Editor som fixa stora (5GB) txt filer.

Permalänk
Medlem

Editor som fixa stora (5GB) txt filer.

Hej!

Jag ska in och redigera en .txt som är 5GB. Någon som har tips på en editor som fixar det?

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Permalänk
Medlem

https://www.emeditor.com/ 2 sekunder på google..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Emeditor är det enda som som jag hittat som klarar riktigt stora filer. Ultraedit är bra men det duger inte när filerna blir riktigt stora. Jag har mekat runt en del med en xml-fil på runt 60GB på jobbet och Emeditor var guld värt för det då inget annat kunde öppna filen. Emeditor kan öppna delar av en fil och det går att ställa in om den exempelvis ska öppna den första miljonen rader först eller så. Inte farligt dyr heller.

Permalänk

vim borde väl fungera alldeles utmärkt också?

Permalänk
Datavetare

Testade att generera en textfil på ca 500 MB, gick alldeles utmärkt att editera i Emacs. Tar dock ett par sekunder första gången man vill editera, när emacs-bufferten går från unmodified->modified, vidare editering är dock omedelbar.

På 32-bitars system är gränsen 512MB, på 64-bitars system är gränsen i praktiken obegränsad.

För att snabba upp kan man slå av vissa finesser på stora filer, t.ex. undo och syntax-highlight

(defconst large-file-sz (* 100 1024 1024)) (defun my-large-file-hook () "If a file is over a given size, turn of undo and syntax highlight." (when (> (buffer-size) large-file-sz) (buffer-disable-undo) (fundamental-mode))) (add-hook 'find-file-hook 'my-large-file-hook)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Vim som är gratis borde funka, det läser bara in aktuell del av en stor fil. Men Vim är väldigt svårt att komma igång med, om man aldrig använt det tidigare bör man undvika det.

Permalänk
Medlem

@MichaelJackson: hur ska man då någonsin kunna börja använda vim

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Off topic:

Vad för slags txt-fil är 5GB? xD

Permalänk

loggar från servrar, mätdata från olika mätinstrument osv.. går fort att samla in data om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Off topic:

Vad för slags txt-fil är 5GB? xD

kunddata tex.
har en csv fil på dryga 5m rader som är 9gb stor

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, eller så frågar man på sitt favoritforum. Det kan ju också vara så att jag redan googlat, laddat hem några editorer och inte fått det funka och därmed frågar folk som är mer kunniga än mig. Typ sådär som man gör på ett forum..

Tack för tipset dock! Emeditor funkade perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Off topic:

Vad för slags txt-fil är 5GB? xD

Serverloggar i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

@MichaelJackson: hur ska man då någonsin kunna börja använda vim

Aldrig!

Nja, men Vim är ju meckigt, det är lite konstigt om man aldrig sett en modal editor, som har olika lägen. Sen måste man även förstå input modellen. Så det är en hel del nya tankesätt man måste tillägna sig. Själv tycker jag att Vims inputmodell är väldigt elegant, som är mer av ett språk som funkar så här: operator + antal upprepningar + (eventuellt en operand)

T.ex. om jag vill gå nedåt 4 rader så trycker jag "piltangent ned + 4 + ingen operand", iom att "j" är en förkortning för pil ned, så trycker man typiskt "j4". Om jag vill radera 10 ord, så trycker jag "d4w", dvs "delete" + 10 + "word".

Så det finns olika förkortningar för olika operatorerna. radera, kopiera, klistra in, hitta nästa tecken/ord, etc etc etc. Varje förkortning motsvarar en tangent, typ "d" för delete, etc etc etc

Sen finns det olika förkortningar för operander: stega markören ett steg (bakåt framåt upp ned), stega till slutet av ett ord, stega till början av ett ord, stega till början eller slutet av en rad, en mening, början slutet av ett stycke, hitta nästa bokstav som görs så här: "f" och en bokstav t.ex. "fo" placerar markören på nästa "o", hitta bokstaven bakåt med "t" och en bokstav, etc etc etc. Så det finns MASSOR av olika sätt att flytta markören, hundratals sätt: flytta markören till början av en mening eller slutet, etc. Så varje av dessa är ett kommando, och har en tangent som förkortning.

