Permalänk

Kan jag byta ip? (Bahnhof)

Hejsan, kort och gott:
Kan jag byta min IP-adress? Och i så fall, hur? Jag har Bahnhof (framtidens bredband), enbart ett modem på väggen.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem

Om du har en "äkta" ip tilldelad dig och inte tillhör de delar av Bahnhofs nät där flera användare delar IP (NAT) kan du få en ny publik ip genom att ändra MAC-adress på den enhet som tar emot uppkopplingen, det vill säga den som är kopplad i bredbandsuttaget.

Kör du datorn direkt till uttaget ändrar du nätverkskortets MAC-adress (görs i inställningarna för nätverkskortet, skriv vad som helst). Kör du med router så får du göra inställningarna i den.

Detta kommer göra att du tilldelas en ny IP, eller gjorde åtminstone kring i julas då jag sist testade. Nu har jag en annan leverantör men det funkar på samma sätt med den.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Vet inte hur lång lease Bahnhof har men testa med att koppla ur ditt modem över natten.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Om du har en "äkta" ip tilldelad dig och inte tillhör de delar av Bahnhofs nät där flera användare delar IP (NAT) kan du få en ny publik ip genom att ändra MAC-adress på den enhet som tar emot uppkopplingen, det vill säga den som är kopplad i bredbandsuttaget.

Kör du datorn direkt till uttaget ändrar du nätverkskortets MAC-adress (görs i inställningarna för nätverkskortet, skriv vad som helst). Kör du med router så får du göra inställningarna i den.

Detta kommer göra att du tilldelas en ny IP, eller gjorde åtminstone kring i julas då jag sist testade. Nu har jag en annan leverantör men det funkar på samma sätt med den.

Det gick att ändra MAC-adress och sista siffran i min IP har ändrats till 2. Räknas detta som en helt NY ip då eller bara en twisted av min gamla som man lätt kan hitta?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Det gick att ändra MAC-adress och sista siffran i min IP har ändrats till 2. Räknas detta som en helt NY ip då eller bara en twisted av min gamla som man lätt kan hitta?

Det beror helt på hur desperata dina fienden är och vad din router avslöjar.

Permalänk
Medlem

Blivit bannad för fusk eller? ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det beror helt på hur desperata dina fienden är och vad din router avslöjar.

Ja haha, svårt att säga.

Skrivet av Maho:

Blivit bannad för fusk eller? ^^

Du kommer inte tro mig om förklarar ändå haha, men ja. Jag har blivit BANNAD för "fusk", sen om jag har fuskat eller inte, det kan vi sitta en hel kväll och diskutera om...

Oavsett vad jag gjort, kommer det funka?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Ja haha, svårt att säga.
Du kommer inte tro mig om förklarar ändå haha, men ja. Jag har blivit BANNAD för "fusk", sen om jag har fuskat eller inte, det kan vi sitta en hel kväll och diskutera om...

Oavsett vad jag gjort, kommer det funka?

Bara att svälja det sura och inse att det inte lönar sig att fuska ^^
För om det nu är ditt ip som är bannat så lär du bli bannad igen om du spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

Själv startar jag bara om min router så får den nytt ip..

ipconfig /release
och
ipconfig /renew

bör funka om du är direkt ansluten

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hejsan, kort och gott:
Kan jag byta min IP-adress? Och i så fall, hur? Jag har Bahnhof (framtidens bredband), enbart ett modem på väggen.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Det har nästan alltid gått att byta IP direkt hos Bahnhof.
Logga in på Bahnhofs kundportal. Klicka på Bredband så får du följande.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?