Alt Gr + 2 a.k.a @ fungerar inte som den ska, pga grafikkortet?!

Permalänk
Medlem

Alt Gr + 2 a.k.a @ fungerar inte som den ska, pga grafikkortet?!

Hej Sweclockers!

Jag hoppas detta är rätt forum att posta i, annars får ni gärna flytta tråden.
Köpt en dator rätt nyligen och en skärm till det. Efter ett jäkla joxande för att få
allt att funka som det ska så märkte jag en sak för ett tag sen.

Jag kan inte använda alt gr + 2 för att få fram @. Jag har såklart googlat på
problemet och sett folk som har liknande problem men jag hittar inte nåt på
hur jag exakt ska lösa mitt problem. Det som händer är att när jag trycker alt gr + 2
så istället för ett snabel A så blir detta att skärmen byter från 144hz till 60hz,
och allt blir lite mer svart/mörkare och en konstig skärpa på skärmen.

Detta går lätt att ställa tillbaka genom att ändra under skärminställningar till 144hz igen
så är just det problemet löst men jag kan fortfarande inte göra ett @ utan att kopiera det
som jag gjort nu?!

Enligt google så har typ Geforeinställningar eller nåt "kapat" min "hotkey" för att göra @
och därför får jag inget @ utan istället en onödig "hotkey" för att ändra mina skärminställningar
som jag inte ens vill göra.

Nån som är gullig/söt/snäll/shysst/kul/hund/katt/ödla, och vill hjälpa mig med detta?

Jag har letat efter var jag kan ändra detta men har inte hittat nåt, men det kan ju vara
så att jag bara missat det också så då får nån vänlig själ gärna hjälpa till så jag får detta löst.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Robinccc
Sökte runt lite och hittade något som kanske fungerar? Förvisso inte exakt ditt problem, men tillräckligt nära

Citat:

I got the same problem. That is the hotkey of a windows-link not set by the nv system monitor (therefore the setting in the program doesn't work)

I finally found that link in the start menu within the "NVIDIA Corporation" folder. don't delete it, it wont disable the hotkey.

Open the properties of the link, there should be a textbox calles "hotkey" with 'CTRL+ALT+M' in it. Click in the box and hit backspace, then apply/OK. now the hotkey is disabled and we are able to type the µ again. (now you are free to delete the link.. or not).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Hur har du lyckats få in sånt på en ny dator?
Allt jag hittar är relaterat till t.ex http://www.nvidia.com/object/nvidia-system-tools-6.08-driver....
Verkar som att du installerat programvara som fasats ut får många år sen
Dvs att ta bort t.ex Nvidia performance (om du lagt in det) borde lösa det.

Söker man på t.ex nvidia nvprofile kommer massor upp,

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste felet brukar vara programmet "Asus GPU Tweak" som använder Ctrl-Alt-Siffra som "hotkey" för olika inställningar. Och eftersom Ctrl-Alt-2 är samma sak som Alt Gr-2 så går det inte att skriva @.

Permalänk
Medlem

Tack till er som svarat!

Skrivet av kalle-anka:

Det vanligaste felet brukar vara programmet "Asus GPU Tweak" som använder Ctrl-Alt-Siffra som "hotkey" för olika inställningar. Och eftersom Ctrl-Alt-2 är samma sak som Alt Gr-2 så går det inte att skriva @.

Detta löste mitt problem, så stort tack till dig.

Har fortfarande egentligen halva problemet kvar, för nu när jag trycker Alt Gr + 2 så
ändras inte skärminställningarna men jag får fortfarande inget snabel A, den är alltså
nu istället helt o-bindad. Hur bindar man så att windows får fram ett snabel A igen?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande detta problem faktiskt. Jag testade att ladda ner ett program där man kan binda tangenterna på sitt tangentbordet. Enligt det programmet så är redan mitt @ bindat till AltGr + 2. Men det funkar som sagt inte alls, varken när i windows eller i programmet där alla andra tangentkombinationer funkar utom just AltGr+2.

Så är det nån som vet hur man ändrar detta i själva windows istället för i ett externt program eller på något annat sätt så det fungerar igen?!

Permalänk
Medlem

Finns fler program som verkar ta över denna knappfunktion. Har slitit mitt hår med grabbens dator en stund. På hans inloggning (ej admin) så slutade just AltGr tillsammans med samtliga siffertangenter att fungera. Hade inte Asus Tweak installerat alls på datorn. Hittade någon länk på nätet som körde igenom ett program vilket löste problemet.

När jag sedan lång tid senare loggade in på mitt adminkonto så hade jag samma problem där. Försökte hitta tidigare länk med programmet, men hittade inte på det igen. Ringde Microsoft eftersom länken fanns någonstans under deras sida, men det ville ha 790:- för att hjälpa mig.

Började med att stänga av olika program i Aktivitetshanteraren och det första jag stängde av var ett program som heter ClownFish (förvränger röster i Skype). Efter det så funkade tangentkombinationen igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

LÖSNING: Slår man av "hotkeys"-grejen i ASUS GPU Tweak så slutar den BARA ändra på ens skärminställning.
Men för att kunna göra ett @ igen så måste man SLÅ AV HELA programmet. Jag tänkte jag skriver lösningen här ifall någon annan får samma problem i framtiden.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade ClownFish (tillbehör till Skype) - då fungerar alt gr igen/Tackar