Bästa gratis virusprogrammet??

Permalänk

Bästa gratis virusprogrammet??

Hej!

har precis köpt en ny dator, installerade som brukligt ett virusprogram det första jag gjorde.
valet föll på min trotjänare avg free som jag använt i flera år utan några problem!

men jag tänkte kolla om det verkligen är bäst, eller är det någon som har något annat tips?

rentav något som är jättebilligt men bättre så det är värt?

mvh
Jonnyutanh

Permalänk
Skrivet av jonnyutanh:

Hej!

har precis köpt en ny dator, installerade som brukligt ett virusprogram det första jag gjorde.
valet föll på min trotjänare avg free som jag använt i flera år utan några problem!

men jag tänkte kolla om det verkligen är bäst, eller är det någon som har något annat tips?

rentav något som är jättebilligt men bättre så det är värt?

mvh
Jonnyutanh

Jag använder Microsoft defender eller vad det heter. Enkelt att stänga av om man vill det och jag är nöjd. Finns inte så mycket skillnader på gratis virusprogram, det enda man ska akta sig för är att inte ladda ner något på trial.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Jag använder Microsoft defender eller vad det heter. Enkelt att stänga av om man vill det och jag är nöjd. Finns inte så mycket skillnader på gratis virusprogram, det enda man ska akta sig för är att inte ladda ner något på trial.

Virusprogram? Jag tror då inte att Microsoft gör några virus! Och virusar brukar vara gratis! ;p

Permalänk
Skrivet av 00daka32:

Virusprogram? Jag tror då inte att Microsoft gör några virus! Och virusar brukar vara gratis! ;p

Haha, antivirusprogram din lilla buse

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

AVG har vad jag vet fått priset i år för att vara bästa gratisprogrammet

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Rekordmedlem

Avast håller även koll på om det finns uppdateringar till installerade "riskprogrm" och det är en bra finess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag provar Comodo just nu. Jag har haft de flesta AV-program. Rekommenderades här på forumet. Annars är det AVG som jag kör.

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av AVG då det bara vill ändra min sökmotor och home page hela tiden till deras egna. Jag kör på Avast.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.85Ghz
Gpu: Acer Nitro Rx 7700 XT
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Corsair RM750e Gold

Permalänk
Medlem

Har kört på Pandas antivirusprogram i 5 år och det krånglar aldrig

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Jag klarar inte av AVG då det bara vill ändra min sökmotor och home page hela tiden till deras egna. Jag kör på Avast.

Enligt min erfarenhet av AVG så frågar den bara snällt en gång vid installation och sedan aldrig mer, men kanske är den bara extra trevlig mot just mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Enligt min erfarenhet av AVG så frågar den bara snällt en gång vid installation och sedan aldrig mer, men kanske är den bara extra trevlig mot just mig.

Samma för mig.

Förövrigt så kör jag AVG Och malewarebytes pro

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Har man windows 8 så är det inbyggda som gäller windows defender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

haha nej det är precis lika trevligt mot mig med

Permalänk
Medlem

Har kört AVG Free i flera år, men letar själv efter en vettigare efterföljare i och med UIn på version 2013 och senare...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör Avast ja, aldrig haft några problem

Permalänk

Avast eller Microsoft Defender

Permalänk
Medlem

Använt mig av Avast i typ 3 år. Funkar jättebra. Inga problem alls

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mr Kollersh:

Windows inbyggda ska man se upp med, det får ofta sämre betyg än andra gratisprogram.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Körde AVG länge men det började bråka efter någon programuppdatering med reklam och ändrade inställningar så då blev det Avast och det fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Avast, absolut.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kört Avast sedan -06 eller något (på den tiden då deras GUI såg ut som en musikspelare) och kan inget annat än att rekommendera det!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Panda cloud antivirus VS win8.1 "inbyggda"?
Eller ska jag köra på Kaspersky Pure för att va säker? http://www.kaspersky.com/se/pure?redef=1&reseller=DRPPC_pure_...

Permalänk

Kör Common Sense beta, den fungerar klockrent! Nästan så jag inte ens märker av när virusen ramlar in

Skål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Windows inbyggda ska man se upp med, det får ofta sämre betyg än andra gratisprogram.

Har kört MSE sedan Windows 7 kom ut.
Dubbelkollar med jämna mellanrum med MBAM och aldrig haft några problem.

Hjälpte en kompis igår, vars dotters dator var seg.
Hon använder Avast och kompisen sade att datorn var virusfri för det påstod Avast.
Jag installerade MBAM och körde en fullskanning...700+ upptäckta objekt.

Så lägg mindre vikt vid syntetiska tester (betyg) och mer vikt på beteende.
MSE är gott nog om man har lite internetförstånd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Hon använder Avast och kompisen sade att datorn var virusfri för det påstod Avast.

Jo, jag vet att du använt det argumentet förut och det håller lika lite nu... Har man två gratisalternativ och det ena är bättre, så bör man inte välja det sämre bara för att båda två kräver extra kunskap för att vara fullgoda.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

avast är bäst vad jag vet men personligen har jag bara dåliga erfarenheter av avast. Har panda nu och det funkar bra än så länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

om nu tracking cookies räknas som virus ?...

Permalänk
Medlem

Beror på hur du menar bäst. Många tycker MSE är bäst medan jag själv skulle inte ens vilja använda programmet så länge man inte gör om från grunden (bara vad jag tycker)

Avast Free eller Bitdefender Free om man inte orkar uppdatera manuellt annars finns Fortinet Free som är en så kallad endpoint lösning vilket innebär att man måste uppdatera själv eller ha en egen favorit brandvägg eftersom det inte ingår. Fördelen med Fortinet är att det är riktakt mot företagsanvändare och har inte lika mycket ormskrivelser i diverse tidskrifter. Medan fördelen hos Avast respektive Bitdefender är att i Avast får man en helhetslösning som är så sjukt svårt att hitta till inga pengar alls. Medan hos Bitdefender free får man ta del av BD:s stora "motor bibliotek".

Själv kör jag numera ESET på datorn medan för Android använder jag BD free

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, jag vet att du använt det argumentet förut och det håller lika lite nu... Har man två gratisalternativ och det ena är bättre, så bör man inte välja det sämre bara för att båda två kräver extra kunskap för att vara fullgoda.

Vad är det som inte håller?

Du kan ha hur bra skydd som helst, men klickar du på allt som blinkar och lovar dig gratis resor till paradiset så hjälper inte ditt testvinnar program...

Lär ut "internet-beteende" först, sedan kan man börja läsa tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

om nu tracking cookies räknas som virus ?...

Allt var inte cookies...