I vilket språk utvecklar man appar (tiles) till windows phone?

Permalänk

I vilket språk utvecklar man appar (tiles) till windows phone?

Som rubriken lyder.

Hört lite blandat om deras OS till smartphones men det verkar vara rätt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

C# är vanligast så som jag förstått det, men det finns stöd för en del andra språk, bland andra silverlight och XNA, som är mer populära bland de som gör spel till windows phone.

Permalänk
Datavetare

WP7 är det (i praktiken) bara C#.
WP8 är det C#, C, C++ samt JavaScript. Ska man dra några slutsatser över hur mycket Microsoft tryckte på varje språk under deras utvecklarkonferens Build2012 och Build2013 så är det C++ som gäller för allt som kräver prestanda (spel och liknande) medan JavaScript är framtiden för övriga program.

Eller Microsoft trycker inte på JavaScript, de trycker på en variant som kallas TypeScript som sedan blir JavaScript när man "kompilerar". Måste säga att det som visats upp kring TypeScript än så läge ser riktigt lovande ut, här verkar Microsoft verkligen lyckats göra något som är en klar förbättring över JavaScript men ändå se till att det man skapar går att köra på alla plattformar som stödjer JS (vilket i praktiken är ALLA mobil OS och alla "vanliga" OS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eller Microsoft trycker inte på JavaScript, de trycker på en variant som kallas TypeScript som sedan blir JavaScript när man "kompilerar". Måste säga att det som visats upp kring TypeScript än så läge ser riktigt lovande ut, här verkar Microsoft verkligen lyckats göra något som är en klar förbättring över JavaScript men ändå se till att det man skapar går att köra på alla plattformar som stödjer JS (vilket i praktiken är ALLA mobil OS och alla "vanliga" OS).

Krävs ju dock inte mycket för att göra någonting som är bättre än JavaScript.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Sedan måste du betala för att få tillgång till ett utvecklarkonto hos Microsoft och tillhörande SDK och emulator. Kostar runt 80€ har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Sedan måste du betala för att få tillgång till ett utvecklarkonto hos Microsoft och tillhörande SDK och emulator. Kostar runt 80€ har jag för mig.

Tvivlar på att det kostar att ladda ner SDK'n, kollade just, är nog bara att ladda ner och börja programmera. Det är ju en annan sak om man ska ladda upp appar till app store, det kanske kostar.

https://dev.windowsphone.com/en-us/downloadsdk

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

WP7 är det (i praktiken) bara C#.
WP8 är det C#, C, C++ samt JavaScript. Ska man dra några slutsatser över hur mycket Microsoft tryckte på varje språk under deras utvecklarkonferens Build2012 och Build2013 så är det C++ som gäller för allt som kräver prestanda (spel och liknande) medan JavaScript är framtiden för övriga program.

Eller Microsoft trycker inte på JavaScript, de trycker på en variant som kallas TypeScript som sedan blir JavaScript när man "kompilerar". Måste säga att det som visats upp kring TypeScript än så läge ser riktigt lovande ut, här verkar Microsoft verkligen lyckats göra något som är en klar förbättring över JavaScript men ändå se till att det man skapar går att köra på alla plattformar som stödjer JS (vilket i praktiken är ALLA mobil OS och alla "vanliga" OS).

Bra, uttömmande svar.

Varför föredrar man ett språk framför ett annat? Jag menar, varför är C++ mycket bättre än de andra?

TypeScript. Hmm, ska kolla upp! Tror du WP8 blir nån hit?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaptenkok:

Bra, uttömmande svar.

Varför föredrar man ett språk framför ett annat? Jag menar, varför är C++ mycket bättre än de andra?

TypeScript. Hmm, ska kolla upp! Tror du WP8 blir nån hit?

Det jag gillar med TypeScript är:

  • Föredrar statiskt typade språk över dynamisk typade språk då all forskning visar att ju tidigare man hittar ett fel, desto bättre. Men statisk typning hittar man vissa typer av fel redan vi kompilering som man först hittar när man kör programmet i dynamiskt typade språk. Type script är statiskt typat, JavaScript är dynamiskt typat.

