R.A.T.9 - binda tumscrollen till volymjustering

Permalänk
Medlem

R.A.T.9 - binda tumscrollen till volymjustering

Tjopp!
Har just slängt ut min gamla G700 och ersatt den med en R.A.T.9. Ett helt okej köp måste jag tillstå, men G700:an hade förstås den trevliga fördelen att den sparade sin config i musen, vilket gjorde att jag när jag gick över till Linux inte behövde krångla med att ställa in specialfunktioner. Nu är jag dock tämligen van vid att ha volymkontroll på musen, och det borde väl inte vara omöjligt att fixa tycker jag.

Problemet är att jag inte har en aning om var jag ens ska börja ...

Det jag vill ha är alltså:
Volymjustering via "tumhjulet" [Edit: Detta gäller under Arch Linux, bara för tydlighetens skull.]

xev ger följande utdata för hjulet:

state 0x10, button 7, same_screen YES state 0x10, button 7, same_screen YES state 0x10, button 6, same_screen YES state 0x10, button 6, same_screen YES

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Tjopp!
Har just slängt ut min gamla G700 och ersatt den med en R.A.T.9. Ett helt okej köp måste jag tillstå, men G700:an hade förstås den trevliga fördelen att den sparade sin config i musen, vilket gjorde att jag när jag gick över till Linux inte behövde krångla med att ställa in specialfunktioner. Nu är jag dock tämligen van vid att ha volymkontroll på musen, och det borde väl inte vara omöjligt att fixa tycker jag.

Problemet är att jag inte har en aning om var jag ens ska börja ...

Det jag vill ha är alltså:
Volymjustering via "tumhjulet".

xev ger följande utdata för hjulet:

state 0x10, button 7, same_screen YES state 0x10, button 7, same_screen YES state 0x10, button 6, same_screen YES state 0x10, button 6, same_screen YES

ta bort allt det du har gjort, installera musens programvara och där kan du spara vad du vill göra med knapparna <3.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norowner:

ta bort allt det du har gjort, installera musens programvara och där kan du spara vad du vill göra med knapparna <3.

Är du säker på att den fungerar med Linux?

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Är du säker på att den fungerar med Linux?

Nu vet inte jag mer än att Linux är ett operativsystem (för det är det väl?!) och via deras hemsida finns bara Software till Windows & MAC OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

ta bort allt det du har gjort, installera musens programvara och där kan du spara vad du vill göra med knapparna <3.

Ja, slänga ut Linux och kasta in Windows bara för det låter ju som en utmärkt idé ... eller inte.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du kör med en spelmus i Linux. Finns typ 10 större spel till Linux.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ykalon:

Förstår inte varför du kör med en spelmus i Linux. Finns typ 10 större spel till Linux.

Han kanske tycker att det är en bra mus till det han gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Förstår inte varför du kör med en spelmus i Linux. Finns typ 10 större spel till Linux.

Inte för att det har det minsta med saken att göra, men jag sitter inte 100% av min tid i Linux. Jag spelar, om än inte i någon större skala, under Windows (och där fungerar avsedd mjukvara som den bör), men allt annat använder jag Linux för. Och nej, jag tänker inte köpa två olika musar bara för att jag inte vet hur jag ska få den funktionalitet jag söker (som jag är övertygad om går att lösa).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem

Jag använder xbindkeys som kör script för olika saker. Här är min xbindkeys config
Möjligt att du också behöver en xmodmap fil för att mappa knapparna till det numret du vill.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ;; xbindkeys mouse shortcuts for Logitech 700 ;; Button_______Location___________ ;; 1,2,3 standard three keys ;; 4, 5 scroll: up, down ;; 6, 7 undefined ;; 8,9,10,11 thumb buttons: low back, low front, high back, high front ;; 12,13,14 top side buttons: back, middle, front ;; 15 undefined ;; 16,17 scroll: left, right ;; 9 primary shortcuts are always active ;; 20 secondary shortcuts gets activated when the modifier keys are held down ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; (define (display-n str) "Display a string then newline" (display str) (newline)) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; (define (primary-8) "Circulate windows by Alt + Tab keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Alt_L' 'key Tab' 'keyup Alt_L'")) (define (primary-9) ;; Also used with modifier (secondary) "Browser back by Alt + Left keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Alt_L' 'key Left' 'keyup Alt_L'")) (define (primary-10) "Next chapter in mplayer by ALT_GR + 2 shortcut" (run-command "xte 'keydown ISO_Level3_Shift' 'key 2' 'keyup ISO_Level3_Shift'")) (define (primary-11) ;; Also used with modifier (tertiary) "Enter / Return" (run-command "xte 'key Return'")) (define (primary-12) "Lower Volume" (run-command "/home/emaku/voldown")) (define (primary-13) "Raise Volume" (run-command "/home/emaku/volup")) (define (primary-14) "Spawn edict search script" (run-command "/home/emaku/Programmering/work/glossy/editc_no_dialog.pl")) (define (primary-16) "Play / Pause media player" (run-command "clementine --play-pause")) (define (primary-17) "Next track on media player" (run-command "clementine --next")) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; (define (secondary-1) "Toggle fullscreen in mplayer by f key" (run-command "xte 'key f'")) (define (secondary-2) "Minimize active window by Win + g keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Super_L' 'key g' 'keyup Super_L'")) (define (secondary-3) "Pause / Frame step in mplayer by . key" (run-command "xte 'key period'")) (define (secondary-4) "Page Up" (run-command "xte 'key Page_Up'")) (define (secondary-5) "Page Down" (run-command "xte 'key Page_Down'")) (define (secondary-12) ;;UNASSIGNED (display-n "Code Me")) (define (secondary-13) ;;UNASSIGNED (display-n "Code Me")) (define (secondary-14) ;;UNASSIGNED (display-n "Code Me")) (define (secondary-16) "Previous klipper history item by Ctrl + Alt + Up keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Control_L' 'keydown Alt_L' 'key Up' 'keyup Alt_L' 'keyup Control_L'")) (define (secondary-17) "Next klipper history item by Ctrl + Alt + Down keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Control_L' 'keydown Alt_L' 'key Down' 'keyup Alt_L' 'keyup Control_L'")) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; (define (tertiary-1) "Mark all posts as read in Akregator by Ctrl + r keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Control_L' 'key r' 'keyup Control_L'")) (define (tertiary-2) ;;UNASSIGNED (display-n "Code Me")) (define (tertiary-3) "Queue next track in Clementine by Ctrl + d keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Control_L' 'key d' 'keyup Control_L'")) (define (tertiary-4) "Up key" (run-command "xte 'key Up'")) (define (tertiary-5) "Down key" (run-command "xte 'key Down'")) (define (tertiary-12) ;;UNASSIGNED (display-n "Code Me")) (define (tertiary-13) ;;UNASSIGNED (display-n "Code Me")) (define (tertiary-14) ;;UNASSIGNED (display-n "Code Me")) (define (tertiary-16) "Browser back by Alt + Left keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Alt_L' 'key Left' 'keyup Alt_L'")) (define (tertiary-17) "Browser forward by Alt + Right keyboard shortcut" (run-command "xte 'keydown Alt_L' 'key Right' 'keyup Alt_L'")) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; (define (primary-binding) "Bind all primary bindings" ;; 1 - 5 use the default action (xbindkey-function '("b:8") primary-8) (xbindkey-function '("b:9") second-binding) (xbindkey-function '("b:10") primary-10) (xbindkey-function '("b:11") tertiary-binding) (xbindkey-function '("b:12") primary-12) (xbindkey-function '("b:13") primary-13) (xbindkey-function '("b:14") primary-14) (xbindkey-function '("b:16") primary-16) (xbindkey-function '("b:17") primary-17)) (define (reset-to-primary-binding) "reset primary binding" (ungrab-all-keys) (remove-all-keys) (primary-binding) (grab-all-keys)) (define (second-binding) ;;bindings for the 9th button "Bind all secondary binding" (let ((modkey-used #f)) (ungrab-all-keys) (remove-all-keys) (xbindkey-function '("b:1") (lambda () (secondary-1) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:2") (lambda () (secondary-2) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:3") (lambda () (secondary-3) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:4") (lambda () (secondary-4) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:5") (lambda () (secondary-5) (set! modkey-used #t))) ;; 8,10,11 with 9 as modify key requires rubber fingers (xbindkey-function '("b:12") (lambda () (secondary-12) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:13") (lambda () (secondary-13) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:14") (lambda () (secondary-14) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:16") (lambda () (secondary-16) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:17") (lambda () (secondary-17) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '(release "b:9") (lambda () (if (not modkey-used) (primary-9)) (set! modkey-used #f) (reset-to-primary-binding))) (grab-all-keys))) (define (tertiary-binding) ;;bindings for the 11th button "Bind all tertiary binding" (let ((modkey-used #f)) (ungrab-all-keys) (remove-all-keys) (xbindkey-function '("b:1") (lambda () (tertiary-1) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:2") (lambda () (tertiary-2) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:3") (lambda () (tertiary-3) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:4") (lambda () (tertiary-4) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:5") (lambda () (tertiary-5) (set! modkey-used #t))) ;; 8,9,10 with 11 as modify key requires rubber fingers (xbindkey-function '("b:12") (lambda () (tertiary-12) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:13") (lambda () (tertiary-13) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:14") (lambda () (tertiary-14) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:16") (lambda () (tertiary-16) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '("b:17") (lambda () (tertiary-17) (set! modkey-used #t))) (xbindkey-function '(release "b:11") (lambda () (if (not modkey-used) (primary-11)) (set! modkey-used #f) (reset-to-primary-binding))) (grab-all-keys))) (debug) (grab-all-keys) (primary-binding)

Permalänk
Medlem

Tack TheEmissary och Emaku, nu vet jag var jag ska börja i vart fall. Ser ut som rena grekiskan vid första anblick, men det ska nog lösa sig. Annars återkommer jag och ser ut som ett fån!

Edit: Sådär ja, det var ju snabbt fixat med xbindkeys.

#~/.xbindkeysrc "amixer set Master 5%+ > /dev/null" m:0x10 + b:7 (mouse) "amixer set Master 5%- > /dev/null" m:0x10 + b:6 (mouse)

-gjorde susen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8