Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Sa han verkligen det på engelska? =E

Hehe, lite ironi men visst somliga hävdar det, det har sagts av flera genom historien dock om man får tro vad man gräver fram men så är det väl med många citat antar jag?

Permalänk
Medlem

hej alla

min preview uppdaterade sig idag och nu
händer inget vid vänsterklick på startknapp,,
högerklick tar fram den där superadmin menyn men inget verkar gå att klicka på inte kontroll panelen iaf,,

är det samma för er oxå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

Jag vet att de hoppade från 6.4 till 10.0, jag kör också TP:n. Faktum kvarstår: det är en marknadsföringsploj, precis som med varunamnet, för du tror väl inte på fullt allvar att kernel-versionen har utvecklats så snabbt från i höstas att de kan stega hela 36 tiondelar?

Men hur snabbt kernel-versionen har utvecklats och vilket versionsnummer Microsoft väljer att sätta på det har inte så mycket med varandra att göra?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

Jag vet att de hoppade från 6.4 till 10.0, jag kör också TP:n. Faktum kvarstår: det är en marknadsföringsploj, precis som med varunamnet, för du tror väl inte på fullt allvar att kernel-versionen har utvecklats så snabbt från i höstas att de kan stega hela 36 tiondelar?

Nej jag har läst lite om ändringen. Men marknadsföring har väl inte det där något med att göra. Det är väl namnet isåfall.

Hur som så har de ju varit lite mer låsta till att hålla sig till "minor changes" tidigare på grund av bakåtkompatibilitet av program.

Konstigt dock att de inte kunnat gjort den ändringen tidigare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej jag har läst lite om ändringen. Men marknadsföring har väl inte det där något med att göra. Det är väl namnet isåfall.

Hur som så har de ju varit lite mer låsta till att hålla sig till "minor changes" tidigare på grund av bakåtkompatibilitet av program.

Konstigt dock att de inte kunnat gjort den ändringen tidigare.

Jag tror att det beror på att man nu har gjort så att applikationer inte kan ta reda på vilken version av Windows de kör på. Windows ljuger för applikationen så att program ska fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

hej alla

högerklick tar fram den där superadmin menyn men inget verkar gå att klicka på inte kontroll panelen iaf,,

är det samma för er oxå?

Samma för mig i Virtualbox, synd om du kör den som main os. Sökte lite på nätet och hittade ingen fix till detta. Hittade en till en tidigare beta men den funkade inte nu.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Samma för mig i Virtualbox, synd om du kör den som main os. Sökte lite på nätet och hittade ingen fix till detta. Hittade en till en tidigare beta men den funkade inte nu.

Har du provat att nollställa ditt Windows? Settings -> Recovery -> Reset this PC

Permalänk
Medlem

någon som kör 10147 builden och vet vilka anti-virus/brandväggar som funkar?
10147 löste en jäkla massa problem hos mig, men ESET 9 betan dödar nätverket..

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Har du provat att nollställa ditt Windows? Settings -> Recovery -> Reset this PC

Gick inte så bra i virtualbox iaf, Kunde inte återställa på något sätt så den laddade om direkt hela tiden i en loop. Jag hade inget viktigt på den så för mig ingen förlust.

Känslan jag får är att Windows 10 kommer att ställa till problem när alla "icke datorkunniga" kör in Windows 10 första månaden. Känns som de har för bråttom att få alla med på tåget till Windows 10.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

hej alla

är det samma för er oxå?

Min betedde sig så när jag ändrade och tog bort tiles från startmenyn, speciellt efter jag rensade alla "modern" apps i startmenyn.

Kom igång efter jag "spam"-tryckte på knappen, sen dess har den fungerat igen.

Har skickat det som en bug till MS, men vet inte om det egentligen är relaterat till borttagning av modern apps.

I övrigt så har jag kört Win 10 TP ett tag nu, som mainOS, och måste säga att jag är riktigt imponerad, gick från win7, och efter att pysslat en hel del med server 2012, så är det ganska naturligt, och det känns verkligen som en hyrbrid mellan win7 och win8.1, till det bättre.

Kul att MS har lyssnat på desktop users.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

@IgelQott

När du säger det, jag tog också bort massa Modern apps (avinstallerade t.om.) i startmenyn när det dumma sig.

Gjorde du det också @RAA76 ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

Versionsnumret på kärnan har ingen betydelse för marknadsföring och din beräkning har inget med verkligheten att göra. MS kan sätta vilket nummer de vill och det är inget som säger att de måste gå från 6.4 till 6.5 eller via 6.9 innan de går över till nästa heltal eller hur stora ändringar som krävs för att byta den ena eller andra siffran. XP var exempelvis 5.1 och Vista var 6.0, det fanns alltså ingen 5.2 eller så. NT 3.5.1 hade version 3.5.1 på kärnan också men det fanns aldrig någon 3.5.2 eller 3.6 utan NT4 fick NTKernel 4.0. Sjuan fick 6.1 och åttan 6.2 osv. så punktreleaser eller heltal på kärnan har väldigt lite att göra med hur stora skillnaderna upplevs.

