en server med olika operativsystem?

Permalänk

en server med olika operativsystem?

Hej!
Jag är en .net utvecklare så jag har ett antal asp.net sidor som skall köras på windows server, kör även MSSQL så jag skulle behöva en windows server.

Dock i dags läget har jag även 2 andra sidor som är skrivna i php som kräver apache/linux server.

Och jag har ingen stor koll på hur detta funkar, skulle man kunna köra bägge på samma server ? Har idag en webhost som hostar mina sidor men båda sidorna kräver ganska mycket utrymme på jag tror att jag skulle tjäna på att ha en egen server i längden.

Så, hur löser jag detta på bästa sätt ? Samt vilken server skulle rekommenderars?

Permalänk
Avstängd

Virtualisering använder du för att lösa det. Då blir det två servrar på en fysisk maskin. Vilken som bör vara host respektive virtuell beror på belastning osv.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivits så virtualiserar du. Installera ESXi på din burk (gratis om du inte ska köra HA eller annan Enterprise funktionalitet)

Sedan installerar du 1 Windows Server och 1 Linux burk (eller fler om du behöver)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

Hej!
Jag är en .net utvecklare så jag har ett antal asp.net sidor som skall köras på windows server, kör även MSSQL så jag skulle behöva en windows server.

Dock i dags läget har jag även 2 andra sidor som är skrivna i php som kräver apache/linux server.

Och jag har ingen stor koll på hur detta funkar, skulle man kunna köra bägge på samma server ? Har idag en webhost som hostar mina sidor men båda sidorna kräver ganska mycket utrymme på jag tror att jag skulle tjäna på att ha en egen server i längden.

Så, hur löser jag detta på bästa sätt ? Samt vilken server skulle rekommenderars?

Det går att få PHP att lira i IISen, och det går att köra Apache under Windows (jag har själv kört båda).
Du kan ju, om du prompt måste ha Apache köra Apache som en reverse proxy mot IIS för att utåt se ut som om du kör Apache och IIS på samma IP- och portpar.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Virtualisering använder du för att lösa det. Då blir det två servrar på en fysisk maskin. Vilken som bör vara host respektive virtuell beror på belastning osv.

Tackar, får kolla in mer om detta.

Skrivet av AxF:

Som tidigare skrivits så virtualiserar du. Installera ESXi på din burk (gratis om du inte ska köra HA eller annan Enterprise funktionalitet)

Sedan installerar du 1 Windows Server och 1 Linux burk (eller fler om du behöver)

Tackar, skall kolla in detta när jag kommer hem.

Skrivet av zyberzero:

Det går att få PHP att lira i IISen, och det går att köra Apache under Windows (jag har själv kört båda).
Du kan ju, om du prompt måste ha Apache köra Apache som en reverse proxy mot IIS för att utåt se ut som om du kör Apache och IIS på samma IP- och portpar.

Låter intresant, som jag har sagt innan så får jag kolla in det när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

Digital Ocean kanske kan vara något?
"Simple cloud hosting, built for developers. - Deploy an SSD cloud server in 55 seconds." enligt dom själva. Har servrar i Europa, Asien och USA.

Permalänk

Du skulle kunna köra VirtualBox som är gratis, och på så sätt starta upp flera olika operativsystem under Windows/Linux.

Nackdelen med VMware ESXi är att du alltid måste ha två datorer. En server, och en klient som du sitter vid. Du kan inte sitta vid själva servern. Men det kan du göra med VirtualBox, så då klarar du dig med en enda dator. Nackdelen med VirtualBox är att du behöver lite mer RAM än med ESXi, därför att du kör Windows/Linux i botten.

Om du har väldigt lite RAM så kan du köra Linux Containers eller FreeBSD Jails.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaelJackson:

Du skulle kunna köra VirtualBox som är gratis, och på så sätt starta upp flera olika operativsystem under Windows/Linux.

Nackdelen med VMware ESXi är att du alltid måste ha två datorer. En server, och en klient som du sitter vid. Du kan inte sitta vid själva servern. Men det kan du göra med VirtualBox, så då klarar du dig med en enda dator. Nackdelen med VirtualBox är att du behöver lite mer RAM än med ESXi, därför att du kör Windows/Linux i botten.

Om du har väldigt lite RAM så kan du köra Linux Containers eller FreeBSD Jails.

Fast det är ju bara ett problem ifall servern är den enda datorn OP har. Tycker ju själv att ESXi är väldigt mycket smidigare att köra på servern än Player eller Virtualbox, just för att jag inte behöver ha någon skärm eller tangentbort anslutet till servern för vanlig administration.

Sen finns ju t. ex. oVirt som alternativ om man inte vill köra VMware, t. ex. om man inte vill/kan köra VMwares C# klient. Eller helt enkelt Hyper-V om du redan kör mycket Windows.