Disk Fresh - Optimala inställningar. (Samsung Evo 840)

Permalänk

Disk Fresh - Optimala inställningar. (Samsung Evo 840)

Hej! Undrar lite hur ni andra använt samt ställt in Disk Fresh. http://www.fact-reviews.com/info/diskfresh.aspx

Ska man köra "Read Only Mode" på SSD? eller Refresh Selected?
Hur ställer man in den på tex 2 gånger om året?

Other data storage: USB Flash Drives and Solid State Drives

Not every drive in a modern PC is a hard drive. Solid State Drives (SSDs) and small portable “thumb” drives don’t use a magnetic medium to store data. They use “flash memory” instead. This kind of memory can be rewritten only a finite number of times, so rewriting the data on a regular basis is not a good idea. But a regular “read-only” refresh is advisable, because the drive controller is programmed to look for bad signals and take action to fix the problem in much the same way as hard drive controllers do. Reading the data on a flash drive does not shorten the lifespan of the drive, and can certainly help to detect and avoid total drive failure.
DiskFresh has a “read-only” mode that should always be used when dealing with flash drives and SSDs. Also, you should not try to defragment an SSD or flash drive. Defrag hard disk drives only.

Recommendation:

A regular (quarterly) refresh of all hard disk drives will help the drive detect and fix errors before they turn into problems, and keep the data integrity intact. Don't forget to refresh any external USB drives you may use for backup purposes. For flash drives and SSDs, use the “read-only” mode to find and fix errors before they become major problems. As a precaution against accidental deletion or other disasters, make backups as well.

Permalänk
Medlem

Ja, du ska gå emot rekommendationen och inte köra read-only, eftersom du VILL skriva om hela diskens innehåll. Du kommer förbruka en hel skrivcykel av din SSD (den har ca 500-1000 st iaf), för att få upp prestandan igen.

Tyvärr är det inte mycket att välja på, formatera om, klona fram och tillbaka (till/från en annan HDD/SSD), eller köra detta som tar befintlig data och bara skriver den igen, vilket tvingar SSDn att flytta om informationen till en ny cell för att den inte kan ändra befintlig lagrad data, endast radera och sen skriva.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ja, du ska gå emot rekommendationen och inte köra read-only, eftersom du VILL skriva om hela diskens innehåll. Du kommer förbruka en hel skrivcykel av din SSD (den har ca 500-1000 st iaf), för att få upp prestandan igen.

Tyvärr är det inte mycket att välja på, formatera om, klona fram och tillbaka (till/från en annan HDD/SSD), eller köra detta som tar befintlig data och bara skriver den igen, vilket tvingar SSDn att flytta om informationen till en ny cell för att den inte kan ändra befintlig lagrad data, endast radera och sen skriva.

Tack för svar! Är det ok att köra den en gång i kvartalet då? Känns som om den har 500-1000 st skirvcyklar så lär jag ha en ny SSD innan det måste ju vara minst 3 år?

/M

Permalänk
Skrivet av Mikeyland:

Tack för svar! Är det ok att köra den en gång i kvartalet då? Känns som om den har 500-1000 st skirvcyklar så lär jag ha en ny SSD innan det måste ju vara minst 3 år?

/M

Samsung 840 EVO har ungefär 1000 skrivcykler och året har 365 dagar,så om du körde DiskFresh varje dag så skulle du kunna få slut på skrivcykler inom 3 år.

Så den kommer nog ha tillräckligt med skrivcykler att klara sig längre än tre år om du inte skriver så mycket till din SSD och i så fall borde du nog ha valt en SSD med MLC NAND.

Och den kommer nog klara ännu fler skrivcykler än angett så länge den förses med ström,men då minskar tiden som man kan lita på att den bevarar din data när den inte får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Tack för svar! Är det ok att köra den en gång i kvartalet då? Känns som om den har 500-1000 st skirvcyklar så lär jag ha en ny SSD innan det måste ju vara minst 3 år?