  • TypeScript är ett relativt enkelt språk (till skillnad från t.ex. C++ och C#). Ett "enkelt" språk är en stor fördel när det är fler än du själv som ska jobba på en och samma kodbas

  • TypeScript är ett helt öppet språk så det finns inget enskilt företag som totalt kontrollera allt kring det. Visst är det mest Microsoft som jobbar på språket, men det finns inga juridiska eller tekniska hinder för andra att använda det.

C++ är ett väldigt komplicerat språk, men det har den stora fördelen att generera väldigt effektiva program + vet man vad man gör så kan man ådstakomma rätt coola saker. Det är därför spel-programmerare i nära nog 100% av fallen kör C++ och för WP8 är XNA "legacy" och det rekommenderade sättet att skapa spel är C++ samt DirectX.

Tycker WP8 rent tekniskt är väldigt bra, men tvivlar på att det någonsin blir mer än en väldigt avhängd 3:a efter Android (som redan är överlägsen 1:a) och iOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

C#, C++ eller JavaScript/HTML5/CSS3 är de tre supportade sätten att skapa appar. Onödigt komplicera med typescript.

Finns massor av videos på virtual academy för app utveckling, om du vet något om javascript, html och css så föreslår jag den vägen:
http://www.microsoftvirtualacademy.com/training-courses/devel...

Notera att "jump start" betyder extremt komprimerat, så det tar inte upp allt man behöver veta.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=Yoshman;13688633]

  • Föredrar statiskt typade språk över dynamisk typade språk då all forskning visar att ju tidigare man hittar ett fel, desto bättre. Men statisk typning hittar man vissa typer av fel redan vi kompilering som man först hittar när man kör programmet i dynamiskt typade språk. Type script är statiskt typat, JavaScript är dynamiskt typat.

[/QUOTE]

Jag håller med om att statiskt typade språk är att föredra i större projekt då fler fel upptäcks tidigare. Dock just i UI-utveckling är dynamiska språk väldigt trevligt. Både i WPF och MVC görs det massor med reflection för att kringgå statisk typning, något man inte behöver i JS.

Jag gillar dock också iden med Typescript, man kan skriva sina dynamiska delar (Ofta ramverket bakom sitt GUI) i JS och sedan de som utvecklar features (Stories om man jobbar med Scrum) gör det med typescript. Jag har dock valt att vänta med att dra in Typescript i mina projekt då de ännu inte stödjer Generics. Ett krav enligt mig för att koden ska bli snygg i ett statiskt typad språk.

Visa signatur
Permalänk

Hmm, okej. Tack! Jag ska nämligen gå en utbildning nu i höst i apputvecklign med java. Men jag är lite orolig att det är på väg ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenkok:

Hmm, okej. Tack! Jag ska nämligen gå en utbildning nu i höst i apputvecklign med java. Men jag är lite orolig att det är på väg ut...

på väg ut?

Java är fortfarande språket för Android, och stor del inom industrin för backend. Samt ett stort plus för att skriva program för flera OS/platformar på samma gång.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jo jag vet. Men det är extremtmycket som händer inom IT-branschen just nu. Hur länge kommer Android hålla sig? Det som är aktuellt idag kan vara gammalt imorrn.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaptenkok:

Jo jag vet. Men det är extremtmycket som händer inom IT-branschen just nu. Hur länge kommer Android hålla sig? Det som är aktuellt idag kan vara gammalt imorrn.

Tja, Windows började bli stort i början av 90-talet, Java såg dagens ljus runt 95-96, C togs fram i slutet av 60-talet / början av 70-talet.

Java och C är de två mest använda språket i världen just nu (och Java var så stort även innan Android blev populärt). Java är vår tids Cobol så det kommer användas en hel del även den dag du går i pension... Vet inte om Android kommer vara riktigt så seglivat, men det kommer vara viktigt många år framöver.

