Hjälp mig med förslag på ny TV! Spel/Film prio 1.

Permalänk

Hjälp mig med förslag på ny TV! Spel/Film prio 1.

Hej SweClockers!

Liksom många andra så håller jag just nu utkik efter en ny TV som ska uppfylla de krav jag har. Jag har först varit inne på LED, men har släppt det helt och hållet då jag fått förklarat för mig att Plasma troligtvis är det bättre alternativet då jag letar efter en TV som hänger med vid spel, fotbollstittande, men även en HEL DEL filmtittande. Jag vill inte lägga mer än 10k. Jag har redan insett att jag kommer få lägga mer än vad jag trodde från början.

Jag har kollat en hel del på prisjakt och försökt filtrera kategorierna så gott jag kan. Efter att gjort detta fastnade jag för den som låg högst upp bland alla plasma-tv:s, d.v.s. Panasonic Viera TX-P50ST60Y (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251). Denna går loss just för 8890:-.

Räknar upp lite punkter som jag vill att min nya TV ska innehålla:

- Jag vill kunna spela med mitt kommande PS4 på den.
- Den bör inte vara större än 50", 51" går bra. Det skulle annars bli alldeles för stort.
- Kolla, med FULL-HD, på bluray.
- Anpassad för 3D.
- Jag har som sagt tänkt kolla fotboll på den dessutom. Då vill jag att TV:n ska kunna hänga med.
- Koppla in min laptop till TV för tillgång till alla filmer/serier jag har på min externa hårddisk.
- Den behöver alltså 3 HDMI-portar. (PS4, Bluray, Laptop).

Jag har även snappat upp att CDON just nu har ett erbjudande på Samsung PS51F5505 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1745876). Denna kostar alltså just nu 6990:- på CDON (8990:- annars). Jag skulle vilja veta utav er om den uppfyller mina krav, och/eller om den är i klass med den Panasonic jag länkade ovan.

Tacksam för era svar samt tack för att ni tog er tid att läsa min tråd!

MVH Joacim.

Permalänk
Medlem

Det är vanligtvist väldigt svårt att få en TV som har låg input lag för spel och som har en helt gudomlig bildkvalite för filmvisning till en kostnad som är knappt synbar.

Många LCD/Led har idag så låg responstid att de med tillhörande motion interpolation ger totalt artefakrfria Sportsändningar. Plasman som saknar responstid med sin helbelysta skärm ger givetvis bäst bild i kritikerns ögon för sport. Hur det förbehåller sig i verkligheten kan jag dock inte säga, men jag tror inte skillnaden är så stor idag på den högre nivån.

Panasonics ST60Y har fruktansvärt bra bildkvalite i sin prisklass, men lider av enormt hög input lag. Den rekommenderas inte att spela konsol på eller dator om man har tankar på att spela multiplayer/online.

Samsung's 51tums Plasma är känd som ett bra val för casual spelaren då den är nästan helt omöjlig att bränna in bilden på, men fortfarande här så är det en märkbar fördröjning av hög input lag.

Om du vill ha en Plasma att lira på så skall du titta på Panasonics GT60 som har lika bra bild som ST, men en riktigt låg input lag som duger åt Hardcore-gamern. Kostar just nu 10k på Dustin, Rea.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Det är vanligtvist väldigt svårt att få en TV som har låg input lag för spel och som har en helt gudomlig bildkvalite för filmvisning till en kostnad som är knappt synbar.

Många LCD/Led har idag så låg responstid att de med tillhörande motion interpolation ger totalt artefakrfria Sportsändningar. Plasman som saknar responstid med sin helbelysta skärm ger givetvis bäst bild i kritikerns ögon för sport. Hur det förbehåller sig i verkligheten kan jag dock inte säga, men jag tror inte skillnaden är så stor idag på den högre nivån.

Panasonics ST60Y har fruktansvärt bra bildkvalite i sin prisklass, men lider av enormt hög input lag. Den rekommenderas inte att spela konsol på eller dator om man har tankar på att spela multiplayer/online.

Samsung's 51tums Plasma är känd som ett bra val för casual spelaren då den är nästan helt omöjlig att bränna in bilden på, men fortfarande här så är det en märkbar fördröjning av hög input lag.

Om du vill ha en Plasma att lira på så skall du titta på Panasonics GT60 som har lika bra bild som ST, men en riktigt låg input lag som duger åt Hardcore-gamern. Kostar just nu 10k på Dustin, Rea.

Först och främst tackar jag för ditt svar!

Kan förtydliga att de spel jag sedan tänkt spela lär inte jag inte köpa för deras onlinefunktion. Jag har tänkt spela Watch Dogs, the last of us, FIFA. Det är väl FIFA isåfall som jag tänkt spela online. Annars så lär det inte bli så mycket multiplayer så att säga.

Det mesta som tv:n kommer användas till är som sagt filmtittande.

