[Solved] Vilken Linux och vilket program?

Permalänk

Nu blev jag lite glad! Någon skrev på ett forum att bios kanske inte kände igen filsystemet på Stickan så jag formaterade med NTFS och det funkade! behövde inte ändra namn från isolinux -> syslinux.

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Nu blev jag lite glad! Någon skrev på ett forum att bios kanske inte kände igen filsystemet på Stickan så jag formaterade med NTFS och det funkade! behövde inte ändra namn från isolinux -> syslinux.

Det ska ändå inte ha gjort någon som helst skillnad om du använt RUFUS eller Unetbootin då dessa skriver över allt innehåll på stickan med filsystemet som ligger inne i imagen. Vad jag kan se på dina tidigare felloggar så har du lyckats du boota på stickan i och med att syslinux läses in, men syslinux kan inte fortsätta med att starta upp det som ska köras härnäst. Vilket ofta beror på fel inställningar i syslinux - inställningar som du aldrig behöver röra när du skriver en ISO/IMG till din USB-sticka.

Precis som många andra skriver så är *buntu (Lubuntu, Xubuntu, Ubuntu osv. ) ett vettigt val för nya människor i linuxsfären, program inriktar sig ofta mot denna distribution och det finns många guider färdigskrivna.

Som du skrev i din första post så kommer ingen linux-distribution att vara kompatibel med Windows, detta beror på att det inte är Windows. Du kommer inte kunna installera Linux och köra "Windows". Gäller precis samma sak på OS X. Vissa produkter och tjänster har sina programvaror utvecklade för Linux, för övriga programvaror så finns det nästan alltid motsvarande programvaror som ofta är helt fria och fungerar lika bra. Se LibreOffice som ett exemplariskt exempel.

Det fungerar inte att tänka "Nu ska jag försöka installera program X som jag alltid använder på Windows", då kommer du arbeta emot din relation till Linux väldigt ofta. Tänk istället "jag vill ha ett program som utför problemet X". Du kommer då ofta hitta flera olika alternativ.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Samma problem som förra gången... Hur installerar jag program? (Inte från programcentralen) syftar mest på någon av dessa 2, alternativeto.net/software/hwmonitor/?platform=linux

Permalänk

@Darkboot:

Från terminalen, för att installera:

sudo apt-get install [paketnamn]

Söka:

apt-cache search [text]

Byt ut det inom [] till vad du vill installera eller söka efter. I ditt fall

sudo apt-get install lm-sensors psensor

Sen kanske du borde kolla på nåt som Conky för att hålla koll på cpu temp och belastning, minne etc. direkt på skrivbordet. https://distrojumper.wordpress.com/2011/10/15/conky-and-lm-se...
http://www.64bitjungle.com/tech/conky-on-ubuntu-64-bit-conkyr...

La till lite conky-länkar
Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Samma problem som förra gången... Hur installerar jag program? (Inte från programcentralen) syftar mest på någon av dessa 2, alternativeto.net/software/hwmonitor/?platform=linux

Sen, om jag får ge dig ett tips, det kan vara lättare att svara på dina frågor om du beskriver vad du vill göra, som att övervaka cpu-temperatur eller kolla belastning på processor, kontrollera cpu-frekvens eller liknande.

Det är skillnad på att skriva:
a) Jag vill installera Photoshop på Linux, hur gör jag det?

och

b) Jag vill ha ett program som kan reducera rödögon i mina bilder, har ni några tips på vad för program och hur jag gör det?

"a" blir jobbigt och svårt, framförallt för dig som måste följa massa komplicerade steg i diverse howtos.
"b" blir betydligt enklare att både hjälpa till med och lösa det specifika problemet åt dig.

Hoppas att du inte tar illa upp av detta lilla förslag

(Sen måste jag erkänna att jag fortfarande inte vet vilken distribution du valt att installera så mitt tidigare inlägg kan vara helt värdelöst)

Visa signatur
Permalänk

@CryingFreeman: det blev lubuntu men hur vet du vad det ska stå för att installera? Eller hur vet du vad som ska stå vid [paket namn) rättare sagt

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

@CryingFreeman: det blev lubuntu men hur vet du vad det ska stå för att installera? Eller hur vet du vad som ska stå vid [paket namn) rättare sagt

Sånt lär du dej nog efter ett tag, men låt mig ta ett exempel. Nu är det ju svårt att veta att ett program för diverse information heter just conky, men om du vill leta efter det så skriver du

apt-cache search conky

Så får du (ungefär) det här svaret:

user@host:~$ apt-cache search conky conky - highly configurable system monitor (transitional package) conky-all - highly configurable system monitor (all features enabled) conky-cli - highly configurable system monitor (basic version) conky-std - highly configurable system monitor (default version) user@host:~$