Vissa saker rör sig snabbt, men de OS och språk som någonsin varit riktigt populära tenderar att hålla sig kvar väldigt länge. Till och med Symbian, som dömdes ut av alla utom Nokia för väldigt läge sedan, ökade det i antal sålda enheter per kvartal på "smarta"-mobiler marknaden fram till att det deklarerades som dött av Nokia.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenkok:

Hmm, okej. Tack! Jag ska nämligen gå en utbildning nu i höst i apputvecklign med java. Men jag är lite orolig att det är på väg ut...

Ingen risk. Börja med Java du, och om behovet finns så kan du sedan väldigt enkelt lära dig C# senare, då Java och C# är väldigt lika.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenkok:

Bra, uttömmande svar.

Varför föredrar man ett språk framför ett annat? Jag menar, varför är C++ mycket bättre än de andra?

TypeScript. Hmm, ska kolla upp! Tror du WP8 blir nån hit?

Med C++ kan man använda samma kodbas till iOS, Android, WP och det gynnar på så sätt företag i och med att de bara behöver skriva en och samma kod till alla platformarna.

Och precis som virtual void säger så kan man skapa väldigt effektiva program och fina spel med C++.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Qt 5.1 (C++) har nu möjligheten till att köra på WinLinMac Android Ios och blackberry med en kodbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Sedan måste du betala för att få tillgång till ett utvecklarkonto hos Microsoft och tillhörande SDK och emulator. Kostar runt 80€ har jag för mig.

Skrivet av teejee:

Tvivlar på att det kostar att ladda ner SDK'n, kollade just, är nog bara att ladda ner och börja programmera. Det är ju en annan sak om man ska ladda upp appar till app store, det kanske kostar.

https://dev.windowsphone.com/en-us/downloadsdk

Att utveckla appar till Windows Phone är helt gratis. Om du däremot vill lägga upp dina appar i marketplace eller testköra de på din mobiltelefon istället för i emulatorn i Visual Studio så måste man ha ett utvecklarkonto. Om man studerar så kan man få ett sådant gratis via Dreamspark. Annars kostar det $80-99, osäker på exakta summan.

Skrivet av Kaptenkok:

Hmm, okej. Tack! Jag ska nämligen gå en utbildning nu i höst i apputvecklign med java. Men jag är lite orolig att det är på väg ut...

Vilket språk du läser när du studerar är inte livsviktigt. En kompis till mig pluggade java. När han sedan skulle göra sitt exjobb hamnade han på ett företag som enbart programerade i C#. Efter exjobbet blev han anställd och numera är han en av deras lead developer :). Om du kan Java så går det oerhört snabbt att lära sig C#. Arbetsgivarna är oftast mer intresserade av andra saker när de nyanställer folk än vilket programmeringsspråk de behärskar bäst.

En annan på mitt nuvarande jobb gjorde nästintill samma sak. Det enda C# han hade läst va en grundläggande sommarkurs på distans. Resten var java. Iof så utvecklar företaget jag jobbar på såväl i Java som C#, men han programmerar mestadels i C# numera.

Så jag tycker inte du ska vara orolig att. Dessutom så tror jag att Windows Phone kommer dö ut innan Android när det gäller appmarknaden. WP8 slog inte igenom så bra som jag hade hoppats på. Fortfarande för få användare så företag utvecklar oftast i första hand bara appar till iOS & Android :(.

Permalänk
Medlem

http://sealedabstract.com/rants/why-mobile-web-apps-are-slow/ har en hel del intressant information om GC-språk på mobiler.
Summan av koriandern är att GC kräver mer minne och kör långsammare än icke-GC-språk.

Visa signatur

.<

Permalänk
Avstängd

Nej det de säger är att GC i javascript är segt på mobiler. Tex native appar med GC C# för W8 och Java för Android är inte inte märkbart segare än appar skrivna i tex Objective C (iOS) som är unmanaged.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kaptenkok:

Jo jag vet. Men det är extremtmycket som händer inom IT-branschen just nu. Hur länge kommer Android hålla sig? Det som är aktuellt idag kan vara gammalt imorrn.