Du föreslog en 60", det kommer dock bli för stort för den tänkta placeringen i mitt rum.

Jag trodde att dagens plasma-tv är jättesvårt att bränna in?

Hur tror du att samsungen står sig vid hardcore filmtittande?

Återigen, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crobiblius:

Först och främst tackar jag för ditt svar!

Kan förtydliga att de spel jag sedan tänkt spela lär inte jag inte köpa för deras onlinefunktion. Jag har tänkt spela Watch Dogs, the last of us, FIFA. Det är väl FIFA isåfall som jag tänkt spela online. Annars så lär det inte bli så mycket multiplayer så att säga.

Det mesta som tv:n kommer användas till är som sagt filmtittande.

Du föreslog en 60", det kommer dock bli för stort för den tänkta placeringen i mitt rum.

Jag trodde att dagens plasma-tv är jättesvårt att bränna in?

Hur tror du att samsungen står sig vid hardcore filmtittande?

Återigen, tack för svar!

Fortfarande kan du bränna in bilden på dagens plasma, men du kan tvätta bort inbränningar och TVn är gjord så att den hela tiden tvättar sig själv medan du använder den.

GT60 ären 50tums plasma. http://www.dustinhome.se/product/5010755496/panasonic-tx-p50g...

Bildmässigt står sig inte den plasman från Samsung som du länkade, isåfall måste du upp till Samsungs Lyxplasma som den med har hög input lag som Panasonics ST modell. Panasonics modeller är alla i lyxkvalite bildmässigt, varav GT är den än mer lyxigare variant mot ST modellen.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Fortfarande kan du bränna in bilden på dagens plasma, men du kan tvätta bort inbränningar och TVn är gjord så att den hela tiden tvättar sig själv medan du använder den.

GT60 ären 50tums plasma. http://www.dustinhome.se/product/5010755496/panasonic-tx-p50g...

Bildmässigt står sig inte den plasman från Samsung som du länkade, isåfall måste du upp till Samsungs Lyxplasma som den med har hög input lag som Panasonics ST modell. Panasonics modeller är alla i lyxkvalite bildmässigt, varav GT är den än mer lyxigare variant mot ST modellen.

Jahadu, my bad. Tänkte att det var en 60" pga namnet.

Okej, tack för infon angående samsungen. Det lär nog bli någon utav de två plasma-tv från panasonic som vi diskuterat till att sluta av med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crobiblius:

Okej, tack för infon angående samsungen. Det lär nog bli någon utav de två plasma-tv från panasonic som vi diskuterat till att sluta av med!

Lycka till med ditt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crobiblius:

Lycka till. Panasonics plasma har väldigt bra bildkvalitet! Bäst faktiskt.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Lycka till med ditt val

Skrivet av foxzox7:

Lycka till. Panasonics plasma har väldigt bra bildkvalitet! Bäst faktiskt.

Tackar så mycket! En sista fråga bara.

Hur pass mycket märks denna input lag av om man jämför ST60 vs. GT60? Det ska sägas att jag har ett relativt otränat öga för just detta. Kan inte tänka mig att det är så dåligt då båda dessa kostar >9000kr. Klart jag vill ha en bra respons, men hur pass mycket snackar vi om?

Permalänk
Skrivet av Crobiblius:

Tackar så mycket! En sista fråga bara.

Hur pass mycket märks denna input lag av om man jämför ST60 vs. GT60? Det ska sägas att jag har ett relativt otränat öga för just detta. Kan inte tänka mig att det är så dåligt då båda dessa kostar >9000kr. Klart jag vill ha en bra respons, men hur pass mycket snackar vi om?

Jag läste dessutom att "Man brukar säga att 16ms på en TV är det absolut bästa(som vi reagerar på) för att en hardcore gamer skall känna sig nöjd(beräknat med "photo-metoden") runt 21/26 för Leo Bodnar-metoden."

Jag tog reda på att ST60:n har en input lag på 16ms och att GT60:n har en input lag mellan 23-26ms. Är då ST60:n inte grym? Eller har jag fattat det hela fel?

Försökte läsa på lite här: http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Permalänk
Medlem

Felet folk ofta gör är att de jämför 60ms mot 30ms, dvs det visar samma resultat som 30ms mot 0ms (CRT). GT60 ligger under 30ms, över 16ms, beroende mätmetod. ST60 ligger över 50ms upp till 85ms. Leo Bodnar är inte helt rättvis på en Plasma, men det är inte klargjort än varför den visar så olika resultat. Men något som hänt är att Leo Bodnar kastade om kartan då gamla 16ms Plasmor visat sig vara segare än mätningen visat tidigare.

