Permalänk

Brytit armen....

Tja!

bröt armen i veckan och nu när jag äntligen ska bygga min dator så undrar jag om man kan bygga det med gips på armen eller blir det någon statiskt kort slutning?

Tack för hjälpen

//Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ja, så snyggt och matchande kan det ju inte vara med gips på under tiden, så risken för estetisk kortslutning finns ju alltid.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Estetisk kortslutning? Ja, nog ser det lite konstigt ut. Förutom det tror jag inte det är någon större fara. Är nog inte värre än att ha en tröja på sig när du håller på.

Permalänk

gipset i sig ska inte leda någon direkt farlig laddning, så borde inte vara problem, skulle du vara osäker är alltid ett antistat band att rekommendera.

det enda jag kan tänka på är "luddet" inne i gipset, det mellan själva gipset och huden, är väll en bomulsväv eller dylikt, kan den kanske skapa en viss statisk laddning?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Vad i hela världen pratar du om? Snälla skräpa in ned forumet med så här groteskt meningslösa trådar..

Edit: Okej, var lite väl hård. Glöm det.

Permalänk
Skrivet av wolbur:

Ja, så snyggt och matchande kan det ju inte vara med gips på under tiden, så risken för estetisk kortslutning finns ju alltid.

Skrivet av m4gnify:

Estetisk kortslutning? Ja, nog ser det lite konstigt ut. Förutom det tror jag inte det är någon större fara. Är nog inte värre än att ha en tröja på sig när du håller på.

Men är det storra risker? det borde väl försvinna om jag har ESD armband på mig?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

gipset i sig ska inte leda någon direkt farlig laddning, så borde inte vara problem, skulle du vara osäker är alltid ett antistat band att rekommendera.

det enda jag kan tänka på är "luddet" inne i gipset, det mellan själva gipset och huden, är väll en bomulsväv eller dylikt, kan den kanske skapa en viss statisk laddning?

Skönt så då kan man bara enkelt köra med ESD armband

Skrivet av Jory89:

Vad i hela världen pratar du om? Snälla skräpa in ned forumet med så här groteskt meningslösa trådar..

Vad menar du nu? bara en vanlig fråga? 14 år gammal man vill ju inte att datorn ska vara paj?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Men är det storra risker? det borde väl försvinna om jag har ESD armband på mig?

*Statisk elektricitet

Det borde väl fungera, men det är väl lite klumpigt med gips kanske

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

*Statisk elektricitet

Det borde väl fungera, men det är väl lite klumpigt med gips kanske

ja precis, hatar att skriva med ena handen :/, Men man får ju försöka styra allt med vänster

tack för hjälpen alla

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Men är det storra risker? det borde väl försvinna om jag har ESD armband på mig?

ESD-armband är bland det fulaste som finns och ligger bland modepolisens högsta prioriteter, så det är att undvika om du vill slippa estetisk kortslutning. Men det skyddar helt klart mot statisk elektricitet, så det kan ju vara värt det.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Skrivet av wolbur:

ESD-armband är bland det fulaste som finns och ligger bland modepolisens högsta prio, så det är att undvika om du vill slippa estetisk kortslutning. Men det skyddar helt klart mot statisk elektricitet, så det kan ju vara värt det.

Vad är skillnaden mellan statisk och estetisk kortslutning?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Vad i hela världen pratar du om? Snälla skräpa in ned forumet med så här groteskt meningslösa trådar..

Och du ska sluta skräpa ned forumet med inkorrekt och ohyfsat skrivna inlägg. Om du inte vill läsa, läs då inte.

TS: Jag tror du menar elektrostatisk, inte estetisk. ESD står för Electro Static Discharge.

Tror inte det kommer vara ett problem, sålänge du använder ESD-armband, och som vanligt är försiktig

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Vad är skillnaden mellan statisk och estetisk kortslutning?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Estetik

Edit: Förlåt att jag skojar med dig, tråkigt att du har brutit armen. Kör med ESD-armband och gnugga inte runt med fötterna på golvet som en tok så ska allt nog gå bra.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Estetiskt kortslutning? Tja jag tror att kameran kan ta fina estetiska bilder på din dator även om gipset finns med på bild, ingen risk för "estetisk kortslutning" eller att modepolisen skulle ha något emot.

