Lika bra att strunta i antiviruset då....

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Känns inte alls trovärdigt. Kanske för att ingen vill köpa deras skit och de flesta sitter med gratisprodukterna som erbjuds som gör ett jäkligt bra jobb.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Gäller det bara Windows eller gäller det Linux med? Linux använder väl inte antivirus så ofta även om det finns

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt antivirus program, Ge fan i att ladda ner massa skit bara

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Jag har lås på min ytterdörr. Vist, en inbrotstjuv kan säkert bryta up skiten med yxa eller what ever dom använder. Men bara för det så lämnar jag inte dörren öppen å låter dom gå rätt in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Full Strike:

Har jag struntat i många år. Körde MS Security essentials tills det blev inbyggt i windows, aldrig haft några problem och mindre huvudvärk pga tröga antivirusprogram. Handlar mest om sunt förnuft om vilka filer man inte bör köra och läsa innan man klickar. Och får man ändå mot förmodan något 'virus' får man väl vidta lämplig åtgärd då. Sina viktiga filer bör man ändå ha backup på vid sidan av.

Windows inbyggda (MSE inkluderat) är i princip helt försvarslöst, så då kan man lika gärna sitta utan då det är ännu värre att sitta med en falsk känsla av trygghet.

Skrivet av Curik:

Trams. Har du någonsin reflekterat över att många kanske säger så just för att de inte får så mycket virus? Lite sunt förnuft är det bästa virusskyddet. Jag har haft ett antal och det ända dem gett mig har varit falska alarm och störmoment, oavsett om det varit Symantecs, Aviras eller Avasts skräp. Så ditt "håll käften" håller inte där heller.

Lite "sunt förnuft" fungerar inte längre... Sitter du utan skydd och du inte märker någonting så har virusskaparna lyckats, helt enkelt. Jag hade inte valt ett program som INTE gav störmoment, då har man ju ingen aning om det fungerar eller inte.

Skrivet av Full Strike:

Som sagt så finns skydd inbyggt i Windows sedan W8 och som tillägg till Windows sedan XP. Har självklart testat diverse antivirus genom åren men har upplevt att Windows eget både fungerat bäst, stör minst och belastar systemet minimalt. Jag hävdar dock fortfarande att det handlar om sunt förnuft. Det räcker inte med att gå in på en hemsida idag för att drabbas av virus, möjligtvis om du sitter på någon gammal IE-version då.

Virusmakarna må ha blivit smartare men det har även mjukvaruutvecklarna. Chrome, gmail m.m. är duktiga på att varna för saker man ska akta sig för. Laddar man ner tveksamma program får man titta en gång extra innan man klickar på acceptera osv.

Det är ju en definitionsfråga för vad som är virus, spyware och bloatware. Jag ser virus som något som faktiskt förstör, eller försöker förstöra. Sådant märker man och är rätt ovanligt idag trots allt. Bloatware märker man också av men det upptäcks normalt inte av något skydd ändå, där handlar det definitivt bara om att vara medveten om vad man installerar.

Så spyware är väl det man kanske bör oroa sig för, men återigen - fullgott skydd finns inbyggt i åtminstånde Windows 8. Får jag mitt steamkonto (eller något annat för den delen) hackat så skulle jag nog börja oroa mig men det har aldrig hänt hittills, och jag sover gott om nätterna.

Självklart får folk göra som de vill med sina datorer, men det kryper lite i mig när jag ser folk köpa tunggrodda antivirusprogram för hundratals kronor

Det som finns inbyggt i Windows är som sagt helt meningslöst, i Windows 8 har det väl blivit lite bättre, men jag ser ingen anledning till att välja det framför något av alla de andra, bättre, gratisalternativen.

Det är ingen definitionsfråga för vad som är virus, det är redan definierat sedan länge.

Skrivet av Tejprullen:

Idag kommer inga "virus" riktade till konsumenter till din dator utan att du desperat laddar hem fil efter fil för att hitta en upplåsningsnyckel till den senaste filmen. Även här kommer en UAC-ruta snabbt passera din skärm när du klickar nästa. Skillnaden ett Antivirus skulle göra är att en gång till (denna gång med en ruta från AV) varna dig att detta program bör du inte installera.

