlunda. I Python existerar bägge varianterna och där kan det ju vara ett problem om man börjar i ett procedurellt tänk och senare ska försöka översätta det till OOP, det blir lätt konstlat. Ännu mer så i t.ex. JavaScript där OOP inte är naturligt inbäddat i språket utan har tillkommit senare.

Ok, du pratade om en bok för just Java där, men du sa också detta innan:

Skrivet av miklon:

Problemet med JavaScript är att trots att man kan programmera det objektorienterat nuförtiden så är det fortfarande få som gör det och det är svårt att hitta resurser om det. Av den anledningen är det kanske bättre att börja med ett språk som mer bjuder in till OO (typ Python) eller rent av tvingar fram det (Java).

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det beror ju lite på vad man har för utgångspunkt. Vill man lära sig hårdvarunära programmering, t.ex. för att man är intresserad av datorteknik så kan ju C++ (eller C) vara ett bra val. Är man inte intresserad av det finns det bättre språk att börja med.

Rent allmänt tycker jag alltid att det blir för mycket diskussioner om språk när det gäller nybörjare, huvudsaken är ju att man kommer igång med nåt språk och börjar lära sig metodiken. Där håller jag dock med om Python är ett bra ställe att börja på eftersom det ger ren och tydlig kod där man inte snubblar på syntax hela tiden.

Om man är intresserad av datorteknik så bör man lära sig om datorteknik och kanske någon typ av Assembly, och inte C++.

Vill man lära sig programmera så bör man lära sig något språk som gör att man kan lära sig så mycket som möjligt per tidsenhet, och som inte kommer att suga livslusten ur en, till skillnad från C++. Python är ett av de bättre valen för det är enkelt, har en interaktiv tolk, och många användare.

Permalänk
Medlem

Började själv med python, men efter att ha gjort ett textbaserat strategispel så kom jag inte på vad jag mer skulle göra(detta var i åttan, ungefär som dig tror jag). Därefter tog det ett tag innan jag började tänka på att programmera igen. Sen så började med java istället, skaffade head first java men blev besviken på den och här är jag nu. Letar nu efter en javabok som är bra, märkte att jag vill ha informationen rakt uppochner, alltså inget tjafs om hur det inte ska vara. Däremot förklarade den OOP bra så nu kommer jag alltid programmera med OOP känns det som då det gör allt mycket enklare. Däremot var den ruskigt dålig på GUI tyckte jag. Funderar själv på att börja med python igen då man fick så mycket gjort. Men har bara inte hittat någon bra bok än.

Alltså, börja med python eller java eller testa båda(tycker själv det är enklare med {} och paranteser). Men börja inte med c++ som många andra avråder ifrån också.

Kan jag kanske låna tråden lite också
Kan någon tipsa om en bra bok för python eller java? Tänkte mig java direkt men den enda som fanns inne var för java 8, gör det något? Min förra bok var för 5 så den var utdatterad och vill ha någon som är up to date denna gången. Sedan så är den väldigt dyr tycker jag :/

Engelska går bra, men svenska är plus i kanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Ok, du pratade om en bok för just Java där, men du sa också detta innan:

Visst, när det gäller JS kan man klara sig utan OOP, men det är ju ofrånkomligen så att det är ett dominerande paradigm, så varför inte lära sig den vägen? Så kan man ju komplettera med funktionell programmering eller vad man nu blir intresserad av i efterhand.

Sen är det väl förvisso så att en övervägande del av all JS som skrivs idag är rent procedurell och har man tänkt att lära sig programmera för att skriva JS till webbutveckling är det kanske inte prio ett att ge sig in i OOP, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara uttala mig om hur många stora universitet gör och de börjar oftast med Ruby, Python etc.

Kan vara en bra start då universitet oftast (förhoppningsvis) vet vad de håller på med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Fel, fel, fel. Sjukt ovärt, horribelt skitspråk. Hur kan du ens komma på tanken att rekommendera ett språk när du bara kan två?

Lär dig verkligen inte C++, Tartaros, det är det absolut sämsta du kan börja med. Börja med Python, det är tusen gånger bättre att börja med det.

Skrivet av tufflax:

Python är lättare.

Skrivet av tufflax:

OOP är inte den ultimata paradigmen, mot vilken alla programmerare bör sträva. Det är helt OK att börja med vilken annan paradigm som helst.

Skrivet av miklon:

Ultimata nej, men den dominerande idag, så risken/chansen är ganska stor att man kommer hamna i OOP ändå.

Handlar det som i det här fallet om Java, så är det ju inte bara en risk/chans, i Java finns inget annat paradigm så där kommer man hamna i OOP garanterat.

Börjar man med ett icke-objektorienterat språk så är ju läget givetvis helt annorlunda. I Python existerar bägge varianterna och där kan det ju vara ett problem om man börjar i ett procedurellt tänk och senare ska försöka översätta det till OOP, det blir lätt konstlat. Ännu mer så i t.ex. JavaScript där OOP inte är naturligt inbäddat i språket utan har tillkommit senare.

