Admin på frontend eller backend?

Permalänk
Medlem

Admin på frontend eller backend?

Vad finns det för fördelar/nackdelar att köra sin admin på frontend/backend? Jag vet inte riktigt hur jag ska designa för att få bästa möjliga upplevelse samt hur säkerheten spelar in i båda delarna. Kommer jag vara beroende av Javascript? Det är ett område jag inte kan, kanske bör lära mig, jag vet ej.

Jag vet att man kan implementera in ett API för att ha möjlighet att hämta/modifiera datan osv. Men är rätt okunnig på detta område så lite tankar kring detta vore trevligt att få ta del av.

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad är frontend och backend för dig? Varför jag frågar är för att många har olika definitioner av dom begreppen.

Sedan så vilket språk och vilket framework använder du?

Permalänk
Medlem

Frontend för mig är att användaren ska kunna hantera administrativ data (t.ex. blogginlägg) utan att behöva gå in på t.ex. som i WordPress /wp-admin.

Backend menar jag då med det jag skrev ovan t.ex. inloggad på /wp-admin

Python som språk och Django är tanken som ramverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1h:

Frontend för mig är att användaren ska kunna hantera administrativ data (t.ex. blogginlägg) utan att behöva gå in på t.ex. som i WordPress /wp-admin.

Backend menar jag då med det jag skrev ovan t.ex. inloggad på /wp-admin

Python som språk och Django är tanken som ramverket.

Då var det nog tur att du specificerade, tror de flesta hade sett båda de två som frontend, bara det att det ena är ett administrationsgränssnitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thulin82:

Då var det nog tur att du specificerade, tror de flesta hade sett båda de två som frontend, bara det att det ena är ett administrationsgränssnitt...

Ja, jo. Men, jag undrar lite hur man kan få ett frontend administrationsgränssnitt i Django då. Har läst lite på diverse bloggar, forum osv att det inte är rekommenderat att göra det då det är bättre att jobba enbart med deras inbyggda admin. Med undantaget då om man kör Rest API då.

Någon får gärna klargöra detta för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1h:

Frontend för mig är att användaren ska kunna hantera administrativ data (t.ex. blogginlägg) utan att behöva gå in på t.ex. som i WordPress /wp-admin.

Backend menar jag då med det jag skrev ovan t.ex. inloggad på /wp-admin

Python som språk och Django är tanken som ramverket.

Men då är jag med, det är lite som Thulin nämnde, båda dom gränssnittena är egentligen "Front-ends" då det är slutanvändare som kommer att använda dom. När man pratar om backend så brukar man egentligen mena det som är på server sidan så att säga.
Därav så brukar jag fråga så att vi är på det klara.

Men till din fråga, jag själv brukar tycka att det har stora fördelar med att dela upp sidan i en "public" del och en admin del.
Det blir tydligare för användaren vart den ska vända sig och för admins var dom ska administrera site:en.
Och jag tror även att Django har stöd för att dela upp sidan på detta sett utan större omständigheter, för då kan man dela det mesta av kodbasen och bara designa två specifika interface.

Ska klargöra att jag aldrig använt mig utav Django förut så kan inte specifika begränsningar i det framework:et, utan jag kodar för det mesta i PHP

Permalänk

Front-end, det som användarna ser typ HTML, JavaScript, CSS.
Backend, det som sker i bakgrunden, verifiering av inloggning, uppdatering i databasen av en bloggpost etc.

jag hade som @nikwad sa ovan, delat upp sidan i public/admin del. Sen hade jag haft en flagga i databasen som är en boolean, isAdmin. Är den sann, visa alla adminfunktioner på sidan när den användaren är inloggad.

Permalänk

Det är inte en CMS du är ute efter då? Django-CMS, Wagtail och Mezzanine är nog de populäraste CMS för Django.