Inte fan får någon paranoid kunnig person något virus, självklart får den obrydde ej datorkunniga person virus. That's life. Systemen är I regel säkra, det är social engineering som folk åker dit på. Day one problem är det betydligt större system som attackeras, inte fan hjälper ditt antivirus då.

Läs inte ovanstående text.

Jisses, det där är ju så naivt så det knappt finns ord...

Skrivet av Robbha:

Jag antar att dina datorer är fullständigt fulla med all möjlig skit då

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Intressant uttalande av Symantec.

Men verkar som framtiden ligger i kvantmekaniska säkerhetssystem. Här är en kortfattad artikel av en kvantbaserad nätverksswitch som kan öppna upp för säkrare nätverkssystem.
http://www.iflscience.com/physics/quantum-switches-controlled...

Sen så arbetas det en hel del med att kvantmekaniska datorer ska ha en väldigt hög säkerhet, som kan läsas lite om på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_cryptography
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_key_distribution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Ett av världens sämsta företag? Källa?

Varför ska du ha en källa? Det är uppenbart. Jag har fått stora mängder sprit av folk som haft obrukbara datorer där skräpet har förinstallerats. Symantec är ett lika stort skämt som dassault systemes som bl.a. utvecklat SolidWorks.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Trams. Har du någonsin reflekterat över att många kanske säger så just för att de inte får så mycket virus? Lite sunt förnuft är det bästa virusskyddet. Jag har haft ett antal och det ända dem gett mig har varit falska alarm och störmoment, oavsett om det varit Symantecs, Aviras eller Avasts skräp. Så ditt "håll käften" håller inte där heller.

Problemet är att många tror att virus talar om för användare att de finns på datorn. Det gör bara ovanligt korkade virus. Ett virus mål är att ligga så länge som möjligt på datorn för att ha större chans att sprida sig och samla in data. Därför talar rootkits/virus/malware nästan aldrig om för användaren att det finns på datorn.

Så då blir min fråga, hur i hela friden vet du att du inte har virus på datorn om du inte har något antivirusprogram på datorn?

Skrivet av Tejprullen:

Idag kommer inga "virus" riktade till konsumenter till din dator utan att du desperat laddar hem fil efter fil för att hitta en upplåsningsnyckel till den senaste filmen. Även här kommer en UAC-ruta snabbt passera din skärm när du klickar nästa. Skillnaden ett Antivirus skulle göra är att en gång till (denna gång med en ruta från AV) varna dig att detta program bör du inte installera.

Inte fan får någon paranoid kunnig person något virus, självklart får den obrydde ej datorkunniga person virus. That's life. Systemen är I regel säkra, det är social engineering som folk åker dit på. Day one problem är det betydligt större system som attackeras, inte fan hjälper ditt antivirus då.

Läs inte ovanstående text.

Fel, har du inget antivirus på datorn är det stor sannolikhet att du får virus/trojaner/rootkits/malware på datorn även om du bara surfar på "säkra" sidor.

Skrivet av Robbha:

Grattis, du har troligtvis flera virus på din dator... kanske är din dator med i ett bot-nätverk utan att du vet om det. Du hjälper nog till att sprida virus till andra datorer i nätverket eller på internet med. Jag skulle råda dig att ladda hem ett gratis antivirus, installera och köra det och sen återkomma till mig om resultatet.

Det är enligt mig oerhört korkat att köra utan antivirus, speciellt när det finns många som är bra och gratis!

Skrivet av DunderKlumpen:

Windows inbyggda (MSE inkluderat) är i princip helt försvarslöst, så då kan man lika gärna sitta utan då det är ännu värre att sitta med en falsk känsla av trygghet.

MSE är oerhört mycket bättre än att inte ha något antivirus alls på datorn. Det finns tydliga siffror på att MSE (Windows Defender i Windows 8 är samma som MSE) har hjälpt till att göra Windows 8 den mest säkra versionen av Windows hittills.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Det är ju en definitionsfråga för vad som är virus, spyware och bloatware. Jag ser virus som något som faktiskt förstör, eller försöker förstöra. Sådant märker man och är rätt ovanligt idag trots allt. Bloatware märker man också av men det upptäcks normalt inte av något skydd ändå, där handlar det definitivt bara om att vara medveten om vad man installerar.

