Hur mycket "frihet" har man med wordpress?

Permalänk
Medlem

Hur mycket "frihet" har man med wordpress?

Jag är ingen webdesigner men mest "IT kunnig" på företaget jag jobbar för och därför har jag fått uppgiften att skapa våran hemsida, något jag aldrig gjort förut. Självklart laddar jag ner dreamweaver och sätter igång att lära mig samtidigt som jag försöker bygga en snygg och fungerande sida med (enligt mig) relativt avancerade funktioner som multilevel dropdown menyer osv. Mycket nytt med CSS och html. Har kommit en bit på vägen men det går TRÖGT.

Har hört mycket om wordpress, men har inte riktigt fattat exakt vad det är. Är det ett program man laddar ner? Är det svårt att lära sig?

Har förstått att det finns färdiga "templates" att använda sig av, men hur mycket frihet har jag själv när det kommer till designen av sidan? Kan jag bygga egna menyer och ändra hur sidan är uppbyggd? Kan jag tex skapa dubbla sticky top menyer, en med våran logo och kontakt info, en med navigationslänkar om dessa inte finns med i templaten till att börja med?`

Är det lättare att bli duktig på wordpress än att lära sig bygga sidor i dreamweaver?

Permalänk
Medlem

Fördelen med wordpress är att vem som helst kan logga in och redigera. Man behöver inte kunna html. Du kan snabbt lösa funktioner med färdiga addons. Det är ingen klientmjukvara som dreamviewer, det körs i webbläsaren och ligger på en webbserver med php-stöd.

Det krävs en del kunskap om man vill redigera i ett tema. Både php, html och css. Mindre förändringar kan man göra i css typ, färger, storlekar och marginaler. Redigerar man ett tema ska man göra ett så kallat barntema.

Asus Transformer Book FlipWordpress är lite begränsande, om man som jag utgår från ett färdigt tema. Men samtidigt sparar man ofta mycket tid om man inte är insatt i html o php.

Permalänk
Medlem

Man kan säga att WordPress har allt fixat åt dig och bestämmer mer strukturen hur det ska se ut. Därav tycker jag man har lite mindre frihet. Om man jämför ramverk i Python så som Flask, Django eller i andra i PHP så är det betydligt mer frihet att jobba i det.

WordPress tycker jag är rätt tråkigt och gillar inte PHP för övrigt, men det är enormt enkelt att skapa sig en hemsida och en hyfsat bra grundfunktionalitet. Men som sagt, de har en struktur och man ska följa den som de säger...

Permalänk
Inaktiv

@Daxia: Släng bort dreamweaver och titta aldrig mer på det igen. När det kommer till wordpress(som jag starkt rekommenderar hursom) så har du 3 alternativ:

1. Tanka ett gratis tema. Det finns en uppsjö av dem och ofta kan man hitta det man söker om man inte är jättekräsen. Anpassningsmöjligheterna beror främst på temat i sig, och oftast så ändrar man enbart visuella element snarare än funktionalitet.
2. Köp ett färdigt tema. Dessa håller mycket högre kvalitet än gratis teman och anpassningsmöjligheterna ökas drastiskt. Både för gratisteman och köpta teman så kan du utöka dessa med kod (PHP, HTML, CSS, Javascript) förutsatt att du har kunskaperna.
3. Skapa ditt eget tema med kod. Detta valet tar bort precis alla begränsningar, och rekommenderas om du vill ha den bästa möjliga sajt samt har kunskaperna för det.

Med det sagt; Wordpress är inget program du laddar ner. Det är ett CMS, eller "Content Management System" som det heter. Det är ett ramverk du laddar ner i .zip-format, och packar upp på en webbserver, därefter följer en kort och enkel installation för att sätta upp databaser och dylikt. Sen är det bara tuta och köra, skriva inlägg/sidor, välja teman osv.

Permalänk
Medlem

Självfallet nyttjar man squarespace. Blev själv tipsad vid et liknande projekt, gick jättesmidigt och blev jättesnyggt.

Permalänk
Inaktiv

Ett alternativ till Wordpress är Concrete5. Vi bytte ut Wordpress mot Concrete5 för att få bättre separation mellan layout och kod. Concrete är block baserat.

https://www.concrete5.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

@Daxia: Släng bort dreamweaver och titta aldrig mer på det igen. När det kommer till wordpress(som jag starkt rekommenderar hursom) så har du 3 alternativ:

1. Tanka ett gratis tema. Det finns en uppsjö av dem och ofta kan man hitta det man söker om man inte är jättekräsen. Anpassningsmöjligheterna beror främst på temat i sig, och oftast så ändrar man enbart visuella element snarare än funktionalitet.
2. Köp ett färdigt tema. Dessa håller mycket högre kvalitet än gratis teman och anpassningsmöjligheterna ökas drastiskt. Både för gratisteman och köpta teman så kan du utöka dessa med kod (PHP, HTML, CSS, Javascript) förutsatt att du har kunskaperna.
3. Skapa ditt eget tema med kod. Detta valet tar bort precis alla begränsningar, och rekommenderas om du vill ha den bästa möjliga sajt samt har kunskaperna för det.

Med det sagt; Wordpress är inget program du laddar ner. Det är ett CMS, eller "Content Management System" som det heter. Det är ett ramverk du laddar ner i .zip-format, och packar upp på en webbserver, därefter följer en kort och enkel installation för att sätta upp databaser och dylikt. Sen är det bara tuta och köra, skriva inlägg/sidor, välja teman osv.

Vad är det för fel på Dreamweaver? Använde själv det länge för att utveckla webbsidor, tycker om att det t.ex. automatiskt lägger till en flik för att redigera skript du länkar till från en annan fil. Designläget har jag aldrig använt, dock.

@DaXia Som sagt är Wordpress inte ett program, utan ett ramverk. Jag använde t.ex. länge Dreamweaver för att jobba med Wordpress-sidor. Vad Wordpress huvudsakligen gör är den logik som ligger bakom webbsidan, och som gör att man kan logga in för att redigera artiklar, ladda upp bilder, installera addons, ha olika templates o.s.v. Det är sedan temat som bestämmer hur sidan ser ut, men förutom några Wordpress-specifika funktioner för att hämta inlägg o.dyl. så är det HTML och CSS-kod som du kan redigera precis som du gör nu.

Det där med flera nivåers dropdown är jag däremot inte själv ett stort fan av, tycker att de är jobbiga att navigera i.

Permalänk
Medlem

Program som dreamweaver har en tendens att lägga till mycket skräpkod som i längden kanske inte är så bra. Som projekt att göra en hemsida så skulle jag nog använt wordpress/joomla eller något dyligt CMS. Enkelt och hyffsat säkert. Så får ni upp en fungerande hemsida där ni kan logga in och lägga till ta bort innehåll. Sen som nästa projekt så köper ni tjänsten av ett företag som kan sånt där. Nackdelen är att det brukar kosta jävla massa pengar, utöver utvecklingen dvs. De flesta vill att man ska använda deras webserver osv. SÅ de kan suga ännu mer pengar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kan du ordbehandla så klarar man av Wordpress. Tar lite tid att sätta upp och få som du vill men sen har du alla möjligheter i världen att bygga precis som du vill. Finns många olika plugins för diverse saker du kan lägga till på siten.

Kör idag allt jag har online via Wordpress och det finns även appar till din smartphone om du vill kunna komma åt statestik och göra några inlägg.

Nackdelen är väl att man kan bli hackad (är dock lätt att återställa) så se till att sätta upp allt säkert (rätt chmod på rätt folder)

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248