::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Läs alla mina kommentarer innan du citerar mig.

Haha, va? Du svarade på något jag skrev och jag svarade på det du skrev där. Får jag då alltså bakläxa och måste läsa mer än det du skrev till mig för att ens få skriva tillbaka?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av smygolf:

Se den understa bilden och sen den här, har inte minnena någon kylning alls?
http://cdn.videocardz.com/1/2015/06/fiji_2-900x507.jpg

Jo de har kylning, du ser avtrycket av GPU:n i kylpastan, minnena ligger över och under den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Jag tror att det finns mer att hämta när drivrutinerna fått mogna ordentligt. När GTX 780Ti kom så presterade det bättre än 290X. Det gör det inte längre. I 4K upplösning är 290X nu mera snabbare. Skulle inte förvåna mig om även Fury X får ett litet lyft ganska snart med bättre drivrutiner. Men även som det är nu tycker jag det presterar ganska så bra. Snabbare än 980 Ti i 4K upplösning. Dock så finns det mer att önska vad gäller överklockning.

AMD har bättre hårdvara och stöd och ger mervärde vilket är uppenbart.
ser fram emot windows 10 och Fury powa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mitt Fury X har kommit med posten. Måste dock vara med sambon idag så får vänta till ikväll

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Mitt Fury X har kommit med posten. Måste dock vara med sambon idag så får vänta till ikväll

Uppdatera sen om ditt kort låter som det gjorde i Swec test

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Uppdatera sen om ditt kort låter som det gjorde i Swec test

Det ska jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det finns ju verken Fury X eller 980 Ti SC i butikshyllorna, vill dem inte ha mina pengar eller!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Det finns ju verken Fury X eller 980 Ti SC i butikshyllorna, vill dem inte ha mina pengar eller!?

Inkommande på dom flesta butikerna med Fury X

Permalänk
Medlem

Lite besviken över Fury X är jag måste jag säga, men jag tror på AMD och att man måste ge dom lite tid att fixa detta kort.

Vill köpa en, men undrar om det skiljer sig varianterna åt? Vissa är några 100 lappar dyrare? Enligt prisjakt så är Gigabytes/XFX variant den just nu billigaste iaf.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Lite besviken över Fury X är jag måste jag säga, men jag tror på AMD och att man måste ge dom lite tid att fixa detta kort.

Vill köpa en, men undrar om det skiljer sig varianterna åt? Vissa är några 100 lappar dyrare? Enligt prisjakt så är Gigabytes/XFX variant den just nu billigaste iaf.

Brukar vara tillbehör och garantier och eventuellt vilket märkte det är på minnet som skiljer dem åt. Men själva korten är lika när det gäller klockning och kylning. Och jag tror bara det finns en tillverkare av minnestypen HBM.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket idle-ljudet tränger igenom ett chassi med hyfsad ljudisolering (i mitt fall FD Define R4). Är jäkligt kluven mellan att slå till på ett Fury X eller ett 980 Ti just nu och egentligen är det väl mest hjärtat som talar för Fury X...

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Se den understa bilden och sen den här, har inte minnena någon kylning alls?
http://cdn.videocardz.com/1/2015/06/fiji_2-900x507.jpg

Vrid Lisas hand 90 grader så ska du se att det matchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, bekräftat är det ju inte. Men mycket pekar på 3584 shaders.

Blir ju konstigt om 390X är och sniffar Fury X i hälarna ibland och så kommer det ett Fury som ska vara nedskalat. Hur ser top 5 korten ut från AMD egentligen om man ser till prestanda? Fury ska väl inte lägga sig bakom 390X i prestanda va?

Det känns konstigt med den stora variansen på prestanda i olika speltitlar också. Det luktar dåliga drivare men vi får väl se om det är så eller inte. Det vore trevligt om Fury X kunde växa några procent (läs 10% eller mer) tack vare drivare, pumpen måste dom ju bara fixa också med tanke på prislappen.

Varför kan det inte släppas ett färdigt kort från AMD någon gång som inte ha sånna där stora fel, speciellt i den här prisklassen?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Frågan är hur mycket idle-ljudet tränger igenom ett chassi med hyfsad ljudisolering (i mitt fall FD Define R4). Är jäkligt kluven mellan att slå till på ett Fury X eller ett 980 Ti just nu och egentligen är det väl mest hjärtat som talar för Fury X...

Det finns ju inte mycket som tala för Fury X när 980 Ti klockar så fint dom det gör. Ett klockat 980 Ti springer ju åttor runt Fury X tyvärr. Hade Fury X klockat som en gud och varit bäst då med temperaturer som ändå hålls inom rimliga gränser så hade vattenkylningen varit motiverad, nu känns det ju som en fetflopp med tanke på att det finns både pumpproblem och spoltjut.

Overkillkylare på ett kort som knappt klockar alls...what a waste!

Jag hoppas verkligen att det hela ser mycket bättre ut om någon vecka.

Då vill jag helst läsa att nya drivare har fått bort pumpljudet, boostat allmänna prestandan i spel med 10% och gjort kortet till ett monster att klocka med. Det var vad jag hade förväntat mig av detta kort när det släpptes.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

Jag tror att det finns mer att hämta när drivrutinerna fått mogna ordentligt. När GTX 780Ti kom så presterade det bättre än 290X. Det gör det inte längre. I 4K upplösning är 290X nu mera snabbare.

AMD-korten fick definitivt ett prestandauppsving (i genomsnitt) med Omega-drivarna. Däremot så kan du inte genom att jämföra prestandaindex från november 2013 med det från juni i år och dra slutsatsen kring hur mycket bättre prestanda blivit, du kan inte heller dra slutsatsen att 290x presterar bättre än 980ti.