Skrivet av Xenoz:

Jag har också tankar på att börja med Python, börja enkelt och liksom jobba sig upp

Skrivet av Fnorken:

Det är nog rätt viktigt att börja med ett språk som är relativt enkelt och låter dig skapa saker snabbt. Själv började jag med Basic 7.0 på min C128 någon gång efter att dinosaurierna dog ut. Basic 7.0 var väl ganska horribelt egentligen men jag kunde skriva program med grafik, ljud och styra allt med joysticken.

När jag blev äldre och ville göra tuffare saker blev det assembler. Hade jag försökt med assembler från början så hade det aldrig blivit något.

Skrivet av tufflax:

Om man är intresserad av datorteknik så bör man lära sig om datorteknik och kanske någon typ av Assembly, och inte C++.

Vill man lära sig programmera så bör man lära sig något språk som gör att man kan lära sig så mycket som möjligt per tidsenhet, och som inte kommer att suga livslusten ur en, till skillnad från C++. Python är ett av de bättre valen för det är enkelt, har en interaktiv tolk, och många användare.

Skrivet av Kabeltv:

Började själv med python, men efter att ha gjort ett textbaserat strategispel så kom jag inte på vad jag mer skulle göra(detta var i åttan, ungefär som dig tror jag). Därefter tog det ett tag innan jag började tänka på att programmera igen. Sen så började med java istället, skaffade head first java men blev besviken på den och här är jag nu. Letar nu efter en javabok som är bra, märkte att jag vill ha informationen rakt uppochner, alltså inget tjafs om hur det inte ska vara. Däremot förklarade den OOP bra så nu kommer jag alltid programmera med OOP känns det som då det gör allt mycket enklare. Däremot var den ruskigt dålig på GUI tyckte jag. Funderar själv på att börja med python igen då man fick så mycket gjort. Men har bara inte hittat någon bra bok än.

Alltså, börja med python eller java eller testa båda(tycker själv det är enklare med {} och paranteser). Men börja inte med c++ som många andra avråder ifrån också.

Kan jag kanske låna tråden lite också
Kan någon tipsa om en bra bok för python eller java? Tänkte mig java direkt men den enda som fanns inne var för java 8, gör det något? Min förra bok var för 5 så den var utdatterad och vill ha någon som är up to date denna gången. Sedan så är den väldigt dyr tycker jag :/

Engelska går bra, men svenska är plus i kanten

Skrivet av miklon:

Visst, när det gäller JS kan man klara sig utan OOP, men det är ju ofrånkomligen så att det är ett dominerande paradigm, så varför inte lära sig den vägen? Så kan man ju komplettera med funktionell programmering eller vad man nu blir intresserad av i efterhand.

Sen är det väl förvisso så att en övervägande del av all JS som skrivs idag är rent procedurell och har man tänkt att lära sig programmera för att skriva JS till webbutveckling är det kanske inte prio ett att ge sig in i OOP, det kan jag hålla med om.

Skrivet av Devil May Cry:

Jag kan bara uttala mig om hur många stora universitet gör och de börjar oftast med Ruby, Python etc.

Kan vara en bra start då universitet oftast (förhoppningsvis) vet vad de håller på med.

Allihopa här ? Frågor igen

1. vad menas med OOP?
2. jag tänkte börja med 1. Python 2. java eller HTML och CSS ( Varför jag vill lära mig göra webbsidor är för att jag ska starta en egen hemsida om datorer ) 3. C++ eller något mer förslag? kanske Javascript?

Tack för hjälpen och alla förslag guys , Uppskattar det till tusen

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att många kommer att tycka att jag har helt fel nu, men jag började med HTML och css, sedan tyckte jag att det var enklare att lära sig annat. Det var ganska roligt, eftersom att allt man skrev gjorde skillnad och i princip varje rad man skrev gjorde hemsidan snyggare eller bättre. Tyckte det var bra att börja med, även om man inte har så mkt nytta av det om man vill programmera spel^^

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Allihopa här ? Frågor igen

1. vad menas med OOP?
2. jag tänkte börja med 1. Python 2. java eller HTML och CSS ( Varför jag vill lära mig göra webbsidor är för att jag ska starta en egen hemsida om datorer ) 3. C++ eller något mer förslag? kanske Javascript?

Tack för hjälpen och alla förslag guys , Uppskattar det till tusen

1. OOP är ett sätt att programmera, man skapar funktioner(ungefär som i algebra) som gör olika saker tex en funktion som räknar ut x+y. Då anropar man denna funktionen och "berättar" för den vad x och y är så den får veta vilka tal den ska räkna med. Ibland skickar funktionen tillbaka något tex svaret på x+y.

2. Att börja med Python blir nog bra, om du sedan vill göra en hemsida så är det ju HTML och CSS som gäller. Annars fortsätt med python.

3. Om det är hemsidor du vill göra så ska du börja med javascript och sedan PHP. Databaser kan vara bra att kunna med så börja med det när du känner att du skulle behöva det. Om du däremot vill fortsätta med desktop så börja med java eller c# beroende på vad du tycker verkar bäst

Lycka till!