Permalänk
Medlem

Misstänker trasigt 980ti

Hej!

Igår tog jag med min dator till en bekant för att spela lite. Det gick felfritt de första timmarna men sedan började ett konstigt beteende.

Problem nr 1:

Det går inte längre starta om datorn på grund av att skärmen ej får signal. Vid vanlig manuell start går allt som det ska. När detta problem inträffar byter jag till det andra grafikkortet och då hittas nr1 inte i Enhetshanteraren.

Problem nr 2:

När jag applicerar ändringar i msi afterburner blir skärmen svart och jag blir tvungen att stänga av datorn på knappen. (Behöver bara trycka en gång så det verkar inte som datorn låser sig).

I spel och liknande applikationer så finns inte dessa problem. Det hela gör mig en aning fundersam och jag är rätt nervös över att det ena grafikkortet ligger på sin dödsbädd.

Specifikationer:

Rampage IV Extreme
3930k
Inno3d 980ti x2
16gb gskill ripjaws 2133

Värt att nämna är att hela datorn är vattenkyld så grafikkorten har aldrig varit över 52 grader. De har varit överklockade till 1400/7800 men aldrig biosmoddade. Gäller garanti fortfarande om man vattenkylt och överklockar?

Kom gärna med idéer om vad det kan vara!

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till senaste bios?

Se till att inga kablar sitter löst från nätagget till grafikkortet.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Hej!

Igår tog jag med min dator till en bekant för att spela lite. Det gick felfritt de första timmarna men sedan började ett konstigt beteende.

Problem nr 1:

Det går inte längre starta om datorn på grund av att skärmen ej får signal. Vid vanlig manuell start går allt som det ska. När detta problem inträffar byter jag till det andra grafikkortet och då hittas nr1 inte i Enhetshanteraren.

Problem nr 2:

När jag applicerar ändringar i msi afterburner blir skärmen svart och jag blir tvungen att stänga av datorn på knappen. (Behöver bara trycka en gång så det verkar inte som datorn låser sig).

I spel och liknande applikationer så finns inte dessa problem. Det hela gör mig en aning fundersam och jag är rätt nervös över att det ena grafikkortet ligger på sin dödsbädd.

Specifikationer:

Rampage IV Extreme
3930k
Inno3d 980ti x2
16gb gskill ripjaws 2133

Värt att nämna är att hela datorn är vattenkyld så grafikkorten har aldrig varit över 52 grader. De har varit överklockade till 1400/7800 men aldrig biosmoddade. Gäller garanti fortfarande om man vattenkylt och överklockar?

Garantin gäller fortfarande vid överklockning så länge du skadar kortet på andra sätt.

1. Har du sett till att överklockningen är stabil?
2. Fungerar det bra ifall du kör korten på stock?
3. Använder du de senaste drivrutinerna?
4. Har du prövat att köra korten en och en, dvs utan sli?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Esrakuf:

Hej!

Problem nr 1:

Problem nr 2:

Specifikationer:

Rampage IV Extreme
3930k
Inno3d 980ti x2
16gb gskill ripjaws 2133

Har samma problem med nya drivarna xD Ibland blir det svart när man kör men i benchmarks i 4h då händer inget xD mina evga kort klockar sig själva till 1500 core och 3500 på minnena.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Garantin gäller fortfarande vid överklockning så länge du skadar kortet på andra sätt.

1. Har du sett till att överklockningen är stabil?
2. Fungerar det bra ifall du kör korten på stock?
3. Använder du de senaste drivrutinerna?
4. Har du prövat att köra korten en och en, dvs utan sli?

1. Den är väldigt stabil! Har aldrig haft problem med den hur mycket jag än stressat och spelat.
2. Det blir samma sak oavsett om korten är klockade eller ej.
3. Jag använder de senaste drivrutinerna
4. Nej, inte än! Allt är ju ihopbundet i en vattenloop så det är ju ett projekt i sig.

Angående ändringar i afterburner så blir det svart oavsett om jag sänker eller höjer frekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforcer:

Har du uppdaterat till senaste bios?

Se till att inga kablar sitter löst från nätagget till grafikkortet.

Jag har senaste BIOS så jag har inget att uppdatera till. Jag kollade kablarna förut men kanske kan det vara så att det är glapp i själva kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

1. Den är väldigt stabil! Har aldrig haft problem med den hur mycket jag än stressat och spelat.
2. Det blir samma sak oavsett om korten är klockade eller ej.
3. Jag använder de senaste drivrutinerna
4. Nej, inte än! Allt är ju ihopbundet i en vattenloop så det är ju ett projekt i sig.

Angående ändringar i afterburner så blir det svart oavsett om jag sänker eller höjer frekvenserna.

Klurigt. Ta bort SLI-bryggan från grafikkorten och pröva därefter att göra samma sak med afterburner. På sätt behöver du inte röra vattenkylningen/ta ur grafikkorten!

Permalänk
Medlem

@Kote: Detta har jag testat! Tyvärr blev det samma sak! Ena grafikkortet beter sig normalt. När jag drar i dvi-kabeln i det övre syns båda korten i Enhetshanteraren men kopplar jag i det undre är det bara ett av korten som syns.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att ditt nätagg inte presterar så bra.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforcer:

Det kan vara så att ditt nätagg inte presterar så bra.

Har ett ax1500i som är någon månad gammalt! Men värt att kolla!

Permalänk
Medlem

Jag kan med sorg i sinnet konstatera att det läckt ut vatten på det övre grafikkortet. Det läckte från en anslutning på Cpublocket. Andra kopplingen av samma typ (45°) som har läckt. Troligen är kortet kört men jag gör ett försök att rengöra med isopropanol och låta det torka.