Windows startmeny får prestigefull utmärkelse för god design

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Värdelöst dock att sökfunktionen Cortana endast söker på internet med Bing. Bara det är ett stort skämt.

De vill kunna kartlägga alla dina sökningar du gör samt tvinga folk att använda deras enga lösningar. It's all about the money. Räcker inte att de söker igenom dina e-mail, registrerar allt du skriver, de vill helst ha en snubbe som står bredvid dig och filmar allt du gör känns det som.

Permalänk
Medlem

Hur lägger jag in genvägar till mina program i startmenyn? Jag kan inte längre dra dom till startmenyn så som man gjorde i Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

De vill kunna kartlägga alla dina sökningar du gör samt tvinga folk att använda deras enga lösningar. It's all about the money. Räcker inte att de söker igenom dina e-mail, registrerar allt du skriver, de vill helst ha en snubbe som står bredvid dig och filmar allt du gör känns det som.

Finns inte google Now på Chromebooks? Tvivlar på att du kan byta till Bing där...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Alla program du installerar visas i listan Appar. Varför vill du ha bort det? Du menar att du inte gillar namnet appar?

Namnet ja visst, men även känsla/utseende uppskattas inte, (i alla fall på Win 8 som jag testat) så fungerade det precis som på en telefon, vilket jag inte vill ha på min dator.

P.s. Smaken är olika och i värsta fall så finns tredjepartsprogram, så...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

För mig är något "konstruerat" om det är "form follows function" som gäller. Det är designat om det är "function follows form" som gäller.

En tävlingssegelbåt som ska vara så snabb som möjligt är utformad efter hydrodynamiska och aerodynamiska lagar samt lagar om viskositet, hållfasthet och viktfördelning. Att den sedan är "snygg", "smäcker", "tuff" är en biprodukt.

"Design" är en cancer som riktiga ingenjörer ska hålla sig på armslängds avstånd från.

"För mig". Vet inte hur många gånger jag hört folk säga det. Ska alla göra så med alla ord blir det kaos. Design betyder inte alls bara "snygg "smäcker" eller "tuff". Jag skrev ju t.o.m i första inlägget en bred definition av ordet. Designat efter funktionalitet, har du aldrig hört talas om det förut?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det absolut viktigaste för mig har varit att den nya inte täcker hela skärmen, och inte innehåller massa färger som för tankarna till Teletubbies och Legoland, så jag är nöjd nu. Skrattar fortfarande gott åt alla syrliga kommentarer man fick höra i stil med att startmenyn var död för alltid och den skulle vi aldrig få se igen etc etc.. Tvärsäkerhet är inte alltid så smart.

En annan viktig skillnad är att de som gillar startskärmen faktiskt kan få den. Den möjligheten erbjöds inte de som gillade startmenyn med Windows 8.1. Men det är skönt att Microsoft backat, krypit till korset, och lyssnat på kunderna

Hehehe jag var en av dom som tyckte du var lite av en bakåtsträvare som inte klarade dig utan startmeny då när 8:an släpptes och trodde aldrig att startmenyn skulle återkomma men så fel man kan ha :D.

Till mitt försvar kan jag säga att ända sen xp tiden lägger jag allt jag behöver på skrivbordet och använder aldrig startmenyn inte ens nu under Windows 10 använder jag den men den är så snygg så jag brukar titta på den ibland.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Nu väntar vi bara på att industrin ska anamma startmenyn. Vill se den installerad på Boeing Dreamliner, JAS Gripen, OS X och iOS, Android, Solaris, PC-BSD och Ubuntu snarast. Annars ska jag sitta på Windows ME, det enda riktiga Windows.

De har inte kunnat inkludera virtuella skrivbord förrän nu för att så många casual users sitter på Windows och pek-och-lekar. Garvar fortfarande läppen åt mig att folk lät ikoner stå framför drivrutinsmodeller och kernelförbättringar. Men förminskade man den då gick det plötsligt bra. Ad hoc for the people.