Så spyware är väl det man kanske bör oroa sig för, men återigen - fullgott skydd finns inbyggt i åtminstånde Windows 8. Får jag mitt steamkonto (eller något annat för den delen) hackat så skulle jag nog börja oroa mig men det har aldrig hänt hittills, och jag sover gott om nätterna.

Självklart får folk göra som de vill med sina datorer, men det kryper lite i mig när jag ser folk köpa tunggrodda antivirusprogram för hundratals kronor

Precis och jag antar att du definerar en keylogger som snor dina bankuppgifter nästa gång du köper något inte är skadligt. Och nej. Såvida du inte har full koll på vad som händer hela tiden, märker du knappast av en keylogger eller något dylikt.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Precis och jag antar att du definerar en keylogger som snor dina bankuppgifter nästa gång du köper något inte är skadligt. Och nej. Såvida du inte har full koll på vad som händer hela tiden, märker du knappast av en keylogger eller något dylikt.

Fast den där killen har åtminstone ett modernt operativsystem och antivirus aktiverat. Därmed har risken att drabbas minskat drastiskt, det enda som återstår för honom är att använda sunt förnuft och tänka till lite extra innan man installerar något okänt program/klickar på en okänd länk i ett mejl.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Inte fan får någon paranoid kunnig person något virus, självklart får den obrydde ej datorkunniga person virus.

Lite väl kategoriskt.

Skrivet av Tejprullen:

Day one problem är det betydligt större system som attackeras, inte fan hjälper ditt antivirus då.

Inte? Ett exempel (några till finns på sidan):
DeepGuard 5 vs. Word RTF Zero-Day CVE-2014-1761 [En "0-day" nyligen, där RTF-filer kunde få Word att stå på näsan. F-Secure: News from the Lab]
Ja, det vanligaste, alla kategorier program, är att de inte skyddar, eller skyddar mycket dåligt, men det förekommer ibland ganska bra skydd.

Sedan alla kommentarer om sunt förnuft, visst är det bra, det skyddar mot mycket i livet, men man kan inte använda det för att med hundraprocentig säkert förutsäga var hot finns, och beroende på sammanhang räcker sunt förnuft ibland inte särskilt långt. Sunt förnuft kan enligt några innebära att alltid använda uppdaterad programvara och endast besöka seriösa sidor, men dessa seriösa sidor kan som vi har sett även drabbas av varierande grad av skadlig kod. Så ang. hackade sidor, drive-by install i alla dess former, instämmer jag med CeciliaB.

Apropå Symantec, AV-programmet är Norton, de ägnar sig åt en del annat också.

Permalänk
Medlem

Det som finns inbyggt i Windows är som sagt helt meningslöst, i Windows 8 har det väl blivit lite bättre, men jag ser ingen anledning till att välja det framför något av alla de andra, bättre, gratisalternativen.

"Helt meningslöst" - Källa på det? Mycket möjligt att det finns program som hittar fler typer av virus men det gör inte Windows inbyggda värdelöst. Speciellt inte med tanke på hur mycket smidigare det är. För mig är det viktigare iaf.

Det är ingen definitionsfråga för vad som är virus, det är redan definierat sedan länge.

Skrivet av N0iZE:

Min poäng var att "virus" som förstör saker märks. Sen finns det spyware som inte märks, inte direkt iallafall. Men där litar jag på att Windows inbyggda i kombination med moderna webbläsare och mailtjänster skyddar mig. Och än så länge har jag inte fått några uppgifter kapade så vitt jag vet. Om någon illvillig person kommer över inlogget till mitt bankkonto (som för övrigt kräver BankID), eller facebook-inlogg, eller gmail-inlogg så får man väl anta att de skulle utnyttja dem förr eller senare. För övrigt har många stora tjänster idag skydd mot okända inloggningar.

