Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk

Kortet skall klara av 4k upplösning via miniHDMI porten. Troligen får du nöja dig med 30Hz uppdatering.

"The card can be connected to a variety of displays from computer monitors to HDTVs to projectors - even many 3D and 4K devices. Through HDMI it can drive displays with resolutions up to DCI 4K (4096 x 2160)."

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Ingen som har lite bilder att dela med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Jag delade med mig av ett par på föregående sida, men om du vill ha någon specifik bild (typ storleksjämförelse eller något) så kan jag ta några till!

*Edit*
Tog ett par bilder. En där man kan jämföra storleken mot en gammal 24-tummare, läskburk mm. Den andra föreställer baksidan och armen som skärmen är monterad på.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Skrivet av thethieme:

Jag delade med mig av ett par på föregående sida, men om du vill ha någon specifik bild (typ storleksjämförelse eller något) så kan jag ta några till!

*Edit*
Tog ett par bilder. En där man kan jämföra storleken mot en gammal 24-tummare, läskburk mm. Den andra föreställer baksidan och armen som skärmen är monterad på.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/34520307/IMG_0429.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/34520307/IMG_0431.JPG

Tack och bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Men igår kväll spelade jag lite Project Cars och drog fram skärmen så att den hängde precis bakom ratten som jag skruvade fast på bordet.

Det här låter sjukt kul

Kampanj på webbis just nu, hmm...

thethieme, vad för väggfäste är det nu använder? Kanske skrev du det tidigare i tråden. Och detta med DP kablar, kör ni den man får med? Eller är den av sämre kvalité? Såg att vissa tidigare i tråden köpte andra kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joehow:

Det här låter sjukt kul

Kampanj på webbis just nu, hmm...

thethieme, vad för väggfäste är det nu använder? Kanske skrev du det tidigare i tråden. Och detta med DP kablar, kör ni den man får med? Eller är den av sämre kvalité? Såg att vissa tidigare i tråden köpte andra kablar.

Det ÄR sjukt kul kan jag lova!

Klart som fan dom kör en kampanj veckan efter att jag köpte min... grr! Jag som ville köpa via Webhallen dessutom, men den fanns inte i lager någonstans utom i GBG då. Nåja..

Jag köpte den här armen som rekommenderades av en annan användare några sidor bakåt i tråden. Bra pris och funkar hur bra som helst! Den väger en del och känns gedigen, något man vill när man skruvar upp något av den här storleken Man behöver också en VESA-adapterplatta eftersom armen är gjord för 75mm/100mm men skärmen har 200mm. Jag köpte den här från Kjell.

När det kommer till kablar så köpte jag den här displayportkabeln från Webhallen. Funkar hur bra som helst på 4K och 60hz. Kablarna som följde med har jag inte provat eftersom jag är snål och köpte ett demo-ex för 6700 och fick inte med några kablar alls. Inte ens en strömkabel.

Jag hade dock ett problem när jag kopplade in skärmen för första gången. Windows startade med allting skalat ungefär två miljoner %, något man inte vill när man har 40 tum framför näsan, fast det var inte problemet. Problemet var att musen laggade något galet. Jag googlade lite och såg att fler haft samma problem. Lösningen visade sig vara att ställa ner upplösningen till 1440p och sen tillbaka till 2160p. Sen flöt det på hur fint som helst. Jag har ingen aning vad det kan ha berott på, men om någon annan råkar ut för samma sak så kan ni ju prova det här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker att VA ganska ofta är bättre än IPS, IPS KAN vara väldigt bra, men det är alltför vanligt att skärmar speciellt i dom lite lägre prisklasserna dvs dom flesta av alla mainstreem IPS skärmar som finns har ganska dåliga IPS paneler.
Dom lider av ganska kraftig white glow, och har för kraftiga anti glare filter, samt färgerna är inte heller riktigt av IPS kvalitet, men samtliga är förstås bättre än valfri skärm med TN

Dåliga VA paneler är det inte alls lika ofta man ser, och dom flesta VA skärmar som finns på marknaden HAR bättre bild än dom flesta lite billigare IPS.