Sluta raljera, ingen har någonsin lovat dig hur framtida Win-versioner kommer se ut. Vi har bara lovat att det kommer bli mindre och mindre av startmenyn i framtiden. Som sagt har jag aldrig sett den på Android och iOS, och vi vet alla vad som växer snabbast...

Ehm, va? Jag har bara sagt att jag inte tycker den är effektiv att arbeta med efter att ha testat den i någon dag. Den var helt enkelt inte konfigurerbar nog och saknade vissa saker som jag anser är nyckelfunktioner för effektivt desktop bruk. För att man föredrar något över något annat så betyder det inte att man är en bakåtsträvare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Finns inte google Now på Chromebooks? Tvivlar på att du kan byta till Bing där...

Klart, alla vill ju tvinga folk använda deras lösningar och allt numera går ju ut på att ta in så mycket information om alla så de kan sälja det till den som bjuder högst. Va inte menat som någon ploj att Microsoft är de enda som försöker låsa folk till deras utvecklade produkter.. Alla gör ju det. Apple, Google.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andropen:

Vad är det du inte gillar med den nuvarande startmenyn i Windows 10?

Appar hör inte hemma i en pc värld. Jag tycker ändå att win7 startmeny är mycket bättre och jag använder min startmeny vare dag så därför är jag hård.

Omt MS kan låta oss välja vilken startmeny man vill ha från win7 eller win10 en sån dröm skulle jag tänka mig.

Jag är en person som vill ha flera val och inte bara så här ska det se ut och inget men.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Värdelöst dock att sökfunktionen Cortana endast söker på internet med Bing. Bara det är ett stort skämt.

Ladda hem Chrometana. Varsågod.

https://chrome.google.com/webstore/detail/chrometana-redirect...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

En ingenjör håller inte på med design. En ingenjör hittar logiska, raka enkla sätt att göra saker så effektivt som möjligt på. En ingenjör hade inte "designat" en startmeny, hade hade konstruerat den. Exempel:

1) Ingenjörsmässigt kontruerad start meny

http://imss-website-storage.cloud.caltech.edu.s3-us-west-1.amazonaws.com/legacy/ntlmv2-w2k3sp1-01.jpg

2) Designad start meny

http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/How-to-Use-the-Classic-Start-Menu-in-Windows-8-2.png?1347896214

Du kan ju gissa vilken jag föredrar.

En ingenjör hade tryckt på START på tangentbordet, skrivit "Loc" och sen tryckt ENTER för att starta "Local security policy".

En dålig och långsam ingenjör hade klickat med musen på start-knappen, sen hållt musen över "All programs", sedan occulärt läst av alla alternativ i en meny, för att därefter öppna en till meny och occulärt varit tvungen att hitta rätt genväg.

Dock så är ju givetvis bägge menyerna designade, den ena för att fungera med touch-screens eller tangentbord (sök), den andra för att fungera med mus och utan sökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hehehe jag var en av dom som tyckte du var lite av en bakåtsträvare som inte klarade dig utan startmeny då när 8:an släpptes och trodde aldrig att startmenyn skulle återkomma men så fel man kan ha :D.

Till mitt försvar kan jag säga att ända sen xp tiden lägger jag allt jag behöver på skrivbordet och använder aldrig startmenyn inte ens nu under Windows 10 använder jag den men den är så snygg så jag brukar titta på den ibland.

http://i.imgur.com/s4Ofn8i.jpg

Det var du inte ensam om att tycka. Grejen är att det jag strävar efter är väl snarare att rätt gränssnitt skall användas för rätt input. Startskärmen är säkert kanon till touch-baserade enheter, men även om 99% av alla enheter runt omkring är touch så har man ju ingen nytta av det när man själv har mus/tangentbord.

Och de som bara trycker Winkey+text borde rimligen inte behöva något alls, det räcker ju med en liten ruta ner i hörnet som bekräftar vad man skriver typ.. Så jag förstår inte deras upprördhet heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att sjuans meny är bäst. Om de hade stoppat in optimeringarna och DX12 i Windows 7 så hade jag utan tvekan valt det före 8 och 10. Tror de flesta håller med mig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Nu var du lustig :).