Skrivet av Yoshman:

Tja, Windows började bli stort i början av 90-talet, Java såg dagens ljus runt 95-96, C togs fram i slutet av 60-talet / början av 70-talet.

Java och C är de två mest använda språket i världen just nu (och Java var så stort även innan Android blev populärt). Java är vår tids Cobol så det kommer användas en hel del även den dag du går i pension... Vet inte om Android kommer vara riktigt så seglivat, men det kommer vara viktigt många år framöver.

Vissa saker rör sig snabbt, men de OS och språk som någonsin varit riktigt populära tenderar att hålla sig kvar väldigt länge. Till och med Symbian, som dömdes ut av alla utom Nokia för väldigt läge sedan, ökade det i antal sålda enheter per kvartal på "smarta"-mobiler marknaden fram till att det deklarerades som dött av Nokia.

Tror faktiskt att Android kommer sitta på tronen väldigt länge framöver. Framför allt pga apputbudet. Man måste vara stor för att få ett stort apputbud och man måste ha ett stort apputbud för att bli stor. Därför blir det väldigt svårt för någon annan än iOS, WP och Android att slå sig in. Android är störst nu och körs på alla sorters enheter i alla prisklasser. Det som skulle tala emot android är i så fall att google inte har något riktigt desktop-os. Kör man Windows på datorn är det smidigt att köra WP på telefonen och kör man OSX på datorn är det smidigt att köra iOS på telefonen. Men iom utvecklingen bort från "vanliga" datorer och mot bara surfplattor och telefoner så tror jag att det kommer väga mindre och mindre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Nej det de säger är att GC i javascript är segt på mobiler. Tex native appar med GC C# för W8 och Java för Android är inte inte märkbart segare än appar skrivna i tex Objective C (iOS) som är unmanaged.

Läs artikeln igen, GC kan vara snabbare i genomsnitt än manuell minnes-hantering förutsatt att du tillåter din applikation att använda minst 5x gånger mer minne än vad den strikt behöver. Men det är i genomsnitt, du kommer aldrig ifrån att GC är icke-deterministiskt och kommer introducera jitter (det som i folkmun kallas "lagg"). I artikeln finns citat från Android- och WP-utecklare som just pekar på problemen med att hålla renderingstider när man har GC.

Så på mobila enheter är GC ett felaktigt val, alla har insett detta: Apple gick längst och skrotade GC helt i iOS, Android har NDK och för WP8 skrotades XNA till förmån för C++/DirectX.

Det "trista" med detta är att avsaknad av GC gör det svårare att använda många CPU-kärnor då många låsnings-fria algoritmer lider av ABA-problemet i frånvaro av GC och persistent data structure (något som man undrar varför bara Clojure använder "by default" när det är helt överlägset för multitrådade program) är i praktiken helt omöjligt att implementera effektivt utan GC. Så dagens 4-kärniga mobiler och pekplattor är totalt korkat, verkar bara vara Apple som begriper bättre och håller sig till 2-kärniga SoCer och fokuserar i stället på bättre enkeltrådprestanda / W.

Så på servers / backend är språk med GC ett självklart val idag då det inte är ett speciellt stort problem att programmen får jitter och kräver >=5x så mycket minne som strikt är nödvändigt, framför allt då dagens servers typiskt har >=8-kärnor.

På system som används interaktiva system, framför allt svaga sådana, ska man sky GC som pesten. Även på en modern PC blir det märkbart segt att använda lite mer komplicerade applikationer utvecklade med .Net/C#, på jobbet har vi två (inköpta, svindyra) program som blivit "uppgraderade" från C++/MFC till C#/.Net. Resultatet är nära nog 10x i RAM-användning och program som är sega på Core i7 CPUer med 8GB RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Ja jag kanske inte skulle skriva ett spel I managed code, men vanliga desktopappar funkar bra. WPF är riktigt rapp om man gör rätt.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Ja jag kanske inte skulle skriva ett spel I managed code, men vanliga desktopappar funkar bra. WPF är riktigt rapp om man gör rätt.

Även GUI-applikationer skrivna i VB är rapp så länge som det handlar om relativt triviala saker. Skulle säga att WPF just är en ersättare för de GUI-applikationer som tidigare utvecklades i VB5/VB6 (med bonusen att C# är ett långt bättre språk jämfört med VB). Anledningen att WPF fungerar här är det man kommer tillbaka till flera gånger i artikeln, är CPUn och mängden RAM total overkill för det man ska göra så spelar det inte så stor roll om man kör med GC.

Men de applikationer vi kör på jobbet hamnar inte i den kategorin, de är inte superavancerade så med C++/MFC kunde man med gott resultat köra dessa på en Core2Duo laptop med 2GB RAM. Men en Core i7 3770 med 8GB RAM är inte 5-10x mot en Core2Duo så när samma program skrivs om med C#/WPF så blir det så tungt att driva runt och drar så mycket RAM att det upplevs som frustrerande segt.

Samma sak gäller telefoner, tycker man kanske gick onödigt långt på iOS när man helt skippade GC. På WP8 och Android finns det ju ingen anledning att utveckla väldigt enkla applikationer i "native-språk" utan GC, men alla lite mer krävande program ska definitivt använda "native".

Som beskrevs i artikeln så kan "managed" språk köra nära nog i samma hastighet som "native-språk" (kan till och med vara snabbare i vissa fall, t.ex. vissa typer av multitrådade program). Men för att nå denna prestanda måste "managed"-språk få ta ut svängarna rejält vad det gäller aggressiv JIT och mängden RAM som får användas, något som helt enkelt inte är vettigt eller i vissa fall ens möjligt på en mobil-plattform.

WP8 har faktiskt lagt sig mellan Android och iOS. Skriver du en C# applikation och kör den på WP7 så fungerar det på samma sätt som i .Net, din "binär" består av MSIL som JITas när applikationer startar, Android fungerar på samma sätt sedan version 2.2. Men WP8 kommer din telefon aldrig "se" MSIL-kode, utan det som installeras är en form av "native" kod kallad Machine Dependent Intermediate Language (MDIL). Fördelen med MDIL är att JIT kostar CPU-cykler och drar därmed ström + gör att applikationer tar längre tid att starta. Nackdelen att skippa JIT är att man inte kan göra enhetsspecifika optimeringar eller "hotspot" optimeringar (fast inte ens "riktiga" .Net gör "hotspot" optimeringar, bara Java6 och senare som utför detta vilket är en stor del av förklaringen varför Java-program idag är klart snabbare än motsvarande C#-program om problemet är CPU-bundent).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Håller inte med vi kör WPF appar på jobbet (Både avancerade och enkla) med mycket mindre hårdvara än så och de fungerar mycket snabbt. Men visst är det så att C++ kan vara mer optimerat, speciellt med tanke på JIT. Men du får tänka på alla icke seniorer där ute, jag stöter på folk varje dag som inte kan låta bli att skriva minnesluckor eller andra buggar. Skulle verkligen inte vilja jobba med dessa i ett unmanaged system i enterprise scale.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Håller inte med vi kör WPF appar på jobbet (Både avancerade och enkla) med mycket mindre hårdvara än så och de fungerar mycket snabbt. Men visst är det så att C++ kan vara mer optimerat, speciellt med tanke på JIT. Men du får tänka på alla icke seniorer där ute, jag stöter på folk varje dag som inte kan låta bli att skriva minnesluckor eller andra buggar. Skulle verkligen inte vilja jobba med dessa i ett unmanaged system i enterprise scale.