Nej sunt förnuft, uppdaterat OS, backuper och säkra, men framförallt olika lösenord på olika tjänster så bör man vara tillräckligt skyddad såvida man inte har väldigt hemliga saker att dölja.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Full Strike:

"Helt meningslöst" - Källa på det? Mycket möjligt att det finns program som hittar fler typer av virus men det gör inte Windows inbyggda värdelöst. Speciellt inte med tanke på hur mycket smidigare det är. För mig är det viktigare iaf.

Min poäng var att "virus" som förstör saker märks. Sen finns det spyware som inte märks, inte direkt iallafall. Men där litar jag på att Windows inbyggda i kombination med moderna webbläsare och mailtjänster skyddar mig. Och än så länge har jag inte fått några uppgifter kapade så vitt jag vet. Om någon illvillig person kommer över inlogget till mitt bankkonto (som för övrigt kräver BankID), eller facebook-inlogg, eller gmail-inlogg så får man väl anta att de skulle utnyttja dem förr eller senare. För övrigt har många stora tjänster idag skydd mot okända inloggningar.

Nej sunt förnuft, uppdaterat OS, backuper och säkra, men framförallt olika lösenord på olika tjänster så bör man vara tillräckligt skyddad såvida man inte har väldigt hemliga saker att dölja.

Ja, helt värdelöst. Varsågod

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Den hittade 70-90 % av alla virus som testades beroende på tid och typ av hot. Det är sämre än medel som ligger på 94-97 % men fortfarande oändligt mycket bättre än inget. Värdelös och meningslös antyder att det inte gör något alls vilket ju testet inte visar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Varför ska du ha en källa? Det är uppenbart. Jag har fått stora mängder sprit av folk som haft obrukbara datorer där skräpet har förinstallerats. Symantec är ett lika stort skämt som dassault systemes som bl.a. utvecklat SolidWorks.

Om det är så uppenbart kan du ge mig ett par källor - eller?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte speciellt insatt i IT-säkerhet men ur personlig synvinkel så används inte antivirus för att skydda mot intrång. Om en hackare vill ta sig in i din dator (av någon konstig anledning) så gör han det. Han har säkerligen en anledning (värdefull information osv), men om du är en vanlig Svensson som inte sitter på mer information än ditt personnr och lönekonto så vore det sjukt random om någon skulle vilja göra intrång.

Det som antivirus används till är att skydda ditt system mot virus, trojaner, malware och annan skadlig programvara som påverkar din lilla information, filer och allmänna upplevelse vid en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Deras rating stämmer inte eller räknas på något väldigt märkligt sätt - 0.0/6.0 i protection när MSE upptäckte 89% av malware som upptäckts senaste 4 veckorna:
http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...

Så det där skulle jag inte stirra mig blind på. Och även om det inte är lika bra på att upptäcka malware som vissa andra program så är 89% betydligt mer än ingenting, och det i kombination med sunt förnuft och säkra lösenord anser jag vara fullgott skydd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zotamedu:

Den hittade 70-90 % av alla virus som testades beroende på tid och typ av hot. Det är sämre än medel som ligger på 94-97 % men fortfarande oändligt mycket bättre än inget. Värdelös och meningslös antyder att det inte gör något alls vilket ju testet inte visar.

Jag vet inte om det är "oändligt mycket bättre"... Den falska känslan av trygghet man tror att man har när man sitter med MSE gör antagligen större skada än man tror.

Skrivet av Full Strike:

Deras rating stämmer inte eller räknas på något väldigt märkligt sätt - 0.0/6.0 i protection när MSE upptäckte 89% av malware som upptäckts senaste 4 veckorna:
http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...

Så det där skulle jag inte stirra mig blind på. Och även om det inte är lika bra på att upptäcka malware som vissa andra program så är 89% betydligt mer än ingenting, och det i kombination med sunt förnuft och säkra lösenord anser jag vara fullgott skydd.

Att ligga på 80% när motståndet ligger på 97% är helt otroligt dåligt, inte alls märkligt att de räknar på 0.0 (det används som baseline).

