Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Windows 10 uppnår 14 miljoner installationer på ett dygn

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 uppnår 14 miljoner installationer på ett dygn

Microsoft uppger att uppgraderingssugna användare flockas till Windows 10, som under det första dygnet installerades på inte mindre än 14 miljoner enheter världen över.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv har man inte lyckats få uppgraderingen på Windiows update än bara till att vänta och se om lyckan faller över en under helgen. Men man förstår att många uppgraderat till Windows 10 efter all hype.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är en utav dem

Och 14 miljoner installation på 24h... inte så pjåkigt!
Bra jobbat @Microsoft

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Så det räcker med det där kommandot?
Var det inte någon mapp som skulle rensas också?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Startrance:

Själv har man inte lyckats få uppgraderingen på Windiows update än bara till att vänta och se om lyckan faller över en under helgen. Men man förstår att många uppgraderat till Windows 10 efter all hype. http://uploadir.com/u/du0tiqot

Du behöver inte vänta, du kan köra uppgraderingen manuellt via DownloadTool som MS fixat.

Gå till sidan nämn, eller klicka på länken här nedanför så kan du göra installationen direkt.
Då anropas Microsofts servers vid installationen och din nuvarande produktnyckel uppgraderas.

Lycka till med lite ominstallations-arbete under dagen/helgen då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Själv har man inte lyckats få uppgraderingen på Windiows update än bara till att vänta och se om lyckan faller över en under helgen. Men man förstår att många uppgraderat till Windows 10 efter all hype. http://uploadir.com/u/du0tiqot

Näh fast du kan ju som sagt dra igång uppdateringen själv.

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag haft ett enormt strul och testat alla metoder, men ännu bara lyckats att uppgradera en av tre datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ronnylov:

Så det räcker med det där kommandot?
Var det inte någon mapp som skulle rensas också?

.... Öhh, va ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

.... Öhh, va ?

Han syftar nog på ena metoden som kunde användas innan downloadtool kom upp.
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder. (If you're unable to complete this step, look at "edit 5" down below)
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

[...]

EDIT 5: If you're unable to delete the contents of the folder due to them being in use, try the following:
1. Open the folder "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download"
2. Run the command prompt as an administrator. Type in "net stop wuauserv". You should see a message indicating that the Windows Update service has been stopped.
3. Now, go back to the folder and now you should be able to delete all its contents.
4. Go back to the command prompt and this time, type in "net start wuauserv". This time, the message will tell you the Windows Update service has been started.
5. Go back to step 2 in the original post.

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Ah, trodde man behövde uppgradera sin nyckel via Windows update.

Tack då blir det uppgradera sin 8.1 licens till 10 i helgen då.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag gör min del i att inte överbelasta internet och väntar ett tag innan jag ens försöker installera det, finns fortfarande för många småbuggar och irriterande problem för att det ska vara värt det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Blir väl runt 50 petabytes va? Ganska sjukt haha

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Jag använder detta också, vetefan om de var den som gjorde att den fungera lol

Skrivet av Snuffsis:

1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder. (If you're unable to complete this step, look at "edit 5" down below)
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag gör min del i att inte överbelasta internet och väntar ett tag innan jag ens försöker installera det, finns fortfarande för många småbuggar och irriterande problem för att det ska vara värt det.

Måste helt ärligt säga att det är förvånansvärt få buggar. På min upgrade gick det lite dåligt då jag fick en BSOD mitt i upgrade som fuckade allt så dra en clean install men nu har jag inte haft något fel än.

Permalänk
Medlem

Strulade lite för mig med, men jag är nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väntar några månader.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Det som var krångligast var grafikkortet och skrivaren men lite strul få man räkna med. Datorn låste sig efter 5 timmar när jag studerade loggen sökte den efter den gamla lmhost protokollet. Det blir enormt mycket enklare att underhålla datorn och allt kommer man åt under windowsflaggan utan att hoppa runt i menyerna. Ta chansen och installera det, ni ångrar er inte. Har ni tillgång till filen tar det ca 5 timmar att få det nedladdat. Efter den uppdaterar den filerna och det tar ca 1 timma. Själva installationen går på 15 minuter om ni har en SSD.