Resursläckor blir inte automagiskt lösta bara för att man har GC. Dels så kan du fortfarande få minnesläckor p.g.a. att någon form av (programmatisk) cache eller så har en pekare till minne som rent tekniskt är "dött". Sedan är RAM långt ifrån den enda resurs som program kan läcka, en GC kommer inte kunna fixa läckor av filhantag, mutex/semaforer, sockets etc. Läckor av dessa är precis lika illa så om de personer som inte kan skriva program med manuell minneshantering kommer inte kunna skrivna program med hög tillgänglighet oavsett språk. Faktum är att resurser != minne är lättare att hantera i språk som C++ (via deterministiska destruktorer) och Go (via nyckelordet defer) som båda enkelt kan använda RAII. Men inte ens RAII är den silverkula som fixa usel kod, inte ens i fallet Go där man även har GC.

WPF kommer inte fungera bra om ett motsvarande C++/MFC-program kräver en Core2 CPU och använder 100-200MB RAM då motsvarande C#/WPF kommer använda mellan 5x-10x så mycket RAM (vilket är fallet i de program vi använder). När GC ska hantera en aktiv heap på runt 1GB RAM så blir det långa pauser och det kräver mycket CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Man kan även välja att göra som jag gjorde i mitt Open source projekt FreePIE.
Den kod som är närmast hårdvaran är oftast skriven i C++/C och UI i WPF av den enkla anledningen att det finns inget bättre API för UIs än WPF + Caliburn.Micro

200 MB för ett WPF program av normalt featureset är väldigt mycket btw.

edit: Det som egentligen irriterar mig mest med C++ och varför jag inte använder det i enterprise scale appar är modulsystemet. Det är hopplöst omodernt i jämförelse med .NETs assemblietänk

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Man kan även välja att göra som jag gjorde i mitt Open source projekt FreePIE.
Den kod som är närmast hårdvaran är oftast skriven i C++/C och UI i WPF av den enkla anledningen att det finns inget bättre API för UIs än WPF + Caliburn.Micro

200 MB för ett WPF program av normalt featureset är väldigt mycket btw.

edit: Det som egentligen irriterar mig mest med C++ och varför jag inte använder det i enterprise scale appar är modulsystemet. Det är hopplöst omodernt i jämförelse med .NETs assemblietänk

Att deklarera att API A är bättre än API B är nog som bäst personligt tyckande. Sedan verkar framtiden för WPF vara högst tvivelaktig efter att WinRT (APIet, inte OSet) infördes då det är vad Microsoft trycker på idag. Överlappet mellan WPF och GUI-delen av WinRT verkar var hyfsat stort, så är ju ingen nackdel att känna till WFP. Själv gillade jag Qt bättre än WFP, men Qt har också en väldigt tvivelaktig framtid

Om du tycker 200MB är mycket undrar jag vilka program du använde som referens. Minnesåtgången i Java/JVM och C#/.Net är väldigt likartad då båda till stor del riktar in sig på samma marknader (webb-backend). Tittar du http://benchmarksgame.alioth.debian.org/u64q/benchmark.php?test=all&lang=java&lang2=gpp&data=u64q så ser du att relativt triviala program som råkar skapa många kortlivade objekt under sin körning ganska snabbt drar iväg i RAM-åtgång (om de inge gjorde det skulle prestanda suga). Att nå >500M kräver definitivt inget stort program/problem och i dessa fall kan GC-språk använda väldigt mycket mer RAM (40x som värst i det jag länkar till) jämfört med språk med manuell minneshantering. Du kommer med stor sannolikhet ha märkbart GUI-jitter redan vid 200MB på en modern PC.

Edit: och gillar du assemblies i .Net borde du älska hur moduler hanteras i Go. Det om något lämpar sig väl i riktigt stora projekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Skillnaden på Xaml i w8 och WPF är noll. Där emot är det större krav på logikkoden, du kan inte använda win32 tex då w8 är platformsoberoende. Så som exempel kommer inte FreePIE ovan att fungera då den har beroenden till win32

Visa signatur