Statiskt kortslutning kan däremot uppstå oavsett så länge du finns med i bilden (alltså under monteringen inte fotot ). Gipset i sig tillför vanligtvis inte men det finns nät-tyg ibland som läggs över gipset, vilket kan generera statiskt laddning beroende på material.

ESD band och du är good to go

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Vad är skillnaden mellan statisk och estetisk kortslutning?

Estetisk betyder att vara intrycksmässigt tilltalande, dvs snyggt. Orden du söker är nog statisk eller elektrostatisk. Båda orden används för samma sak, men det korrekta ordet är elektrostatisk, t.ex elektrostatisk urladdning eller Electro Static Discharge(ESD).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

Dum fråga men hur känns det att bryta armen? Har varit med om några cross olyckor och har alltid tänkt nu har jag brutit armen för det gör ont som fan! Fast det bara var axeln som var ur led som tur va

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Estetiskt kortslutning? Tja jag tror att kameran kan ta fina estetiska bilder på din dator även om gipset finns med på bild, ingen risk för "estetisk kortslutning" eller att modepolisen skulle ha något emot.

Statiskt kortslutning kan däremot uppstå oavsett så länge du finns med i bilden. Gipset i sig tillför vanligtvis inte men det finns nät-tyg ibland som läggs över gipset, vilket kan generera statiskt laddning beroende på material.

ESD band och du är good to go

Skrivet av wolbur:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Estetik

Edit: Förlåt att jag skojar med dig, tråkigt att du har brutit armen. Kör med ESD och gnugga inte runt med fötterna på golvet som en tok så ska allt nog gå bra.

Skrivet av Deathdancer:

Estetisk betyder att vara intrycksmässigt tilltalande, dvs snyggt. Orden du söker är nog statisk eller elektrostatisk. Båda orden används för samma sak, men det korrekta ordet är elektrostatisk, t.ex elektrostatisk urladdning eller Electro Static Discharge(ESD).

Skrivet av Deathdancer:

Och du ska sluta skräpa ned forumet med inkorrekt och ohyfsat skrivna inlägg. Om du inte vill läsa, läs då inte.

TS: Jag tror du menar elektrostatisk, inte estetisk. ESD står för Electro Static Discharge.

Tror inte det kommer vara ett problem, sålänge du använder ESD-armband, och som vanligt är försiktig

Nu fick jag skämmas lite xD, det är bra har iaf lärt mig något nytt, dags att beställa hem varor sedan blir det att bygga

tack för hjälpen

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Vad är skillnaden mellan statisk och estetisk kortslutning?

Estetik har med utseende och olika intryck att göra.

Estetisk kortslutning blir det om du skulle visa dig på stan iklädd badbyxor, skinnjacka och fiskehatt.

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Dum fråga men hur känns det att bryta armen? Har varit med om några cross olyckor och har alltid tänkt nu har jag brutit armen för det gör ont som fan! Fast det bara var axeln som var ur led som tur va

asså brött inte hela armen, Slog i väggen (Jag vet idiotiskt gjort) bröt en del av fingret, men gjorde inte lika ont som jag trodde

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Vad i hela världen pratar du om? Snälla skräpa in ned forumet med så här groteskt meningslösa trådar..

Det där var väl hemskt onödigt sagt...

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NJB Mods:

asså brött inte hela armen, Slog i väggen (Jag vet idiotiskt gjort) bröt en del av fingret, men gjorde inte lika ont som jag trodde

Okej, Inte lika ont som du trodde lätt väldigt skönt att höra. Ska tänka på det nästa gång det går åt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

asså brött inte hela armen, Slog i väggen (Jag vet idiotiskt gjort) bröt en del av fingret, men gjorde inte lika ont som jag trodde

Ett fall av nerdrage?

