Beställde 980 och fick 970 i lådan, ÅF hävdar att jag bytt ut det.

Permalänk
Medlem

Som sagt, bild på kartongen och kortet. Gärna en del av serienumret på båda delarna. Ingen som har producerats, än.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Vet inte om jag håller med om att det är stor chans att butiken upptäcker det.
970 och 980s ser istortsett likadana ut, om det nu är så att det kommer i en plomberad ESD påse, så tror jag nog att en trött anställd lätt skulle kunna missa detta.

Jag är dock osäker på ifall Komplett (eller fler) verkligen lägger in serienummer från grafikkorten. När jag t.ex. handlat i butik från större kedjor, så skannas detta INTE. Hur som haver, så spelar ju serienummer inte någon speciell roll om det inte är så att fel kort kommer från fabrik, något som är väldigt osannolikt. Om serienummer är olika på kartongen och grafikkortet, så har man ju ändå inte kommit närmare att lösa VEM som bytte ut grafikkorten, sålänge inte alla butiker i kedjan har registrerat användaren som köp just dessa kort.

t.ex. Bedragaren köper Kort 1 på Elgiganten och kort 2 på komplett. byter ut dessa.
Serienumret kollas och man ser att kort 1 kommer från elgiganten. Nu vet man ju fortfarande inte ifall det är så att det är TS som har köpt det där och bytt ut eller någon helt annan.

Sådana här ångerrätts ärenden där plomberingarna inte är brutna, bör ligga under fyndvaror (dock med istortsett fullpris). Detta gör inte butikerna, då de förlorar pengar på en produkt som är helt "oanvänd". Så risken är ju att de bara har makulerat köpet och fått in grafikkortet i lagersystemet igen, ej som en retur.

Jag skrev inte att det var stor chans att butiken upptäcker det, tvärtom:

Skrivet av Caldetron:

Det är inte speciellt stor risk att butiken skulle fånga det i returen.

Jobbar som sagt själv i butik. Serienr på grafikkort registreras i regel inte i kassan (det som brukar reggas är t ex serienr på laptops och telefoners IMEI-nr), misstänker att detsamma gäller om det handlar om postorder från t ex Komplett eller Webhallen. Däremot tror jag att serienumren går att spåra mot leverantören. Får vi t ex in ett grafikkort som ska reklameras så ska det göras mot leverantören. Om serienumret inte stämmer mot leverantören kommer grafikkortet tillbaka. Skulle tippa på att all import sker med registrering på serienr just för att man ska ha koll på vilken leverantör som importerat vilket kort då det kan finnas flera som importerat samma modell.

Även om TS kan påvisa att det är olika serienr på kortet och kartongen så säger inte det någonting annat än att kortet har lagts i fel kartong precis som du säger. Vem som gjort det vet ingen. Angående fyndvaror så har ju Webhallen en klassning som säger att varan endast varit öppnad men inte använd. Avdraget verkar ligga någonstans på 5-10%. CDON har ju också fyndvaror, men de specar aldrig vad det är för fel på dom mer precist.

Det hade varit sjukt smidigt om all försäljning skedde med registrering av serienr och i någon form av universell databas som alla butiker kan komma åt. Det lär dock aldrig hända.

*Edit* Som någon skrev här innan, om det är samma serienr på kortet och kartongen ligger förmodligen felet hos fabriken. Att detta skulle ske ser jag dock som högst otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Jag skrev inte att det var stor chans att butiken upptäcker det, tvärtom:
Jobbar som sagt själv i butik. Serienr på grafikkort registreras i regel inte i kassan (det som brukar reggas är t ex serienr på laptops och telefoners IMEI-nr), misstänker att detsamma gäller om det handlar om postorder från t ex Komplett eller Webhallen. Däremot tror jag att serienumren går att spåra mot leverantören. Får vi t ex in ett grafikkort som ska reklameras så ska det göras mot leverantören. Om serienumret inte stämmer mot leverantören kommer grafikkortet tillbaka. Skulle tippa på att all import sker med registrering på serienr just för att man ska ha koll på vilken leverantör som importerat vilket kort då det kan finnas flera som importerat samma modell.

Även om TS kan påvisa att det är olika serienr på kortet och kartongen så säger inte det någonting annat än att kortet har lagts i fel kartong precis som du säger. Vem som gjort det vet ingen. Angående fyndvaror så har ju Webhallen en klassning som säger att varan endast varit öppnad men inte använd. Avdraget verkar ligga någonstans på 5-10%. CDON har ju också fyndvaror, men de specar aldrig vad det är för fel på dom mer precist.

