Krona eller Klave C# console application

Permalänk

Krona eller Klave C# console application

Okej, jag har lusläst internet och sökt efter svar på problemet jag har men jag kan inte hitta någonting.
Det är så att jag skall göra ett program där jag skall kunna skriva in ett nummer, programmet skall sedan slumpvis mata ut om det blir krona eller klave.
Jag har lyckats komma så långt att jag kan skriva in ett tal och programmet slumpar då mellan krona eller klave. Problemet är att om jag t.ex. skriver 15 då blir det 15 st krona eller 15 st klave.
Jag vet att detta beror på att min slumpning ligger utanför loopen så att den slumpar en gång sedan skrivs det så många gånger jag anget på skärmen.
Jag vet dock inte hur jag skall göra för att få det att slumpas för varje iteration av loopen.
Här är min nuvarande kod, tacksam för svar!

namespace Övning_7._5._3___Krona_eller_klave { class Program { static void Main(string[] args) { string strNr1 = Console.ReadLine(); Random rnd = new Random(); int resultat = rnd.Next(1, 3); int count = Convert.ToInt32(strNr1); for (int i = 0; i < count; i++) if (resultat == 1) Console.WriteLine("Klave"); else if (resultat == 2) Console.WriteLine("Krona"); Console.ReadLine(); } } }

Permalänk
Medlem

Är det inte bara flytta dessa rader in i for loopen?
int resultat = rnd.Next(1, 3);
int count = Convert.ToInt32(strNr1);

Man kan ju dock deklarera variabeln utanför for loopen.

Int res;

For blå blå

Res =rnd.Next(1,3);

Permalänk
Medlem

Lägg bara slumpfunktionen inuti loopen

namespace Övning_7._5._3___Krona_eller_klave { class Program { static void Main(string[] args) { string strNr1 = Console.ReadLine(); Random rnd = new Random(); int resultat; int count = Convert.ToInt32(strNr1); for (int i = 0; i < count; i++){ resultat = rnd.Next(1, 3); if (resultat == 1) Console.WriteLine("Klave"); else if (resultat == 2) Console.WriteLine("Krona"); } Console.ReadLine(); } } }

Permalänk
Avstängd

Precis som föregående talare säger, dock behöver du ett block {} också då du vill göra flera saker i loopen, både slumpa och skriva ut resultatet.

Dvs

for (int i = 0; i < count; i++)
{
// Slumpa
// Kontrollera, skriv ut
}

Permalänk
Medlem

@Sennaho:
Skulle lägga till ett par med måsvingar till for-loopen, annars blir det en väldigt kort utskrift.

Permalänk
Medlem

Helt riktigt missade det @Gropenator @plygv92

Permalänk

Tack allesammans! ett sådant enkelt misstag! nu fungerar allting finfint!