Enkelt SQL (web) front end för mobiler

Permalänk
Medlem

Enkelt SQL (web) front end för mobiler

Hej

Jag har fundering på att sätta upp en enkelt databas och skulle vilja ha tips på ett enkelt/snabbt uppsatt gränssnitt som jag kan ha till min mobiltelefon(iPhone). Jag gissar på att det blir någon form av PHP/.NET gränssnitt.
Kraven är väldigt enkla. Jag vill ha rullistor utifrån en SQL query och kunna använda forms för att lägga till data i databasen.
Allting ska köras lokalt på mitt interna nätverk och ingen känslig information.

Jag tänker mig någon form av wysiwyg där jag drar ut rullistor och intmatningsrutor och kan mata in SQL-koden för varje och sen kunna ta informationen från dessa och spara i en ny rad i databasen. Validation på inmatningsfälten är ett krav.

Eller är det enklare att jag bara försöker läsa på om PHP och skapar kod från scratch?

Edit: Ska tillägas att jag har programmerat i olika programmeringsspråk(C++,Java, Python, et.c.) så grunderna är inget problem. Jag är van att använda oracle databaser men det är inga problem att använda SQLite t.ex.

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

om du är van vid andra programmeringsspråk så kommer inte php vara något större problem. det värsta med webgränssnitt enligt mig är css. php är mest logiskt tänkande, och är man bra på google kommer man undan med de mesta

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om du är van vid andra programmeringsspråk så kommer inte php vara något större problem. det värsta med webgränssnitt enligt mig är css. php är mest logiskt tänkande, och är man bra på google kommer man undan med de mesta

Då får jag nog ge mig på att testa lite php. Senast jag gjorde en hemsida så hade de precis börjat med CSS så jag ligger lite efter i den utvecklingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Då får jag nog ge mig på att testa lite php. Senast jag gjorde en hemsida så hade de precis börjat med CSS så jag ligger lite efter i den utvecklingen

vad du kan göra för att slippa lära dig den hemska css delen är att köpa en theme på tex themeforest. så har jag gjort med alla mina projekt och kan fortfarande inte ett skit css

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas nån app?
Snabb googling hittade en som heter "navicat" som är för mysql.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad du kan göra för att slippa lära dig den hemska css delen är att köpa en theme på tex themeforest. så har jag gjort med alla mina projekt och kan fortfarande inte ett skit css

Jag har inte så stora krav på det visuella. I värsta fall så kör jag bara med något kopierat från nätet

Skrivet av BasseBaba:

Borde ju finnas nån app?
Snabb googling hittade en som heter "navicat" som är för mysql.

Njae, det är ju bara ett administrationsverktyg för en databas.

Jag vill ha någon form av web gränssnitt för att lägga till data i en färdig databas. Är det vad som kallas för CMS? Typ Joomla? Fungerar någon av dem för en lokal server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Jag har inte så stora krav på det visuella. I värsta fall så kör jag bara med något kopierat från nätet

Njae, det är ju bara ett administrationsverktyg för en databas.

Jag vill ha någon form av web gränssnitt för att lägga till data i en färdig databas. Är det vad som kallas för CMS? Typ Joomla? Fungerar någon av dem för en lokal server?

Jag förstår inte riktigt. Vill du ha ett lite mer "fint" "användarvänligt" gui så måste du nog koda själv ja.
Alternativt att det finns nått opensourceprojekt som bara scannar av en DB och automatiskt bygger ett GUI för dom tabeller man har.

Annars finns t ex:
https://www.phpmyadmin.net/
med ett webdemo här: http://demo.phpmyadmin.net/master-config/
Men det är ju ett fullständigt adminverktyg, antagligen för grötigt för det du vill och tror inte dom har nån bra mobil-theme.

Jag bara utgick från att det gick att göra en insert i appen.
http://www.navicat.com/products/navicat-ios
Tycker ändå att GUI:t i den ser riktigt bra ut för att rymmas på en sån liten skärm.

Edit:
Inser nu när jag läser igen att du har ett lite mer "specifikt" arbetsflöde som ska utföras, då är det nog krångligare att sitta i den där appen ja.

Återkom gärna om du hittar nått bra opensourceprojekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Massa text

Måste du prompt använda mobilen?

Annars är som sagt phpMyAdmin rätt smidigt och trevligt.
Att programmera/koda/whatever på en mobil är inte optimalt för fem öre skulle jag säga.

Om du absolut måste använda mobilen så har jag inget tips.
Låter dock väldigt osmidigt att sitta på en liten mobil och hålla på med SQL.

Permalänk
Medlem

Lägg en webbserver på din sql och bytt något enkelt med php. Design kan du ta typ bootstrap

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Måste du prompt använda mobilen?

Annars är som sagt phpMyAdmin rätt smidigt och trevligt.
Att programmera/koda/whatever på en mobil är inte optimalt för fem öre skulle jag säga.

Om du absolut måste använda mobilen så har jag inget tips.
Låter dock väldigt osmidigt att sitta på en liten mobil och hålla på med SQL.

Skrivet av jocke92:

Lägg en webbserver på din sql och bytt något enkelt med php. Design kan du ta typ bootstrap

Jag gjorde så att jag installerade WAMP och har påbörjat att göra ett eget GUI i PHP. Det blev enklast så.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Jag gjorde så att jag installerade WAMP och har påbörjat att göra ett eget GUI i PHP. Det blev enklast så.
Tack för hjälpen.

Du får gärna visa senare hur det blev så man kan få se

Lycka till med byggandet!

Permalänk

phpmyadmin
phppgadmin