Permalänk
Medlem

eSpeak på Rapsberry Pi

(Notera att det inte är jag som har stavat fel på Raspberry i rubriken. )
Jag tyckte det var skitkul när jag lyckades får igång "eSpeak" på min RPi och tänkte att det kanske var fler som var intresserade av hur jag gjorde. "eSpeak" för er som inte vet är ett text-to-speech-"program" som kan köras på RPin. Man kan alltså få lill-datorn att prata med en! Amazing.

Ska sägas att det inte är speciellt komplicerat och det är inget fantastiskt jag gjort, men likväl.
All kod nedanför skrivs i ett terminal-fönster, antingen på pajen eller via SSH. Det som har funkat för mig har gjort så på rasbian wheezy-disten.

Om du inte har fått igång ljud på din paj än så gör typ såhär:

sudo apt-get update sudo apt-get upgrade sudo apt-get install alsa-utils sudo modprobe snd_bcm2835

Kan behövas en omstart efter det här.
För att installera eSpeak:

sudo apt-get install espeak espeak-data

Omstart igen (?).

Testa sedan att det funkar genom att köra tex:

espeak "Thy bidding, master"

För att det skall gå långsammare kan du köra:

espeak -s 100 "That's right, slooower"

Jag har inte heller fått det att fungera med svenska tecken, tror dock att detta har mer att göra med någon inställningen.

Tänkte också att jag skulle visa upp hur man gör för att skriva ett python-script som läser upp dagens väder åt en, men jag får göra det på någon annan lunchrast.

Python-scriptet:
Det som behövs innan ni kör det här är att ni har python2.7 installerat.

sudo apt-get python2.7

och koll på var det ligger (borde verkligen hamna i /usr/bin/python2.7 så testa det först med

cd /usr/bin

och sedan

ls

. Ni behöver också ha feedparser

sudo apt-get install python-feedparser

och subprocess, som jag tror(?) redan är installerat, annars testa apt-get python-subprocess. I "värsta" fall måste ni in i IDE, installera pip eller easy_install och installera därifrån. Makes sense?

#!/usr/bin/python2.7 import feedparser import subprocess import re feed = feedparser.parse("http://open.live.bbc.co.uk/weather/feeds/en/2713608/observati...") weather = feed.entries[0]['summary'] weather = re.sub('[!@#($)]', '', weather) subprocess.call('espeak "'+weather+'" -s 150', shell=True)

Denna skall alltså sedan sparas med .py-ändelse på tillexempel skrivbordet. Tex: checkWeather.py. Om den inte vill köras så testa med

sudo /usr/bin/python2.7 /home/[användarnamn]/Desktop/checkWeather.py

Det finns massa skoj man kan göra med det här.
Mycket nöje! Om ni får problem kan jag försöka hjälpa er.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Coolt. Fast ännu coolare vore det ju om man gjorde 2-vägskommunikation, dvs att du kan prata med den också. Sen koppla det till typ cleverbot så kan man nästa bygga sig en kompis

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Coolt. Fast ännu coolare vore det ju om man gjorde 2-vägskommunikation, dvs att du kan prata med den också. Sen koppla det till typ cleverbot så kan man nästa bygga sig en kompis

Jo, det är tanken. Jag vet att man kan göra det med "Siri Proxy", men jag har inte fått det att funka.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt