Söker riktigt bra "over-ear" hörlurar till mobilen (löst, Sony MDR-1RBT är grejen! Läs för mer info)

Permalänk
Medlem

Söker riktigt bra "over-ear" hörlurar till mobilen (löst, Sony MDR-1RBT är grejen! Läs för mer info)

Som rubriken säger så är jag på jakt efter ett par nya portabla lurar till min mobil (Nexus 5). Har surfat runt ett bra tag utan att ha blivit speciellt mycket klokare. Vid datorn för musik, film och spel kör jag ett par Sennheiser HD650 som är mer eller mindre perfekta och skulle vilja komma i närheten även för mobilen.

Spontanköpte ett par Marshall Major får snart två år sedan men även om de låter ok så är de alldeles för obekväma, öronen värker efter en kvart.

Letar alltså efter ett par "over-ear" som är bekväma och låter riktigt bra. Någon som har egna erfarenheter?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Sennheiser Momentum. Toppklass lurar. Det enda negativa är att de är lite halft over/on-ear. Dock väldigt bekväma ändå i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Sennheiser Momentum för nån månad sedan, kan inte säga annat än köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Sennheiser Momentum. Toppklass lurar. Det enda negativa är att de är lite halft over/on-ear. Dock väldigt bekväma ändå i mitt tycke.

Skrivet av magnum92:

Jag köpte ett par Sennheiser Momentum för nån månad sedan, kan inte säga annat än köp!

Har tittat på dem och är lite sugen. Problemet jag ser är att de är lite för små för många folks öron och blir obekväma. Får väl försöka åka till någon butik och testa.

Tar gärna emot fler förslag!

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har tittat på dem och är lite sugen. Problemet jag ser är att de är lite för små för många folks öron och blir obekväma. Får väl försöka åka till någon butik och testa.

Tar gärna emot fler förslag!

Säger något som sagts otaliga gånger här på SweC.. Audio Technica ATH-M50! Sjukt mycket ljud för pengarna. Är extremt nöjd med mina.

edit: "quote:ade"

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Stämmer in i Momentumkören, de har redigt mjuka insidor i muffarna så det krävs nog hyfsat stora öron för att de ska kännas obekväma, sitter stadigt även vid rörelse, klagar dock gärna på för kort standardsladd (lika kort som den med mikrofon).
editerar
Men om du vill ha något mer exklusivt så finns ju Grado GS1000 B-)

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Jag tycker Momentum är väldigt obekväma. Mitt tips är att kolla på B&W P7 om du vill ha over ear. Väldigt bekväma och vilket ljud, det negativa är att de kostar.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen!

Efter mycket efterforskning tänkte jag om lite och gick på spåret med Bluetooth-lurar istället. Var beredd att offra något av ljudet för bekvämligheten att slippa sladdar.

Det blev till slut ett par Sony MDR-1RBT från CyberPhoto för 2 299:-.

Fick dem igår och har nu provkört dem en hel del. Kan bara säga, hoppsan vad bra de är! Tog exakt 10 sekunder att para ihop med min Nexus 5 tack vare Sonys smarta NFC-lösning. Bara att "tappa" telefonen mot högra kåpan på hörlurarna, tacka ja på telefonen om att para ihop grejorna och sedan är det klart.

De är otroligt bekväma (faktiskt bekvämare än mina Sennheiser HD650) och ganska lätta trots inbyggt batteri och en massa elektronik och knappar. Batteritiden är inte heller att leka med, 30 timmar ska de klara på en laddning.

Jämför jag ljudet med mina Sennheiser HD650 så låter de inte lika "luftigt" men det är knappast konstigt med tanke på öppna versus slutna lurar. Sony MDR-1RBT har ett ganska varmt ljud med mer framträdande bas än HD650. Passar mig bra då jag lyssnar mest på elektronisk musik (synt) och brukar använda equalizer på de lägsta frekvenserna till mina HD650. Trots lite tyngre bas så funkar mellanregister och diskant alldeles utmärkt och jag är väldigt positiv till mina nya Sony-lurar.

Den trådlösa delen fungerar otroligt bra. Jag har en lägenhet på 75 kvm och kan ha telefonen liggande på sin trådlösa laddare och knalla runt ända ut på mina balkonger utan att förbindelsen bryts. Ska även köra dem som lurar till min "Steambox" och Surface 2 som har Bluetooth inbyggt. Gamingdatorn kör med Sennheiser.

Några recensioner för den som är intresserad:

http://www.wired.com/2013/04/sony-mdr-1rbt/

http://www.pcworld.idg.com.au/review/sony/mdr-1rbt/455105/

http://tbreak.ae/reviews/sony-mdr-1rbt-review

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att se att du hittade ett par nya lurar. Själv har jag börjat få lite "ha begär" på ett par SONY lurar igen. Hade du inte hittat några hade jag tipsat dig om, V-Moda M100 - sjukt roligaste lurarna jag ägt.

Permalänk
Medlem

Intressant att höra lite intryck om Sony MDR-1RBT. Har sneglat lite på dom en tid men skulle gärna se att MK2 av dom dyker upp i Europa först. De ska ha AptX och kanske vara lite förbättrade överlag (marginellt antagligen).

Låter på din beskrivning som dom skulle passa mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Kul att se att du hittade ett par nya lurar. Själv har jag börjat få lite "ha begär" på ett par SONY lurar igen. Hade du inte hittat några hade jag tipsat dig om, V-Moda M100 - sjukt roligaste lurarna jag ägt.

Tittade väldigt noga på V-Moda M100, gick faktiskt så långt att jag reggade mig på deras site och plockade till och med fram en bild på Half-Life 2-loggan för gravering...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Intressant att höra lite intryck om Sony MDR-1RBT. Har sneglat lite på dom en tid men skulle gärna se att MK2 av dom dyker upp i Europa först. De ska ha AptX och kanske vara lite förbättrade överlag (marginellt antagligen).

Låter på din beskrivning som dom skulle passa mig...

Grejen med de nuvarande Sony MDR-1RBT är att de har gått ner ordentligt i pris senaste tiden. De kostade typ 3200:- eller mer när de släpptes så nu känns de lite som ett kap faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

M-100 är sjukt trevliga, jag reggade mig ett bra tag innan och latjade med design och tvekade innan jag beställde. Dock åkte jag på import och tull och hela fadderullan med lurarna - vilket var väldigt tråkigt - blev ju en hel del extra meck på så vis och dyra lurar - men turligt nog anser jag dem vara värda det hittils

Permalänk
Medlem

De enda bluetooth hörlurarna som kan mäta sig och övertrumfa Sonys är Creative Aurvana Platinum.

http://www.bdstore.se/creative-aurvana-platinum/26-0

Absolut främst pga. riktigt stora 50mm neodymiumdrivenheter.

Annars är det samma funktioner, Bluetooth 3.0-NFC-USB

Du har helt klart gjort ett kanonköp med Sony MDR-1RBT.

Visa signatur

R290X, do i need to say more?

Permalänk
Skrivet av johsac:

De enda bluetooth hörlurarna som kan mäta sig och övertrumfa Sonys är Creative Aurvana Platinum.

http://www.bdstore.se/creative-aurvana-platinum/26-0

Absolut främst pga. riktigt stora 50mm neodymiumdrivenheter.

Annars är det samma funktioner, Bluetooth 3.0-NFC-USB

Du har helt klart gjort ett kanonköp med Sony MDR-1RBT.

Aurvana har överlag fått sämre recensioner än SONYs lurar ovan: kritiken har gällt ffa ljudet. Som ju ändå är huvudpoängen... designen har dock fått mycket beröm.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"