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Nu fick jag skämmas lite xD, det är bra har iaf lärt mig något nytt, dags att beställa hem varor sedan blir det att bygga

tack för hjälpen

Kan ju vara för att det är ESD Men det är ju Electro Static Discharge

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

gipset i sig ska inte leda någon direkt farlig laddning

Fast det är i icke-ledande material som den statiska laddningen genereras och lagras. Ett ESD-armband runt vristen avhjälper dock detta.

Skrivet av NJB Mods:

Det borde väl försvinna om jag har ESD armband på mig?

Eftersom du tydligen frågar om ESD, och inte suspekta estetiska saker, så är svaret ja. Ett ESD-armband som sitter jordat mot samma potential som kortet du arbetar kommer att skydda.

Skrivet av Deathdancer:

Och du ska sluta skräpa ned forumet med inkorrekt och ohyfsat skrivna inlägg. Om du inte vill läsa, läs då inte.

Inkorrekt? Missade två bokstäver, sådant händer. Mitt inlägg kan varit aningen onödigt ohyfsat, men jag är inte ensam om att vara trött på alla dessa barn i yngre tonåren som spammar ned forumet med meninglösa trådar, korspostningar och frågor som redan avhandlats om och om igen.

Nu visade det sig att denna killen förvirrat begreppen "estetisk" och "elektrostatisk", antar att jag borde listat ut det med tanke på det genomsnittliga språkbruket här på forumet.

Så ja, om han gjort en tråd om huruvida en gipsad arm var en potentiell ESD-generator så var hans post legitim. Om han gjort en tråd om gips och estetik så är det en annan femma.

Ber i alla fall TS om ursäkt då hans fråga faktiskt inte var så meninglös som jag trodde efter att läst den innan det framkommit att det var ESD han undrade om.

Permalänk
Avstängd

Höger arm?

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Okej, Inte lika ont som du trodde lätt väldigt skönt att höra. Ska tänka på det nästa gång det går åt skogen

extremsportar du?

Skrivet av wolbur:

Ett fall av nerdrage?

Precis

Skrivet av BrutalSwede:

Kan ju vara för att det är ESD Men det är ju Electro Static Discharge

Där ser man

Skrivet av Bort:

Höger arm?

Precis :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Fast det är i icke-ledande material som den statiska laddningen genereras och lagras. Ett ESD-armband runt vristen avhjälper dock detta.

Eftersom du tydligen frågar om ESD, och inte suspekta estetiska saker, så är svaret ja. Ett ESD-armband som sitter jordat mot samma potential som kortet du arbetar kommer att skydda.

Inkorrekt? Missade två bokstäver, sådant händer. Mitt inlägg kan varit aningen onödigt ohyfsat, men jag är inte ensam om att vara trött på alla dessa barn i yngre tonåren som spammar ned forumet med meninglösa trådar, korspostningar och frågor som redan avhandlats om och om igen.

Nu visade det sig att denna killen förvirrat begreppen "estetisk" och "elektrostatisk", antar att jag borde listat ut det med tanke på det genomsnittliga språkbruket här på forumet.

Så ja, om han gjort en tråd om huruvida en gipsad arm var en potentiell ESD-generator så var hans post legitim. Om han gjort en tråd om gips och estetik så är det en annan femma.

Ber i alla fall TS om ursäkt då hans fråga faktiskt inte var så meninglös som jag trodde efter att läst den innan det framkommit att det var ESD han undrade om.

Skärp dig. Detta är ett diskussionsforum, och vi är bevisligen alla människor. TS var inte otrevlig på något sätt, och så länge man har en god ton anser iallafall jag att det inte finns en anledning att racka ned på ev. misstag. Dessutom är det skillnad på att rätta, och klanka ned. Du föll in i den senare kategorin.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NJB Mods:

extremsportar du?

Tävlar inte eller så. Men jag gör en del sjuka saker så extremsportar kan man säga ja