Det här med att utbilda sig till programmerare

Permalänk
Medlem

Jag började lära mig programmering i högstadiet, läste senare till Ingenjör inom Programvaruteknik på LTH. Jag har jobbat som utvecklare sedan 2007. Har inte riktigt läst alla svar helt, detta är dock min input.

Som flera har sagt bör du börja med att prova någon tutorial på egen hand inom det ämnet som du är intresserad av. Finns hur mycket som helst, nästan för mycket

Anledningen till att matte finns i utbildningarna är även att du ska träna på abstrakt tänkande och problemlösning generellt. Jag har under mina åtta år som utvecklare av affärsystem och dylikt knappt stöt på några matematiska problem, du har alltid kollegor som du kan ta hjälp av. I andra fall så kan det vara tex ekonomer eller andra beställare som berättar hur det ska räknas ut och fungera.

Det viktigaste är att du har passion för utvecklingen/problemlösningen, din ålder framgick inte från det jag skummade genom men har du hittills inte alls själv gjort något så verkar den passionen saknas.

Visste du behöver inga förkunskaper för gå en utbildning i programmering, men inga av mina klasskamrater från högskolan som var helt nya till programmering jobbar idag med utveckling.

Vad gäller försörjning, det är brist på utvecklare i storstäderna, lär du dig Java, .NET/C# eller JavaScript så kan du säkert få ett jobb. Just spel kan nog vara svårt.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk

Detta beror på lite vad du vill köra för typ av program / application också om du enbart will köra program till datorn eller om du vill ha ett bredare område för att göra Web Baseraded applicationer.

Själv just nu jobbar jag som .net utvecklare(System utvecklare9 och jag gör väldigt mycket web baserade lösningar samt även vissa mobila applicationer. Jag skulle dock inte rekomendera att bli programmerare.. utan försöka satsa på System utvecklare det är lite bredare det är alla 3 lager. ( Front end, back end, database layer )
Medans som vanlig programmerare gör du bara Back end vilket kan bli ganska enformtig om du frågar mig.

Detta var utbildningen jag gick
http://www.lernia.se/utbildning/stockholm/data-och-it/systemu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag tycker webbtekniker är absolut trevligast att jobba med så jag håller mig till hemsidor/webbapplikationer (tänk google docs) men det finns jobb där man även får hålla på med mobilapplikationen, dock är nog inte min utbildning den bästa då då den är renodlad webb.
Att programmera spel, applikationer eller liknande är inga problem som hobby. Kan man programmera är det inga problem att byta språk eller ramverk. Ett av de större spelprojekten jag har gjort är med en kompis där vi gjorde en Audisurf klon (en jäkla massa matte för ljud till en intressant bana för övrigt). Dock är det svårare att få jobb som något annat då du är långsammare eftersom man måste slå mer i dokumentationen och gör mer nybörjarfel. Har du däremot varit på företaget sen tidigare så kan du vara attraktiv om du vill byta spår om de redan vet att du är en duktig programmerare, viss inlärningstid räknar man alltid med.

En sak man kan fundera på är hur intresserad man är av grafisk design, själv är jag totalt grafiskt handikappad så jag är naturilgt rätt ointresserad av det och håller mig därifrån. Men är man inte det så bör man kanske tänka på att det är stora skillnader i att t.ex. designa ett gränssnitt och ett spel (och stora skillnader mellan 2d och 3d). Själva kodandet är mycket mer likt än allt runtomkring i de olika programmeringsyrkena.

Ja, jag tror också att webbprogrammering kan vara roligare än mkt annat just eftersom slutresultatet är lite roligare. Just nu framstår webbprogrammering och spelprogrammering som mest intressant av just det skälet.

Kanske att en utbildning i spelprogrammering smäller högre om den är mer hardcore och det är enklare att sadla om från spelprogrammering till webbprogrammering än tvärtom. Men i detta läge när många spelutbildningar är stängda och jag bara ska prova på så kan väl webbprogrammering vara vettigt det också (även med tanke på matten). Din utbildning är faktiskt öppen för sen anmälan.

Skrivet av Thornblom:

Att programmera spel innefattar oftast motor och skripts. Motorn innehåller nästan bara matte (räknar då fysik till matte), även i 2D. Jag har programmerat en del i både 2D och 3D, och den stora skillnaden är att det blir mer räkna på papper när jag jobbar med 3D. Väljer du att skapa en ren 2D motor så slipper du mycket matristransformationer, normalberäkningar och sådant skoj. Jag tror att du är låst i matte ala gymnasietänket. Tänk inte att du måste lära dig matte, utan att du måste hitta hjälpmedel som löser dina problem. Börja med att ta dig igenom en C++ tutorial på youtube, sedan kan du kika lite på SDL. När du väl är där kommer du ha en större förståelse över vad du kommer behöva åstadkomma för att skapa ett 2D spel, och då får du förmodligen motivation till att lära dig de hjälpmedel som behövs under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset!

Skrivet av Marowak:

Jag rekommenderar att du köper boken Head first Java http://www.headfirstlabs.com/books/hfjava/
Läs igenom den. Eftersom du är van vid att plugga kommer den boken att kännas väldigt lättläst. Den beskriver ett av de språk som iaf jag vet flera som jobbar med att programmera i utan att de blandar in avancerad matte.
Den är väldigt pedagogiskt utformad. När du läst den och gjort exemplen så kan du fundera på om det är något du skulle vilja jobba med.

En idé kanske kan vara att jobba med programmering som på något vis anknyter till den utbildning du har sedan innan, då blir du lite extra värdefull för en passande arbetsgivare.

Spelprogrammering brukar man traditionellt säga kräver en del matte. Men det beror, som allt annat, på hur man går till väga.

När det gäller utbildning så kan du köra någon ren programmeringsutbildning. Det går bra att hitta jobb med endast det som grund.

Det finns faktiskt programmering som anknyter till mitt nuvarande område, men nja

Ja, det finns ju en del fristående kurser med renodlad programmering, ofta på kvartsfart. Oklart om det går att få ihop till helfart på ett bra sätt ...

Skrivet av Outlaw84:

Jag började lära mig programmering i högstadiet, läste senare till Ingenjör inom Programvaruteknik på LTH. Jag har jobbat som utvecklare sedan 2007. Har inte riktigt läst alla svar helt, detta är dock min input.

Som flera har sagt bör du börja med att prova någon tutorial på egen hand inom det ämnet som du är intresserad av. Finns hur mycket som helst, nästan för mycket

Anledningen till att matte finns i utbildningarna är även att du ska träna på abstrakt tänkande och problemlösning generellt. Jag har under mina åtta år som utvecklare av affärsystem och dylikt knappt stöt på några matematiska problem, du har alltid kollegor som du kan ta hjälp av. I andra fall så kan det vara tex ekonomer eller andra beställare som berättar hur det ska räknas ut och fungera.

Det viktigaste är att du har passion för utvecklingen/problemlösningen, din ålder framgick inte från det jag skummade genom men har du hittills inte alls själv gjort något så verkar den passionen saknas.

Visste du behöver inga förkunskaper för gå en utbildning i programmering, men inga av mina klasskamrater från högskolan som var helt nya till programmering jobbar idag med utveckling.

Vad gäller försörjning, det är brist på utvecklare i storstäderna, lär du dig Java, .NET/C# eller JavaScript så kan du säkert få ett jobb. Just spel kan nog vara svårt.

Tack för input. Till mitt försvar ska jag säga att jag alltid har varit intresserad av att prova på programmering, och avundsjuk på de som kan. Men det har liksom aldrig blivit.

Skrivet av CarlssonThePirat:

Detta beror på lite vad du vill köra för typ av program / application också om du enbart will köra program till datorn eller om du vill ha ett bredare område för att göra Web Baseraded applicationer.

Själv just nu jobbar jag som .net utvecklare(System utvecklare9 och jag gör väldigt mycket web baserade lösningar samt även vissa mobila applicationer. Jag skulle dock inte rekomendera att bli programmerare.. utan försöka satsa på System utvecklare det är lite bredare det är alla 3 lager. ( Front end, back end, database layer )
Medans som vanlig programmerare gör du bara Back end vilket kan bli ganska enformtig om du frågar mig.

Detta var utbildningen jag gick
http://www.lernia.se/utbildning/stockholm/data-och-it/systemu...

Okej, värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Varför inte helt enkelt dra igenom några lektioner på Codecademy? De har Python, JavaScript och Ruby som relativt enkla men användbara programmeringsspråk men även en kurs i HTML & CSS och lite mer inriktade saker.

Då få du känna på lite hur det är att skapa och om kodande är något för dig. Okej, visst, du kommer inte att kunna göra nästa Battlefield efter att ha gått igenom en kurs, men du kommer att se om grunderna väcker hunger efter mer, så att säga.

Och även om du redan har bestämt dig för att skola om dig så kan det vara trevligt att inte vara helt grön när du väl börjar .

Visa signatur

:)