Excel, LETARAD/Makro söker endast igenom vissa av cellerna.

Permalänk

Excel, LETARAD/Makro söker endast igenom vissa av cellerna.

[Redigerat)
Har hittat ett makro och en formel, i form av LETARAD som fungerar, någorlunda. Kruxet nu är den att den söker och kontrollerar bara igenom vissa celler i lista B.
Det finns dubletter i listan som jag vet om, men som den inte markerar upp, varken formel eller makro. Det lustiga är att när jag dubbelklickar in i cellen och sen ur så verkar det fungera att söka. Då får den en liten grön triangel i vänstra hörnet. Kör jag sen makro/formel så inkluderas dubletten i resultatet. Idé någon?
Hola!

Jag har surfat runt hela dagen nu efter hjälp att försöka skapa ett makro, eller hitta en formel som kan hjälpa mig att jämföra två st listor i vardera kolumn i Excel. Jag har kollat på sweclockers och hittat en tråd, men den hjälper mig dessvärre inte. Så jag ber därför om hjälp, i förhoppningen att någon eventuell Excel-gud sitter där ute.

Förutsättningarna är som så att jag har 2 st listor med nummer. Formatet kan vara rena siffror, eller text och siffror, tex. MA0291. Den ena listan är ca 1500 rader lång(stor), och den andra listan är ca 17000 rader lång.

Det jag vill är att jämföra lista 1, mot lista 2 i förhoppningen att hitta dubletter, och markera dessa.

Någon som sitter på denna eminenta kunskap?

Mvh
Mir

Permalänk
Avstängd

I excel räcker det väl med:

=OM(A1=B1;"true";"false") Eller på engelskt excel: =IF(A1=B1;"true";"false")

Förutsätter att det du ska jämföra ligger i A och B, denna formel jämför första raden och skriver true eller false men du kan sätta vad du vill där. För att få detta för flera rader lägger du formeln i lämpligt fält (gärna på den första raden som ska kollas, exempelvis C1 här) och tar tag i det nedre högra hörnet på rutan och drar nedåt så många rader som du behöver.

Permalänk
Skrivet av snajk:

I excel räcker det väl med:

=OM(A1=B1;"true";"false") Eller på engelskt excel: =IF(A1=B1;"true";"false")

Förutsätter att det du ska jämföra ligger i A och B, denna formel jämför första raden och skriver true eller false men du kan sätta vad du vill där. För att få detta för flera rader lägger du formeln i lämpligt fält (gärna på den första raden som ska kollas, exempelvis C1 här) och tar tag i det nedre högra hörnet på rutan och drar nedåt så många rader som du behöver.

Det gör ju att det bara söks av mot intillliggande celler. Men har hittat ett makro, och en formel i form av LETARAD för att kontrollera.
Det märkliga nu är ju att LETARAD och makrot bara söker av vissa celler av någon anledning. Det finns dubletter som jag vet om, som den inte markerar upp.
Lista B är copy-pastad om det nu hjälper.
I vissa fall så söker den igenom cellen om jag bara har dubbelklickat in, och sen hur. Då får den en liten grön triangel i vänstra hörnet och då inkluderas cellen i sökning/kontrollen. Jävligt enerverande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MirageFive56:

Det gör ju att det bara söks av mot intillliggande celler. Men har hittat ett makro, och en formel i form av LETARAD för att kontrollera.
Det märkliga nu är ju att LETARAD och makrot bara söker av vissa celler av någon anledning. Det finns dubletter som jag vet om, som den inte markerar upp.
Lista B är copy-pastad om det nu hjälper.
I vissa fall så söker den igenom cellen om jag bara har dubbelklickat in, och sen hur. Då får den en liten grön triangel i vänstra hörnet och då inkluderas cellen i sökning/kontrollen. Jävligt enerverande

Testa att formatera cellerna som Text innan du klistrar in, sen när du klistrar in så väljer du att klistra in endast text.

Edit: Du kan behöva formatera cellerna till text efter inklistringen. Formatera innan behövs om du inte vill att långa tal ska bli avrundade, vilket ofta är fallet när man har id-nummer och så.