IPS har på senare år blivit kraftigt övervärderat, då IPS lever på gamla meriter, men vill man riktigt bra IPS är det öppna plånboken ganska ordentligt som gäller...

OBS att köra HDMI på den här skärmen är inget bra alternativ då det bara blir 30hz med 4K då HDMI 2.0 saknas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har lagt en beställning på en nu.

Ska bli riktigt skoj när den kommer.
Behöver tips på ett bra och snyggt skrivbord för denna bjässe till skärm. Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Har lagt en beställning på en nu.

Ska bli riktigt skoj när den kommer.
Behöver tips på ett bra och snyggt skrivbord för denna bjässe till skärm. Några förslag?

Härligt, bra val!

Först och främst är det viktigt med ett djupt skrivbord så att du kan få skärmen på bekvämt avstånd. Jag har ett höj- och sänkbart bord från ikea som är 80cm djupt och 160cm brett. Jag hade gärna haft lite bredare, men djupet är helt perfekt tycker jag! Ett sånt här elektriskt bord är lite dyrare, speciellt om man köper från någon annan än ikea, men för mig som spenderar måååånga timmar framför datorn varje dag är det värt dom extra pengarna för att kunna stå upp lite då och då.

*Edit* Hittade det här som är likadant som det jag har fast utan höjdjustering och till ett lägre pris!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av thethieme:

Härligt, bra val!

Först och främst är det viktigt med ett djupt skrivbord så att du kan få skärmen på bekvämt avstånd. Jag har ett höj- och sänkbart bord från ikea som är 80cm djupt och 160cm brett. Jag hade gärna haft lite bredare, men djupet är helt perfekt tycker jag! Ett sånt här elektriskt bord är lite dyrare, speciellt om man köper från någon annan än ikea, men för mig som spenderar måååånga timmar framför datorn varje dag är det värt dom extra pengarna för att kunna stå upp lite då och då.

*Edit* Hittade det här som är likadant som det jag har fast utan höjdjustering och till ett lägre pris!

Tack för tipset. Tycker det är snyggt med tunn skiva. Ska bara dölja kablarna på något vettigt vis. Blir nog en kabelsamlare man monterar under bordet från Ikea.

Såg nu att det bara är 33 skärmar kvar på webhallens postorderlager nu. Var 38 st i morse när jag beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tycker att VA ganska ofta är bättre än IPS, IPS KAN vara väldigt bra, men det är alltför vanligt att skärmar speciellt i dom lite lägre prisklasserna dvs dom flesta av alla mainstreem IPS skärmar som finns har ganska dåliga IPS paneler.
Dom lider av ganska kraftig white glow, och har för kraftiga anti glare filter, samt färgerna är inte heller riktigt av IPS kvalitet, men samtliga är förstås bättre än valfri skärm med TN

Dåliga VA paneler är det inte alls lika ofta man ser, och dom flesta VA skärmar som finns på marknaden HAR bättre bild än dom flesta lite billigare IPS.

IPS har på senare år blivit kraftigt övervärderat, då IPS lever på gamla meriter, men vill man riktigt bra IPS är det öppna plånboken ganska ordentligt som gäller...

OBS att köra HDMI på den här skärmen är inget bra alternativ då det bara blir 30hz med 4K då HDMI 2.0 saknas.

Dock verkar e-ips vara bättre (vad jag hört) och det är ju en budget variant av IPS. Kör e-ips själv och har inge större problem. Förutom mörkt rum och svart bild är det vist läckage i hörnen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sådär ja, skaffade mig också denna skärm idag från Webhallen för kampanjpriset.
Mycket nöjd hittills

Någon som testat spela xbox/ps på skärmen ännu?

Edit:
Vad kör ni på för skärminställningar?

Själv leker jag lite och kör för tillfället dessa.