Permalänk
Medlem

Tror ja går över när swec har gått över på W10 i sin testrigg hehe då vet man att det är tillräckligt bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Precis det jag tänkte på. I artikeln står det:

Citat:

Den som ännu inte fått klartecken av Windows Update kan tjuvstarta genom att exempelvis forcera en uppdatering med kommandot wuauclt.exe /updatenow

Jag har uppgraderat en dator med hjälp av nerladdningsverktyget men då kom det upp något om att på grund av att jag valt en annan språkversion så kunde jag endast välja att ta bort alla filer och inställningar, alltså totalrensning. Ändå valde jag svenska och hade svenska innan. Men tror det kan bero på att det var en Windows 7 Ultimate engelsk version som jag hade lagt in svenskt språkpaket på. Kanske skulle jag valt engelska istället och sedan bytt språk från engelska till svenska i Windows 10? Hur som helst gick det ändå bra för jag ville ha en total ominstallation så det gjorde inget. Så jag har en metod för att göra ren installation men är osäker på hur jag bör göra om jag vill göra uppgradering och behålla filer och inställningar.

Permalänk
Medlem

Införskaffade en ny SSD för detta, fixade en gammal win7 nyckel så jag äntligen kan gå ifrån piratinstallationer på alla mina datorer. ska bli skönt att få ett rent OS och gå ifrån det olagliga helt
Ser fram emot nästa kväll jag får tid att köra installationen.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Ja, när kommer SweClockers göra nya tester på DX12 och Windows10? Detta är viktigt!

Skrivet av ronnylov:

Precis det jag tänkte på. I artikeln står det:
Jag har uppgraderat en dator med hjälp av nerladdningsverktyget men då kom det upp något om att på grund av att jag valt en annan språkversion så kunde jag endast välja att ta bort alla filer och inställningar, alltså totalrensning. Ändå valde jag svenska och hade svenska innan. Men tror det kan bero på att det var en Windows 7 Ultimate engelsk version som jag hade lagt in svenskt språkpaket på. Kanske skulle jag valt engelska istället och sedan bytt språk från engelska till svenska i Windows 10? Hur som helst gick det ändå bra för jag ville ha en total ominstallation så det gjorde inget. Så jag har en metod för att göra ren installation men är osäker på hur jag bör göra om jag vill göra uppgradering och behålla filer och inställningar.

Det stötte inte jag på, jag hade en Engelsk Windows 8.1 nyckel och kör nu på Svenskt Windows 10. Visserligen drog jag ner uppgraderingen genom Windows Update. Men låter som ett knasigt problem, och ganska dumt, eftersom att man kan ändra lokalisering i efterhand ändå? Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Måste helt ärligt säga att det är förvånansvärt få buggar. På min upgrade gick det lite dåligt då jag fick en BSOD mitt i upgrade som fuckade allt så dra en clean install men nu har jag inte haft något fel än.

Absolut, per person är det stabilt. Men har läst diverse åsikter med varierande grad av små irritationsmoment så jag känner ändå att det finns för många potentiella issues för att det ska vara värt det för mig än på ett par veckor.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

För min del har själva uppgraderingen gått felfritt för att ha gjort det kl 9 på lanseringsdagen. Dock har jag upptäckt en del konstigheter.

Dels hade jag problem med ljudet, men det visar sig vara när man installerar AMD Catalyst-driver paketet, så installerar den Realtek ljuddrivrutiner. Vilket inte fungerar för mig, utan jag måste köra på Windows generiska drivare.

Efter uppdateringen till Win 10 så kan jag inte köra full-screen på spel på min primära skärm (jag har 2 st). Utan det blir en stor ruta, och startmenyn m.m ligger kvar. Men flyttar jag rutan till min sekundär så blir det fullscreen. Kör senaste drivrutiner på grafikkort m.m.

Btw, Happy Sysadmin day!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Silver | ASRock P67 Extreme6 REV B3 | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk

Efter lite strul i början, (läs server overload) så är jag mer än nöjd med win 10. Fungerar över förväntan.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavar72:

Det som var krångligast var grafikkortet och skrivaren men lite strul få man räkna med. Datorn låste sig efter 5 timmar när jag studerade loggen sökte den efter den gamla lmhost protokollet. Det blir enormt mycket enklare att underhålla datorn och allt kommer man åt under windowsflaggan utan att hoppa runt i menyerna. Ta chansen och installera det, ni ångrar er inte. Har ni tillgång till filen tar det ca 5 timmar att få det nedladdat. Efter den uppdaterar den filerna och det tar ca 1 timma. Själva installationen går på 15 minuter om ni har en SSD.