Vi har bevisligen olika definition på "fullgott"... Vissa känner tydligen att det är helt okej att släppa in en femtedel av allt som försöker ta sig in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

funderar på att testa något nytt , några idéer på vad. Kan även betala för mig så inga problem på den punkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

funderar på att testa något nytt , några idéer på vad. Kan även betala för mig så inga problem på den punkten

Jag tycker du borde prova Kaspersky Internet Security. Jag är helt öppen med att jag har det själv, men det är just därför jag rekommenderar det. Det är cleant utan massa extra-funktioner som "pc Cleaning". Förutom det så har jag inga specifika argument till att jag gillar KIS. Det känns i helhet som ett sjukt gediget antivirus med stöd av ett företag som jag faktiskt tar på allvar. Det finns ju trial på 90 dagar. Testa och återkom gärna så jag får höra dina åsikter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker du borde prova Kaspersky Internet Security. Jag är helt öppen med att jag har det själv, men det är just därför jag rekommenderar det. Det är cleant utan massa extra-funktioner som "pc Cleaning". Förutom det så har jag inga specifika argument till att jag gillar KIS. Det känns i helhet som ett sjukt gediget antivirus med stöd av ett företag som jag faktiskt tar på allvar. Det finns ju trial på 90 dagar. Testa och återkom gärna så jag får höra dina åsikter

Kör ESET smart som går ut i slutet av nästa månad så tänker se om det finns något annat. Sist jag testade KIS pure så tyckte jag UI:et var hemskt. Ser att KIS har gjort om det igen inför 2015. Ska undersöka om jag kan ta hem en 2015 version av något program. Sitter och söker så får se vad jag vill ha. Nästan det mesta kör ju BD:s motor fast mina erfarenheter med BD:s betal version har varit hemsk medan den fria versionen har varit ok. Letar mest bara efter virusskydd och en bra brandvägg medan resten bryr jag mig inte så mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kör ESET smart som går ut i slutet av nästa månad så tänker se om det finns något annat. Sist jag testade KIS pure så tyckte jag UI:et var hemskt. Ser att KIS har gjort om det igen inför 2015. Ska undersöka om jag kan ta hem en 2015 version av något program. Sitter och söker så får se vad jag vill ha. Nästan det mesta kör ju BD:s motor fast mina erfarenheter med BD:s betal version har varit hemsk medan den fria versionen har varit ok. Letar mest bara efter virusskydd och en bra brandvägg medan resten bryr jag mig inte så mycket om.

Hatar du detta UI't alltså?

http://usa.kaspersky.com/files/images/ProductsServices/Home/k...

För jag älskar det! Rent och inte massa "lullull"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hatar du detta UI't alltså?

http://usa.kaspersky.com/files/images/ProductsServices/Home/k...

För jag älskar det! Rent och inte massa "lullull"

Tyckte det var så där sist jag testade, var 1 år tillbaka. Litar inte på ryska företag, LOL

Permalänk

Bästa skyddet:
http://www.sandboxie.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Och det tror du på....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med IT-säkerhet så jag ska ge några fakta här:

Först en personlig synsning:
Jag tror att Symantec vill få en dialog att det faktiskt behövs ordentlig skalsäkerhet i 2014 och inte bara en checkbox att man har köpt "säkerhet" med antivirus. Symantec har många säkerhetsprodukter för enterprise där man får en fin skalsäkring om man tar i bruk lite mer än medelsvensson gör.

Tyvärr är kunskapen otroligt låg även hos de största företag, så många tror att "antivirus" är nog. Här måste företag få upp ögonen.

Givetvis bottnar detta i pengar att sälja mer.

Fakta:

* Symantec är ett av världens största säkerhetsföretag med sin basportfölj, uppköp av PGP och Verisign.

* Symantec har seriös programvara som säkrar minibanker.

* Symantec var trögt som skit förr, men är inte trögt idag.
(skulle tro att en del ska Symantec ha cred för, men en del är också för att datorer är snabbare idag core2duo mot i7 lixom)

* Symantec har ett nätverk som inte har ens like någonstans på jorden. Dom har sensorer (honeypots) runt omkring som samlar in data om malware och har en mycket bra helhetsbild över hoten som finns där ute. Många andra har också nätverk och databaser, men är inte i närheten av totalen som Symantec har, dessutom har Symantec md5 på över 3 billioner filer och kör en policy att "allt vi inte känner till eller kan kontrollera att är ok - är inte ok" alltså är inte signaturer lika viktigt idag för att täppa till problemen. (det är dock lika viktigt för att rensa skiten)

* TrendMicro har också ett nätverk som är sämre på fil men bättre URL white/black list.