Fördelen med att kalla tians kärna för 10.0 är att kärnan då har samma version som Windows igen vilket den alltid hade fram till och med Vista. Det var först när sjuans kärna fick en punktsiffra som de gick ifrån detta och nu är de tillbaka igen. Det går förstås att diskutera huruvida skillnaderna mellan 8.1 och 10 är så stora så att de motiverar ett så stort hopp i sifferföljden, eller om kärnan är så annorlunda att det motiverar att gå ifrån 6.3 till 10.0, men det är ju MS som har makten att namnsätta sitt OS och sin kärna liksom. Att kalla Windows för version 10 när det inte funnits någon version 9 har förstås med marknadsföring att göra, i alla fall delvis, men att låta kärnan ha samma nummer som OS:et har inte det för ingen bryr sig om numret på kärnan, däremot skapar det en viss tydlighet i vilken kärna som hör till vilket OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtrem:

någon som kör 10147 builden och vet vilka anti-virus/brandväggar som funkar?
10147 löste en jäkla massa problem hos mig, men ESET 9 betan dödar nätverket..

10147? Inte kommit upp något om någon ny version här. Fortfarande kvar på 10130, trots "Fast".

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

10147? Inte kommit upp något om någon ny version här. Fortfarande kvar på 10130, trots "Fast".

Tror inte den är officiell, utan läckt...

http://www.windowscentral.com/windows-10-build-10147-everything-you-need-know

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Aha, det förklarar ju en del

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Jag vill ha Windows 10 nu:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Jag vill ha Windows 10 nu:(

Varsågod: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-iso

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Tack men tänkte mer på RTM versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Misstänkte nästan det...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd

Var med och köpte en dator idag. Paret hade haft XP innan. De blev helt konfysa över de två gränssnitten som de tyckte hoppade in och ut som det ville eller beroende på hur man råkade föra musen. - När kommer Windows 10 sa de uppgivet efter en stund. Tror att Microsoft förlorat en hel del förtroende med Windows 8.

Själv har jag aldrig tänkt så eftersom jag fort vande mig vid de två olika gränssnitten och tyckte det var rätt praktiskt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Känt på build 10130 lite och upplever att start menyn är lite buggig när du vill editera den med egna genvägar och ta bort onödiga. T.ex att limma fast "den här datorn" går inte, inte i vänster fältet. Verkar också som att den förväxlar "utforskaren" med "den här datorn". Sen försvinner pop-up element som t.ex energisparinställningar när man klickar på batteriikonen på en laptop på grund av att explorer skalet verkar bugga som man ser när man kör log-off/reboot.

Verkar annars gediget så blir definitivt en uppgradering från 7'an.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Måste bli eld i röven snart för UI är värre än no-name linux distar.

Permalänk
Medlem

Sorry om detta tagits upp innan men hittar inte det, är det sant att man får gratis uppgradering till win10 final om man kör technical preview?
Får man en licens lr technical preview man har installerat blir uppgraderat men ska man installera om får man köpa?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon mer än mig som får problem ed att installera Google earth 7.1 ?
Är det slumpen eller en generell inkompatibilitet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Ska boota om Windows 8.1 och boota in i Windows 10 och testa. Återkommer om en stund...

Inga problem att varken installera eller köra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag fått något skumt fel, kör på build 10130 och cpun får jobba 100% från start och så kollar man aktivitetshanteraren

Är det bara att köra en fresh installation eller??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Sorry om detta tagits upp innan men hittar inte det, är det sant att man får gratis uppgradering till win10 final om man kör technical preview?
Får man en licens lr technical preview man har installerat blir uppgraderat men ska man installera om får man köpa?

Du kan läsa själv här.

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

I korthet verkar det som att du inte kommer få Windows 10 RTM om du gjort en ren installation av Technical Preview, däremot kommer du fortsätta få beta-builds även efter RTM är släppt för evigt.

Har du däremot uppdaterat från en äkta licens av Windows 7 eller 8.1 till Technical Preview så får du Windows 10 RTM (aktiverad för evigt).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@strejf:
“I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.”

Om du testar en TP uppgraderat från din Win 7/8 Licens

If you decide to opt-out of the program and upgrade to the 7/29 build you will be subject to exactly the same terms and conditions that govern the offer* that was extended to all Genuine Windows 7 and 8.1 customers.

Om du uppgraderat från Vista eller XP
This is not a path to attain a license for Windows XP or Windows Vista systems. You will be required to roll back to your previous OS version or acquire a new Windows 10 license. If you do not roll back or acquire a new license the build will eventually expire.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

@strejf:
“I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.”

Om du testar en TP uppgraderat från din Win 7/8 Licens

If you decide to opt-out of the program and upgrade to the 7/29 build you will be subject to exactly the same terms and conditions that govern the offer* that was extended to all Genuine Windows 7 and 8.1 customers.

Om du uppgraderat från Vista eller XP
This is not a path to attain a license for Windows XP or Windows Vista systems. You will be required to roll back to your previous OS version or acquire a new Windows 10 license. If you do not roll back or acquire a new license the build will eventually expire.

Fast de har också sagt att det kommer att komma nya preview-releaser löpande hela tiden så om man kör på dem så kommer man att kunna ha Windows 10 gratis under överskådlig tid (dock aldrig det riktiga utan ständigt i preview, men preview-releaserna kommer förstås att bli bra mycket stabilare efter RTM-release).

Edit: Vilket också indikeras av rubriken på ditt citat: “I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.” Vill man inte det så är det bara att köra på som förut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Fast de har också sagt att det kommer att komma nya preview-releaser löpande hela tiden så om man kör på dem så kommer man att kunna ha Windows 10 gratis under överskådlig tid (dock aldrig det riktiga utan ständigt i preview, men preview-releaserna kommer förstås att bli bra mycket stabilare efter RTM-release).

Edit: Vilket också indikeras av rubriken på ditt citat: “I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.” Vill man inte det så är det bara att köra på som förut.

Ja, plus att det var väl precis vad jag skrev?

Visa signatur