Själv tyckte jag det blev mycket mer runthoppande i menyerna jämfört med Windows 7. Men sedan hittade jag att man kunde högerklicka på windowsflaggan och då blev det lite lättare. Men fortfarande finns flera olika interface för att ställa in saker, vissa påminner om surfplatte-interface och andra om datorinterface. Om man nu installerar det på en dator skulle man då inte kunna få ett rent datorinterface utan surfplattegrejer? Men man får väl tweaka lite så kan det nog bli någorlunda som man vill ha det till slut.

För mig tog det 10 minuter att ladda ner iso-filen med nedladdningsverktyget (har 50 Mbit comhem). Däremot tog själva uppgraderingen med nedladdningsverktyget en timme innan det kom igång. Efter aktivering så gjorde jag ren installation från USB-minne. Använde först programmet Rufus för att lägga ison på USB. Jo jag vet att nedladdningsverktyget kan ladda ner direkt till USB-minne eller bränna ison till DVD också (jag laddade endast ner iso-filen). Tog väl några få minuter för Rufus men det beror väl på vilket USB-minne man har. Tänkte att då slipper jag köra nerladdningsverktyget två gånger för jag vill ju spara undan både på iso-fil och till USB (men det kanske man gör även om man väljer USB, jag vet inte).

För mig var det inga som helst problem med grafikkortet. Har ett AMD HD6670 grafikkort i den datorn. Alla drivrutiner till allt i datorn installerades automatiskt, behövde inte ladda ner något manuellt från tillverkares hemsidor. Man fick lite Linux-installations-känsla över det hela, all hårdvara funkade out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Ja, när kommer SweClockers göra nya tester på DX12 och Windows10? Detta är viktigt!

Det stötte inte jag på, jag hade en Engelsk Windows 8.1 nyckel och kör nu på Svenskt Windows 10. Visserligen drog jag ner uppgraderingen genom Windows Update. Men låter som ett knasigt problem, och ganska dumt, eftersom att man kan ändra lokalisering i efterhand ändå? Hmm.

En fundering jag har är om detta problem inte uppstår om man kör uppdateringen via windows update istället som kanske mer automatiskt väljer rätt version som passar datorn? Sedan kan det vara skillnad mellan Windows 8.1 och Windows 7 förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Startrance:

ladda ner ison och uppdatera själv. Det har skrivits i typ 15 trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugligan:

ladda ner ison och uppdatera själv. Det har skrivits i typ 15 trådar.

Det kan vara en bra idé att vänta på klartecken från Microsoft dock. Om man är lite orolig att något ska gå fel så tycker jag att man ska göra det. Det innebär ju att Microsoft har testat klart Windows 10 på just din datormodell med din hårdvarukonfiguration.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@Startrance: Du kan mycket väl ha fått den trots att det står så där. Kolla windows update och uppdaterings historiken. Det kan mycket väl stå "Failed" på update to windows 10 där. Orsaken är då oftast att du har optional updates som den inte lyckas installera och alla optional updates är ett krav för att den skall gå vidare av sig själv. Man kan komma runt detta genom att högerklicka på de optional updates som är problemet och välja "Dölj". Då kommer windows 10 installationen att strunta i dem.

Har det dock blivit fel så brukar det betyda att du måste tömma allt innehåll i c:/windows/temp samt c:/windows/softwareDistribution/download och sedan köra konsolen som administratör och köra wuauclt.exe /updatenow för att den skall göra ett nytt försök.

Att köra windows update troubleshooter får fram de optional updates som felar, om de inte syns efter ovanstående, så de kan döljas.

Edit: Jag skall tillägga att jag hade detta problem på både en av mina Win 7 och en av mina win 8.1 burkar och ovanstående löste det på båda. Det verkar som uppdateringen autodetectar hårdvara och försöker köra in drivrutiner för dessa trots att det inte alltid är välkommet. Tex så var en av de optional updates som dök upp efter "windows update troubleshooter" drivrutin för det märke av bildskärm jag har samt för de USB enheter jag har inkopplat. Jag valde dölj på allt den hittade då och körde rensa download och kör wuauclt.exe /updatenow steget direkt efter för ny test. Eftersom att man alltid kan, och bör, installera nya drivrutiner manuellt efter win10 är installerat för all hårdvara. Att istället försöka prångla in de optional updates den hittar leder oftast till att den misslyckas med installationen igen. I alla fall i mitt fall. Så rekommenderar att dölja.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag fast här och kan inte installera Win 7, suuuck.

Jag har kvitto och nyckel på en Home Premium OEM och vill installera den på en annan dator för att uppgradera men har ingen ISO. Komplett frånsäger sig ansvaret för ISO, och nyckeln funkar inte på MS hemsida för att laddar ner ISO.