* Antivirus har inte hetat antivirus sedan ca2005 enligt Gartner, det heter nu "Endpoint security" och antivirus är bara en del av de funksjoner som finns. (andra funktioner är antispyware, antispam, heuristics engine, IPS, browser IPS, device control, network control, app control, white/black list, url list, file list osv.

* När man pratar om virus så menar man igentligen Malware.

* Idag körs så mycket aktiv kod på websidor att man kan bli insiferad av malware bara man surfar, (utan att klicka på något) webhot är också ett av de absolut snabbast växande hoten. (inte just drive-by-downloads, men det totala webhotet som wateringholes, java/flash exploits osv)

(det är inte jättevanligt att kunder t.ex blir svartlistade och inte kan ta emot mail på grund av just surfing och auto-infisering, men det händer då och då, och då har kunden alltid haft ett förlegat antivirus.)

* Microsoft själva säger att deras antimalware aldrig var tänkt att köras som endaste säkerhets-program såvida man använde datorn till något. (läs surfa). På deras egna sidor står det att man skal komplettera med ett program från t.ex Symantec, TrendMicro, Kaspersky eller McAfee som också är dom största inom endpoint-security för enterprise.

* Microsoft anställda som jobbat med security essentials säger att om man nu vill ha ett gratis program så finns det långt bättre än Microsofts.

*Microsoft kör TrendMicro säkerhet i sitt datacenter.

För en privatperson är inte detta lika lätt, då man oftast inte har annan säkerhet än "antivirus".

En bas säkerhet för enterprise består idag av:
* En hårdvaru firewall (med IPS)
* Endpoint protection på klienter och servers.
* Web filtrering
* Antispam/Antivirus på email gateway
* Antispam / Antivirus på email server

Om man inte har allt detta så ber man om trubbel. Idag är det vanligt att man får malware via mail, speciellt om man inte har säkerhet här. Vad händer efter det tror ni? Jo det första som sker är att viruset letar sig till servrarna (om det inte är ute efter chefernas passord och spesialiserar sig på klienter) om man då upptäcker detta, hur ska man då få löst det utan antimalware på alla maskiner? Ja i teorin kan man ha en filtrering på väg ut som tar bots och spam, men det är ju inte säkert att den tar just denna mutation, och det är helt vanligt med malware som ligger i dvala idag så om man tar bort det en gång, hur vet man att det är helt borta? Hur vet man vilken typ av malware man kommer få?

Jag håller med om att det är lite grand överdrivet om man pratar att betala 800,- för antivirus som privatperson, och det kan fint gå ett år innan du är infiserad, men samtidigt kan man inte bara köra utan heller. Sätt upp en enkel honeypot så tar det bara 1min innan det börjar strömma scans utan dess like mot erat system. Ja det mesta är auto-scans, men så fort det kommer in nånstans så skickar det meddelande till han som sänt ut det. Det mesta är riktat mot företag så det är SQL-inloggningsförsök och liknande till största del, men man får en helt annan bild av vad som faktiskt händer där ute och det kräver ingen einstein att fatta att det bara är en tidsfråga innan man blir drabbad.

Som tur är finns det nog av folk som kör standard-passord eller abc123 så man ligger ganska bra till med bara små säkerhetsåtgärder idag som privatperson, men hur ska man bedöma risken att man kan bli träffad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag jobbar med IT-säkerhet så jag ska ge några fakta här:

Först en personlig synsning:
Jag tror att Symantec vill få en dialog att det faktiskt behövs ordentlig skalsäkerhet i 2014 och inte bara en checkbox att man har köpt "säkerhet" med antivirus. Symantec har många säkerhetsprodukter för enterprise där man får en fin skalsäkring om man tar i bruk lite mer än medelsvensson gör.

Tyvärr är kunskapen otroligt låg även hos de största företag, så många tror att "antivirus" är nog. Här måste företag få upp ögonen.

