[PHP] PDOException: could not find driver

Permalänk

[PHP] PDOException: could not find driver

Hejsan, har Manufrog som webbhotell och har råkat på ett extremt frustrerande problem. När jag skall ansluta till databasen får jag ett PDOException som säger "could not find driver". Jag har installerat samtliga pdo-extensions som behövs via cPanel och class_exists('PDO') är true.

Mvh

Permalänk
Legendarisk

@Lakritsugglan: Vad är det för databas du försöker använda och vilka drivers finns laddade för PDO i phpinfo()?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Tunnelsork:

@Lakritsugglan: Vad är det för databas du försöker använda och vilka drivers finns laddade för PDO i phpinfo()?

Sorry, miss av mig! MySQL samt;
PDO support enabled
PDO drivers mysql

PDO Driver for MySQL enabled
Client API version 5.5.42

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Legendarisk

@Lakritsugglan: Använder du samma SAPI i båda fall (kördes phpinfo på samma sätt som ditt program)? Om ditt program t.ex. körs via CLI så är det möjligt att det är annorlunda konfigurerat. Om det låter som om det kan stämma och du har shellåtkomst så kan du kontrollera vilken konfigurationsfil som används via php -i | grep -i php.ini, och vilka drivers som har laddats för PDO via php -i | grep -i pdo.

Eftersom att du gör det här via webhotellets konfigurationspanel låter det dock som om det kan vara enklare att försöka kontakta deras support igen, om de inte går att nå eller kan hjälpa dig är det väl värt att fundera på att byta innan du kör igång på riktigt oavsett.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Edit: Efter att ha stirrat mig blind på koden upptäckte jag ett tecken som följt med av bara farten när jag skrev av texten i e-boken, pga radbrytning. Så nu fungerar det när drivern är mysql och inte my-sql...