Framför "-"-tecknet har du paketnamnet. Det är det du skriver in för att installera paketet:

sudo apt-get install conky-all

"apt-cache search" söker igenom paketnamnet, korta beskrivningen och långa beskrivningen. Den långa beskrivningen får du fram genom att skriva t ex.

apt-cache show conky-all

som då ger ungefär:

user@host:~$ apt-cache show conky-all Package: conky-all Priority: optional Section: universe/utils Installed-Size: 1227 Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com> Original-Maintainer: Vincent Cheng <Vincentc1208@gmail.com> Architecture: amd64 Version: 1.8.1-6 Replaces: conky, conky-cli, conky-std Depends: libaudclient2 (>= 2.3), libc6 (>= 2.8), libcairo2 (>= 1.8.0), libcurl3-gnutls (>= 7.16.2-1), libdbus-glib-1-2 (>= 0.78), libglib2.0-0 (>= 2.12.0), libimlib2, libiw30 (>= 30~pre1), liblua5.1-0, libncurses5 (>= 5.5-5~), libtinfo5, libx11-6, libxdamage1 (>= 1:1.1), libxext6, libxfixes3, libxft2 (>> 2.1.1), libxml2 (>= 2.7.4), libxmmsclient6 (>= 0.7DrNo) Suggests: apcupsd, moc, mpd, audacious, xmms2 Conflicts: conky-cli, conky-std Filename: pool/universe/c/conky-all/conky-all_1.8.1-6_amd64.deb Size: 403510 MD5sum: 8f58b7eccd231c0126d3a2db5d064838 SHA1: 6c2d6d3fb3d5d06f9551491aa781a1a9546a43e1 SHA256: 58eb8298dda76d0d0b0420c98a2db45d337a6ca0b86d0c6aaea9e953053958a9 Description-en: highly configurable system monitor (all features enabled) Conky is a system monitor that can display just about anything, either on your root desktop or in its own window. Conky has many built-in objects, as well as the ability to execute external programs or scripts (either external or through built-in lua support). . This is a full conky with most compile options enabled: . X11, XDamage, XDBE, Xft, MPD, MOC, math, hddtemp, portmon, RSS, Weather, wireless, IBM, nvidia, eve-online, Imlib2, ALSA mixer, apcupsd, I/O stats, argb, Lua and the cairo and imlib2 lua bindings, Audacious, and XMMS2. Homepage: http://conky.sourceforge.net/ Description-md5: aa81d22501ae8b7d1ae2f17d146f84b5 Bugs: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+filebug Origin: Ubuntu user@host:~$

Ett bra kommando att kunna använda i de här sammanhangen är grep som funkar som ett filter. Skriver du t ex

apt-cache search sensors|grep sensors

visas bara de rader som innehåller texten sensors i sig. Inte de vars paket har "sensors" i långa beskrivningen, eller är beroende av något paket som heter någonting med "sensors". Notera användningen av "|" (pipe) som är <Alt Gr> + tangenten till vänster om Z. Prova också att bara skriva

apt-cache search sensors

för att se skillnaden.

Du skulle ju kunna göra samma sökningar i Programcentralen och där få upp beskrivningar etc också. Där har du ju dessutom fördelen att ha dem kategoriserade efter användningsområde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Måste fråga det här också, vad ör skillnaden på en vanlig nedladdning jämfört med en " Long term release "?

Den har längre stöd och mer stabilare då den kör programvara som anses vara testat nog, men nackdelen är att den då inte kommer uppdatera till det senaste vilket gör att man inte får senaste kernel, drivrutiner men även funktioner på desktop interfacet mm. Kör man vanlig så får man oftare uppdateringar, fräshare program och interface, fortfarande stabilt men inte testat tillräckligt för att anses kunna vara med LTS enligt Canonical's kriterier.

Alla distron har sina egna, tittar vi på Arch har de stable/unstable men de lanserar sina kernels och paket mm. (Rolling release) D.v.s OSet uppdateras kontinuerligt till senaste lanserad version och du installerar inte enligt versionsnummer eller dylikt utan allt rullar. Ubuntu kör 6 månaders intervaller där de släpper en LTS version samt en vanlig per år. Debian stable har ännu äldre paket.

Värt att nämna att när det kommer till säkerhetsuppdateringar eller andra kritiska uppdateringar så backportas uppdateringen till LTS/Stable d.v.s. de uppdateras så de fixar till problemet.

Skrivet av Darkboot:

Samma problem som förra gången... Hur installerar jag program? (Inte från programcentralen) syftar mest på någon av dessa 2, alternativeto.net/software/hwmonitor/?platform=linux

Ladda ner synaptic package manager så får du ett enkelt sökverktyg för att installera paket.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.