(Som du såklart förstår) så ska jag ha många program och spel på datorn. Men inga appar.

Om du vill diskutera ordklyverier så kan vi göra det via PM då det är väl off-topic.

Ordklyveri och appar? App är en forkortning av engelskans applikation som även försvenskats till applikation även om nyttoprogram är det mer "korrekta" svenska namnat. I alla fall om man av någon anledning är allergisk mot anglicismer. Ordet app för program är betydligt äldre än dagens smartphones. Sen kan man ju fundera på varför du gör någon skillnad på en app på en telefon och en app på en dator. Så en browser är en app i telefonen och inte en app i datorn? Om jag spelar Harpan på datorn är det alltså ett spel men i telefonen en app? Det är ju samma sak bara att Apple lyckades få ordet app populärt eftersom de kallade sin butik för Appstore. Apple kallar för övrigt även program till OSX för appar. Vad är det som gör Microsoft Office i mobilen eller surfplattan till en app och ett program i en dator? Var går gränsen? Om du har en Surface Pro, är det en app då? Beror det på om du har tangentbordet på eller inte? Om programmet är skrivet i WinRT så det går att köra på både ARM och x86, är det då en app om det körs på ARM på en surfplatta men ett program på en stationär?

Det är inte hårkylveri, du har missförstått vad ordet app betyder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det absolut viktigaste för mig har varit att den nya inte täcker hela skärmen, och inte innehåller massa färger som för tankarna till Teletubbies och Legoland, så jag är nöjd nu. Skrattar fortfarande gott åt alla syrliga kommentarer man fick höra i stil med att startmenyn var död för alltid och den skulle vi aldrig få se igen etc etc.. Tvärsäkerhet är inte alltid så smart.

En annan viktig skillnad är att de som gillar startskärmen faktiskt kan få den. Den möjligheten erbjöds inte de som gillade startmenyn med Windows 8.1. Men det är skönt att Microsoft backat, krypit till korset, och lyssnat på kunderna

Grejen är att det är hela MS strategi bakom alla sina tidigare releaser - major och minor releaser, major provar de nya skott (Vista, win 8 osv) för att senare i deras minor (förhoppningsvis) ta till sig kritiken och göra rätt. Nästa version (om de nu inte släpper versionsnummer vill säga) kan för allt jag vet komma med ett par överdimensionerade VR brillor (som folk avskyr) för att sedan faktiskt komma med något vettigt och användarvänligt. De flesta borde hålla sig sig till minor release - tänk vad mycket gnäll vi skulle slippa!

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Och vad är din poäng (ja jag vet vad ordet betyder på engelska redan tack)? Att i.o.m detta så ska jag använda det som det ser ut och vara glad? Nej tack?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Duger väl men inget slår Windows 7's startmeny, så kör ClassicShell tillsvidare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Appar hör inte hemma i en pc värld. Jag tycker ändå att win7 startmeny är mycket bättre och jag använder min startmeny vare dag så därför är jag hård.

Omt MS kan låta oss välja vilken startmeny man vill ha från win7 eller win10 en sån dröm skulle jag tänka mig.

Jag är en person som vill ha flera val och inte bara så här ska det se ut och inget men.

Hur många val av startmeny hade man i Win 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Grejen är att det är hela MS strategi bakom alla sina tidigare releaser - major och minor releaser, major provar de nya skott (Vista, win 8 osv) för att senare i deras minor (förhoppningsvis) ta till sig kritiken och göra rätt. Nästa version (om de nu inte släpper versionsnummer vill säga) kan för allt jag vet komma med ett par överdimensionerade VR brillor (som folk avskyr) för att sedan faktiskt komma med något vettigt och användarvänligt. De flesta borde hålla sig sig till minor release - tänk vad mycket gnäll vi skulle slippa!

Jag tror inte det kommer bli så. I och med det nya konceptet med technical preview så låter ju Microsoft experter testa Windows och ge sin input i långt högre grad än tidigare. Se'n var väl grejen just med startskärmen att man hemskt gärna ville få in en fot på mobilmarknaden, men man tänkte kanske inte riktigt på att de som köper en dator vill ju oftast ha en dator och inte en mobil, och ser man hur appar har utvecklats så ser man också att Microsoft övergett den strategin. I början kunde man ju bara stänga appar genom att dra ner från mitten av översta delen av skärmen, något som säkert är bra för touch, men ack så onödigt krångligt om man har mus/tangentbord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Published 10/3/14.

Dvs en rätt tidig Windows beta? Typ första eller något.

Med det sagt, många av inställningarna där finns kvar men inte alla, du finner dom under Settings -> Personalization -> Start

Jodå, jag har hittat det. Men det ger långt ifrån samma möjligheter att ändra. Varför gjorde de skiten så mycket sämre?!

Snacka vad ni vill om "design", dåligt är vad det är i alla fall.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ändå installerade jag start10 direkt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men jag kan bara se "appar". Jag kan inte se applikationer, program.
T.ex. jag kan se Notepad, Paint, Windows Media Player, WordPad, etc.

Det finns visst där.
I mappen "Tillbehör i Windows"

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 menyn får dessvärre underkänt då jag fortfarande inte hittat något sätt att använda den vänstra delen av menyn. Den är bara en tom yta än så länge utan möjlighet att fästa genvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jodå, jag har hittat det. Men det ger långt ifrån samma möjligheter att ändra. Varför gjorde de skiten så mycket sämre?!

Snacka vad ni vill om "design", dåligt är vad det är i alla fall.

Jag tycker det är bra, bra är vad det är i alla fall.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Själv tycker jag att sjuans meny är bäst. Om de hade stoppat in optimeringarna och DX12 i Windows 7 så hade jag utan tvekan valt det före 8 och 10. Tror de flesta håller med mig.

Om man ser Windows 10 som en uppdatering till Windows 7 och 8 så skulle man kunna säga att det är precis vad de nu har gjort. Man har stoppat in DX12 i "Windows 7".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Gillar skarpt att man gått tillbaks lite to the basics vad gäller layout och design.

Men skrämmande när man gör installationen och den per standard har all möjlig kommunikation med microsoft aktiverad. Löjligt när man pratar om datasäkerhet, brandväggar och antivirus. Windows känns som en helt öppen bok där allt uppdateras och rör på sig av sig självt.

Bara det att man får popups om att windows 10 är redo att installeras, vilken update kom den funktionen med liksom?

För övrigt blev jag tvungen att rulla tillbaks till gamla windows i och med att min SSD eller chipset verkade ha problem med frysningar. Antagligen dåliga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Bättre än W8's starmenyfiasco, men fortfarande sämre i mitt högst personliga tycke än startmenyn i windows 95/2000.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@anon56869:

Min SSD hade problem likväl (Crucial M4) tuggade på som om datorn gick i tjära.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

@Zotamedu: Och vad är din poäng (ja jag vet vad ordet betyder på engelska redan tack)? Att i.o.m detta så ska jag använda det som det ser ut och vara glad? Nej tack?

Min poäng är att det är konstigt att gnälla över att det finns appar i Windows då ett operativsystem utan appar inte är direkt användbart för de allra flesta. Speciellt inte när du senare erkänner att du kör appar. Så då är frågan vad det egentligen är du stör dig på då det inte är existensen av appar. Är det rutmönstret med stora ikoner för diverse program och live tiles som du stör dig på? Alltså hur genvägar till appar presenteras i ett grafiskt användargränssnitt eller är det något annat som är problemet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Den är kanske ok med touchscreen men jag avskyr den med tangentbord och mus. Tur att Classic Shell finns.

Använder den också.
Hade den till win 8 och nu till win 10.
Den bara anpassade(Fick upp ett medd. om att Classic Shell anpassar sig till nya Windows)sig till win 10 när jag uppgraderade.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024