Givetvis bottnar detta i pengar att sälja mer.

Fakta:

* Symantec är ett av världens största säkerhetsföretag med sin basportfölj, uppköp av PGP och Verisign.

* Symantec har seriös programvara som säkrar minibanker.

* Symantec var trögt som skit förr, men är inte trögt idag.
(skulle tro att en del ska Symantec ha cred för, men en del är också för att datorer är snabbare idag core2duo mot i7 lixom)

* Symantec har ett nätverk som inte har ens like någonstans på jorden. Dom har sensorer (honeypots) runt omkring som samlar in data om malware och har en mycket bra helhetsbild över hoten som finns där ute. Många andra har också nätverk och databaser, men är inte i närheten av totalen som Symantec har, dessutom har Symantec md5 på över 3 billioner filer och kör en policy att "allt vi inte känner till eller kan kontrollera att är ok - är inte ok" alltså är inte signaturer lika viktigt idag för att täppa till problemen. (det är dock lika viktigt för att rensa skiten)

* TrendMicro har också ett nätverk som är sämre på fil men bättre URL white/black list.

* Antivirus har inte hetat antivirus sedan ca2005 enligt Gartner, det heter nu "Endpoint security" och antivirus är bara en del av de funksjoner som finns. (andra funktioner är antispyware, antispam, heuristics engine, IPS, browser IPS, device control, network control, app control, white/black list, url list, file list osv.

* När man pratar om virus så menar man igentligen Malware.

* Idag körs så mycket aktiv kod på websidor att man kan bli insiferad av malware bara man surfar, (utan att klicka på något) webhot är också ett av de absolut snabbast växande hoten. (inte just drive-by-downloads, men det totala webhotet som wateringholes, java/flash exploits osv)

(det är inte jättevanligt att kunder t.ex blir svartlistade och inte kan ta emot mail på grund av just surfing och auto-infisering, men det händer då och då, och då har kunden alltid haft ett förlegat antivirus.)

* Microsoft själva säger att deras antimalware aldrig var tänkt att köras som endaste säkerhets-program såvida man använde datorn till något. (läs surfa). På deras egna sidor står det att man skal komplettera med ett program från t.ex Symantec, TrendMicro, Kaspersky eller McAfee som också är dom största inom endpoint-security för enterprise.

* Microsoft anställda som jobbat med security essentials säger att om man nu vill ha ett gratis program så finns det långt bättre än Microsofts.

*Microsoft kör TrendMicro säkerhet i sitt datacenter.

För en privatperson är inte detta lika lätt, då man oftast inte har annan säkerhet än "antivirus".

Tror det är bara Bitdefender som är större än Symantec. Nästan alla sidor idag kör ju Symantec verysign så fort man kommer in på en sida som erbjuder betalning. Har testat MSE en gång i tiden och jag tyckte det var falsk trygghet. Har alltid kört med antivirusskydd. Har väl mer varit att man gått från Norton 360 till Avast och nu sist först BitdefenderIS och senare ESET Smart. Är på väg att kanske testa en variant med F-secure virusskydd eller liknande med bra valfri brandvägg mjukvara. Prövade TrendMicro, tyckte det var allt för rörigt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte heller Trend, det var faktiskt segaste jag haft. Personligen gillar jag ESET på hemmadatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag gillar inte heller Trend, det var faktiskt segaste jag haft. Personligen gillar jag ESET på hemmadatorer.

Är på väg att byta. Vet bara inte vad. Det jag har gillat med ESET är enkelheten av dess UI och inte så mycket annat tjafs. Med Bitdefender hade jag ett helvete med att programmet ändrade sig stup i kvarten även fast jag hade gått in i inställningar och ändrat till de preferenser jag ville ha. Det som är det spännande med Bitdefender är att dess fria lösning är flera ljusår enklare. Sedan kollade jag på Symantec Norton och det kostar bara 650kr för virusskyddet och då blev det nej tack. Är ute efter något som totalt kostar max 600kr med virusskydd och brandvägg, resten som säker betalning och annat bla bla bryr jag mig inte om. Att hitta något sådant är ju sjukt svårt.