/M

Sim Glaring_Mistake påpekar, det påverkar knappt dens livslängd. Men visst, du behöver inte köra den varje dag En gång var 6 mån tror jag räcker, eller var 3:e om du så vill.

Enda skillnaden är ju läshastigheten på gammal data, och det tar ju lite tid att köra denna operation också, så frågan är hur mycket "tid" du sparar på att köra den för ofta.

Permalänk

Bra info detta, sitter själv på en Evo.

Förresten, hur viktigt är det att köra disk fresh på HDD som används till lagring? Hur ofta i så fall?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Bra info detta, sitter själv på en Evo.

Förresten, hur viktigt är det att köra disk fresh på HDD som används till lagring? Hur ofta i så fall?

Tekniskt sett ska du inte behöva det. Det är mer för att du ska upptäcka fel innan de orsakar dataförlust (med dåliga sektorer). Du kan dock köra det så ofta du känner för, för magnetiska lagret slits inte på samma sätt som SSDn flash.

Jag brukar ha rutin att var 6:e mån så gör jag storservice på datorn. Rensar damm, städar gamla filer, uppdaterar alla program, uppdaterar drivrutiner och gör en färsk full backup. Om det behövs så byter jag kylpasta på CPU/GPU i samma vända. Kan väl vara lämpligt att köra diskfresh typ med samma intervall, så vet man när det senast gjordes. (ironiskt nog känns detta som var annan månad, då man har flera datorer )

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar den disk refresh på en Samsung 840 EVO 250 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Hur lång tid tar den disk refresh på en Samsung 840 EVO 250 GB?

Beror på hur gammal (långsam) informationen är, men räkna säg minst 150MB/s, och 250GB.
250 000 / 150 *60 = 27 min. Så räkna ca 30 min skulle min uppskatting vara.
Har du dock har mycket gammal data som är svårläst så kan det ta längre tid.

Om jag var dig dock hade jag väntat en vecka eller så, och sen tagit ner nya uppdateringen istället, så slipper du köra diskfresh igen. De verkar nämligen ha fixat det med ny firmware. Dock har de satt begränsning på hur många som kan ladda ner programmet varje dag, så man får ha lite tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror på hur gammal (långsam) informationen är, men räkna säg minst 150MB/s, och 250GB.
250 000 / 150 *60 = 27 min. Så räkna ca 30 min skulle min uppskatting vara.
Har du dock har mycket gammal data som är svårläst så kan det ta längre tid.

Om jag var dig dock hade jag väntat en vecka eller så, och sen tagit ner nya uppdateringen istället, så slipper du köra diskfresh igen. De verkar nämligen ha fixat det med ny firmware. Dock har de satt begränsning på hur många som kan ladda ner programmet varje dag, så man får ha lite tålamod.

Ok det är inte akut så jag kan vänta lite men jag tror jag har läst att det skall finnas alternativa länkar att ladda hem FW från eller är det fel FW?

Kan man förlora data när man uppgraderar FW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Ok det är inte akut så jag kan vänta lite men jag tror jag har läst att det skall finnas alternativa länkar att ladda hem FW från eller är det fel FW?

Kan man förlora data när man uppgraderar FW?

Alternativa länkarna tar bara ner programmet, inte FW.
FW tas ner via programmet, och du kommer ändå behöva vänta.

Gissar på att de gör så här för att OM där är fel på FW så ska det inte skada för många diskar på en gång när alla och deras vänner laddar ner samma "fix" på en gång.

Och du kan alltid förlora data när du uppdaterar FW, och bör alltid ha backup. Dock ska inte FW göra något med din information, förutsatt att allt går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Alternativa länkarna tar bara ner programmet, inte FW.
FW tas ner via programmet, och du kommer ändå behöva vänta.

Gissar på att de gör så här för att OM där är fel på FW så ska det inte skada för många diskar på en gång när alla och deras vänner laddar ner samma "fix" på en gång.

Och du kan alltid förlora data när du uppdaterar FW, och bör alltid ha backup. Dock ska inte FW göra något med din information, förutsatt att allt går bra.

Ok tack så mycket, väntar nog en stund