Det hade varit sjukt smidigt om all försäljning skedde med registrering av serienr och i någon form av universell databas som alla butiker kan komma åt. Det lär dock aldrig hända.

*Edit* Som någon skrev här innan, om det är samma serienr på kortet och kartongen ligger förmodligen felet hos fabriken. Att detta skulle ske ser jag dock som högst otroligt.

Visst, men det här handlade ju inte om någon fyndvara?

"Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte grafikkort med bruten förpackning, de säljes i vår fyndhörna och mig veterligen beställde du ifrån vår vanliga avdelning. Att du skulle få ett sämre grafikkort i kartongen är högst osannolikt och vi har därför beslutat att neka retur."

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Visst, men det här handlade ju inte om någon fyndvara?

"Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte grafikkort med bruten förpackning, de säljes i vår fyndhörna och mig veterligen beställde du ifrån vår vanliga avdelning. Att du skulle få ett sämre grafikkort i kartongen är högst osannolikt och vi har därför beslutat att neka retur."

Nae, det handlade inte om en fyndvara. Jag skrev den kommentaren som en kommentar till kommentaren kring det hela.

Citat:

Detta gör inte butikerna, då de förlorar pengar på en produkt som är helt "oanvänd".

Detta stämmer således inte alltid, eftersom WH då t ex t o m specar fyndvaror som öppnade, ej använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Kan säga att de fortfarande lagar laptops med skruvdragare, varenda jävla skruv på min flickvänns laptop går bara runt eftersom plasten har släppt och blivit som en mutter

Det är 10-15 år sedan jag jobbade med den här typen av montage. Men vi hade krav på oss om att vi skulle använda skruvdragare. Antagligen hade det gått att förhandla till sig rätten att använda moment-nyckel, det var där poängen med skruvdragarna var. De hade ett visst moment för åtdragningen, just för att inte skruvarna skulle skada plasten.
Samtidigt. När man drar för hårt i plasten så brukar man dra sönder gängorna, och hela plastklumpen lossnar inte. Klumpen lossnar istället när datorn utsätts för fysiskt våld. Undantaget är när man har metallgänga i plasten, eller bakom plasten.
Nu säger jag inte att det är omöjligt att flickvännens laptop varit hos en klåpare till service tekniker, och det är som sagt ett tag sedan jag jobbade med det här...

Svårt det här. Det är ju inte så att man aldrig hört talas om folk som köper varor, och får fel vara i lådan. Rent spontant känner jag att TS hade nog inte mailat för att fråga vad som hänt om det varit han som gjort bytet, utan bytt, och nyttjat ångerrätten. Hur som helst är det inte en fråga för ett anonymt forum, utan ARN.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Nae, det handlade inte om en fyndvara. Jag skrev den kommentaren som en kommentar till kommentaren kring det hela.

Haha, det där blev stökigt, men ok

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickysaer:
Ah, sry Redigerade min post för att klargöra lite

Permalänk
Medlem

Hade jag jobbat på Gigabyte hade jag tagit det här på stort allvar. Det borde inte vara så svårt att spåra serienummer på korten för att se om 970't blivit sålt eller inte och huruvida detta faktiskt kan ha hänt.

Efter det så antingen ersätta kunden med ett nytt 980 och en saftig kompensation för att ha blivit ifrågasatt så hårt ELLER polisanmäla kunden för försök till bedrägeri om det är uppenbart att den försökt dra en fuling.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

en idé: Är det samma storlek på GTX980 som GTX970? om inte borde du kunna kolla på den "inre" kartongen i förpackningen. Är den gjord för storleken GTX970 eller GTX980? Om kartongen är gjord för GTX970 storlek så är det något konstigt.

Annars är det väl bara att ta upp det i ARN.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Att ni orkar dalta i ett ickeproblem.
TS har ju givetvis skitit i detta då han inte har svarat sin egen tråd på 2 dagar.
Han försökte dra en rövare och se om någon av återförsäljarna skulle se tråden och göra något åt det.
*** Close it and move on.... ***

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga handla av den återförsäljaren ifall TS inte får returnera kortet.

Det skulle ju innebära att man har absolut noll skydd mot att någon bytt ut kortet.

Skulle inte våga riskera att det hände även om chansen är väldigt liten att det händer.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Känns som det blir mycket felmarginal. Paketet skickas väl med packmateriel eller liknande. Enkelt att lägga till/ta bort om den väger in på grammet

Ja det beror ju lite på hur stor skillnad det är emellan produkternas vikt. I mitt fall var vikten ca 300g mindre än vad det borde vara vilket var enkelt att visa. Jag gav TS en möjlig lösning snarare än en vattentät, din skeptiska kommentar bidrog med vad?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Svårt detta...