Sen är det bara att kombinera alla förkortningar på olika sätt med en siffra. Typ, "d5w" betyder "radera 5 ord" eller "5fO" betyder "flytta markören till femte O framåt". Tex, "df2" skulle då "Delete" ända fram till siffran "2" i texten. Dvs, radera allting ända fram till siffran 2 i texten. Och "5df2" skulle radera ända fram till siffran 2, och upprepa det fem gånger i rad.

Folk som kan Vim bra, kan utföra magi med endast några få knapptryckningar. Göra jättekomplicerade editeringar med få tryckningar. Vim är verkligen designat för att editera text. Jag använde Emacs för längesen men gick över till Vim.

Permalänk
Medlem

@MichaelJackson: Haha aj min hjärna

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Halvt off topic:
Vore det inte smidigare om sensorn/servern/mätinstrumentet/whatever delade upp textloggarna i lite fler filer, tex en om dagen eller en i veckan? Låter väldigt osmidigt att bara smälla ihop allt i ett textdokument på flera GB. Att hitta nånting där inne måste ju vara värre än nålen i höstacken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Halvt off topic:
Vore det inte smidigare om sensorn/servern/mätinstrumentet/whatever delade upp textloggarna i lite fler filer, tex en om dagen eller en i veckan? Låter väldigt osmidigt att bara smälla ihop allt i ett textdokument på flera GB. Att hitta nånting där inne måste ju vara värre än nålen i höstacken.

Självklart men det är inte alltid man har kontroll över sånt liksom. Den xml-fil på 60GB jag får äran att jobba med ibland kommer exempelvis från en myndighet i ett annat land och typ en rådump av all data de har. Jag kan inte förmå dem att ändra sina rutiner till något modernare, eller ens svara på mail inom rimlig tid, så det är bara att gilla läget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MichaelJackson:

Själv tycker jag att Vims inputmodell är väldigt elegant, som är mer av ett språk som funkar så här: operator + antal upprepningar + (eventuellt en operand)

Snarare
   ((multiplikator →) + operator) + (multiplikator →) + rörelse
(se :h operator) där varje multiplikator syftar på det som står till höger om denna.

Som exempel så händer inget om man skulle trycka bara d4 ("ta bort fyra" — fyra vadå?), men d4w är "(ta bort) (fyra ord)". På samma sätt vore 2d4w något i stil med "två gånger ((ta bort) (fyra ord))" (i praktiken kan man se det som att dessa multiplikatorer just multipliceras, så 2d4w är ekvivalent med d8w).

Skrivet av MichaelJackson:

T.ex. om jag vill gå nedåt 4 rader så trycker jag "piltangent ned + 4 + ingen operand", iom att "j" är en förkortning för pil ned, så trycker man typiskt "j4".

4j, inte j4! j är en rörelse (se :h movement) snarare än en operator.


Vad gäller tråden och Vim, så om det väljs som verktyg så kan det vara värt att titta på Faster loading of large files [Vim Wikia] och LargeFile.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Tack för korrigeringen, jag vill inte sprida felaktig information. Men tycker inte du också att Vims modell är ganska elegant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@MichaelJackson: hur ska man då någonsin kunna börja använda vim

De roligaste sättet är nog vim-adventures.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Off topic:

Vad för slags txt-fil är 5GB? xD

Loggar.
Extraktfiler från t ex. databaser eller andra levererande system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Off topic:

Vad för slags txt-fil är 5GB? xD

En del program har inte trunkerade loggar, då kan det sluta på det viset.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart men det är inte alltid man har kontroll över sånt liksom. Den xml-fil på 60GB jag får äran att jobba med ibland kommer exempelvis från en myndighet i ett annat land och typ en rådump av all data de har. Jag kan inte förmå dem att ändra sina rutiner till något modernare, eller ens svara på mail inom rimlig tid, så det är bara att gilla läget.

Råkar inte vara "den sista sovjetstaten; norge"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd