Permalänk
Medlem

C# hjälp

Förlåt killar ! Men jag vill göra så här

Jag har en String = har du en hund ? i C#

Då vill jag att man ska kunna skriva i textbox1 ja eller nej och om det är ja så ska denna historia komma upp VAD BRA DU HAR EN HUND och om nej SKIT PÅ RE ! Hoppas ni fattar

Permalänk
Medlem

string hund = "ja";

Permalänk
Medlem

Alltså, vad vill du egentligen? Gör ett nytt försök med bättre svenska.

Permalänk
Medlem

Förlåt killar ! Men jag vill göra så här

Jag har en String = har du en hund ? i C#

Då vill jag att man ska kunna skriva i textbox1 ja eller nej och om det är ja så ska denna historia komma upp VAD BRA DU HAR EN HUND och om nej SKIT PÅ RE ! Hoppas ni fattar

Permalänk
Medlem

Det är mycket svårt att svara på, din fråga läser lite grann så här för oss:

"Jag har typ en träd, sen vill jag liksom sätta spik och få hus. Hur gör jag då?"

Din fråga är alldeles för omfattande att svara på så här på ett forum, i alla fall för mig, så jag måste tyvärr rekommendera dig att läsa lite litteratur eller online-tutorials först så att du får ett lite bättre grepp om programmeringen.

Permalänk

Inte så svårt att förstå vad TS menar.

Han vill alltså att frågan "Har du en hund?" ska skrivas ut.
Den ska därefter besvaras med antingen ett ja eller nej som ska resultera i olika svarsmeddelanden.
Svarar användaren ja på frågan ska "VAD BRA DU HAR EN HUND" skrivas ut.
Svarar användaren nej på frågan ska "SKIT PÅ RE !" skrivas ut.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av worden:

Förlåt killar ! Men jag vill göra så här

Jag har en String = har du en hund ? i C#

Då vill jag att man ska kunna skriva i textbox1 ja eller nej och om det är ja så ska denna historia komma upp VAD BRA DU HAR EN HUND och om nej SKIT PÅ RE ! Hoppas ni fattar

Vad är det du har problem med, hur du skall läsa av värdet inmatat i textrutan eller något annat?

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt vill du att den ska skriva ut ett meddelande beroende på vad du svarar, i sådana fall funkar det här nedan:

if (textBox1.Text == "Ja") MessageBox.Show("Du har svarat ja", "Du har svarat ja", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Information) else if (textBox1.Text == "Nej") MessageBox.Show("Du har svarat nej", "Du har svarat nej", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Exclamation) else MessageBox.Show(null, "Du har inte svarat varken ja eller nej", "Du har inte svarat varken ja eller nej", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Exclamation)

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av worden:

Förlåt killar ! Men jag vill göra så här

Jag har en String = har du en hund ? i C#

Då vill jag att man ska kunna skriva i textbox1 ja eller nej och om det är ja så ska denna historia komma upp VAD BRA DU HAR EN HUND och om nej SKIT PÅ RE ! Hoppas ni fattar

if(textBox1.Text.ToLower == "Ja") { Messagebox.Show("VAD BRA DU HAR EN HUND"); } else { Messagebox.Show("Tråkigt att du inte har hund."); }

Förövrigt tycker jag att dina inlägg är oerhört barnsliga och du kanske ska putsa till ditt språk eller vända dig till någon plats där liksinnade huserer.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~