MEN efter lite googlande blev det hela lite mer intressant:

http://www.gamefaqs.com/boards/916373-pc/71879768

Citat:

It's the windforce 970 oc

I paid for the 980 g1 gaming.

Right box, wrong gpu in if >.>

On the phone with Amazon

Edit
Phone rep: refund in 2-3 days. Return it. order a new one and hope u get the right one

Seriously -.-

Citat:

what? If you got the right box, but wrong GPU, isn't this a problem with Gigabyte and has nothing to do with Amazon? It's not like Amazon or any retailer is going to rip open each GPU box and verify the cards inside it.

Och att det råkar vara just Gigabyte och 980/970 "mixup" det handlar om...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av santair:

Ja det beror ju lite på hur stor skillnad det är emellan produkternas vikt. I mitt fall var vikten ca 300g mindre än vad det borde vara vilket var enkelt att visa. Jag gav TS en möjlig lösning snarare än en vattentät, din skeptiska kommentar bidrog med vad?

Diskussion om hur ditt förslag kanske inte fungerar, ett förslag som dessutom redan tagits upp.

Men TS verkar ha gått AFK. Synd, skulle vilja ha en fortsättning på detta

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, så TS köper ett grafikkort för 5000:-, påstås får ett mycket sämre grafikkort och kontaktar KS för att reklamera, blir nekad och vänder sig sedan hit för råd. Nu kanske TS skiter guld till frukost, men om jag hade befunnit mig i samma situation så hade jag nog varit lite mer engagerad i min egen tråd. Han besvarar ju inte ens folk här som frågar och ger honom råd. Visst, han kanske är väldigt upptagen med något men verkar kontraproduktivt att be om råd och sedan strunta i att ta några råd.

Jag håller med om att vissa KS kan vara riktiga idioter ibland men vi vet ju egentligen inget. KS kan lika gärna ha bevis. Jag skulle inte ta någons sida i det här fallet.

Talar nu till alla andra än TS eftersom han fått tips så han klarar sig några år framåt. Det här är chat på INTERNET vilket innebär att så länge vi inte känner till någon som helst kontext om en person...så VET vi inget om denne. Det är därför väldigt korkat att uttala sig om TS "egentliga" skäl för att inte svara, skäl för kontoskapande osv. (Kan liknas med konspirations-teoretiserande)

Som exempel har vi den jag citerar ovan (Det finns flera andra liknande i tråden). Orsaken till varför TS inte svarat (PÅ HELA TVÅ DAGAR!!) kan vara allt ifrån att han fick hjälp av någon annan på kundservice, som följer lagen för sitt företags skyldigheter mot oss medborgare som konsumenter, och fick till sist den produkt han betalat pengar för. Eller så fick han hjälp av nån polare i frågan. ELLER så blev sweclockers-tråden J*vligt otrevlig i tonen! (oavsett de som faktiskt försvarat honom/henne och bidragit med råd).
Det finns liksom inget som helst skäl till att utgå från att människor talar osanning när de presenterar ett problem. Första utgångspunkt ska väl för fän vara att man är oskyldig och inte tvärtom! Rent trams.
Jag säger detta därför att jag tycker det blir lite motsägelsefullt till forumet som funktion och att jag vill själv gärna bli betrodd om jag ställer en fråga eller ber om hjälp.

Sådär. Kändes som att en del spårat ur rejält i den här tråden. Trist läsning och trist för de som faktiskt var intresserade av att hjälpa. Hoppas det löste sig för TS.

Permalänk
Medlem

Det löste sig på det sättet att han förstod att blåsningen inte skulle gå hem. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Ditt svar säger mer om dig själv än någon annan tyvärr :/ Ryck upp dig, cynism bidrar inte med någonting. Det är sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Svårt detta...

MEN efter lite googlande blev det hela lite mer intressant:

http://www.gamefaqs.com/boards/916373-pc/71879768

Och att det råkar vara just Gigabyte och 980/970 "mixup" det handlar om...

Precis vad jag trodde, dom är identiska och om dom nu tillverkas på samma ställe är det inte omöjligt att det blivit ett mänskligt fel helt enkelt. Men borde inte det betyda att någon köpt 970 och fått 980? Fast då hade man väl knappast klagat

Permalänk
Medlem

@OlofTheGreat:

Det tråkiga är att sånt här skit sabbar för alla oss andra konsumenter. Vi som sköter oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

@OlofTheGreat:

Det tråkiga är att sånt här skit sabbar för alla oss andra konsumenter. Vi som sköter oss.

