Permalänk
Medlem

Hittar inte routern

Installerade Ubuntu server men självklart kunde jag inte utföra nätverks konfigurationen under själva installationen av OS pgr av brist på kabel.
Så problemet nu (med kabel ikopplad) är att när jag kör ifconfig i root så får jag inte fram någon nätverksuppkoppling.

Vad gör jag :S

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa är nog att du använder dig av guiderna, som denna: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/networking.html

Den innehåller visserligen mer än du frågar efter, men ger dig å andra sidan en bättre referens för framtiden.

Hur som för att ta det lite stegvis, visar den några nätverksgränssnitt när du kör ifconfig -a? Ser du lo, eth0 och eventuellt något annat beroende på hur många NICs du har?

Permalänk
Medlem

Kör den där guiden och verkar guld, tyvärr är jag helt grön.

ifconfig -a Ger mig eth0
ifconfig (root) ger mig endast lo

Permalänk
Hedersmedlem

Har du tänkt att använda DHCP eller vill du konfigurera en statisk IP-adress?

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köra DHCP för nuvarande men är kanske bättre med en statisk.

Edit: Servern ska ha DNS och vara kopplad till min befintliga router

Permalänk
Hedersmedlem

Hur som (jag utgår ifrån Debian, men det bör stämma) bör du därför lägga till din konfiguration i filen /etc/network/interfaces. Troligen hittar du där redan ett par rader:

auto lo iface lo inet loopback

Självförklarande att det är konfigurationen för loopback gränssnittet. Du behöver nu ge eth0 dess konfiguration (DHCP):

auto eth0 iface eth0 inet dhcp

Först anges alltså att eth0 ska startas automatiskt. Nästa rad konfigurerar det till att använda DHCP. Ifall du väljer statisk blir det något likt detta, än om du måste ange ditt eget nätverks korrekta parametrar:

auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.x.x netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.x.x

Efter det startar du om servern eller nätverkstjänsten.

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast! Ska prova
Detta sker annars automatiskt under själva OS installationen annars?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du menar att den konfiguration du ger vid installation sparas, så är svaret ja. En gissning, eftersom jag inte vet exakt vad du frågar om och hur du installerade operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det!
I en timme satt jag inne i vim och hade ingen aning om hur jag skulle korrigera, spara och avsluta. Lärde mig en hel del hehe

Permalänk
Hedersmedlem

Att lära dig Vim kommer du ha stor nytta av. Annars finns nog Nano förinstallerat, som är enklare, men mycket begränsat.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort bort mig.
Ändrade till statisk ip-address men fungerade inte så jag gick in i Vim och ändrade tillbaka till DHCP. Efter det startade jag om servern och provade pinga google vilket gick utmärkt. Men när jag går in i Vim nu så är allt blankt! Längst ner står det "etc/network/interfaces" [New DIRECTORY] - vilket inte fanns innan.
Kan jag ha öppnat/skapat en ny fil i Vim? Hur kommer jag till mina inställningar av nätverket?

Edit: Kan tillägga att jag använde :w istället för :x när jag avslutade

Permalänk
Inaktiv

Om du bara har hunnit leka med nätverksinställningarna så kan du ju i värsta fall bara installera om alltihop med en inkopplad kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om du bara har hunnit leka med nätverksinställningarna så kan du ju i värsta fall bara installera om alltihop med en inkopplad kabel.

Absolut, men det vore intressant att veta vad som hänt för annars lär jag göra om samma misstag..

Efter inställningarna vill jag minnas att jag använde flera olika kommandon för att starta om nätverket (hittade sen att dessa inte fungerar på 14.04), t.ex använde jag:
sudo service network-manager restart
sudo ifdown eth0 && ifup eth0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Team240:

Nu har jag gjort bort mig.
Ändrade till statisk ip-address men fungerade inte så jag gick in i Vim och ändrade tillbaka till DHCP. Efter det startade jag om servern och provade pinga google vilket gick utmärkt. Men när jag går in i Vim nu så är allt blankt! Längst ner står det "etc/network/interfaces" [New DIRECTORY] - vilket inte fanns innan.
Kan jag ha öppnat/skapat en ny fil i Vim? Hur kommer jag till mina inställningar av nätverket?

Edit: Kan tillägga att jag använde :w istället för :x när jag avslutade

Det borde stå: /etc/network/interfaces. Första tecknet skall vara /.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte det igår när jag gjorde samma misstag, synd jag han omformatera datorn första gången hehe