Anledningen är att det inte är samma uppsättning spel som jämförs och tittar man t.ex. hos NordicHardware som har ett liknande index, NHMarks (genomsnitt över 11 speltitlar) så råkar det urvalet visa att 780ti är snabbare än 290x. Enda verkliga slutsatsen man kan dra är att 290x och 780ti presterar väldligt snarlikt och vilket som är snabbast beror på urvalet av titlar.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Nano verkar bli ett grymt kort

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Några videos från Digitalfoundry.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Haha, va? Du svarade på något jag skrev och jag svarade på det du skrev där. Får jag då alltså bakläxa och måste läsa mer än det du skrev till mig för att ens få skriva tillbaka?

Eftersom jag svarat på en sak två posts nedanför den posten du svarade mig på så hänvisade jag till den.
Jag kan dock upprepa mig om du vill hellre vill det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vrid Lisas hand 90 grader så ska du se att det matchar.

Skrivet av Ratatosk:

Jo de har kylning, du ser avtrycket av GPU:n i kylpastan, minnena ligger över och under den.

Blind som ett cykelstyre, det är vad jag är....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

@jmeister: vad gör den bättre?

Kyler bättre än aio lösning samt tar mindre plats.

Permalänk
Medlem

Så där, då har jag fått mitt Fury X idag och installerat det. Tyvärr stötte jag på patrull med mitt Fractal Design Chassi (version1 tror jag) där Radiatorn inte fick plats ordentligt, så jag satt i den med två skruvar istället för fyra (men den sitter stabilt ändå)

Kortet låter tyvärr som väntat illa även i idle. Pumpen låter samt att jag hör ett lätt tjutande ljud. Vid full load hör man faktiskt ingen större skillnad mot för idle, både på gott och ont.

Testade att köra upp allt på Ultra i 2560x1440 i Witcher 3 och fick 60fps, det är fan inte illa! Första intrycket är iaf att kortet har stor potential

edit: Testade överklocka till 1100mhz, verkar ok so far. Dock verkar kylningen i min burk inte den bästa, full load ligger på 60 grader och idle på 40 grader.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Så där, då har jag fått mitt Fury X idag och installerat det. Tyvärr stötte jag på patrull med mitt Fractal Design Chassi (version1 tror jag) där Radiatorn inte fick plats ordentligt, så jag satt i den med två skruvar istället för fyra (men den sitter stabilt ändå)

Kortet låter tyvärr som väntat illa även i idle. Pumpen låter samt att jag hör ett lätt tjutande ljud. Vid full load hör man faktiskt ingen större skillnad mot för idle, både på gott och ont.

ska vara tyst.
kan ha fått en dåligt exemplar med pumpen i värsta fall.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Så där, då har jag fått mitt Fury X idag och installerat det. Tyvärr stötte jag på patrull med mitt Fractal Design Chassi (version1 tror jag) där Radiatorn inte fick plats ordentligt, så jag satt i den med två skruvar istället för fyra (men den sitter stabilt ändå)

http://i.imgur.com/LYMe7hq.jpg

http://i.imgur.com/dMrHW9y.jpg

http://i.imgur.com/5WliJc8.jpg

http://i.imgur.com/yyWK7HN.jpg

http://i.imgur.com/wZmHKuJ.png

Kortet låter tyvärr som väntat illa även i idle. Pumpen låter samt att jag hör ett lätt tjutande ljud. Vid full load hör man faktiskt ingen större skillnad mot för idle, både på gott och ont.

http://i.imgur.com/pO3TbJE.jpg

Testade att köra upp allt på Ultra i 2560x1440 i Witcher 3 och fick 60fps, det är fan inte illa! Första intrycket är iaf att kortet har stor potential

edit: Testade överklocka till 1100mhz, verkar ok so far. Dock verkar kylningen i min burk inte den bästa, full load ligger på 60 grader och idle på 40 grader.

Tråkigt att du fått ex som inte är tyst. ska ju vara löst på butiks exen (i ide i alla fall). Gissar att chassisidan inte passade sen var ju en rejäl kylare.

Dock lustigt att dom skrivit 450Gbit på lådan när det är 512Gbit

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ska vara tyst.
kan ha fått en dåligt exemplar med pumpen i värsta fall.

tyst och tyst, nästan varenda recension har klagat på det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

tyst och tyst, nästan varenda recension har klagat på det.

av 9 inköpta på ocuk har alla varit tysta

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tråkigt att du fått ex som inte är tyst. ska ju vara löst på butiks exen (i ide i alla fall). Gissar att chassisidan inte passade sen var ju en rejäl kylare.

Dock lustigt att dom skrivit 450Gbit på lådan när det är 512Gbit

precis, chassi sidan passade inte...Kan man köpa mindre radiator eller? Kanske rent av krävs större chassi.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

av 9 inköpta på ocuk har alla varit tysta

ok, det är ju lite trist. Har ingen större lust att lämna tillbaka det med tanke på att det är slut i hela landet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

ok, det är ju lite trist. Har ingen större lust att lämna tillbaka det med tanke på att det är slut i hela landet.

kan ju gå till sig med tiden.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

kan ju gå till sig med tiden.

Tänker nog skaffa ett bättre chassi. Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Några videos från Digitalfoundry.

Tack för länkarna.
Verkar ju cementera vad Sweclockers kom fram till.

GTX 980 Ti referens för 1080p och 1440p.
R9 Fury X referens för 2160p.

Skrivet av SectionX2:

Kortet låter tyvärr som väntat illa även i idle. Pumpen låter samt att jag hör ett lätt tjutande ljud. Vid full load hör man faktiskt ingen större skillnad mot för idle, både på gott och ont.

Surt.
Så mycket för att pumpljuden skulle vara åtgärdade i butiksexemplaren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.