När jag läste OlofTheGreats inlägg så var det detta som jag tog till mig:
1) Vi vet inte ett skit om TS.
2) Principen "man är oskyldig till motsatsen är bevisad" är bra.
3) Därav följer; sluta anklaga TS tills du vet något och sluta spekulera i ev. motiv till vad det nu är du tror att han gjort.

Jag tycker att det är en ganska bra inställning till saker och ting.

Vad tog du till dig av hans inlägg?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Svårt detta...

Man blir bara mer nyfiken - och jag hoppas att TS kommer tillbaka och skriver lite snart!

Men intressant länk du länkade eftersom det bevisar att det faktiskt händer att det blir fel, och TS verkar behöva lite personer på sin sida för det känns som att det är för många som är negativt inställda mot honom!

Hoppas att han kommer tillbaka någon dag även om det är löst och ger lite update!

Permalänk
Inaktiv

Glasklart att TS bluffar och trollar oss godtrogna på sweclockers. Borde vara 3 månadersgräns att få skapa tråd på Konsumenträtt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Glasklart att TS bluffar och trollar oss godtrogna på sweclockers. Borde vara 3 månadersgräns att få skapa tråd på Konsumenträtt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg gärna fram några konkreta bevis mot TS nästa gång du kommer med en sådan anklagelse. Råkar du känna TS irl eller jobbar du för butiken? Du kanske helt enkelt är synskt?

Vi Sweclockare kan bara utgå från att det TS tar upp stämmer, inte vår uppgift att agera domare och bödel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi:
TS insåg nog att hamna i brottsregistret över några tusenlappar är ingen bra ide.
Skulle historien vara sann skulle det gå att lösa utan problem, antar att TS är en person som har missuppfattat vad "trolla" betyder eller att det var ett försök till bedrägeri dock. Speciellt eftersom han försvann lika snabbt som det slogs hål på iden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@muSashi:
TS insåg nog att hamna i brottsregistret över några tusenlappar är ingen bra ide.
Skulle historien vara sann skulle det gå att lösa utan problem, antar att TS är en person som har missuppfattat vad "trolla" betyder eller att det var ett försök till bedrägeri dock. Speciellt eftersom han försvann lika snabbt som det slogs hål på iden.

Utan problem säger du?

Mycket anklagelser och spekulationer, väldigt lite att backa upp det med.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

TS har inte varit här på tre dagar..

Permalänk
Medlem

Vart är moderatorerna? Kan ni inte städa lite onödiga kommentarer om att TS är kriminell bara för att han startat en tråd och inte längre svarar? Han kanske är skydlig, men han kanske INTE är det heller. Ingen av oss har konkret fakta på vad som faktiskt hänt, så det är meningslöst att spekulera och anklaga, eller?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Vart är moderatorerna? Kan ni inte städa lite onödiga kommentarer om att TS är kriminell bara för att han startat en tråd och inte längre svarar? Han kanske är skydlig, men han kanske INTE är det heller. Ingen av oss har konkret fakta på vad som faktiskt hänt, så det är meningslöst att spekulera och anklaga, eller?

Anmäl inläggen så gör moderatorerna något, om det finns befog för det, enkelt.

Permalänk
Medlem

@zipmiX:
TS har flertalet alternativ för att bevisa att fel kort har skickats ut i kartongen, vilket denna person ignorerar.

Komplett som många andra säljer returnerade varor som nya, frågar man dem eller dyker det upp ett fall där en vara inte kan anses som ny, skadad eller bevis på att någon har öppnat/använt produkten, ja då är det ett unikt fall och misstag! Det sker aldrig! (hela tiden).. Enbart produkter som saknar något säljs som demo där samtliga sådana produkter ska hamna.

Kan vara så att en på komplett öppnat kartongen och Japp det är ett grafikkort, stängt det och skickat tillbaka det i lagret från en retur. Det är den enda möjliga förklaringen om TS inte har käkat svamp.

Permalänk
Inaktiv

Alla som har svarat i tråden vet hur ni skulle ha agerat. Betala för ett 980 och få ett 970. Frågar om råd och sen ignorerar hela communityn. Vi ger TS alla sorters förklaringar som kan användas i ett bedrägligt beteende.

Skickades från m.sweclockers.com