Man kan aldrig förstå det med blotta ögat om man inte ser en jämförelse mot en CRT-skärm på 0ms, men jag ska se om jag hittar en gammal jämförelse med ST60 mot en Datorskärm(ejCRT). Och samma datorskärm mot en 35ms Plasma. Brb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crobiblius:

Jag läste dessutom att "Man brukar säga att 16ms på en TV är det absolut bästa(som vi reagerar på) för att en hardcore gamer skall känna sig nöjd(beräknat med "photo-metoden") runt 21/26 för Leo Bodnar-metoden."

Jag tog reda på att ST60:n har en input lag på 16ms och att GT60:n har en input lag mellan 23-26ms. Är då ST60:n inte grym? Eller har jag fattat det hela fel?

Försökte läsa på lite här: http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Jag tror att du läst fel, säkert sett Panasonic S60 som är en Amerikansk modell som inte säljs hos oss i vårat avlånga land :).

ST60 har de här resultatet hos dem:
Panasonic TX-P42ST60 42" Plasma 47 ms (Klockade) 75 ms (LBT)

Klicka Spoilern för video-jämförelser.

ST60 vs Datorskärm (ej crt)

Panasonic S60 Klockad 16ms (runt 35ms LBT) vs Datorskärm (ej crt).

S60 visar 16ms med den gamla metoden, 35ms känns dock troligare då man även i videon kan se att det är en fördröjning.

Nedan har du min egen jämförelse mot en CRT-Monitor 0ms mot min Sony W807 i 55tum. det är 6ms klockade metoden/17ms LBT mot CRT monitorn som ligger på fantastiska 0ms (TV´n känns som en CRT då man spelar). *Ursäkta kvaliten*

Dold text
Permalänk
Skrivet av koreinu:

Jag tror att du läst fel, säkert sett Panasonic S60 som är en Amerikansk modell som inte säljs hos oss i vårat avlånga land :).

ST60 har de här resultatet hos dem:
Panasonic TX-P42ST60 42" Plasma 47 ms (Klockade) 75 ms (LBT)

Klicka Spoilern för video-jämförelser.

ST60 vs Datorskärm (ej crt)
http://www.youtube.com/watch?v=VXMsmQqV6zs

Panasonic S60 Klockad 16ms (runt 35ms LBT) vs Datorskärm (ej crt).
http://www.youtube.com/watch?v=bSF9972uVTI

S60 visar 16ms med den gamla metoden, 35ms känns dock troligare då man även i videon kan se att det är en fördröjning.

Nedan har du min egen jämförelse mot en CRT-Monitor 0ms mot min Sony W807 i 55tum. det är 6ms klockade metoden/17ms LBT mot CRT monitorn som ligger på fantastiska 0ms (TV´n känns som en CRT då man spelar). *Ursäkta kvaliten*
http://www.youtube.com/watch?v=DJf-bkAMvMo

Dold text

Tack så mycket för att du tar din tid! I din video ser man verkligen ingen skillnad, inget lag eller något. Grymt! De andra klippen kan jag se skillnaderna i, de är markanta. Dock skulle jag inte lägga märke till skillnaderna om jag inte såg de samtidigt. Kollade dessutom upp lite klipp på tuben med ST60 med input lag-jämförelse. Där kan jag inte se skillnaderna över huvud taget. Så jag kan ju inte påstå att mina ögon inte är tränade för detta.

Permalänk
Skrivet av Crobiblius:

Tack så mycket för att du tar din tid! I din video ser man verkligen ingen skillnad, inget lag eller något. Grymt! De andra klippen kan jag se skillnaderna i, de är markanta. Dock skulle jag inte lägga märke till skillnaderna om jag inte såg de samtidigt. Kollade dessutom upp lite klipp på tuben med ST60 med input lag-jämförelse. Där kan jag inte se skillnaderna över huvud taget. Så jag kan ju inte påstå att mina ögon inte är tränade för detta.

Så länge det inte ser ut som det gör på den första GIF:en i länken nedan, så är jag nöjd!

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1221299-hdtv-gamern-lag-input-lag/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crobiblius:

Det finns många videor med Panasonics ST60 på youtube där de jämförs mot en 30ms Panasonic Plasma. Resultatet du får se är densamma som videon jag länkade tidigare där den amerikanska S60 modellen ställs mot en datorskärm som har några ms.

Dvs som jag sa tidigare. Du får se ST60 jämföras mot en 30ms+ Plasma HDTV. Resultatet ser bra ut då vi har gett ST60 enorma 30ms i handikapp. Alla apparater ser bra ut om vi ställer dem mot en apparat som redan har en massa input lag.

ta exempelvis denna TV och ge den en siffra på 105ms. Helt ospelbar, men ger vi den 30ms i handikapp, sa då har den 75ms, Dvs samma nivå som Panasonics ST60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crobiblius:

Så länge det inte ser ut som det gör på den första GIF:en i länken nedan, så är jag nöjd!

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1221299-hdtv-gamern-lag-input-lag/

Exakt hehe