Permalänk

Python 3 frågor

tjenare jag har en del frågor som ngn kanske kan hjälpa till med

jag har ett program som är sänka skepp
då har jag ett input som är:

skott=input("var vill du skjuta ex: B4")

för att ta reda på B så är det skott[0]
och för 4 så är det skott[1]

men om inputet är B10?

kan jag ta bort bokstaven efter att jag redan använt den eller måste jag ta ett "if" det är tre bokstäver/siffror så ska den ta skott[2] också och sedan klistra ihop de två och sedan omvandla till string?

Permalänk
Skrivet av madmaster32:

kan jag ta bort bokstaven efter att jag redan använt den eller måste jag ta ett "if" det är tre bokstäver/siffror så ska den ta skott[2] också och sedan klistra ihop de två och sedan omvandla till string?

Din metod funkar, men det finns färdiga funktioner för det du vill göra. Det här är nog ett utmärkt tillfälle att kika närmre på Pythons funktioner för organiserad misshandel av strängar, framför allt hanteringen av slices:

'skott[början:slut]' klipper ut en del av strängen i variabeln 'skott' och returnerar denna.
'skott[0:1]' returnerar en sträng som innehåller tecknet mellan position 0 och 1, dvs det första tecknet.
'skott[1:3]' returnerar en sträng som innehåller det andra och tredje tecknet.
'skott'[1:]' returnerar en sträng som innehåller alla tecken efter det första.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Din metod funkar, men det finns färdiga funktioner för det du vill göra. Det här är nog ett utmärkt tillfälle att kika närmre på Pythons funktioner för organiserad misshandel av strängar, framför allt hanteringen av slices:

'skott[början:slut]' klipper ut en del av strängen i variabeln 'skott' och returnerar denna.
'skott[0:1]' returnerar en sträng som innehåller tecknet mellan position 0 och 1, dvs det första tecknet.
'skott[1:3]' returnerar en sträng som innehåller det andra och tredje tecknet.
'skott'[1:]' returnerar en sträng som innehåller alla tecken efter det första.

tack så mycket för hjälpen