Brightness: 100
Contrast: 50
Sharpness: 90
SmartResponse: Off
SmartContrast: Off
Gamma: 2.6
Pixel Orbiting: On
Color Temperature: 9300K
DisplayPort: 1.2

Permalänk

Så. Då fick jag idag min skärm.
Första intrycken är att den är stor. SJUKT stor. FÖR stor.
Skärpan är bra, dock upplever jag den inte så bra som på min iMac som jag hade tidigare. Men det kanske är placebo. Text osv är skarpt men inte så skarpt som den.. Hursomhelst.
Svärtan är bra. Har tidigare haft några skärmar med olika sorts VA-paneler så det var väntat.
Upptäckte att man gjort en kalibrering utav skärmen och skickar med ett intyg på de värden man fått fram osv, ex uniformity.
På tal om just det så upplever jag ganska stora skillnader i hörnen. Ex så är det skuggor till höger nere och på vänstersidan. Detta syns när man har en helt vit bakgrund (ex surfar på google.com)

Sitter man inte helt framifrån så kommer bilden heller inte ut till sin rätt. (Jag brukar ställa mina skärmar snett till vänster då jag har ett fönster bakom).
Positivt är att jag trots att jag har ett fönster bakom mig, och även om viss tendens till rejäla reflektioner finns, så har jag inga problem med att ha den så här. Bra kompromiss på den semi-glossy skärmytan alltså.

Kör man igång 4k material så fullkomligt strålar skärmen. Likadant om man koller på foto/bilder i 4k. Helt makalöst bra.
Det jag hunnit prova ikväll ger mig positiva intryck.
Dock undrar jag om jag kommer kunna vänja mig vid storleken (har skaffat skrivbord som är 80cm djupt).

Har testat köra 2160p via hdmi och får då... 23 eller 24hz. 30hz finns inte med i listan alls?.
Kan då hålla med om att köra i 23/24hz eller förmodligen 30hz då också är helt obrukbart. Känns lite som om man satt för höga grafikinställningar i ett spel och muspekaren bara far omkring utan någon vidare kontroll när man försöker styra runt.
Nästan helt obrukbart. Dock går det utmärkt att sänka upplösningen till 1080p (vilket ger skitstora hackiga ikoner osv) och få 60hz.

Har inte provat displayport ännu. Jobbdag imorgon så måste sova några timmar.

Den som kollar noga på bilden ser att jag hookat upp min NUC. Jepp. Var tvungen att testa. Som referens kan jag säga att skrivbordet på bilden är 180cm brett...

Permalänk
Avstängd

@twebbas: För att få 60Hz med 4k så måste du köra displayport och ställa in dp 1.2 i skärmens inställningar.

Har haft skärmen några dagar och visst är den stor! Men att vänja sig gick fort och skulle faktiskt kunna tänka mig några tum till nu men absolut inte gå tillbaks till mindre..;)
Fantastisk skärm för film, arbete och spel. Kör oftast 2560x1440 när jag spelar och det ser väldigt bra ut. Befarade att det skulle bli oskarpt men icke. Slipper köra SLI som jag planerat.
Har även detta ställ på ingång då det enda negativa jag hittat hittills är just det medföljande stället helt utan möjlighet att justera höjd och tilt.
Mycket, mycket nöjd! Känns som det är helt ok att vänta ett tag på VRlösningar nu då denna ger en helt ny känsla och inlevelse i spel jämfört med min förra 27" "miniskärm".

Nuvarande inställningar:
tft centrals ICC profil och:
R 100
G 99
B 84
brightness 100 (under 100% går den som redan sagt över till pwm som kan bli jobbigare för ögonen, kompensera med att höja gamma vilket känns bättre för mig personligen)
contrast 50
sharpness 50
gamma 2.4
allt med "smart" på off

Permalänk

Verkar som om det har hänt noll på den här marknaden på snart ett år.

Nån som vet om det är fler skärmar på gång på 40" och över?
Eller TV med DP?

Philips kan ju FFS inte vara ensamma på planeten att ha upptäckt att folk vill ha mer arbetsyta.

Är sugen på att köpa en, men modellen börjar bli gammal och jag tänker inte betala nästan lika mycket som när den var ny.

Permalänk
Avstängd

Kan bara meddela att Ergotron Neo-Flex Widescreen lift stand fungerar helt perfekt med den här skärmen. Mycket stabilt med alla inställningsmöjligheter jag vill ha, desutom lätt att justera skärmen - räcker med ett finger. Riktigt kvalitetsställ. VESA 200x200 adapter ingår också.
Höll inte mitt eget ord, kör nu SLI för att kunna njuta av spel i 4K i all sin prakt!

Permalänk
Medlem

Själv är jag sugen på denna skärmen fast endast Ips tack.

Skrivet av MatsSvensson:

Verkar som om det har hänt noll på den här marknaden på snart ett år.

Nån som vet om det är fler skärmar på gång på 40" och över?
Eller TV med DP?

Philips kan ju FFS inte vara ensamma på planeten att ha upptäckt att folk vill ha mer arbetsyta.

Är sugen på att köpa en, men modellen börjar bli gammal och jag tänker inte betala nästan lika mycket som när den var ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Själv är jag sugen på denna skärmen fast endast Ips tack.Skickades från m.sweclockers.com

Ok? Med andra ord är du inte sugen på denna skärmen då den uppenbarligen inte har en IPS-panel?
Själv har jag konstaterat flera stora fördelar med VA över IPS:
- Svärtan går överhuvudtaget inte att jämföra, skulle kännas jobbigt att gå tillbaks till den grådaskiga svärtan som man får med IPS-paneler.
- Avsaknad av IPS-glow, riktigt skönt!
Med mina ögon väldigt bra färgåtergivning - helt i IPS-klass om man inte går upp i de högre prisklasserna dvs 10k eller mer för en 27". Om man sysslar professionellt med något där färgåtergivning är något kritiskt å andra sidan så skaffar man helst inte en "billig" IPS-skärm under tiotusen då heller. Den här skärmen duger dock lika bra för t.e.x. att arbeta med foton som en IPS i de billigare prisklasserna om man är amatör. Bästa köpet jag gjort på mycket länge, men visst, vänta du på något bättre.
Enda som förmodligen skulle få mig att uppgradera är om det släpptes en liknande modell med g-sync.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twebbas:

Har ett par dåliga bilder på hur "Ergotron Neo-Flex Widescreen lift stand" funkar med denna skärmen: (ursäkta kabelhärvan)

Permalänk
Medlem

Velar fram och tillbaka fortfarande

I sweclockers recension skriver dem "Nackdel nummer två är att det finns eftersläpningar som märks vid vardaglig användning, som att rulla text i webbläsaren. Overdrive-reglaget hjälper inte utan att tillföra skuggor, vilka troligtvis stör ännu mer"

Hur upplever ni ägare det?

Sen satt jag även och läste lite i följande tråd:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18634255&pa...

Och noterade att användare snackar om att de överklockar till 80hz? Är sånt möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok? Med andra ord är du inte sugen på denna skärmen då den uppenbarligen inte har en IPS-panel?
Själv har jag konstaterat flera stora fördelar med VA över IPS:
- Svärtan går överhuvudtaget inte att jämföra, skulle kännas jobbigt att gå tillbaks till den grådaskiga svärtan som man får med IPS-paneler.
- Avsaknad av IPS-glow, riktigt skönt!
Med mina ögon väldigt bra färgåtergivning - helt i IPS-klass om man inte går upp i de högre prisklasserna dvs 10k eller mer för en 27". Om man sysslar professionellt med något där färgåtergivning är något kritiskt å andra sidan så skaffar man helst inte en "billig" IPS-skärm under tiotusen då heller. Den här skärmen duger dock lika bra för t.e.x. att arbeta med foton som en IPS i de billigare prisklasserna om man är amatör. Bästa köpet jag gjort på mycket länge, men visst, vänta du på något bättre.
Enda som förmodligen skulle få mig att uppgradera är om det släpptes en liknande modell med g-sync.

Oled vore annars nice Fast troligen en önskedröm dom närmaste åren tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärmen förra veckan efter mycket velande fram och tillbaka..
Är otroligt nöjd! Helt sanslöst vilken känsla det är att använda 40" med 4k.
Skärpan i spel på 3840x2160 är verkligen en fröjd för ögat. Min tidigare skärm var QNIX 2560x1440, och jag upplever stor skillnad. Nu behövs verkligen inte AA på samma sätt som tidigare.
Enligt mig är det enda som saknas G-sync/FreeSync. Synd att dom inte släppte lösa g-sync kort som det snackades om innan lanseringen..

Skrivet av joehow:

Och noterade att användare snackar om att de överklockar till 80hz? Är sånt möjligt?

Jag testade precis 75hz på skärmen, det gick utmärkt. Fick valid i UFO testet.

Permalänk
Avstängd

@Growth: Grattis, visst är den underbar för spel, tillför en dimension som man inte kan få med en 27-32". Hur gick du tillväga för att ställa in 75Hz? Du får inga framedrops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

@Growth: Grattis, visst är den underbar för spel, tillför en dimension som man inte kan få med en 27-32". Hur gick du tillväga för att ställa in 75Hz? Du får inga framedrops?

Tack desamma!
Ja verkligen... kommer aldrig att kunna gå tillbaka till 27", den saken är solklar.

Jag kör nvidia som du, så du gör såhär:

Nvidia control panel -> Change resolution -> Customize -> Kryssa i Enable resolutions not exposed by the display -> Create Custom resolution.

Fyll i den Hz du vill testa och trycka på Test.
Öka med ca 5 Hz i taget.

Sen ang framedrops, vet inte hur jag ska testa det mer än på UFO testet. Förslag?

Permalänk
Avstängd

@Growth: Har provat att höja till 72Hz och kört testet här: de föreslår att man ska fota för att upptäcka frameskipping vilket jag inte gjort, dock tycker jag mig kunna se att den hoppar över visa rutor med blotta ögat om man koncentrerar sin blick på en ruta. Med skärmen inställd på 60Hz så kan jag inte upptäcka det. Bäst vore naturligtvis att ta ett foto som de skriver.

Permalänk
Medlem

@retro123:

Ok, ja det skulle inte förvåna mig. Testade mer på kul, vart rätt förvånad att det ens gick att köra den i 75 Hz. Bra mycket info som skickas i den stackars displayport kabeln vid Hz högre än 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Jag testade precis 75hz på skärmen, det gick utmärkt. Fick valid i UFO testet.

Valid betyder bara att själva testet körs som det ska
... för att testa om det är skipping så behöver man kamera ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Jo precis, fick veta det av retro123 igår. Inte förvånad som sagt.. hade varit lite för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joehow:

Velar fram och tillbaka fortfarande

I sweclockers recension skriver dem "Nackdel nummer två är att det finns eftersläpningar som märks vid vardaglig användning, som att rulla text i webbläsaren. Overdrive-reglaget hjälper inte utan att tillföra skuggor, vilka troligtvis stör ännu mer"

Hur upplever ni ägare det?

Sen satt jag även och läste lite i följande tråd:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18634255&pa...

Jag kommer från en Samsung 34-tums ultra widescreen med en VA-panel. Där kan man snacka eftersläpningar. Införskaffade Philips BDM4065UC efteråt och kan inte ha varit mer nöjd. Jag är relativt känslig för skuggor/eftersläpningar (tycker jag själv iaf), och Philips-skärmen är mer än godtagbar i detta avseende.

Jag är verkligen enormt nöjd med denna skärm. De enda nackdelarna är att allt är extremt tungdrivet i 4K samt att saker inte ser så roligt ut nedskalat i 1440p t. ex.

Permalänk
Medlem

Får tacka för svaren! Tar nog och beställer en snart. Några saker jag hade velat se, men det finns egentligen ingen större konkurrens inom detta segment (40", 4k). Och vänta en längre tid på att det eventuellt ska komma, så kan man gå runt o vänta på saker hela sitt liv Har aldrig suttit med >60hz, så kanske ska ge fan i att testa så hamnar man inte i facket "kan inte gå tillbaka efter att ha kört högre"